Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

AndreasF
38 inlägg
AndreasF 38 inlägg 3 mån sedan

Tror dom löser FIS krav (vid tilldelningen av VM) genom att ha gott om skotrar att transportera åkare med om liftarna behöver stå pga vind/teknik.
Så föga förvånande så kommer Skistar inte bygga några nya liftar.

Manolito
11 inlägg
Manolito 11 inlägg 3 mån sedan

Marcus666 :

Vinterns nyheter i Åre

Well, I'l be damned. smile

Men hoppas så in i bomben att det är riktiga säten så man kan vila benen.

Bilder på gondolerna, ser väl i princip ut som de i VM8?
https://twitter.com/NSBARE/status/1037322354660179972

JoelBjarnebrand
7 inlägg
JoelBjarnebrand 7 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad JoelBjarnebrand (2 mån sedan)

Riktig storsatsning inför alpina VM i Sälen eller var det i Björnen det kommer att gå...? big_smile

Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Marcus666 (2 mån sedan)

Testkörning

Äntligen! Riktigt vackert!

johan
2846 inlägg
johan 2846 inlägg 2 mån sedan

https://pbs.twimg.com/media/Doq2_7aWwAII-2_.jpg

arne
10 inlägg
arne 10 inlägg 2 mån sedan

a_ahlnas :

byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d

Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?

JoelBjarnebrand
7 inlägg
JoelBjarnebrand 7 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad JoelBjarnebrand (2 mån sedan)

arne :

a_ahlnas :

byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d

Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?

Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr... Nya gondoler var nog det enda "vi fick" inför VM verkar det som, hoppas jag har väldigt fel dock! sad

Glisseur
945 inlägg
Glisseur 945 inlägg 2 mån sedan

JoelBjarnebrand :

arne :

Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr...

Tusenmetersliften existerar inte längre. Stolpar, lina, stolar, lifthus, vändhjul, motor, tutti – allt är nermonterat och bortforslat. Syns knappt ett spår av att den ens har stått där.

I like big dumps and I cannot lie Citera
termons
281 inlägg
termons 281 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad termons (2 mån sedan)

Glisseur :

JoelBjarnebrand :

arne :

Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr...

Tusenmetersliften existerar inte längre. Stolpar, lina, stolar, lifthus, vändhjul, motor, tutti – allt är nermonterat och bortforslat. Syns knappt ett spår av att den ens har stått där.

Den var ju ändå helt onödig..Heja Åre.

Manolito
11 inlägg
Manolito 11 inlägg 1 månad sedan

Tydligen lade Skistar fram en ny detaljplan för Kabinbanan förra veckan. Det rapporteras i ÖP att Skistar vill riva det nuvarande huset + Timmerstugan. Däremot sägs inget där om eventuella dragningar av liftsystemet baserat på förslaget, så man vill ju gärna få se denna detaljplan. Frågan är hur man kommer över den. Någon som är bättre på att googla än vad jag är?

JoelBjarnebrand
7 inlägg
JoelBjarnebrand 7 inlägg 1 månad sedan

Manolito :

Tydligen lade Skistar fram en ny detaljplan för Kabinbanan förra veckan. Det rapporteras i ÖP att Skistar vill riva det nuvarande huset + Timmerstugan. Däremot sägs inget där om eventuella dragningar av liftsystemet baserat på förslaget, så man vill ju gärna få se denna detaljplan. Frågan är hur man kommer över den. Någon som är bättre på att googla än vad jag är?

Inget uppdaterat än vad jag kan googla mig till.. smile

http://are.se/byggabo/planerpagang/kabinbaneomradet

Manolito
11 inlägg

Mysko. Men tack för att du kollade smile
https://www.freeride.se/img/photo/n/b9293b0fe1b8a6cb36f0e518fe705ec2.jpg

pd
133 inlägg
pd 133 inlägg 1 månad sedan

Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.

HakanBarman
8 inlägg
HakanBarman 8 inlägg 1 månad sedan

pd :

Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.

Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas också
av planförslaget. World Cupliften har kvar sin
sträckning och lägen för dal- och bergstation
men ersätts av en modernare kopplad lift.
VM6:an demonteras och ersätts av med en ny
sträckning mellan skidtorget och Hummeln.
Övre delen planeras gå i en vindskyddande
överbyggnad för att säkerställa driften. Ny
bergstationen placeras så att en skidåkare kan
glida ner till Gondolen. Gondolen planeras
byggas om för högre kapacitet." och det stämmer ju med den PDF som det finns en länk till tidigare i den här tråden.

Manolito
11 inlägg

Om man nu skulle drömma lite hade ju en sexstols (nuvarande VM6?) sitta fint i Rödkulleområdet. Underskattad åkning där kan jag tycka och ofta mycket folk/kö till släpliftarna. Sedan är det ju blåsigt och dant såklart. Men nu tänker vi inte på sånt, he he.
Tills de bestämmer sig vad de ska hitta på i det där området på lång sikt hade det höjt temperaturen där i alla fall.

pd
133 inlägg

HakanBarman :

pd :

av planförslaget.

Kabin Planbeskrivning. Anges på sidan 4 och syns i illustrationerna, t.ex. på sid 8.

HakanBarman
8 inlägg

pd :

HakanBarman :

pd :

av planförslaget.

Kabin Planbeskrivning. Anges på sidan 4 och syns i illustrationerna, t.ex. på sid 8.

Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.

pd
133 inlägg

HakanBarman :

Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.

Står inte explicit men kolla på bilden på sidan 8 så finns där ingen WC-lift. Misstänker att en lift utan större byggnader faller under vad som behöver tas upp i en detaljplan. Sen vette tusan hur de har tänkt sig att man skall ta sig från VM6 till de västra delarna av systemet en blåsig dag.

HakanBarman
8 inlägg

pd :

HakanBarman :

Står inte explicit men kolla på bilden på sidan 8 så finns där ingen WC-lift. Misstänker att en lift utan större byggnader faller under vad som behöver tas upp i en detaljplan. Sen vette tusan hur de har tänkt sig att man skall ta sig från VM6 till de västra delarna av systemet en blåsig dag.

Så det finns en nyare version än den jag refererade till? I den jag läst så står det explicit att WC-liften blir kvar och liften på bilden på sid 8 är just (nya moderna) WC-liften. Det dokumentet nämner också att VM6:an flyttas. Antar att du sett denna som Danil länkade på sidan 19 i tråden? Där syns var VM6:an hamnar med en ny sträckning upp på hummeln, sista biten i nåt slags vindskydd. Surt om den lösningen inte längre gäller, det är ju rätt stor skillnad på att ha två moderna stolliftar istället för bara en.

pd
133 inlägg

HakanBarman :

Så det finns en nyare version än den jag refererade till? I den jag läst så står det explicit att WC-liften blir kvar och liften på bilden på sid 8 är just (nya moderna) WC-liften. Det dokumentet nämner också att VM6:an flyttas.

Nej, du har rätt. Det jag tolkade som den nya VM6:an är den nya WC-liften.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook