skistopper

4front
535 inlägg
4front 535 inlägg 12 år sedan

Vad tycker ni man ska göra om en skistopper har gått sönder när man hoppade?
ska man kräva en ny bindning eller köpa en en ny skistopper.

tjoo jibbers Citera

Svar

true
645 inlägg
true 645 inlägg 12 år sedan

böj tillbaks dom.

upochner Citera
JockeLundhag
838 inlägg
JockeLundhag 838 inlägg 12 år sedan

har dom böjs eller har dom gått av? om dom har böjs så är det ju bara at böja tillbaks dom

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 12 år sedan

äre marker 11 ?

on the way down its awesome! Citera
Charlees
13 inlägg
Charlees 13 inlägg 12 år sedan

om det är en marker 11 så tycker jag att du kan pissa på bindningen, och köpa en ny av ett annat märke istället.

Jag ser det snöar Citera
SnastyMcMuffin
1199 inlägg
SnastyMcMuffin 1199 inlägg 12 år sedan

håller me^^

om de inte e de så böj tillbax dom om dom e böjda
annars så köper du bara ny,

Vill du bli min 15.000 besökare? Citera
Twintipkoffe
26 inlägg
Twintipkoffe 26 inlägg 12 år sedan

Ja hade också även detta problem, jag köpte en ny 4 ggr hmm Alla gick sönder. Så ja beställde en helt ny bindning efter 2 veckor..

KÖP EN NY BINDNING!!!

Peace

Koffe Citera
Josslo
743 inlägg
Josslo 743 inlägg 12 år sedan

den kan ju gå sönder på olika sätt:

- om de böjs kan man antingen böja tillbaka dom, eller i kapa en av dom, elelr i värsta falla kapa av båda och använda snowboard-rem (Ekonomisk variant)

- Om något annat hänt, typ att plasten knäckts på stödet elelr liknande, så kan man lämna in skidorna och har man tur så får man en ny skistopper som passar. annars är det nya bindningar som gäller.

( har erfarenhet från allt ovanstående)

Ewasx
1513 inlägg
Ewasx 1513 inlägg 12 år sedan

min skistopper har gått sönder åtta gånger. Gissa vilken bindning jag åker på?

KOLLA MITT FOTOALBUM Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Ewasx :

min skistopper har gått sönder åtta gånger. Gissa vilken bindning jag åker på?

En billig bindning du har köpt i paket pris?? Lägg till lite pengar och få en riktigt bindning istället...

//H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Tjaaa
215 inlägg
Tjaaa 215 inlägg 12 år sedan

Hmm
Jag åker på marker och har aldrig pajjat en stopper. Grym bindning.

Men jag är inte säker! Citera
Koppelman
1194 inlägg
Koppelman 1194 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad CrashX (12 år sedan)

Ja men herregud Hasse, bara för att Markers bindning är billig så ska den väl inte gå sönder stup i kvarten? Sen kanske inte alla har ekonomin heller?
Du har faktiskt varit Väldigt negativ runt den här diskussionen och hackat på många som haft problem med bindningen som om det vore deras fel för att dom åker fel eller för att dom inte har tillrcäkligt med pengar.

aaaaaa: det handlar om en speciell Marker-bindning, vilken åker du på?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Kan vara så att lågpris bindningar inte är lika bra som en riktigt bindning eller??

//H

ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad ekdahl (12 år sedan)

alla kanske inte har pengar hans, tänkt på det?

edit: Btw, ironi om ni inte förstog.

go big or go home. biiatch Citera
Koppelman
1194 inlägg
Koppelman 1194 inlägg 12 år sedan

Hasse :

Kan vara så att lågpris bindningar inte är lika bra som en riktigt bindning eller??

//H

Jo självklart men det betyder ju inte att den skall gå sönder stup i kvarten? Bara för att du köper en bil av ett Asiatskt lågpris märke som t.ex. Daewoo så vill du väl inte att din motor ska pajja hela tiden bara för att du åker med bilen?

Ska jag då säga : Köp en Audi istället?

DaWie
128 inlägg
DaWie 128 inlägg 12 år sedan

men marker m 11 är ju en bindning som är gjord för lättare åkare.. tvivlar på att alla som haft problem med bindningen är just lätta åkare

ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 12 år sedan

CrashX :

Hasse :

//H

Jo självklart men det betyder ju inte att den skall gå sönder stup i kvarten? Bara för att du köper en bil av ett Asiatskt lågpris märke som t.ex. Daewoo så vill du väl inte att din motor ska pajja hela tiden bara för att du åker med bilen?

audi is the shit!!

and billiga bindningar är inte the shit.

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Hasse (12 år sedan)

Ska vi gå igenom det här med bindningar igen?

Av Ace DG

Jag har ytterst svårt att tro att just Markers produkter skulle var så markant mycket sämre än andra fabrikanters.

Jag kan däremot hålla med om att Marker desperat verkar vilja ligga i framkant vad gäller innovationer av ibland lite onödigt slag. Visst, det gäller att hålla intresset uppe bland konsumenterna. Andra tyska företag som BMW, Mercerdes och Audi t ex tävlar ju också om att uppfinna i mitt tycke "onödiga förbättringar" på sina bilar. I slutänden har bilarna 4 hjul och rullar i princip som alla andra (...ok, jag hårddrar lite här).

Här en motbild. Betrakta ett par årets Look P14 eller P18 (identiska med Ross FKS 155, 185 f ö). Jag kan intyga dom här har sett i princip likadana ut i över 10(!) år och längre, tro det eller ej. Simpla, lätta att mecka, ställa in och förstå sig på. Mindre lätta att ta av och på, speciellt i djup snö, ok. Men säkra OCH hållbara. Ett tag levde dom i det fördolda i racegängen. Nu är dom högsta mode bland freeriders!

Bindningsproducenter skall tjäna pengar åt sina ägare, basta! Alltså "förenklar" man sina konstruktioner, väljer billigare matrerial, anpassar produktionsmetoder för största kostnadseffektivitet m m. Man har inget intresse i att en produkt håller 10 år, när man kan få konsumenten att köpa nytt efter 3-5 år. Degen ska in!

Och här kommer ni in, alla vilda kiddz! Ni vill åka som på filmerna, hoppa, rotera, droppa, rubbet, ni ska göra det och ni gör det också, helt rätt! MEN DET SLITER SOM F-N PÅ GREJORNA, ingen direkt nyhet för er, eller hur?

Problem uppstår tyvärr då butikerna eller web-handelsföretagen tävlar om er gunst och er, av naturliga skäl, rätt begränsade plånbok. Summa summarum, ni får för enkla bindingar för ert avändningsområde.

Man får det man betalar för! Tyvärr är toppbindningarna dyra, Varför? Korta serier. Det är inte det här segmentet producenterna ska tjäna pengar på. Toppbindningarna har bl a större andel metall, blir styvare överlag och blir inte glappa lika fort. Men det kostar som sagt.

Personligen tror jag problemet ligger här. Ni har för enkla grejor! Se till att få farsan att pröjsa minimum ett par DIN 14-bindningar (vilken myggvikt du än har) för den här typen av åkning! Race-åkarna har inte racebindningar bara för att det är coolt. Sanningen är att dom skiter helt i vad dom har för bindning, så länge dom inte åker ur i fel läge eller bryter benen när dom klotar.

För övrigt är den här tråden bland det sorgligaste jag läst på länge på FR vad gäller faktainnehåll. Tror faktiskt de flesta stoppers kvaddar vid fakielandningar. Nåt annat av substans får ni ju inte ur er! Sorgligt!

Hur har ni det med förspänning, slitna sulor, skit och snö under sulorna etc, etc? Misstänker tyvärr att många av er inte har en susning.

Varför är Look/Ross så bra då? Dom är så jäkla simpla (och dom såg i princip likadana ut på 60-talet)! Inget jevvla lull-lull.

Tack för i kväll och var rädd om knäna!

Eder,
Ace DG

För att göra det lätt för mig så kopierade jag in denna text. Annars så kan man ju läsa hela här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31629&p=4

//H

dallan
Online 562 inlägg
dallan 562 inlägg 12 år sedan

Lyssna på Hasse/Ace kids.
Be farsan om lite extra deg, eller skaffa er ett jobb på lokala grillen.

Det är väll rätt så självklart att billiga bindningar inte håller lika bra som dyra.
Se en dyr bindning som en rallybil och en billig bindning som en vanlig standard bil.

Vilken tror ni håller bäst på skogsvägen och vilken tror ni kostar mest pengar?!?

Dom flesta billigare bindningarna med DIN 12 och neråt är inte gjorda för hård tuff åkning, dom är gjorda för att pressa priserna på era kära twintipar runt 3000-4000, och andra skidor runt samma pengar.

ekdahl
3273 inlägg

bra där hans, bindningar kan man faktiskt återanvända med. se det som en investering att köpa ett par lite dyrare bindningar som du faktiskt kan använda till minst 2 par skidor.

jag kör själv på rossignol axial 140 och det är good shit!! aldrig krånglat eller pajjat några skistoppers vid switchlandning!

Josslo
743 inlägg
Josslo 743 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Josslo (12 år sedan)

Marker...sicket J*vla pack.

Va med en vän när han skulle köpa nya skidor på stadium. blev ett par K2 PE inkl Marker bindningar. Vi frågade om kvaliteten på markerbindningarna och sa att den är riktigt kass. "nej, nej...i år har Marker gjort om sina bindningar och gjrot dom stöttåligare" var svaret vi fick. Min vän tyckte det lät bra och köpte bindningarna.

Sen blev det 4 åkdagar och vipps så pajja hela skiten för en vurpa på en liten 180....good shit. not!

ekdahl
3273 inlägg

hehe dom sa samma sak till mig men jag köpte inte riktigt den skiten dom snackade på adams.

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 12 år sedan

ekdahl :

CrashX :

Hasse :

//H

audi is the shit!!

and billiga bindningar är inte the shit.

Word^

on the way down its awesome! Citera
antonryding
308 inlägg
antonryding 308 inlägg 12 år sedan

men byt bara kostar 120 spänn det är en slitvara , landar man switch och den löser ut så säger det väll sig själv

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad linder (12 år sedan)

4front :

Vad tycker ni man ska göra om en skistopper har gått sönder när man hoppade?
ska man kräva en ny bindning eller köpa en en ny skistopper.

Jag köpte mina skidor (Ross Scratch BC med axial2 140 bindningar) på Sport-Conrad.net, hade inte fixat förspänningen på mina bindningar och landade fel för många gånger switch vilket gjorde att mina skistoppers sprack.

Detta är inte alls så konstigt nu när man tänker efter på det. Men jag tog iaf en bild på skistopperserna och mailade dom till conrad och dom skickade nya till mig.

Alltså tycker jag inte du ska kräva ny bindning... Men du kan om du är envis få nya skistoppers men du måste ju tänka på att fixa bindningarnas inställning efter så dom inte pajar igen...

Kan tänka mig att dom som har marker bindningar och säger att det är skit och att dom pajar hela tiden att det helt enkelt är så att dom pajar för att det är felinställt och sen byter dom bara vilket resulterar i att dom inte har löst problemet utan bara byt ut det som varit trasigt .

Alltså.

1. Gå till butiken du köpte skidorna i och be dom titta på det / Maila bilder till nätbutiken
2. Ta med skidorna + pjäxorna till en affär som säljer skidor och kolla upp inställningen på bindningarna (förspänning osv)
3. Byt sedan stoppers...

edit: 4. åk sedan och njut av underbara skidor/bindningar som funkar som dom ska när dom är inställda som dom ska.

K-L
17 inlägg
K-L 17 inlägg 12 år sedan

mina sprack inuti men ja gick dit ja köpte dom och dom satte på en ny och sen dess har den inte gått sönder..

gissa vilken bindning det var: Marker såklart

FPelle
785 inlägg
FPelle 785 inlägg 12 år sedan

Aldrig haft problem med mina bindningar, eller jo, jag lyckades rycka upp skruvarna i som håller fast bakdelen på bindningen på nån tyroliabindning för ett tag sedan, på den tiden man carvade haha! Men de kirrade dom för 50:- på 10 minuter i Skiduthyrningen.

Annars har ja aldrig haft problem, o ja har väl kört på någorlunda lågprisbindningar iallafall..

De e int lätt o förklare för nån som int begrip Citera
niklascarlborg
25 inlägg
niklascarlborg 25 inlägg 9 år sedan

Jag shreddade sönder skistopper efter skistopper tills jag fick nog och gjorde ett projektarbete om saken. Resultatet av det blev en mod som jag nu börjat tillverka i mindre skala och säljer till likasinnade.

För mig var det självklart att det fanns en lösning på landa-switch-och-fucka-sönder-skistopper-problemet, en lösning som inte innebar att man drar åt bindningen så hårt att man bryter benen. Nej, tycker bara det var skumt att ingen större bindningstillverkare uppmärksammat problemet än.

/Niklas

Spliffy Citera
stoffan
3 inlägg
stoffan 3 inlägg 8 år sedan

antonryding :

men byt bara kostar 120 spänn det är en slitvara , landar man switch och den löser ut så säger det väll sig själv

vart kan man köpa stopper till bindningen?

AntonioByberg
58 inlägg
AntonioByberg 58 inlägg 8 år sedan

marker griffon 12 stoppers är sämsta saken som finns på denna planet

AG-production! Citera
stoffan
3 inlägg

toniiibooy :

marker griffon 12 stoppers är sämsta saken som finns på denna planet

hah men vet du vart man kan köpa stoppers till merker 11?

stoffan
3 inlägg

nån som vet vart man kan köpa nya stoppers till marker 11??

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook