Rossignol Zenith Z5 eller Z9 för mig?

ABY
41 inlägg
ABY 41 inlägg 11 år sedan

Jag hittade inget underforum för pistskidor, så jag chansar och ställer frågan här istället...

Jag är en tjej på 19 år som åkt skidor till och från sen jag var fyra och skulle klassa mig själv som någonstans mellan medel och avancerad, duktig medelåkare kanske? Jag har åkt mest snowboard i ca tio år snart men även åkt en del skidor varje säsong. Jag är 174 cm och väger 62 kilo och letar efter en skida att åka mest pist med men även lite puckel och "friåkning", men det är alltså viktigast att den funkar bra i pist. Jag har inte särskilt aggressiv åkstil utan är mer än stekare som gillar att ligga och glida, haha wink.

Jag har planerat att tillbringa hela säsongen i Chamonix och då åka både snowboard och skidor, därför vill jag köpa en skida som jag kan växa i istället för en som jag kör igenom efter en säsong. Jag vill nog ha en skida som ligger lite över min nivå för att få jobba lite. Självklart tänker jag provköra båda skidorna först men skulle gärna höra lite kommentarer av er "gamla rävar" här inne, om någon har tid smile.

Tacksam för svar. Tveka inte att påpeka om ni tycker att jag är helt fel ute ang. skidval också - tar gärna emot alla sorts tips och synpunkter!

//Annika

A-by Citera

Svar

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan

Hej!

Z5 är något mjukare och mindre vridstyv än Z9 vilket gör den lämplig (Z5an alltså) för lite lättare åkare och de som inte prioriterar stabilitet i höga farter. Eftersom du är förhållandevis lätt och vill dunka lite puckel och beskriver dig själv som glidare borde Z5an vara att föredra ...

Men ... vem åker till Cham för att köra pist, vilken pist? För de allra flesta är det helt andra skidor som gäller! Varför inte ta en till på en lite bredare allmountainskida som ger dig stabilitet och flyt över hela berget. Minst 85 mm i midjan rekommenderas.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Downfarm
8 inlägg
Downfarm 8 inlägg 11 år sedan

Åkte på Z5 hela förra säsongen, absolut den bästa pistskida jag testat, går som på räls även när det är isigt. Fast börjar tycka den är lite mjuk och "sladdrig", så jag kommer att testa Z9 i år.

Downfarm Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan

Om ... du istället väljer en "allmountain" skida hittar du en hel del bra förslag här!

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42095

/MM

ABY
41 inlägg
ABY 41 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad ABY (11 år sedan)

Tusen tack för svaren! smile Jag fick för mig att Zenith-modellerna var klassade som allround-skidor men jag kanske borde satsa på några som är ännu mer allround känner jag nu... för självklart åker jag inte ner bara för att åka pist, men jag är snowboardåkare egentligen och vill bara ha ett par skidor att leka runt med och åka överallt men eftersom att jag är från Falun annars så blir det inte särskilt mycket offpist... kanske någon sväng i "skogen" men det är väl inte vad jag skulle kalla offpist, hahaha. Därför är det viktigt att skidorna går bra i pist men jag vill ju självklart ha ett par skidor som är hyfsat roliga annars också! Är Zenith helt värdelösa i allt annat utom pist? Vad tycker ni som har provat?

Edit: Jag är inte så jättetung (62 kg) men stark och rejält byggd, ska jag välja skidor utifrån det eller går man bara på själva tyngden?

A-by Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (11 år sedan)

Jag tror att Zenith är en utmärkt allroundskida för genomsnittsåkaren. Den skämms sannolikt inte alls för sig i offpisten, men väljer du istället en mer offpistorienterad skida (läs bredare, mjukare och längre) får du en skida som ja, gör dig till en bättre åkare utanför pisten oavsett om det rör sig om flufffluff eller kartongsnö.

Men ska du tillbringa en säsong i Chamonix är det inte fel att ha mer än ett par skidor. Ett par för pistkörning och ett par för offpisten (och uppkörd pist). Zenithen kan vara en utmärkt skida att börja med för att senare komplettera med en mjuk feting ...

Kolla på Stadium i Falun. De har haft förra årets Z5 med 50% rabatt, kanske finns det fortfarande kvar något exemplar.

Din tyngd, teknik, var du ska åka, hur fort du kör mm. mm. påverkar valet av skidmodell och längd. En lätt åkare som kör snabbt och aggressivt kan behöver en längre och styvare skida än en tung nybörjare.

/MM

iana
112 inlägg
iana 112 inlägg 11 år sedan

Hallå!
Jag har jobbat som skidlärare i många år, de senaste två säsongerna på Z9.
Vi har samma längd men jag väger 10 kg mer än dig.
Z5 är en jättetrevlig skida och är mkt mer förlåtande än Z9 utan att bli tråkig.
Tycker att den är väldigt bra allround för att vara en utpräglad pistskida!
På din beskrivning skulle jag rekommendera dig Z5 an.
Vill du testa en annan grymt skön skida som är allround men mer mot offpist så kommer jag ner till Chamonix vecka 4 med mina Hendryx Janis.
Lycka till med skidvalet! och som sagt-teståk skidorna innan du bestämmer dig!
Mvh iana

Ianis Citera
ABY
41 inlägg
ABY 41 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad ABY (11 år sedan)

Tack igen! Lånade ett par Z5 igår och provade lite och tyckte att de verkade sköna även om jag kände mig helt otroligt ringrostig, så ska nog prova igen. Det lutar nog mer åt Z5 eftersom jag helst inte vill behöva jobba så mycket wink, men ska nog prova några skidor med ungefär samma stuk samt Z9 också bara för att känna... men det känns som att jag har fått lite mer kött på benen nu i alla fall även om jag också blev sugen på att köpa två par skidor nu, suck wink.

Edit: Jag körde förra säsongen på ett par Völkl RT (kanske cirka 10-12 dagar totalt) och gillade dem så jag skulle kunna tänka mig att köpa ett par såna också. Dock kändes det som att för att de skulle vara riktigt roliga så fick jag jobba en del (det var i tung vårsnö iofs). Jag vet inte, det känns ändå som att en duktigare åkare säkert har roligare på dem och att jag borde köpa ett par lättare skidor... men ska nog provåka årets RT också innan jag bestämmer mig.

A-by Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook