Pipande pieps freeride? [UPDATE]

Carlstedt
134 inlägg
Carlstedt 134 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Carlstedt (10 år sedan)

Är det någon som har erfarenhet av pieps freeride transciever som skulle kunna förklara varför den tjuter och piper ibland. När den piper står det E4 i displayen och den är på "Send mode" och batterierna är inte dåliga. Däremot fungerar den som den ska.
Har åkt med den en vecka och den började pipa efter ca 2 dagars skidåkning.
MVH

[UPDATE]

Nu när säsongen så gott som är över och jag inte lär behöva min transa längre så funderar jag på att lämna in den. Innan jag lämnar in den hade jag bara tänkt att fråga om det är någon som gjort det än?
Tänkte nämligen i så fall på hur ni gjorde med frakt och diverse avgifter och liknande. Annars får jag ta och maila dom.

MVH Victor

www.stokedinfernie.blogg.se Citera

Svar

mmmod
12 inlägg
mmmod 12 inlägg 10 år sedan

Min fru och jag köpte varsin Pieps Freeride och testade dem (på riskfritt område) i helgen. Den ena av dem har precis det beteendet du beskriver. Vet inte varför den gör så, men den sänder som den ska. Rätt irriterande...

Någon annan som vet nåt?

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

Det är lavinvarnaren som scannar omgivningen för hot.

Ungefär som när man slår på tex barryvoxen så står det exempelvis 52%. Det är hur hög lavinrisk det är just nu. Den är nog snabbare (barryvoxen) för den piper bara tre gånger snabbt när man sätter på den.

Bara så ni vet kollade jag lavinrisken i courmayeur idag och där var det 89%! Behöver jag säga att det bara blev pist?!

mmmod
12 inlägg

Öööh, hur funkar den där bedömningen egentligen..? Ska kolla feature-listan innan jag tror riktigt på dig! wink

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

Ni skriver ju att ni använde den i riskfri miljö, så det är säkert inget fel. Bara att eftersom den inte hittar någon lavin så fortsätter den söka!

mmmod
12 inlägg

För övrigt är det skumt att det bara är den ena som beter sig så här.

Jaay-Bone
120 inlägg
Jaay-Bone 120 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Jaay-Bone (10 år sedan)

FF skrev:

Ungefär som när man slår på tex barryvoxen så står det exempelvis 52%. Det är hur hög lavinrisk det är just nu. Den är nog snabbare (barryvoxen) för den piper bara tre gånger snabbt när man sätter på den.

Bara så ni vet kollade jag lavinrisken i courmayeur idag och där var det 89%! Behöver jag säga att det bara blev pist?!

Hahahaaa... Klockrent.

All in!!! Citera
MnO
2139 inlägg
MnO 2139 inlägg 10 år sedan

FF skrev:

Det skiljer sig nog mellan olika märken hur bedömningen sker. Jag har en Tracker och den visar numera alltid 0% lavinrisk. I början visade den högre, men det är väl förstås så att AI-enheten behöver ett antal månader bland bergen för att lära sig.

AbsolutIggy
321 inlägg
AbsolutIggy 321 inlägg 10 år sedan

Riskfritt område = kanske menade ett platt område ? Tänkt på det?

wink

Absolut. Citera
ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 10 år sedan

Vore intressant att få ett svar på vickes fråga. Är det fel på piepsen?
Kan ju vara en del barnsjukdomar på nya produkter.
Ett tips är att vända sig till återförsäljaren/tillvekaren med frågan. Skriv gärna här igen så vi andra får veta!

petter Citera
MikeMike
328 inlägg
MikeMike 328 inlägg 10 år sedan

Kolla med Ola på HIGH SPORT AB 031-711 83 00 det är dom som säljer Pieps i Sverige!

earn your turns! Citera
jknos
15 inlägg
jknos 15 inlägg 10 år sedan

FF skrev:

förklara för mig som inte vet; hur kan en transiever fatta om det är lavinfarligt eller inte med sån precission??

jknos.blogspot.com Citera
AbsolutIggy
321 inlägg
AbsolutIggy 321 inlägg 10 år sedan

Det är klart att den inte kan, det var väl menat som svar på mmmod's påstående att han var i "riskfritt" område.. jag antar att dom ville påpeka att "riskfritt" inte finns eller går att veta så säkert.

Utom, som sagt, om det är helt platt...

Absolut. Citera
Ywiz
36 inlägg
Ywiz 36 inlägg 10 år sedan

Köpte en pieps freeride till min tjej innan jul och den piper till ibland &så - jag har undrat samma sak.

Min barryvox visade 98% hela helgen i kittelfjäll så jag var tvungen att stanna inne på hotellet i tre dagar - var lite synd för det hade precis snöat ordentligt...

Ywiz Citera
OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 10 år sedan

Ni kunniga måste akta er. Ironi har inte rotat sig hos alla medlemmar.

Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Rasmus (10 år sedan)

Låter som en felkod.

/R

Ps
Skämtet ovan var riktigt roligt men frågan är lite för seriös för att skoja bort.
Ds

Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 10 år sedan

Se manualen för DSP modellen sid 7:
http://www.pieps.com/cms/media/manuals/ … -de-en.pdf

"In the event of a
device error, an alert signal sounds and the display
indicates “E" in combination with a error-code.
This means the device is not fit for operation. In
this case, contact our customer service department."

/R

ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad ville-vessla (10 år sedan)

På Pieps DSPn ska E4 betyda:
E04 Transmission field strength too low >> Low batteries, transmitter detuning due to iron.

Se länk, punkt 6. http://www.pieps.com/cms/content/view/30/56/lang,en/

Ska dyka upp när DSPn gör självtest, när man slår på den.

petter Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 10 år sedan

Det finns ganska många barnsjukdomar med freeriden.

http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=127

Jag skulle avvakta med ett eventuellt inköp tills dess att Pieps kommit med konkreta åtgärder.

www.arelavincenter.se Citera
mmmod
12 inlägg

Jag har kunnat återskapa "E4"-fenomenet nu, och det har helt klart att göra med "transmitter detuning due to iron". Om man startar transceivern så så den går i normalt send-läge och lägger den i närheten av ett större jordplan (som spaden) piper den på en gång. Samma sak om man lägger båda transceivrarna i send-läge direkt bredvid varandra. Då klagar båda i kör.

Antingen är den ovanligt känslig för störning eller uppfattar ovanligt små störningar. Hur funkar det här med andra (dyrare) transceivrar?

AbsolutIggy skrev:

Utom, som sagt, om det är helt platt...

Helt platt? Kan inte säga att det var helt platt, säkert flera graders lutning. Och pistat.

ville-vessla
216 inlägg

mmod: Jo, funderade också på om det kunde ha att göra med mobiltelefoner eller nycklar i fickan etc.
Kommer det här meddelandet även när transan varit på en stund?
Men det låter lite långsökt, varför skulle freeridern göra ett självtest medan den sänder?

Både DSPn och Pulsen gör en självtest när man slår på dem, (kollar att alla antenner fungerar), och jag har inte hört talas om liknande problem med andra transor.

petter Citera
Carlstedt
134 inlägg
Carlstedt 134 inlägg 10 år sedan

Testade lite nyss hur den uppförde sig när den kom nära metall som spade och mobil. Och som tidigare nämnts så piper den direkt.
Så kan nog ha och göra med att jag har mobil och pengar (mynt) förhållandevis nära transceivrern när jag åker.
Kan ju hända att det är lite olika känslighet mellan olika exemplar också. Eftersom en kompis också har en och den har aldrig pipit, även om han har mobilen ganska likt hur jag har den.
Ska ta och ringa HIGH SPORT och försöka luska fram en riktig förklaring och vad han tycker man ska göra åt saken.

ville-vessla
216 inlägg

Vicke, om det inte finns en bra förklaring till beteendet, (alltså att detta är en tänkt funktion) så borde rimligen Pieps ta tillbaks transceivern. (och spåra och återkalla andra problemtransceivrar)

petter Citera
Carlstedt
134 inlägg

ville-vessla skrev:

Vicke, om det inte finns en bra förklaring till beteendet, (alltså att detta är en tänkt funktion) så borde rimligen Pieps ta tillbaks transceivern. (och spåra och återkalla andra problemtransceivrar)

Japp, jag meddelar i tråden inom dom närmaste dagarna om vad de säger.

Carlstedt
134 inlägg

Nu har jag ringt HIGH SPORT och mailat Sport-conrad om problemmet. Dom svarade på HIGH SPORT att problemet är känt och dom kallar tillbaka och byter den direkt men eftersom jag hade köpt den hos sport-conrad byter dom den inte.

När jag mailade sport-conrad fick jag också svaret att det är ett redan känt problem men eftersom det inte finns så mycket metall prylar i offpisten så borde det inte utgöra något problem men om jag inte var nöjd kunde jag byta till "pieps freeride 2nd generation".

Så nu vet jag inte riktigt om jag ska göra det eller inte visst är det säkert bra men jag vet inte om det är värt frakten som jag säkert får stå för själv. Och vad kommer det vara som är bättre på 2nd generation?

mmmod
12 inlägg

Jag fick samma svar från Sport-Conrad:

"The problem you are experiencing is known to the producer of Pieps.
The Pieps is very sensitive to any metall products and cell phone rays.
We therefore advise you to switch of your cell phone, whenever you use the
tranceiver.
There are not too many metall pieces in the backcountry, so the transmission
of the signals by the Pieps is not a problem.

However, if you do not feel happy with your product, you can send it to us,
and it will be replaced by a Pieps freeride 2nd generation."

Det blir nog att skicka tillbaks och få dem utbytta (jag har ju två! Doh!) för det kan ju vara fler saker som är fixade.

Lilla varningen alltså för er som tänker köpa: se till att ni får från andra generationens Pieps Freeride.

Rassa
33 inlägg
Rassa 33 inlägg 10 år sedan

Verkar konstigt om du ska stå för frakten för en produkt som det är fel på. Eftersom de erbjuder dig att byta så finns det nåt fel på den? 2nd generation har förmodligen bug-fixar.

ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad ville-vessla (10 år sedan)

Här har vi en säkerhetsprodukt med ett fel som uppenbarligen är känt av tillverkaren. Tycker det är märkligt att pieps inte har gått ut med det tydligare, utan låter var och en upptäcka det själv.
Visst, transcievern kanske sänder som den ska, men det skapar en viss osäkerhet kring om produkten verkligen är färdigtestad. Kan inte förstå att det är särskilt bra för företaget heller.
Jämför med biltillverkare som man hör lite då och då återkallar bilar.

EDIT: Produkten var uppenbarligen inte färdig när den släpptes.

petter Citera
JanneMann
57 inlägg
JanneMann 57 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad JanneMann (10 år sedan)

mmmod skrev:

Det blir nog att skicka tillbaks och få dem utbytta (jag har ju två! Doh!) för det kan ju vara fler saker som är fixade.

Lilla varningen alltså för er som tänker köpa: se till att ni får från andra generationens Pieps Freeride.

Kan vara ide att kolla leveranstiden på Pieps freeride 2nd generation, eller har dom redan börjat levereras? Fick hem 3st igår...

JanneMann
57 inlägg
JanneMann 57 inlägg 10 år sedan

JanneMann skrev:

mmmod skrev:

Kan vara ide att kolla leveranstiden på Pieps freeride 2nd generation, eller har dom redan börjat levereras? Fick hem 4st igår...

JanneMann
57 inlägg
JanneMann 57 inlägg 10 år sedan

ooops!

Carlstedt
134 inlägg

Update

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook