Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

ChrisLoved
4 inlägg
ChrisLoved 4 inlägg 10 år sedan

magnus764 :

Bygg förbindelse mellan Tegelfjäll och Åre NU!!!

Håller helt med

ChrisLoved
4 inlägg
ChrisLoved 4 inlägg 10 år sedan

håller helt med

Kakan123
92 inlägg
Kakan123 92 inlägg 10 år sedan

sattsa på sittlift i Bräcke:D

SnastyMcMuffin
1199 inlägg
SnastyMcMuffin 1199 inlägg 10 år sedan

ny bräckelift eller iaf en till så att kön minskar!

Vill du bli min 15.000 besökare? Citera
batman
87 inlägg
batman 87 inlägg 10 år sedan

Det är tydligen snack om att parken ska breddas mot Rödkullen.
Sen tror jag att en park i stendalen vore kul. utvekling av berget i stort, men framförallt på baksida och topparna vid Tväråvalvet

Batman Citera
Kakan123
92 inlägg
Kakan123 92 inlägg 10 år sedan

Men man kan ju förlänga parken ner mot foten av berget, och åt sidorna!

danteprtic
599 inlägg
danteprtic 599 inlägg 10 år sedan

dom borde sätta en två stols lift i bräcke.. och skaffa ett lr två rullband i bräckes raillinje, så man slipper hajka:)

Traxus
8 inlägg
Traxus 8 inlägg 9 år sedan

Skulle gärna vilja att systemen byggdes ihop, har faktiskt redan stakat emellan med slalomskidor som uppvärmning tongue Skulle vara perfekt att en solig dag att fara runt i hela systemet och åka de bästa backarna. Sen behövs det byggas stolslifter på något annat ställe än i centrala Åre för att lätta trycket där ifrån, typ runt tott och sadeln. Vill också ha en 6 stolslift i Tegefjäll, hemska köer där ibland.

OldGen
118 inlägg
OldGen 118 inlägg 9 år sedan

Önskemål skall vi alla ha.
Men det skulle vara intressant att veta vilka anläggningar som har byggt om eller byggt ut skidåkningen inför kommande säsong.
Om jag skulle vara på fel tråd ber jag om ursäkt för det.
Eder OldGen

Bättre lössnö än snölös Citera
MC_BLINGELING
646 inlägg
MC_BLINGELING 646 inlägg 9 år sedan

En egen lift till parken vore najs! Så man slipper alla piståkare som ska ta sig till rödkullen.

Traxus
8 inlägg

Jag undrar också om det har skett några investeringar i skidområdet inför kommande säsong, något som vet?
Hittade också en artikel om att binda samman systemen och Skistars masterplan om någon är intresserad:
http://ltz.se/merurlt/reportage/1.822521

Erik_Lundmark
192 inlägg
Erik_Lundmark 192 inlägg 9 år sedan

Är mest i Bräcke då jag är i Åre. Och jag tycker det tar alldeles för lång tid att åka upp i liften där..Hinner med så få åk. Så tycker dom skulle kunna sätta en kortare lift brevid svarta linjen t.e.x, då skulle man hinna betydligt fler åk.

Tobben123
1 inlägg
Tobben123 1 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Tobben123 (9 år sedan)

Sommarens upprustning och byggande av grusvägen från fjällgården och upp till sadeln och totts avstigning tyder på att man förbereder inför byggandet av nya liftar i tott och sadel området.

Hittade detta i forumet på Skistars hemsida Länk:

"Det som ligger närmast är ett projekt som innefattar;
*En 6- el. 8-stolslift från Fjällgården och upp till Tott berg,
*En 6-stol från Högåsliften dal och upp på Sadeln,
*En sitt- el. släplift från Högåsliften dal och upp på Björnängesberget (Varg- och Björnliftens avstigning)

I bästa fall kommer detta stå färdigt om två år (enligt tidigare uppgift från Appe i "snöläges-kommentarerna") dvs. till säsongen 2010/2011.
Och det låter ju troligt eftersom det passar in i den 4-års takt man har haft för nya investeringar den senaste tiden.
Ex.
Duveds linbana - 1998
VM6:an och Hummeln - 2002
VM8:an - 2006
(Och förhoppningsvis ovanstående projekt - 2010!)
"

Dubbis
39 inlägg
Dubbis 39 inlägg 9 år sedan

1. Stollift/Gondol från Tusenmeters dalstation till toppen - ger ca 400m fallhöjd. Total fallhöjd ner till Olympia - 1030m.

2. Prioritera sammanslagning med Huså - ger bättre skidåkning. Snösäkert på Västerskutans norrsida.

Dubbis Citera
Flerkz-J-K
226 inlägg
Flerkz-J-K 226 inlägg 9 år sedan

ta bort alla dessa stols-liftar och sätt dit ankarliftar istället, mycket trevligare.

FLERKZ! Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 9 år sedan

Flerkz-J-K :

ta bort alla dessa stols-liftar och sätt dit ankarliftar istället, mycket trevligare.

Ja, gillar man att åka lift före skidor så är det väl trevligt med ankarliftar

Lucky_13
2 inlägg
Lucky_13 2 inlägg 9 år sedan

TheRealBubba :

Ersätt 1000-metern med en fyrstol från VM-6ans avstigning = ny, snabb väg upp till toppen. Ny pist från Kabin Berg, genom Västra Ravinen och Susabäcken till Fjällgården (Obs - EJ Östra Ravinen som ska lämnas orörd)

Byt ut Tottliften mot en fyrstol. Nya breda pister från Tott ned i Susabäcken.

Byt ut Tväråvalvsliftarna mot en fyrstol och pista bredare. Plus en ny fyrstol upp längs ravinen i Tväråvalvet.

Nytt skidtorg vid reningsverket i Vik med en sexstol upp till Björnen. Nya pister från Björnen och hela vägen ned till reningsverket.

Förläng Bräckeliften (= ny fyrstol) och backarna hela vägen ned till E14.

Bygg ett nytt system med två, tre stolliftar och nya pister på Baksidan.

När allt detta är gjort, plus att alla bygelliftar är utbytta mot stolar, då är det dags att bygga ihop Åre med Tegefjäll.

Lucky_13
2 inlägg
Lucky_13 2 inlägg 9 år sedan

Det skulle vara najs, ska dit om några månader med mina polare, så dom får skynda sig.

Mvh Lukas

Beetlejuice
21 inlägg
Beetlejuice 21 inlägg 9 år sedan

Dubbis :

1. Stollift/Gondol från Tusenmeters dalstation till toppen - ger ca 400m fallhöjd. Total fallhöjd ner till Olympia - 1030m.

Det finns vindmätningar gjorda långt tillbaka där det visade sig att tillgängligheten på en lift upp till toppen skulle vara ynka 2%.

theoJ
353 inlägg
theoJ 353 inlägg 9 år sedan

en fet jävla lift vid bräcke, kön där är ju ett jävla skämt....

MartinAberg
6 inlägg
MartinAberg 6 inlägg 9 år sedan

ska faktiskt upp till åre nu vekca 2 men vet inte vart jag ska bo!
vet att detta är lite offtopic men vart rekomenderar ni att man bor?
att ta bil till backen är nog ett problem då vi inte bestämmt om vi ska bila eller tåga upp ännu hehe...

jag ovh 1 till åker bräda.. övriga 4 åker skidor...

tacksam för hjälp
har aldrig varit i Åre, bara Norge och Frankrike.

V out

JockeSki
912 inlägg
JockeSki 912 inlägg 9 år sedan

väldigt offtopic men vad som helst runt torget gillar jag. Gå in på www://skistar.se/are och klicka på boende. Sen klcikar du bort alla utom Åre by. Dählie Åre torg är rätt fina. Vi bodde på Åreparken (14) förra året vilket va en helt sjukt nice lägenhet i 3 vångingar (2 + sovloft) med fräscht kök, fina badrum, bastu.

Skistars hemsida tycker jag funkar rätt bra, bara att klicka på "fler bilder" och "visa karta".

Mr-puderninja
1 inlägg
Mr-puderninja 1 inlägg 9 år sedan

De borde bygga fler liftar som ger tillgång till fin, brant offpist.

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Alex08boo (9 år sedan)

Mr-puderninja :

lär ju tyvärr inte direkt hända då skistar är fett med offpist-anti allt som har med just offpist att göra

make snow not war! Citera
ZODIAC
31 inlägg
ZODIAC 31 inlägg 9 år sedan

Av: Mr-puderninja | Igår 22:43 Citera

- Då kommer det inte vara offpist längre. ska man köra offpist. DÅ hajkar man. smile

Monopoly Citera
sk0glund
34 inlägg
sk0glund 34 inlägg 9 år sedan

George_Hagi :

men allvarligt talat när fan är det dags för ihopbyggnad av åre och tegefjäll? Det har ju snackats om detta sen åttitalet, vad är det som hindrar dem? en annan ide är ju att man bygger ihop systemet med huså på baksidan av skutan mot östra ravin eller toppen av tottliften

vad som sätter stopp för ihopkoppling av dessa är att marken ägs av olika privatpersoner som antagligen inte är stora skid/brädfantaster som oss och vill därför inte ha någon lift på sin mark!

warberg! Citera
Traxus
8 inlägg

Läste följande på Åres Facebook:
http://www.facebook.com/skistarare?ref=nf

Åres facebook :

Hej, Det finns en långsiktig Skimasterplan för uttbyggnad av lift- & skidsystemet i Åre. I den planen finns nya liftar och nerfarter i hela området men inget är tidsatt. Varje destination inom SkiStar ansöker om nya investeringspengar hos styrelsen där man gör prioriteringar om var det ska satsas pengar varje år. Vi är ett börsnoterat företag och det är först när styrelsen tar beslut om fördelning av investeringspengar som det blir officiellt.
SkiStars bolagsstämma är den 12 december och strax innan det kommer styrelsen förmodlingen att besluta om nästa års investeringar på samtliga SkiStars 6 destinationer.//Åsa

Så om en månad kommer vi alltså att få veta om de nya liftarna vid Sadeln ska byggas inför nästa säsong. Hoppas verkligen att projektet genomförs så snabbt som möjligt för om vi har tur då lockas många av nybörjarna som för tillfället samlas runt de nyare stolsliftarna i cenrala Åre till sadeln i stället. Då får de åka i de lättare backarna där borta istället för att så att ploga sönder backarna i centrala Åre hela dagarna så att gästrappet blir sönderåkt varje dag efter kl. 9.35.

Jag har iaf fått för mig att det är set som ger upphov till de sönderåkta backarna: alla sittliftarna i Åre (ej Duved) leder till svåra backar så när nybörjarna som vill åka de bästa liftarna bestämmer sig för att ta vm8:an några gånger blir backarna sönderplogade. hmm

Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 9 år sedan

Traxus :

Läste följande på Åres Facebook:
http://www.facebook.com/skistarare?ref=nf

Så om en månad kommer vi alltså att få veta om de nya liftarna vid Sadeln ska byggas inför nästa säsong. Hoppas verkligen att projektet genomförs så snabbt som möjligt för om vi har tur då lockas många av nybörjarna som för tillfället samlas runt de nyare stolsliftarna i cenrala Åre till sadeln i stället. Då får de åka i de lättare backarna där borta istället för att så att ploga sönder backarna i centrala Åre hela dagarna så att gästrappet blir sönderåkt varje dag efter kl. 9.35.

Jag har iaf fått för mig att det är set som ger upphov till de sönderåkta backarna: alla sittliftarna i Åre (ej Duved) leder till svåra backar så när nybörjarna som vill åka de bästa liftarna bestämmer sig för att ta vm8:an några gånger blir backarna sönderplogade. hmm

Din teori kan stämma, i tex Hemavan som bara har släpliftar så blir inte backarna lika uppåkta, Åre lockar dock till sig folk som mest är där för att festa och sätter åkningen i andra hand, det sker inte i samma utsträckning på andra orter i sverige, dom åker man till för att man gillar att åka.

Splitboarding is the answer Citera
Black-Daimond
166 inlägg
Black-Daimond 166 inlägg 9 år sedan

Det stämmer inte utan det är kapaciteten i korgliftarna dvs. antal åkare per timme som en lift kan svälja som gör att backarna blir dåliga. VM 8 kan svälja massor med skidåkare per timme men när kapacitet på liften har ökat. I Åre har det inte tillkommit fler nedfarter vilket resulterar till att det blir fler åkare i de backar som finns. Detta bygger även på att det är attraktivt att åka sittlift och det lockar alla typer av åkare.

Jag vill även beröra tidgiare tråd det är så att att korgliftar på högzon blir vindkänsliga och står då ofta stilla. Ex står Gondolen still ganska ofta ingen korglift men vinden fångar Gondolen ganska lätt.

Pistvakt Citera
Traxus
8 inlägg

Black-Daimond :

Det stämmer inte utan det är kapaciteten i korgliftarna dvs. antal åkare per timme som en lift kan svälja som gör att backarna blir dåliga. VM 8 kan svälja massor med skidåkare per timme men när kapacitet på liften har ökat. I Åre har det inte tillkommit fler nedfarter vilket resulterar till att det blir fler åkare i de backar som finns. Detta bygger även på att det är attraktivt att åka sittlift och det lockar alla typer av åkare.

Jag vill även beröra tidgiare tråd det är så att att korgliftar på högzon blir vindkänsliga och står då ofta stilla. Ex står Gondolen still ganska ofta ingen korglift men vinden fångar Gondolen ganska lätt.

Nog är det så att kapaciteten ökar antalet åkare i backen och därmed slitaget, men branta backar blir också förstörda snabbare än flackare backar (de oerfarna åkarna gör inte saken bättre. btw jag är inget proffs själv tongue). Så om det nu byggs nya sittliftar vid Sadeln skulle Åre få någonting som den enligt mig saknar för tillfället; lite mindre branta backar i anslutning till stolsliftar. Om vi har tur lockas folk till de lite lättare backarna från backarna vid vm8:an och det blir i det stora hela en jämnare fördelning på berget.
Visst kommer den ökade kapaciteten få ut ännu mer folk i backarna (om det inte byggs nya i samband med liftarna) men Sadel-backarna är idag inte särskilt befolkade, och om folk drar sig dit bort kanske gästrappet klarar sig fram till 12.00 innan den blir en isig puckelpist.

Dubbis
39 inlägg
Dubbis 39 inlägg 9 år sedan

En tanke kring liftar i högzon och skidåkning från Skutans topp: om problemet är att det så ofta blåser så krävs radikala motåtgärder på liftsidan. Vad sägs om en ny modern bergbana under marken (jmf Val d'Isere, Zermatt och Saas-Fee)? Ända upp till toppen! Skitdyrt, ja jag vet, men visst vore det ballt. Och den skulle vara populär året om. Sedan kan man bygga om toppstugan och ha en kvällsöppen bar - "När går sista tåget ner?"

Dubbis Citera
Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Alex08boo (9 år sedan)

Dubbis :

En tanke kring liftar i högzon och skidåkning från Skutans topp: om problemet är att det så ofta blåser så krävs radikala motåtgärder på liftsidan. Vad sägs om en ny modern bergbana under marken (jmf Val d'Isere, Zermatt och Saas-Fee)? Ända upp till toppen! Skitdyrt, ja jag vet, men visst vore det ballt. Och den skulle vara populär året om. Sedan kan man bygga om toppstugan och ha en kvällsöppen bar - "När går sista tåget ner?"

fyfan vad hemskt det vore, no respect for the mountain or nature och göra toppstugan till nattklubb ne fyfan vad illa då är det domedagen alltså... då har verkligen Åre sålt hela sin själ totalt, räcker med det den sålt bort av den redan...

make snow not war! Citera
larm
148 inlägg
larm 148 inlägg 9 år sedan

Dubbis :

HAHAHA, kan se löppsedlarna.

"20 ÅRIG STENPACKAD STOCKHOLMARE FÖRSVUNNEN PÅ ÅRESKUTAN"

www 151 till salu Citera
Skilover94
3 inlägg
Skilover94 3 inlägg 9 år sedan

Jag tycker att själv att Åre bör bygga nya liftar och nya backar. Istället föratt byta ut liftar bör det byggas liftar på nya områden så att trängslen minskar i de nuvarande backarna.

förslagsvis bygga ovanstående i det stora utrymmet mellan worldcup och vm-området

Traxus
8 inlägg

Igår släppte Skistar sin tremånadersrapport med information om framtida investeringar: http://www.skistar.com/are/svenska/skid … _kylan.app

Taget från snörapporten:
För Åres del innebär investeringen att en ny släplift kommer att byggas i Åre Björnen, den kommer att gå strax ovanför Högåsen dal via Högåsvägen upp till Björnen berg för att på ett bättre sätt knyta ihop området och skapa mer skidåkning. När det gäller investeringen av två nya nedfarterna med snösystem tittar vi på ett antal olika alternativ och kommer att informera om vilket beslut som tas så snart vi kan! Genom förstärkt vattentillförsel i Åre kommer vi ytterligare att kunna säkra snöproduktionen.

Så det verkar som att björnen-projektet blir av ändå, det är väl bra antar jag fast jag är besviken att dom övergav planen om expresslift och bygger en släplift istället...

Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 9 år sedan

Traxus :

Så det verkar som att björnen-projektet blir av ändå, det är väl bra antar jag fast jag är besviken att dom övergav planen om expresslift och bygger en släplift istället...

Planerna på expressliftar är absolut inte övergivna. Denna släplift är en del av "Björnenprojektet", den kommer att gå från Högåsen dal och upp på Björnängesberget. Den är i första hand tänkt som en transportlift för att slippa de långa flacka transportsträckorna från Åre till Björnen. Det har aldrig varit aktuellt med en expresslift där. Det som sedan återstår av Björnenprojektet är expresslift från Högåsen dal och upp på Sadeln, samt en expresslift från Fjällgården och upp mot tott berg.

Traxus
8 inlägg

Are_Sno_Vinter :

Planerna på expressliftar är absolut inte övergivna. Denna släplift är en del av "Björnenprojektet", den kommer att gå från Högåsen dal och upp på Björnängesberget. Den är i första hand tänkt som en transportlift för att slippa de långa flacka transportsträckorna från Åre till Björnen. Det har aldrig varit aktuellt med en expresslift där. Det som sedan återstår av Björnenprojektet är expresslift från Högåsen dal och upp på Sadeln, samt en expresslift från Fjällgården och upp mot tott berg.

Oj, råkade läsa fel om vart släpliften skulle gå, trodde först att dom menade sadeln, tyckte att det var rätt onödigt, men då förstår jag! Skönt att höra att planerna på expressliftarna inte har lagts ner och att man kommer slippa den där hemska transportsträckan till björnen.

CGBHamilton
85 inlägg
CGBHamilton 85 inlägg 9 år sedan

Det bästa för åre hade i stundens hetta hade varit att använda sig av begreppet "demarketing", alltså att dra ned på marknadsföringen, slippa div, första resenärer och kanske öka effektiviteten för oss som faktiskt uppskatatr det som det är?
Strunta i nya marknader, barnfamiljer och brötiga sthlm-are, dra ned på effektiviteten och få oss att välja bort skutan för en säsong eller två. Gå minus, lev på sparade pengar, för att om två säsonger öppna med renoverade/nya liftar, ihopbyggnader med tege, och kanske en ökad medvetenhet?? Låt skistars andra slädhundar (hemsedal, sälen) göra det ekonomiska arbetet.

Bra för hållbar turism tror jag, då markanaden redan nu sviktar och går i en svag, men nedåtgående kurva!!!

Freddy Citera
CGBHamilton
85 inlägg
CGBHamilton 85 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Fopro (9 år sedan)

ok

Freddy Citera
Frida-F
39 inlägg
Frida-F 39 inlägg 9 år sedan

bra underingar, men för att en turistdestination ska kunna bli framgångsrik så krävs det ett större tänk än att bara expandera, det ska göras hållbart och realistiskt så att åre kan finnas kvar i framtiden:

1. Förbindelselift Åre-Duved/Tegefjäll: här finns det en markägardisskution som innebär att skistar inte kan bygga en lift emellan, vilken klart är en vision. man arbetar på att lösa konflikten, men marken är same-ägd och vill inte sälja den till skistar.

2. Bygg en ny 4/6-stolslift från fjällgården och upp till Tott berg: visst, tottliften är antagligen världens längsta lift, men att sätta upp en stolslift hade inte inneburit att man kunde transporterat mer folk, utan ett större arbete, dyrare driftskostnader och mer personal! jag tror helt enkelt inte att det finns ett behov för en stolslift där.

3. Byta ut Tusenmetersliften till en 4 stols expresslift: Bra ide! det hade varit skönt, speciellt när man ska till Hummern och ska åka igenom kön i 190, dom flyttar aldrig på sig!!!smile

4. Bygga ut i Bräcke området med parken. Typ en ny lift kanske och nya backar/linjer.: linjerna i bräcke har inte funnits allt förlänge, men nu är det en anställd kille som ska jobba heltid med park för skistar.

GOD JUL, vi ses i the Å to the R to the E!!
Frida

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook