Skimboard fakta

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 11 år sedan

Tjeena!
Jag har fått värsta suget att börja köra skimboard, har förstått att det är på tok för dyrt att köpa en då jag inte kommer ha tillgång till den så ofta.
Sökt runt på google, youtube och massa olika hemsidor med forum för bara surf aktiviteter men inte hittat något.
Sitter någon på lite fakta som kan vara bra att ha när man bygger som t.e.x material, form, hur mycket böj den ska ha, hur man fixar något bra grip på den o.s.v.

Blir det ett bra bygge ska jag försöka slänga upp en ritning här på FR då jag förstått att det är mer som vill bygga sin egen.

Tack!

Svar

maxhallgren
422 inlägg
maxhallgren 422 inlägg 11 år sedan

Jag har byggt en egen som funkade rätt bra faktiskt.
Använde mahogny eller teak som material, kommer inte ihåg men det spelar egentligen inte så stor roll. Ädelträ i alla fall.
Jag började med att rita formen jag ville ha på ett stort papper, sen klippte jag ut formen från pappret och ritade den på min träbit. har för mig att måtten på brädan var 80cm lång och 35-40cm bred. sen sågade jag bara ut den. efter det så la jag den i blöt i typ två dagar och efter det la jag den i press, jag la den på längden över två träklossar och sedan något fett tungt över. så får man till böjen. låt det stå några dagar och sedan är det bara att plocka bort alltihop, sandpappra, slipa, lacka och få till rätt form på brädan och sedan är det bara att dra ut och köra
min funkade bra att bara glida runt på lite.
köp vanligt surfvax som grepp det blir bra.

Granli
85 inlägg
Granli 85 inlägg 11 år sedan

www://skim.se där fanns de lite tror jag.

Granli Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg

MaxHallgren :

Använde mahogny eller teak som material, kommer inte ihåg men det spelar egentligen inte så stor roll. Ädelträ i alla fall.
Jag började med att rita formen jag ville ha på ett stort papper, sen klippte jag ut formen från pappret och ritade den på min träbit. har för mig att måtten på brädan var 80cm lång och 35-40cm bred. sen sågade jag bara ut den. efter det så la jag den i blöt i typ två dagar och efter det la jag den i press, jag la den på längden över två träklossar och sedan något fett tungt över. så får man till böjen. låt det stå några dagar och sedan är det bara att plocka bort alltihop, sandpappra, slipa, lacka och få till rätt form på brädan och sedan är det bara att dra ut och köra

Schysst! men tror du det skulle funka med en plywood skiva?

maxhallgren
422 inlägg
maxhallgren 422 inlägg 11 år sedan

TheFibretech :

MaxHallgren :

du menar vanlig typ björkplywood? för jag hade ju mahogyplywood eller teakplywood kommer inte ihåg men det var något ädelträ i alla fall.
Det funkar nog bra det med skulle jag tro.

Fiberteknologi
1937 inlägg

MaxHallgren :

TheFibretech :

MaxHallgren :

du menar vanlig typ björkplywood? för jag hade ju mahogyplywood eller teakplywood kommer inte ihåg men det var något ädelträ i alla fall.
Det funkar nog bra det med skulle jag tro.

Vet inte riktigt:P vanlig ljus som man har i slöjden (2x6mm)

ante-74
4 inlägg
ante-74 4 inlägg 11 år sedan

Jag gjorde en med "vanlig billig" plywood lackar man den så fungerar det ju då den inte tar åt sig vatten då, det enda man måste göra är att hålla koll om lacken börjar slitas ner och då lägga på mer. Teak å sin sida är inte så känsligt för vatten.

Fiberteknologi
1937 inlägg

ante-74 :

Jag gjorde en med "vanlig billig" plywood lackar man den så fungerar det ju då den inte tar åt sig vatten då, det enda man måste göra är att hålla koll om lacken börjar slitas ner och då lägga på mer. Teak å sin sida är inte så känsligt för vatten.

Hur blev din annars då? är det inte bara o dra på typ 3 lager? sen surfwax på de´?

jonasR
107 inlägg
jonasR 107 inlägg 11 år sedan

1000kr för mycket? pantburkar...

big mountain skills or hosiptal bills Citera
snosan_91
73 inlägg
snosan_91 73 inlägg 11 år sedan

80 cm lång och 30-40cm bred?? va fan ä dä för skimboard??!

Fiberteknologi
1937 inlägg

snosan_91 :

Den jag bygger är 1m lång och 60cm bred, är det lagom?

snosan_91
73 inlägg
snosan_91 73 inlägg 11 år sedan

TheFibretech :

snosan_91 :

Den jag bygger är 1m lång och 60cm bred, är det lagom?

Den är nog bättre ja.. vette tusan va ja själv har för mått.. ;P

Carl_Joel
178 inlägg
Carl_Joel 178 inlägg 11 år sedan

min polare filip (flipp_90 här på freeride) har byggt en å e i thailand nu å testar den : D vi e me från jkpg tongue

varför gjorde inte gud varm snö Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg

1234joel :

min polare filip (flipp_90 här på freeride) har byggt en å e i thailand nu å testar den : D vi e me från jkpg tongue

Jag känner nog han, Filip Jönsson?

Wippeh
625 inlägg
Wippeh 625 inlägg 11 år sedan

Är ju en kille här på forumet, andré från halmstad som tillverkar och säljer skimbrädor. kanske han kan hjälpa. jag kommer inte ihåg hans namn här på freeride men sök efter skim här på forumet så hittar ni nog någon tråd där han skrivit. Och sen som redan är sagt. http://www.skim.se

kung på ekonomin sålänge ja int är på afterskin! Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg

Wippeh :

Är ju en kille här på forumet, andré från halmstad som tillverkar och säljer skimbrädor. kanske han kan hjälpa. jag kommer inte ihåg hans namn här på freeride men sök efter skim här på forumet så hittar ni nog någon tråd där han skrivit. Och sen som redan är sagt. http://www.skim.se

Jag har snackat lite med honom (skimboard_halmstad) men efter som han jobbar med brädor och mycket av frågorna jag hade låg i grund och botten för deras affär så kunde han inte svara på så mycket.

guggeee
13 inlägg
guggeee 13 inlägg 11 år sedan

var kan man köpa surfvax, för på hemsidor blir det 160 spänn frakt 40 spänn för den så 200 spänn för en cub surfvax. Så e det någon som vet en affär man kan köpa maila lommasnuten@hotmail.com

easyD
150 inlägg
easyD 150 inlägg 11 år sedan

guggeee :

var kan man köpa surfvax, för på hemsidor blir det 160 spänn frakt 40 spänn för den så 200 spänn för en cub surfvax. Så e det någon som vet en affär man kan köpa maila lommasnuten@hotmail.com

Red Snapper i Malmö
Dark Blue i Helsingör

Hilti. Passion. Prestanda. Perfektion. Citera
guggeee
13 inlägg

men hittar ej surfvax på hemsidan på Red Snapper? kan du länka bilden på surfvax

guggeee
13 inlägg

vet någon var man kan köpa surfingwax

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook