Vart finns offpisten i Val thorens?

DynastarTM
75 inlägg
DynastarTM 75 inlägg 11 år sedan

Tjena.

Har länge undrat vart filmerna på youtube är tagna.
Någon som vet vilka liftar man tar och vart i pisten man ska svänga av m.m?
Visst, visst det finns offpist överallt men det finns ett ställe som finns med i skidkatalogerna och på youtube som återkommer hela tiden.

Tack för svar!

dont swim Citera

Svar

pitor
129 inlägg
pitor 129 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad pitor (11 år sedan)

Vet inte exakt vilket åk du menar som är med hela tiden men ett av de mest kända åken, även det längsta jag åkte under min säsong är West Face.

-Då börjar du med att ta Cascade liften upp
-Åker ner till Moraine Liften upp
-Tar sedan Col liften upp,
-När du hoppat av denna lift så åk ner till dess blir planmark, sen är det bara att ta av
sig skidorna och traska i ca 1,5 timme, för att få det absolut bästa och längsta åket i Val Thorens.

Annars är det nog rätt många som åker Lac du Lou.
Då tar man Boismint liften upp och skårar direkt ut till höger, över kammen där.
Därifrån är det bara att välja spår ner, se bara upp så du inte hamnar ut för ett större dropp. Det är ett skönt åk.

Skårar du direkt till vänster från toppen av Boismint och stakar dig runt berget åt höger så finns där en hel bergsvägg att åka på.

Fred ut

Förresten varför har du inte sökt på google, eller varför inte kollat alla de offpistrepor som folk lagt in under skidorter, tänk på det innan du skapar nästa tråd, finns så mycket att finna bara man söker lite.

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 11 år sedan

Luc de lou är ju en klassiker. baksidan av den stora liften så går uppe till 3400meter är riktigt bra också. solsida dock, så snön blir snabbt dålig, annars droppar de nästan 800meter tror jag. håll till vänster. lavinfarligare till höger enligt localsen.

Rädda träden. ät en bäver Citera
Maskisen
26 inlägg
Maskisen 26 inlägg 11 år sedan

Tyvärr är nog inte Val Thorens det bästa stället alternativet om du skall åka offpist, det är ganska problematiskt att hitta någon skön offpist där utan att gå längre vägar. Det mesta är sönder-kört. Men lycka till med att hitta någon skön offpist !smile

hanchi
84 inlägg
hanchi 84 inlägg 11 år sedan

Jag var där förra året och åkte med och utan guide.
Men du kan åka på båda sidorna av kamarna när du skall ner mot lac du lou. Det var nästan helt orört.
Sen om du vill kan du gå upp förr berget ovanför plein sud, jag tror att den repan är med

kvadtat Citera
pitor
129 inlägg
pitor 129 inlägg 11 år sedan

Glömde ju säga att i Orelle finns även riktigt bra offpist, vi hitta mycket orört där, fick max gå 15 minuter, det var det värt. Ta cime de caron kabinen upp sen leta dig fram, det äör ju halva nöjet att hitta sin egen linje=)

Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Peter_K (11 år sedan)

Nu kommer en sån där kommentar som alltid dyker upp förr eller senare i offpist-trådar:

Lac du Lou är ett av de mest lavinfarliga ställena du hittar i Val Thorens. Kolla upp förhållandena innan du åker där, och ha med nödvändiga prylar.

Jag är en sån där veckosluts-krigare. Citera
JP
9 inlägg
JP 9 inlägg 11 år sedan

Lac du Lou er jo for det meste aldri over 25 grader bratt, og den minst lavinfarlige offpisten i val thorens...?

Hele siden fra caron ned mot orelle er sykt fin, og ofte urørt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook