Völkl Katana - olika spann på olika skidor!

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 11 år sedan

Mycket bra svar Peta.

Och att trä slår sig vet alla som har haft med nyproducerade skidor att gör wink

//H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad MnO (11 år sedan)

peta :

Att Völkl producerar produkter i Kina beror på att de köptes upp av K2 som i ganska många år producerat delar av sitt sortiment i Kina med utmärkt resultat. K2´s reklamationer gick ner rejält i och med deras flytt från Usa till Kina. För att få önskade synergieffekter flyttade man därför produktionen av en del modeller i twin- och frisegmentet. Just för att dessa produktionslinjer var betydligt mer moderna och passade bättre att tillverka vissa konstruktioner. De produkter som prodcueras i Kina är globala modeller som säljs i alla länder som Völkl är representrade i. Völkl har baserat ett större antal ingenjörer skolade i straubing för att övervaka och se till att produkterna håller en bra kvalité, då kan man ju tycka att allt skall vara 100%, men man får inte glömma bort att skidor har träkärna och då trä är ett levande material så kan det hända att en del exemplar lever upp till de högt ställda nivåerna vid den aktuella kontrollen men att x antal månader senare så har materialet eventuellt slagit sig lite gran. Om man inte är nöjd med produkten man köpt så är tanken att den aktuella butiken löser situationen tillsammans med distributören för att konsumenten skall bli nöjd.

Det här var sannerligen tunga uttalanden för att komma från en helt anonym forumbesökare. Speciellt om samma helt anonyme person tidigare i samma inlägg har kommit hårda motangrepp mot andra tämligen exakt lika okända personer. Tar du en officiell ställning för Völkl och för deras talan, vilket jag tycker att du gör, krävs en underskrift med namn och titel för att det ska vara det minsta trovärdigt. Ta aldrig för givet att folk vet vem du är.

Sen håller jag med Hasse om att det var vettiga åsikter i sakfrågan och att dina argument är hållbara. Men glöm inte att själva orsaken till debatten om Völkl kvalitetsproblem är att de (ni?) har försett marknaden med skidor som var och i viss mån är av en kvalitet som är absolut oacceptabel. Det leder till att vi konsumenter letar förklaringar och spekulerar i frågan. Det enda sättet att stoppa den här diskussionen hade varit att Völkl kom med en tydlig förklaring till varför det ser ut som det gör. För Eder bekvämlighet så har jag skapat en mall för inlägget:

"Från topkvalitet till bubbel-belag - the true story":
[beskriv här med minst 5000 ord varför Völkl säljer skidor som är så oplana att inte ens en normal service ger någon märkbar effekt och varför exemplar med defekta spann når butikerna]

Se till att förändra det som orsakar felen i produktionskedjan och leverera skidor med en kvalitetsnivå som gemene man förväntar sig av ett traditionstyngt märke som Völkl. SEN kan man vara dryg och ge pekpinnar på ett forum av den här typen.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (11 år sedan)

Hmmm...

Ska jag tolka det som att skidorna är i perfekt skick när de lämnar fabriken i Kina men efter ett par månaders transport och förvaring i fuktiga containers börjar spreta både åt den ena och andra hållet. Och att det sedan är upp till försäljaren att själv göra en kvalitetskontroll innan de ställs ut i butiken?

Uppenbart fungerar det dåligt eftersom spretande Katanor tycks skickas ut såväl från SC som ställas ut i butik i Sthlm. Är det då slutkunden som får ta ansvar för kvalitetssäkringen och reklamera de skidor som inte håller måttet? Märkligt!

???/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Hasse
3563 inlägg

MM: Om skidor skall vara raka (alltså inte slå sig) Så krävs det en lång tid stående eller liggande. Träet kan sätta sig upp emot 1-2 månader efter produktionen är klar. Blir inte bättre när de transporteras då det ofta är en del temperatur växlingar. Och som sagt det är flera fabrikat som har ojämna belag och skidor. Så som Armada, Hendryx(de nya ser bra ut då jag har precis slipat mina. Var inget snett där.) Goodha, K2, Salomon, Atomic och 4front. De är väl några av som jag har sett är sneda på alla håll och kanter. Och en del av dessa skidor är tillverkade i Europa. Bla Mantrorna jag slipade förra året.

MnO: Peta jobbar på Völkl som jag skrev. Och som jag skriver här ovan så är det flera märken som har problem med sina skidor...
(mina kites är oxå stulna det är därför jag inte har ringt dig)

//H

Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 11 år sedan

Hasse :

MM: Om skidor skall vara raka (alltså inte slå sig) Så krävs det en lång tid stående eller liggande. Träet kan sätta sig upp emot 1-2 månader efter produktionen är klar. Blir inte bättre när de transporteras då det ofta är en del temperatur växlingar. Och som sagt det är flera fabrikat som har ojämna belag och skidor. Så som Armada, Hendryx(de nya ser bra ut då jag har precis slipat mina. Var inget snett där.) Goodha, K2, Salomon, Atomic och 4front. De är väl några av som jag har sett är sneda på alla håll och kanter. Och en del av dessa skidor är tillverkade i Europa. Bla Mantrorna jag slipade förra året.

MnO: Peta jobbar på Völkl som jag skrev. Och som jag skriver här ovan så är det flera märken som har problem med sina skidor...

//H

Att träet slàr sig efter skidan är färdig beror väl pà att man inte làtit det torka och slà innan man tillverkade skidan. Detta beror väl oftast pà att material som "bara tar plats" kostar pengar. Är det kanske en för pàstressad tillverkning som är anledning till dessa problem. I princip alla möbeltillverkare är medvetna om detta problem men trots det försöker även de korta sina ledtider. Detta är rent spekulerande som gärna fàr bli motbevisat eller förklarat för mig.

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Hasse
3563 inlägg

Blackriverpaint: Exakt det jag skriver: Att de ska stå i 1-2 månader helst. Och vilken tillverkare har råd med det???

//H

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 11 år sedan

Hasse :

som sagt det är flera fabrikat som har ojämna belag och skidor. Så som Armada, Hendryx(de nya ser bra ut då jag har precis slipat mina. Var inget snett där.) Goodha, K2, Salomon, Atomic och 4front. De är väl några av som jag har sett är sneda på alla håll och kanter.
//H

Jag håller med. Völkl har fått ta lite väl mkt skit för ett problem som trots allt är ganska vanligt i branschen. Jag har haft några par AK Rocket Lab från Salomon tex som har varit rejält skåliga i frontpartiet. Ju bredare skida, desto tydligare syns sådana defekter naturligtvis och man kan inte räkna med perfekta exemplar hela tiden. Men Mantran var en av få skidor som jag verkligen har känt att defekterna påverkar skidan så mkt att man inte får ut ens i närheten av modellens egentliga prestanda.

Hasse :

//H

Det är ju ädelt av dig Hasse att presentera Peta, men jag hade hellre sett att han hade förklarat på egen hand vem han är och vilken koppling han har till Völkl.

Hasse :

Va i helsike! Är det nån jäkla kitestöldsliga som är i farten?

Pimpelgas
151 inlägg
Pimpelgas 151 inlägg 11 år sedan

peta :

Får börja med att be om ursäkt för mitt kanske lite väl framfusiga sätt i denna tråd. Har vid ett antal tillfällen ifrågasatt "anonyma" inlägg och inte fått några svar tillbaks så då är min uppfattning att det finns en uppenbar risk att det finns personer som inte törs stå för det dom säger. My bad om jag trampat någon på tårna.

Att Völkl producerar produkter i Kina beror på att de köptes upp av K2 som i ganska många år producerat delar av sitt sortiment i Kina med utmärkt resultat. K2´s reklamationer gick ner rejält i och med deras flytt från Usa till Kina. För att få önskade synergieffekter flyttade man därför produktionen av en del modeller i twin- och frisegmentet. Just för att dessa produktionslinjer var betydligt mer moderna och passade bättre att tillverka vissa konstruktioner. De produkter som prodcueras i Kina är globala modeller som säljs i alla länder som Völkl är representrade i. Völkl har baserat ett större antal ingenjörer skolade i straubing för att övervaka och se till att produkterna håller en bra kvalité, då kan man ju tycka att allt skall vara 100%, men man får inte glömma bort att skidor har träkärna och då trä är ett levande material så kan det hända att en del exemplar lever upp till de högt ställda nivåerna vid den aktuella kontrollen men att x antal månader senare så har materialet eventuellt slagit sig lite gran. Om man inte är nöjd med produkten man köpt så är tanken att den aktuella butiken löser situationen tillsammans med distributören för att konsumenten skall bli nöjd.

Angående miljömedvetenheten så skall man vara medveten om att de skidor som produceras i tyskland även de måste skickas långa sträckor för att komma till japan, kina eller Nya Zeeland, likväl som att kinaproducerade skidor måste skickas till europa eller Usa. Sjävklart skulle det vara bättre om alla svenskar åkte på svenskproducerade skidor, men vissa material skulle lik förbannat behöva transporteras långa sträckor eftersom vi inte sitter på varenda existerande naturtillgång. Denna diskussion är svår för oavsett vad man säger så kommer det finnas saker att hacka på. Datorerna som jag och alla andra sitter och skriver på är inte särskilt miljövänlig de heller i detta perspektiv.

Hoppas jag gett er svar på de frågor ni ställt. Pray for more snow.

Det där var ju ett lite mer politiskt korrekt uttalande än vad du visat prov på tidigare i detta forum peta! Har du gått en snabbkurs hos nån kommunikationsbyrå kanske? Eller är det chefen som hjälpt dig med formuleringarna?
Trots att völkls nuvarande ägare beslutat att förlägga produktionen av puderskodor (det är väl där kvalitétsproblemen märks minst?) till Kina finns det ju fortfarande intressanta skidor i völkls sortiment, tex mantra. Vill man köpa dom handlar man naturligtvis från en nätbutik i tyskland, tex sport-condrad.de Varför skall man betala 30% mer i svenska butiker? Tror ingen här vill betala överpris för att du skall ha råd med soppa till den fetsugande raggarbåten du har i din profil. wink

Hasse
3563 inlägg

Du får vad du betalar för. Vill du ha tyska skidor från tysk sida så får du reklamer dina skidor till Tyskland oxå. Vill du ha nya skidor på en gång i handen så betalar du i för skidorna i Sverige. Vill du känna på skidorna så handlar du i Sverige. vill du bara se på de så handlar du i Tyskland. eller så är du en sån där som ingen gillar och går i butiken och tjuvklämmer och ställer massa duma frågor och tar tid av personal som du inte betalar....

//H

Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Peter_K (11 år sedan)

Pimpelgas :

peta :

Att Völkl producerar produkter i Kina beror på att de köptes upp av K2 som i ganska många år producerat delar av sitt sortiment i Kina med utmärkt resultat. K2´s reklamationer gick ner rejält i och med deras flytt från Usa till Kina. För att få önskade synergieffekter flyttade man därför produktionen av en del modeller i twin- och frisegmentet. Just för att dessa produktionslinjer var betydligt mer moderna och passade bättre att tillverka vissa konstruktioner. De produkter som produceras i Kina är globala modeller som säljs i alla länder som Völkl är representrade i.

Trots att völkls nuvarande ägare beslutat att förlägga produktionen av puderskodor (det är väl där kvalitétsproblemen märks minst?) till Kina finns det ju fortfarande intressanta skidor i völkls sortiment, tex mantra.

Läs det peta skrev ovan i citeringen jag lämnade kvar för att få en förklaring till varför vissa skidor tillverkas i Kina. Mantra är en av de modeller som tillverkas i Kina... (från och med 06/07)

Jag är en sån där veckosluts-krigare. Citera
HitMe
558 inlägg
HitMe 558 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad HitMe (11 år sedan)

På den gamla goda tiden (80-tal...) lagrade Völkl sitt trä i flera år (7 år snackades det om) och
sedan använde de bara en bråkdel, resten såldes till andra tillverkare. Möjligen en skröna men
antagligen enda sättet om man vill ha PERFEKT kvalitet.

Som det antytts i tråden så är det betydligt svårare att bygga en skida utan spann just för att
mycket små variationer i bygget ger rätt stora konsekvenser rent estetiskt. Och vad värre är, så
fort spannet går åt det negativa hållet kan det dessutom börja märkas i åkningen, i alla fall i vissa
speciella förhållanden. Om det skiljer ett par mm spann fast båda sidorna fortfarande har spann så
tror jag i princip ingen kan känna detta vid normal åkning (förutsatt att skidorna är lika för övrigt).

Enligt vad jag hört om Katanan skall den i stort sett vara rak på mitten (möjligen någon enstaka
mm spann, men inte negativt) med ett par mm rocker fram och bak. Det kan vara intressant at
diskutera principen bakom den designen som är en kompromiss mellan tre aspekter. Dels handlar
det om att vilja ha en relativt styv och biffig skida (jfr Explosiv). Sedan vill man att den skall gå
lätt in i sväng i lätt puder (jfr Sanouk). Slutligen vill man också ha bra svängegenskaper när det
inte är puder (jfr Mantra, t ex). Med antydan till rocker på en för övrigt rätt styv skida hoppas man
ge skidans framdel lite "förgenomböjning" så man kan komma åt den där åtråvärda "lätta" känslan
när det är riktigt djupt. Men genom at hålla mitendelen rak och rockerna ytterst moderat få är
tanken att rockern i praktiken inte skall kännas när man väl lägger skidan i sväng (därav en relativt
traditionell skärning) i alla fall inte om man kantar på ordentligt. Utifrån detta teoretiska perspektiv
menar jag därför att skidan är en rätt så intrikat konstruktion och att detaljer i spannet faktiskt kan
spela roll om man vill ha ut max av sidan.

Förresten, har de inte en "skidböjningsmaskin" på Kombisport i Motala. Simon som jobbar där har
"knäckt rätt" en och annan lätt bockad storslalomskida åt mig genom åren. Jag ha tom för mig att
han snackat om att man till tävlingsåkarna använder en liknande maskin för att så att säga böja till
skidorna till precis perfekt spann. I t ex storslalomåkning kan det spela viss roll eftersom det kan
ha att göra med hur man kompromissar dels mellan bra driv in i sväng (spann) och bra "glid" kant
till kan (inget spann). Eftersom Katana har metall i sig borde det gå att ge dem en omgång i
maskinen för att få får ordning på dem. Men Svenska Völklfolket lär knappast vara särskilt
intresserade av att utföra dylik service på Konradskidor.

En ytterligare möjlighet är att de kommer normalisera sig efter ett par åk.

HitMe

HWC HitMe Citera
Patan
34 inlägg
Patan 34 inlägg 11 år sedan

Peter_K :

Mantra är en av de modeller som tillverkas i Kina... (från och med 06/07)

Mantra 07/08 tillverkas i Tyskland. Det står i alla fall det på skidorna.

/Patrik

Hasse
3563 inlägg

Stämmer att Mantran tillverkas i Tyskland och det stämmer att de har en sån maskin som skulle fixa skidorn på ett nafs i Motala. Stämmer oxå att de förmodligen inte skulle befatta sig med skidor från S-C. Simon är sjuk grym på det där med skidor och fixa de...

//H

Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 11 år sedan

Jag är dum i huvet. Det verkar som att det är Dogen, Gotama och Sumo som är tillverkade i Kina. Karma, Mantra, Sanouk, Aura, Queen och AC4 görs i Tyskland.

Jag är en sån där veckosluts-krigare. Citera
Hasse
3563 inlägg

Karma tillverkas inte längre. Inte Dogen heller.

//H

jonasR
107 inlägg
jonasR 107 inlägg 11 år sedan

I went to the core.

Jag har haft en mail konversation med Hans Conrad gällande Katana och snacket om att Conrad skulle ha sämre kvalité på sina Völkl än andra. Svar från Hazze (den tyska utgåvan), intressant läsning, speciellt gällande reklam på freeride.nu :

Hello Jonas,

Thanks for the information. Of course Völkl is not so crazy as to build a cheaper, or qualitywise bad ski, for any dealer.

It would hurt there longterm buisness in a really bad way. This is nonsense, coming from other dealers, that still can't live with the competition.

There is a problem though with the Völkl Katana, the negative camber on the ski is sometimes different. So on one ski it is bent up more then on the other.

Plus it has some white spots on the base, sometimes.

It doesn't affact the skiing performance, but Vökl has some small problems with this ski. But this is everywhere, not just on our Katanas.

And one more thing about the freeride forum freeride.se: we used to make advertising there, and this year we were refused to do so, because the swedish ski importers, are pressing the forum not to take our advertising any more.

This is just to give you an idea, how much fighting is going on to protect the swedish market from lower prices. Bad for the consumers!

Thanks again, it is always interresting for us to know what people think about our service.

Have a good winter and lots of pow.

Hans Conrad

big mountain skills or hosiptal bills Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook