Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Beetlejuice
21 inlägg
Beetlejuice 21 inlägg 9 år sedan

Det gjorde han förra vintern också.
Nu i vinter har han tre drängar också.

Skilover94
3 inlägg
IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 8 år sedan

Åre kommuns hemsida
Kan du ladda ner detaljplanen för Åre samhälle. Där finns två nya liftar från byn med. (sidan 65,66) En ifrån Brunkullan och den andra från Golds gym. Nu är översiktsplanen från Mars 2005 men ändå

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
ericsundberg
26 inlägg
ericsundberg 26 inlägg 8 år sedan

Håller med "Wuchi"
Låt susanbäcken och baksidan vara fri från liftarna, folk måste väll orka gå en bit.
Om man gör en lift upp till Västerskutan så försviner den fina utsikten och toppen blir ingen fin längre!

Traxus
8 inlägg
Traxus 8 inlägg 8 år sedan

En film om den nya liften och backarna i Sadeln/Björnen och framtidsplanerna:
http://www.facebook.com/#!/video/video. … 0&comments

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan

Bygg ihop Åre med Renfjället

Sadeln/Björnen innebär 4000 nya gästbäddar i området samtidigt som liftutbyggnaden innebär en utökad kapacitet men inte så mycket mer åkyta, dvs det blir mer folk i pisterna. Man vill även bygga parkering vis E14 och ha dalstationen där. Detta blir säkert av men det är inte speciellt visionärt.

Jag snackade med Bobo som har Hyddan, backrestaurangen med Åres bästa solläge i VM6:an. Han propagerade för att dalstationen vid E14 även skall vara dalstation åt andra hållet, dvs bygga lift över Åresjön och upp på Renfjället.

Tycker detta är en lysande idé. På många större skidorter har man byggt ihop flera närliggande berg med mer vidlyftiga byggnationer än så, varför inte Åre, det är bara några hundra meter över sjön? Att bara bygga bäddar men inte utöka åkytan i motsvarande grad fungerar inte i längden.

Med lift över till Renfjället får man möjlighet till att åka på ytterligare ett fjäll som inte skäms för sig. Där kan man dessutom bygga fler liftar och befästa Åre som det i särklass största&bästa systemet i Norden. I förlängningen kan man även bygga ihop åkningen med Edsåsdalen. Detta är ett avsevärt mycket bättre projekt än att bygga lift mellan Åre och Tegefjäll. En lift skall ge flera nya nedfarter, allt annat är bortkastade pengar.

IngemarH79
699 inlägg

Tokigt Snorkel och skapligt bra idé. Men Renfjället har väl inte så bra sammanhängande fallhöjd?

Black-Daimond
166 inlägg
Black-Daimond 166 inlägg 8 år sedan

IngemarH79 :

Tokigt Snorkel och skapligt bra idé. Men Renfjället har väl inte så bra sammanhängande fallhöjd?

Jag har tänkt på detta också så Bobo har inte patent på den ideen se även länken

http://ww1.whistlerblackcomb.com/p2pg/

Fall höjden är helt ok på Renfjället vissa ställen ex så toppen är najs, sedan kan det ju vara bra för barnfamiljer osv. Med tanke på solens läge borde snön ligga kvar längre på Renfjället. Det bore även kunna gå att bygga en by på den sidan- Åre växer och på detta sätt blir det fler pister och liftar. Allting handlar inte om fallhöjd se på Sälen Idre och liknande som har många lätta backar. På detta sätt kommer det att bli mer plats till oss fallhöjds talibaner.

Pistvakt Citera
snorkel
968 inlägg

95% av skidanläggningarna i Sverige vore glada om de hade Renfjället istället för sina små kullar.
Fallhöjderna du kan få ut matchar mycket väl både VM6:an och VM8:an, borde räcka långt speciellt om man jämför med Björnen. Dessutom får man ett mer vårsäkert snöläge samt åkning i ett helt nytt väderstreck vilket gör att det blir mer att välja på om man behöver väderskyddade lägen.

Åre kommun välkomnar dessutom ytterligare gästbäddar och vill ha ytterligare 20000 bäddar, var skall alla åka?
Åres pister är branta och hårda eller flacka och tråkiga. Skall de vara kul att åka vill man åka rejält fort vilket inte går med 1000 tals carvande turiser på tvärs i varje backe Själv åker jag helst offpist men ibland blir det ju pist ändå.

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 8 år sedan

snorkel :

Själv åker jag helst offpist men ibland blir det ju pist ändå.

Då kanske vi skall bevara renfjället då smile

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad snorkel (8 år sedan)

Renfjället är ju för turisterna från Björnen så att det blir lite mindre trängsel i Åre...

DanielMyhr
51 inlägg
DanielMyhr 51 inlägg 8 år sedan

grejen är den att det finns bra ställen som skistar tänkt bygga nya liftar på men som de inte fått accepterat från markägarna

Myhr Citera
torre17
12 inlägg
torre17 12 inlägg 8 år sedan

Har inte läst hela tråden, men 1000 meters känns väl rätt het att byta till en ny 4.stols. Eller?

/Mintu

Torre Citera
Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Daniiiel8 (8 år sedan)

.

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 8 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/ca30e24739a6d4a5ab5d6afbb733fc1e.jpg

Har lite snabbt klippt ihop en pistkarta som visar var jag tror det finns möjlighet att bygga ut liftsystemet i Åre.
Inte grundat på vart det går att bygga liftar, har inte kollat om det går att bygga där det är bara förslag. smile

Danil
184 inlägg

snorkel :

Med lift över till Renfjället får man möjlighet till att åka på ytterligare ett fjäll som inte skäms för sig. Där kan man dessutom bygga fler liftar och befästa Åre som det i särklass största&bästa systemet i Norden. I förlängningen kan man även bygga ihop åkningen med Edsåsdalen. Detta är ett avsevärt mycket bättre projekt än att bygga lift mellan Åre och Tegefjäll. En lift skall ge flera nya nedfarter, allt annat är bortkastade pengar.

Så du menar att en lift över sjön ger mer skidåkning, en en lift mellan åre och duved/tegefjäll.
Annars en väldigt bra ide som jag också tänkt på, det kan bli ett grymt skidområde där tror jag. smile

snorkel
968 inlägg

Daniiiel8 :

Så du menar att en lift över sjön ger mer skidåkning, en en lift mellan åre och duved/tegefjäll.
Annars en väldigt bra ide som jag också tänkt på, det kan bli ett grymt skidområde där tror jag. smile

En lift mellan Åre - Tege ger ingen åkning alls, det blir bara transport. En lift till Renfjället ger ytterligare ett berg samt enormt mycket mer yta att åka på både i och utanför pist.

Danil
184 inlägg

snorkel :

Daniiiel8 :

En lift mellan Åre - Tege ger ingen åkning alls, det blir bara transport. En lift till Renfjället ger ytterligare ett berg samt enormt mycket mer yta att åka på både i och utanför pist.

Jo men vad jag vet så är det väl redan nu folk som nyttjar det fjället för offpist åkning? Men det skulle ju bli väldigt mycket mer lättillgängligt om man byggde liftar där.

Tancoll
433 inlägg

Skistar får inte bygga på Renfjället för att Edsåsdalen har redan en skidanläggning på det fjället.
Jag antar att majoriteten inte ens viste om det.

Dubbis
39 inlägg
Dubbis 39 inlägg 8 år sedan

Tancoll :

Skistar får inte bygga på Renfjället för att Edsåsdalen har redan en skidanläggning på det fjället.

Närmast och bäst fallhöjd utan transportliftar - Västerskutan och Huså.

Dubbis Citera
Tancoll
433 inlägg

Dubbis :

Tancoll :

Närmast och bäst fallhöjd utan transportliftar - Västerskutan och Huså.

I Huså finns det också redan en anläggning som gör att Skistar inte får bygga.
Tveksam till västerskutan, bra fallhöjd med bra lutning ner mot tväråvalvet.

Varför vill ni att all offpiståkning som är bra skall försvinna för?

mbw
240 inlägg
mbw 240 inlägg 8 år sedan

En replift genom svarta linjen skulle vara guld värt

sportmarket.se Citera
Danil
184 inlägg

Tancoll :

Om Edsåsdalens skidanläggning ska säljas någon gång kanske skistar köper upp och då så borde det väl vara frittframm?

Tancoll
433 inlägg

Daniiiel8 :

Tancoll :

Om Edsåsdalens skidanläggning ska säljas någon gång kanske skistar köper upp och då så borde det väl vara frittframm?

Skistar får nog inte köpa den p.g.a konkurensregler etc.

iche
230 inlägg
iche 230 inlägg 8 år sedan

Det ända som behövs är att man ska röja upp skog ovanför Bräcke (numera Åre Snow Park) och bygga en sittlift där. Och sedan en egen knapplift till den första delen av svarta linjen. Punkt slut inget mer snackat

https://www.redbull.com/se-en/ Citera
snorkel
968 inlägg

Tancoll :

Daniiiel8 :

Tancoll :

Skistar får nog inte köpa den p.g.a konkurensregler etc.

Har svårt att tro att det går att "paxa" ett helt fjäll eftersom det går helt emot äganderätten. Det är upp till markägare och bolag att komma överens och kommunen att ge tillstånd för ändrad markanvändning.

Beträffande konkurrensregler så är Edsåsdalen eller för den delen Huså så små anläggningar att det knappast ändrar något konkurrensförhållande. Vidare så skulle dessa anläggningar gynnas av att byggas ihop med Åre. I alperna är det snarast regel att flera olika liftägare samarbetar inom ett område där ett och samma liftkort gäller oavsett vem som äger backen.

Danil
184 inlägg

Ja tror också att det skulle gynna Edsåsdalen och Huså om dem byggdes ihop med Åre. Men är det fler som äger mark på Renfjället eller tillhör allt Edsåsdalens skidanläggning?

IngemarH79
699 inlägg

Både Huså och Edsåsdalen har ingått i Åreliftarna förut men Edsåsdalen fick styckas bort när Åreliftarna (Åre-Vemdalen) gick in i Skistar. Det går inte heller att paxa fjällsidor, kommunen fastställer byggnadsplaner, detaljplaner osv. och ger bygglov.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (6 år sedan)

-

b32b
34 inlägg
b32b 34 inlägg 8 år sedan

Nya planerna för sittlift i Tegefjäll är en finansiell konstruktion som liknade den man använde vid bygget av Grizzly Express i Björnrike. Dvs Skistar får bl.a hjälp av lokala finansiärer. Mer info ska lämnas under påskhelgen.

http://www.skistar.com/Global/Destinati … _april.pdf

oyangen
0 inlägg
oyangen 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad oyangen (7 år sedan)

Fundament til gondol fra Bjørnen til Sadeln?
https://www.freeride.se/img/photo/normal/8278dbb72cab95977df3df74b6125347.jpg

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 7 år sedan

oyangen :

Fundament til gondol fra Bjørnen til Sadeln? [url=[url=https://www.freeride.se/photo/view.php?id=111770]https://www.freeride.se/img/photo]Your … nk here...

Vart är bilden tagen? den runda formen påminner inte om nått fundament till lift som jag sett i alla fall.. Men man ju alltid hoppas att det är något! big_smile

oyangen
0 inlägg
oyangen 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad oyangen (7 år sedan)

Daniiiel8 :

oyangen :

Fundament til gondol fra Bjørnen til Sadeln? [url=[url=https://www.freeride.se/photo/view.php?id=111770]https://www.freeride.se/img/photo]Your … nk here...

Vart är bilden tagen? den runda formen påminner inte om nått fundament till lift som jag sett i alla fall.. Men man ju alltid hoppas att det är något! big_smile

Her (ned mot Høgåsliften)
https://www.freeride.se/img/photo/normal/4c40b34443db777ada8e2df0a4b651a1.jpg
Her (ned mot Høgåsliften)

Danil
184 inlägg

Tveksamt att det skulle var fundament till gondolen som det fins planer på att bygga, vad jag har hört ska den gå direkt ifrån E14. Men man undrar ju faktiskt vad det är dom bygger..

landrin
6 inlägg
landrin 6 inlägg 7 år sedan

Nån som vet mer om detta projekt i tege? låter intressant iaf

http://www.billig.se/tegefjall/asp/sida.asp?sidnr=21

Danil
184 inlägg

landrin :

Nån som vet mer om detta projekt i tege? låter intressant iaf

http://www.billig.se/tegefjall/asp/sida.asp?sidnr=21

Där hade vi ju mycket Information, tack för det smile Dock inget om när när de tunga liftarna (gondolen och sexstolen) planeras att byggas..
Vad gäller Tegefjäll och liften där har jag inte hört någonting utöver det som stod med i länken.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (7 år sedan)

oyangen :

Fundament til gondol fra Bjørnen til Sadeln?
https://www.freeride.se/img/photo/norma … 125347.jpg

Det är gissningsvis en damm för antingen avlopp, snöläggning eller vattenreservoar/torn Det ska byggas en herrans massa "bäddar" i dess närhet

Mellanavstigningen till nya Sadelliften planeras ligga ungefär mittemot hermelinens påstig

Danil
184 inlägg

Det är gissningsvis en damm för antingen avlopp, snöläggning eller vattenreservoar/torn Det ska byggas en herrans massa "bäddar" i dess närhet

Så typiskt Åre, det byggs massvis med boende men frågar man vart alla gäster ska åka skidor så hänvisar dom bara till att man faktiskt byggde VM 8an för fem år sedan.

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 7 år sedan

Daniiiel8 :

Så typiskt Åre, det byggs massvis med boende men frågar man vart alla gäster ska åka skidor så hänvisar dom bara till att man faktiskt byggde VM 8an för fem år sedan.

Ja, för lovveckorna är det absolut ingen kö där.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (6 år sedan)

-

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook