Åre överskattat?

rotenurminusett
15 inlägg
rotenurminusett 15 inlägg 11 år sedan

Undrar varför det finns en rubrik om svenska fjäll, en om utländska och en helt egen om Åre?

Är Åre Sveriges bästa/största/populäraste skidområde eller? Är helt ny på denna sajt och gällande skidåkning generellt..

Bokat min första skidresa (Vemdalen) nyligen.. När man läser här får man intrycket att Åre iz the place to be.. bokade jag fel? tongue

fofo Citera

Svar

L3LL3
139 inlägg
L3LL3 139 inlägg 11 år sedan

Ja Åreområdet har Sveriges största mest besökta skidanläggning.
Och nej du bokade inte fel. Vemdalen är super!

Bly84
28 inlägg
Bly84 28 inlägg 11 år sedan

Du aknske undrar varför Åre är bäst/störst/populärast? Det beror väl mest på att Åre har Sveriges högsta fallhöjd och ett väldigt väl utbyggt system, vilket 2 VM-arrangemang väl bekräftar. Dessutom har Åre bra party, lite dyrt bara :-)
Vemdalen är inte heller dåligt men testa Åre nån annan gång.

freppen
385 inlägg
freppen 385 inlägg 11 år sedan

japp åre är bäst.. lr ja almåsa är ju typ 750 ggr bättre så du kan ju åka ditt.. haha ja du bokade fel men vemdalen är ju kul oxå

hej svejs i lingonskogen Citera
Karmaman
45 inlägg
Karmaman 45 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Karmaman (11 år sedan)

Åre suger hästballe.. Bara 08:or och andra lowlifes.. sen känner jag iof endel bra folk ifrån stockholm...

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 11 år sedan

Åre är det enda ställe i Sverige som har backar som är stora nog att ha Världscup tävlingar i super g och störtlopp.Vemdalen tillsammans med Björnrike och Klövsjö är ett väldigt bra skidområde

www.alpinbutik.com Citera
Bly84
28 inlägg
Bly84 28 inlägg 11 år sedan

Så du menar att Sveriges värsta lowlifes inte kommer från norrland? Den delen av landet är full av tragik, även om jag känner en del bra folk från norrland...

TexMurphy
559 inlägg
TexMurphy 559 inlägg 11 år sedan

Åre är tokigt överskattat...

Enjoying the happines of others gives you more joy Citera
adamhermanson
150 inlägg
adamhermanson 150 inlägg 11 år sedan

åre är sjuuukr överskattat men jag vill inte säga att det är dåligt för det... vemdalen är bra oxå men på ett annat sätt smile

Yaxaothegreat
55 inlägg
Yaxaothegreat 55 inlägg 11 år sedan

åre sucks... kläppen har väl sveriges bästa park. Dit ska man åka....tongue
vemdalen är bra...

KristianE
47 inlägg
KristianE 47 inlägg 11 år sedan

Karmaman verkar vara smart.

Einar_Lindgren
285 inlägg
Einar_Lindgren 285 inlägg 11 år sedan

KristianE :

Karmaman verkar vara smart.

Ja han verkar ha en sund inställning till sina medmänniskor

jpelgander
203 inlägg
jpelgander 203 inlägg 11 år sedan

om man räknar hela sälen som en skidanläggning så blir väll ändå det den mest besökta,

jacob Citera
radji
44 inlägg
radji 44 inlägg 11 år sedan

Kläppen har sveriges bästa snowpark, I say no more.

Karmaman
45 inlägg
Karmaman 45 inlägg 11 år sedan

Bly84 :

Så du menar att Sveriges värsta lowlifes inte kommer från norrland? Den delen av landet är full av tragik, även om jag känner en del bra folk från norrland...

Ironi.. mina vänner.. Ironi.. : )

Maskisen
26 inlägg
Maskisen 26 inlägg 11 år sedan

Enligt mig är inte åre överskattat, det är väldigt bra backar, bra hisssystem, och det finns lite allting där, så oberoende vad du åker eller var du tycker om att åka hittar du något passligt. By'n är helt mysig och najs nattliv om man bortser alla svenskar som hatar oss finnar av någon anledning och alltid skall vifta med knytnävarna.

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 11 år sedan

Åre är så sjukt överskattat att det är svårt att hitta ord för det.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Flerkz
356 inlägg
Flerkz 356 inlägg 11 år sedan

Vemdalen är soft!

Extreme79
102 inlägg
Extreme79 102 inlägg 11 år sedan

Åk inte till Åre då

Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 11 år sedan

Om inte skutan är öppen så vette f*n... men när den är det slår Åre allt i Sverige.

Vemdalen är bra pris/prestanda !

koalle
24 inlägg
koalle 24 inlägg 11 år sedan

åre smeeker alla sveriges skidorter på alla sätt

åreåreåreåre Citera
LeeMyhr
500 inlägg
LeeMyhr 500 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Lee-Unit (11 år sedan)

det beror ju på vad man är ute efter?
åre kanske inte har den bästa parken i sverige? men då satsar man även på hela skidsystemet mot andra lite mindre områden som hinner satsa på parken mer för de kanske endast har 10 nedfarter till att fixa till.
åre är en bra skidort där man kan hitta lite av varje, överskattat, ja kanske det men det beror ju på vad du vill göra?

bech
341 inlägg
bech 341 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad josemaria (11 år sedan)

åre är stort och har mycket att välja på men NATURsnötillgångarna är dåliga och isen kommer fram efter 10 min då liftarna öppnat. enda positiva är möjligheten att välja på så många ställen att åka på men ibland är det bara jobbigt och man kan irra bort sig.

så ja, åre är överskattat

ett troll lever akta så ni inte välter över. Citera
koalle
24 inlägg

josemaria :

åre är stort och har mycket att välja på men NATURsnötillgångarna är dåliga och isen kommer fram efter 10 min då liftarna öppnat. enda positiva är möjligheten att välja på så många ställen att åka på men ibland är det bara jobbigt och man kan irra bort sig.

så ja, åre är överskattat

de är bara konssnö i 27 nedfarter av 100 så de är chill

åreåreåreåre Citera
bech
341 inlägg
bech 341 inlägg 11 år sedan

jo de kan vara sant men i dom så är det verkligen IS och sedan i resten av backarna är det ändå så många som åker så all den mjuka snön man vill åka på förvinner.

man får helt enkelt åka dit och testa själv då alla har olika åsikter och synpunkter.

ett troll lever akta så ni inte välter över. Citera
Ashtraymofucku
Online 635 inlägg
Ashtraymofucku 635 inlägg 11 år sedan

Om man vill ha stora ytor på offpistfronten och andra bra puderställen är åre bäst (förutom riksgränsen osv) men som du sa josemaria så är åres pistade backar isiga välldigt ofta (men mest bara vid trädgränsen) och parken i åre är absolut inte bäst i sverige, men äger ut totalt vemdalsskalets och klövsjös park för de e sveriges kanske sämsta parker (björike e hyffsat bra)
Så de beror på lite va du åker, men Åre tar vemdalen i allt förutom att det är så mkt folk överallt i åre, och stockholmare
peeeace

Ashtraymofucku
Online 635 inlägg
Ashtraymofucku 635 inlägg 11 år sedan

Fludent :

Vemdalen är soft!

vemdalen e semst

JockeSki
912 inlägg
JockeSki 912 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad JockeSki (11 år sedan)

AshtraYmofucku :

vemdalen e semst

Folk som är 17 år och inte kan stava till SÄMST är verkligen sämst!

P_Lehmann
144 inlägg
P_Lehmann 144 inlägg 11 år sedan

åre e svin bra om man gillar att stå i kö. och va det gäller backarna under sportlovs veckorna så lämpar sig nog skridskor mer. Men man är ju bäst i sverige av en annledning så man skall ju inte klaga

discrete headwear Citera
eeeemil
116 inlägg
eeeemil 116 inlägg 11 år sedan

gudfar :

åre e svin bra om man gillar att stå i kö. och va det gäller backarna under sportlovs veckorna så lämpar sig nog skridskor mer. Men man är ju bäst i sverige av en annledning så man skall ju inte klaga

kan du säga vilken skidanläggning som inte har isiga backar på under sportlovsveckorna? och där det inte är kö?

tehm skill Citera
Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 11 år sedan

snart lackar jag...

om ALLA säger att Åre suger, säg någon bättre skdort i sverige då?, och ne sälen är inte i närheten bara för att dom har bra parker!

make snow not war! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 11 år sedan

eeeemil :

kan du säga vilken skidanläggning som inte har isiga backar på under sportlovsveckorna? och där det inte är kö?

Tja, valfri anläggning i funäs...

skistore.se/mtbstore.se Citera
Yaxaothegreat
55 inlägg
Yaxaothegreat 55 inlägg 11 år sedan

Trysil kankse??tongue

Beckmaan
73 inlägg
Beckmaan 73 inlägg 11 år sedan

Jag tänker inte lägga mig i diskutionen om vilken skidanläggning som är bäst, för en underbar sak är det med oss människor och det är att vi tycker olika så leave it!

Men kan vi inte bara reda ut dethär med stockholmare? Skulle du som klagade på att det är för mycket stockholmare i åre se t ex. någon av bröderna Harlaut i backen skulle du kissa på dig så jag ber snällt leave it igen!!

/B

The man the myth the legend Citera
Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 11 år sedan

josemaria :

men NATURsnötillgångarna är dåliga

Man behöver egentligen inte säga mer!!

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Extreme79
102 inlägg

fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls smile))) därför man ska träna inför säsongen!

dom som klagar på is kan inte åka.... Lär er behärska eran åkning innan ni säger nått mer... Irreterad!

Dessutom har åre redan fått bra med natursnö plus att det kommer mer! Va nöjd!

med dagens klimat kan man inte räkna med nå annat... Dom sliter som fan för att få åkbart och ni kan bara klaga.... Tänk efter!

koalle
24 inlägg

Extreme79 :

fan va alla klagar! IS va fan gör det? vassa stålkanter och lite benmuskler så går det som på räls smile))) därför man ska träna inför säsongen!

dom som klagar på is kan inte åka.... Lär er behärska eran åkning innan ni säger nått mer... Irreterad!

Dessutom har åre redan fått bra med natursnö plus att det kommer mer! Va nöjd!

med dagens klimat kan man inte räkna med nå annat... Dom sliter som fan för att få åkbart och ni kan bara klaga.... Tänk efter!

sant!

åreåreåreåre Citera
Extreme79
102 inlägg

Tack!

JockeSki
912 inlägg
JockeSki 912 inlägg 11 år sedan

Jag skulle vilja påstå att det inte går att utse en anläggning som är bäst. Däremot är min uppfattning denna:

[ÅRE]
+ Stort system
+ Hög fallhöjd
+ Bra offpist
+ Bra by
+ Bra utbud av restauranger och uteställen
+ & - Lite lyxkänsla ala Stureplan (dyrt och kändistätt)

- Långa köer under högsäsongsveckorna
- Taskig attityd från en del som tror sig vara bättre och mer världsvana än andra.
- Isiga backar (Detta är ett faktum. Åre ligger geografiskt dåligt till och får in varmluftsströmmar från Golfströmmen i Atlanten. IBLAND åxå dåligt med natursnö och i kombination med växlande temperatur och väldigt mycket folk som hasar runt så blir dom populäraste pisterna extremt jävla isiga. Men som tur är så kan man hitta pister med bättre snö i.)

[VEMDALEN]
+ 3 olika system med olika inriktingar
+ Snösäkert. Bra tillgång till natursnö
+ Mycket trevlig attityd. ("Välkommen hem" är deras slogan och det känns verkligen som hemma där och man hejar på alla)

- 1-2 mil mellan systemen
- Dåliga kommunikationer (flyg/tåg. närmaste flygplats östersund 10 mil.)

[SÄLEN]
+ Familjevänligt. Enkelt att hitta i systemet och ungarna kan knappt försvinna.
+ Stort
+ Nära till Trysil så snön tryter eller man vill ha en trevlig dagsutfykt
+ Bra parker (speciellt Kläppen)

- Likadana backar. (Raka likadana. Framförallt i Lindvallen & Tandådalen)
- Mycket folk (barn)

kalle188
284 inlägg
kalle188 284 inlägg 11 år sedan

HEHE du har rätt Extreme79!!

Går åre överhuvud taget att jämföra med en skidort i österrike eller schweiz(inte super orterna då) Alltså skidåkningen inte fallhöjd och sådant??
kalle

Mr. pierre Citera
Extreme79
102 inlägg

som jag sa innan... IS vad gör det! lär er ha vassa kanter och träna inför säsong så kan ni åka smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook