Att ställa in bindningar och DIN - värden.

tommypeters
84 inlägg
tommypeters 84 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad tommypeters (3 år sedan)

(fick till slut mitt inlägg godkänt i en egen tråd och trodde att det här skulle gå att ta bort)

tommypeters
84 inlägg
tommypeters 84 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad tommypeters (3 år sedan)

.

belouga
32 inlägg
belouga 32 inlägg 3 år sedan

Köpte ett par beg line opus med Marke griffon igår och gick in hos en erkänd skidbutik i stan för att få bindningarna ommonterade efter mina pjäxor, bad dom också ställa in bindningen efter min vikt.
När jag hämtade dom så frågade jag om dom ställt dom efter min vikt då jag fick fram att jag skulle ha dom på 7, enligt dinsettings.com. Det hade dom inte och han skruvade upp dom till 9. Jag frågade om detta verkligen var korrekt och då sa killen att ja du bör ha dom på nästan 10.
Jag väger 100kg har en sullängd på 326 och kör i lagom gubbtempo utan brottarlår.
Vad säge expertisen ska jag låta dom stå på 9 eller skruva ner dom.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

@belouga
Nu vet jag inte riktigt vad lagom gubbtempo är för dig men för mina närmaste vänner är det typ "såinihelvetefortdetbaragår" och då är 9 en bra inställning ...(att börja med)

Men, skruva ner dem till 7 och skruva upp dem vid behov. Dvs. "kliver" du ur dem eller får "felutlösning", skruva upp dem ett snäpp. Kör du inte hårt är det i stort sett alltid bättre att ha för låg inställning än för hög (vilket iofs. @la_grave säkert har en annan syn på, men ändå).

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
belouga
32 inlägg
belouga 32 inlägg 3 år sedan

Tackar för svaret mountain_man
Gubbtempo för mig är sladda lite lugnt ner till stugan för förmiddagskaffet så jag tar och följer ditt råd att skruvar ner dom.

Jarle
3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 3 år sedan

belouga :

Köpte ett par beg line opus med Marke griffon igår och gick in hos en erkänd skidbutik i stan för att få bindningarna ommonterade efter mina pjäxor, bad dom också ställa in bindningen efter min vikt.
När jag hämtade dom så frågade jag om dom ställt dom efter min vikt då jag fick fram att jag skulle ha dom på 7, enligt dinsettings.com. Det hade dom inte och han skruvade upp dom till 9. Jag frågade om detta verkligen var korrekt och då sa killen att ja du bör ha dom på nästan 10.
Jag väger 100kg har en sullängd på 326 och kör i lagom gubbtempo utan brottarlår.
Vad säge expertisen ska jag låta dom stå på 9 eller skruva ner dom.

Enligt den klassiska tabellen hamnar du på en sjua.

http://www.terrymorse.com/ski/imgs/dinbig.jpg

skistore.se/mtbstore.se Citera
GoranC
557 inlägg
GoranC 557 inlägg 3 år sedan

Jag väger som du med all utrustning på, har samma sulmått och åker fortare än gubbtempo och 7 funkar bra för mig. Har inte råkat ut för någon felutlösning ännu.
Så med ditt gubbtempo kan du köra på en 6:a om du vill.
I pist är det ju faktiskt bättre att skidan lossnar när den ska, när det i oländig offpistträning, som många in detta forum befinner sig och har fysik till, är något man inte önskar och därför skruvar på rejält, långt över alla dintabeller.

/GC

PeterH
52 inlägg
PeterH 52 inlägg 3 år sedan

Hmmmm

Enligt Din skall jag ha under 6.
Det funkar inte för mig.
75 kg 306mm. Gubbe som kör typ 25 dagar om året
Ok kör på ganska bra men Din 10 kliver jag ur hela tiden.
Kör 11 på slalom och friåkningslagen. 13-14 på gs laggen.
Tappar dem men sällan....

Tja är lite orolig för knän ibland.

havreboll
1039 inlägg
havreboll 1039 inlägg 3 år sedan

PeterH :

Hmmmm

Enligt Din skall jag ha under 6.
Det funkar inte för mig.
75 kg 306mm. Gubbe som kör typ 25 dagar om året
Ok kör på ganska bra men Din 10 kliver jag ur hela tiden.
Kör 11 på slalom och friåkningslagen. 13-14 på gs laggen.
Tappar dem men sällan....

Tja är lite orolig för knän ibland.

Vad i h#elvete gör du för att kliva ur din 14 i pist utan att ramla. Mest troligt slitna pjäxor, fel förspänning eller snö under pjäxorna. Om det nu inte är så att din vanliga åkstil är 11or i 120 knyck ner för puckelpist to stoppsladd. Spara knäna och få grejerna genomgångna istället för att vrida upp din-talet.

*låter dryg men är mest orolig för knäna dina.

Mountain_Man
4119 inlägg

@havreboll
Nu är det iofs DIN 10 som PeterH kliver ur hela tiden ... men jag håller med, väger man 75 kg och kliver ur "hela tiden" är något skumt eller så trycker man helt enkelt på utav hel#€%te i hårda slagiga pister. ;-)

/MM

PeterH
52 inlägg

Trycker på så mycket jag orkar.
Åker bra för min "åkartyp" men blir frånåkt av många.
Kör lite bana och fritt och en del offpist. Har slagit mig rejält då jag klivit ur några gånger.

I gs blir det typ 65 till 70 km/h i snitt om man får tro tidtagning och måttbandet. Slagit blir det även i sl.
120. Aldrig. Har möjligen nån micro sekund kommit upp i 100 i högega med fartdräkt men det är vild gissning.
Klev faktiskt ur ett par 15-30 bindningar då jag hade bra kontroll 2 år sedan (ställda på min). Otäckt fall. Ryggplattan pajade på relativt mjuk snö.
Numera avbryter jag oftare när det börjar gå snett.

Inget fel på pjäxorna eller förspänningen.
Men jag är orolig för knäna och för att tappa en skida.
Vet inte vilket som är värst?

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 3 år sedan

75 kg = 1,80 m lång också på ett ungefär? Du har ju abnormt stora fötter för din längd, typ 48 eller något sådant?

PeterH
52 inlägg

När jag läser om inlägget ser det nästan skrytigt ut men det menar jag inte. Sorry om nån tar det fel.
Jag upplever bara att din skalan är himla låg och undrar hur folk kan köra på så låga dinvärden??

Nä har normala fötter, st 43, 26.5. Dvs 306mm är sullängden på pjäxorna.
Ev kan pjäxorna påverka. Kör numera på race pjäxor med högre flex än de flesta.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (3 år sedan)

@PeterH
Tidtagning, fartdräkt ... låter som din skidåkning skiljer sig en del från Svenssons. Då kan vi definitivt glömma skiduthyrningens dinkalkylator! :-)

Apropå att kliva ur http://www.svt.se/sport/vintersport/tap … -pa-benen/ Aamodt kanske hade en ny serviceman som ställt in bindningen enligt Dintabellen ...

/MM

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad snorkel (3 år sedan)

Det som saknas i DIN tabellen ovan är att man ska kliva upp ett snäpp (bokstav) eller två beroende på åkstil så med aggressiv åkstil blir det två snäpp upp. Sedan ett steg ned om man är över 50..
Dessutom är nog denna DIN tabell uppdaterad:

https://www.wildsnow.com/wp-content/uploads/2008/11/din_chart.jpg

Har alltid kört på dryga 9 vilket fungerar för mig.

Mountain_Man
4119 inlägg

@snorkel
Exaktly ... på sin 50-årsdag ska man plocka fram alla sina skidor och skruva ned dem ett steg ... ;-)

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

@snorkel
Exaktly ... på sin 50-årsdag ska man plocka fram alla sina skidor och skruva ned dem ett steg ... ;-)

Ålder är väl bara ytterligare en fråga om inställning..

Dock så finns det skidorter som ger seniorrabatt till 50-åringar vilket numera mottages med blandade känslor hmm

CABRA
2 inlägg
CABRA 2 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad CABRA (1 år sedan)

.

cabraken Citera
hasseman84
21 inlägg
hasseman84 21 inlägg 1 månad sedan

Bra inlägg. Tackar för råden

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook