GUIDE - Montera själv - GUIDE

KlasS
44 inlägg
KlasS 44 inlägg 5 år sedan

Hej !

Har köpt ett par Atomic N STH2 16 WTR. Trodde i min enfald att dessa skulle ha samma monteringsmått som Salomon STH 16, men inte. Bara tådelen är samma. Rätta mig om jag har fel.

Jag undrar om någon vet hur man får tag på en paper template för Atomic N STH2 16 WTR ? Jag har googlat, men inte hittat något. Jag hittar heller inget från denna Teton-länk:

http://www.tetongravity.com/forums/show … 9_f5e5bc4b

Har sedan tidigare paper templete för Salomon STH 16.

I vart fall så kanske även monteringsmåtten för Salomon STH 16 ändrats/uppdaterats (länken ovan är ju några år), då det är samma producent som gör Salomon-bindningar respektive Atomic-bindningar nu för tiden. Rätta mig även här om jag har fel.

Hur som helst, är det någon vet hur man får tag på en paper template för Atomic N STH2 16 WTR ?

KlasS Citera
Joye
Online 654 inlägg
Joye 654 inlägg 5 år sedan

KlasS :

Hej !
Har köpt ett par Atomic N STH2 16 WTR. Trodde i min enfald att dessa skulle ha samma monteringsmått som Salomon STH 16, men inte. Bara tådelen är samma. Rätta mig om jag har fel. Jag undrar om någon vet hur man får tag på en paper template för Atomic N STH2 16 WTR ? Jag har googlat, men inte hittat något. Jag hittar heller inget från denna Teton-länk
http://www.tetongravity.com/forums/show … 9_f5e5bc4b
Har sedan tidigare paper templete för Salomon STH 16.
I vart fall så kanske även monteringsmåtten för Salomon STH 16 ändrats/uppdaterats (länken ovan är ju några år), då det är samma producent som gör Salomon-bindningar respektive Atomic-bindningar nu för tiden. Rätta mig även här om jag har fel.
Hur som helst, är det någon vet hur man får tag på en paper template för Atomic N STH2 16 WTR ?

ja, Atomic är samma bindningar som Salomon, bara färger och klistermärken som skiljer.
STH2 är helt nytt både tå och häl, verkar dåligt med pappersmallar ute men kolla med carled här på freeride, han lovade ju att fixa det från sin jig ;-)

KlasS
44 inlägg
KlasS 44 inlägg 5 år sedan

Nu har jag monterat bindningarna (Atomic N STH2 16 WTR). Och det utan mall. Det gick faktiskt ganska bra. En skillnad på en millimeter lodrättsledes på hälbindningarna, men det justerar man till. Tänker inte säga hur lång tid det tog (jag var väldigt noggrann). smile

Däremot blir jag inte klok på Blog:ens rekommendationsnivåer för montering av bindningar. Det går till +3 och -3 från mitt-rekommendationen. Jag har monterat på -3,5, och ändå tycker jag att jag står långt fram på skidan. Men som sagt, det är ju helt individuellt hur man känner för det. Kanske är detta en fråga för en annan tråd.

KlasS Citera
GulPotatis
5 inlägg
GulPotatis 5 inlägg 5 år sedan

Hej! Ska köpa ett par rossignol scratch FS begagnade, och kommer att behöva flytta bindningen för att jag har storlek 45 på pjäxor, o han som haft de innan hade 42...

Nu till frågan. Räcker det att flytta fram de främre fästet, eller borde jag flytta båda 2? bindningen som sitter nu är inte mittmonterad. och vill inte ha det heller.

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 4 år sedan

Vad kan man använda istället för trälim?
Med vänlig hälsning

Vattendroppe
3018 inlägg
Vattendroppe 3018 inlägg 4 år sedan

Fred-o :

Med vänlig hälsning

Långsamhärdande (24h) epoxy. Men varför inte använda trälim?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
kebacken
128 inlägg
kebacken 128 inlägg 4 år sedan

Fred-o :

Med vänlig hälsning

snor och getskit, låt härda 2h.

varför inte läsa första inlägget? vattenfasta kletiga saker. en av anledningarna till att "limma" är ju att de ska bli attentätt så att man itne riskerar att fuktskada borrhålen = plopp plopp.

ta vafan som helst, silikon.

MnO
2217 inlägg
MnO 2217 inlägg 4 år sedan

GulPotatis :

Hej! Ska köpa ett par rossignol scratch FS begagnade, och kommer att behöva flytta bindningen för att jag har storlek 45 på pjäxor, o han som haft de innan hade 42...

Nu till frågan. Räcker det att flytta fram de främre fästet, eller borde jag flytta båda 2? bindningen som sitter nu är inte mittmonterad. och vill inte ha det heller.

@GulPotatis
Det beror på var du vill sätta bootcenter. Flyttar du bara tådelen så kommer du att flytta bootcenter lika mycket som du flyttar fram tådelen. Dvs du närmar dig mittmontering, men det beror ju på var bindningen sitter nu om det blir bra eller ej.

Flyttar du bara häldelen flyttar du bootcenter med halva längdskillnaden mellan pjäxorna, i relation till vart monteringen var innan med den mindre pjäxan.

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 4 år sedan

Vattendroppe :

Fred-o :

Med vänlig hälsning

Långsamhärdande (24h) epoxy. Men varför inte använda trälim?

Tackar! Ska kolla vilken typ av epoxy jag har tilllgång till. Vill ju inte sabba nya skidor.
Trälimmet är slut/bortslarvat och det är ganska många timmars resa att skaffa trälim där jag är.

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 4 år sedan

Fortsätter i samma tråd här. Jag var ute och kollade mina Q115 nu men jag kan inte hitta nån stämpling på skidan som anger borrdiameter. Vad säger den samlade expertisen? Dessutom, borde man inte anpassa borrdiametern efter de skruvar som hör till bindningen också? Eller är tanken att ett 3,6mm borr bara ger lite mer god för skruvens gängor att greppa i?

Hur fungerar det förresten med powerplaten till radical FT? Kan jag då montera exakt för mitt sulmått eller måste jag använda de fasta lägena och sen justera med skruven efter min sula? I så fall kommer väl inte mallen att stämma helt med recommend-linjen?

Dessutom, innan jag ger mig på att försöka bygga en egen mall via papperstemplate och plåtskiva, det är ingen i Stockholmsområdet som råkar ha en sån för Dynafit Radical redan som man kan få låna?

Vattendroppe
3018 inlägg
Vattendroppe 3018 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (4 år sedan)

Pillard :

Hur fungerar det förresten med powerplaten till radical FT? Kan jag då montera exakt för mitt sulmått eller måste jag använda de fasta lägena och sen justera med skruven efter min sula? I så fall kommer väl inte mallen att stämma helt med recommend-linjen?

Fasta lägen är det som gäller. Montera utan power platen är den enklaste (och bästa) lösningen. Totalt meningslös detalj.

Vill du prompt ha den där är väl enklaste metoden att använda pappersmallen för att ta ut positionen på tån, sedan ta ur positionen för hälen med den längd som är medelvärdet av intervallet som passar din sullängd. Alternativt montera tån med plattan isatt och borra ut för hälen med densamma som mall (då isatt i rätt position för att matcha din sullängd).

Jag ger inga garantier för att någon av metoderna ger ett fullgott resultat :p

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 4 år sedan

3,6 för skidor utan metall, 4,1 för de med.

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Pillard (4 år sedan)

Tack för hjälpen. Om man skiter i powerplate är det alltså bara att strunta i att skruva dit den? Behövs det läggas nåt emellan för att det ska bli rätt vinklar annars?

Om man vill använda powerplate ändå borde man ju rimligtvis kunna använda mallen som vanligt för tån och efter tån är ditskruvad borde man kunna måtta in häldelen med hjälp av pjäxan fäst i tån? Jag utgår då kallt ifrån att tån är stadig och inte skev på något sätt eftersom det skulle fortplanta sig till en väldigt skev montering av hälen.

Edit: förresten hur är det funktionen av powerplate? Jag vet att jag läst på massa ställen att den är meningslös men finns det nån som har koll och kan beskriva lite mer utförligt vad den är till för och hur det påverkar att inte ha med den? Viktmässigt spelar det mig ingen som helst roll.

Piglet55
480 inlägg
Piglet55 480 inlägg 4 år sedan

Här får du all info du någonsin kan tänkas vilja ha angående det där skräpet.

http://www.wildsnow.com/6468/dynafit-ft … per-stiff/

Pillard
Online 3078 inlägg

Hehe, ja effekten verkar ju vara sådär. Det enda jag funderar på nu är huruvida det blir tjall i monteringen (ifall bindningsdelarna kommer stå ojämnt på skidan) ifall jag dumpat plattan. Det som förvånar mest är ju hur varje fast läge i monteringen av platen ska kunna ha 30mm i justeringsmån.

Piglet55
480 inlägg

Nej dom kommer ej stå ojämnt på skidan.

Montera enligt pappersmallarna från bindingfreedom samt var extremt noga och följ exakt alla steg på wildsnows-monteringsguide så kommer det gå kanon.

Samt kasta bort den där plastbiten ;-)

http://www.techinfo.bindingfreedom.com/ … ate_R2.pdf
http://www.wildsnow.com/articles/dynafi … 001_1.html

Pillard
Online 3078 inlägg

Hm, den beskrivningen lät helt absurt invecklad. Tänkte göra ett test hemma på en vanlig bräda med klart enklare metoder för att se om det funkar. Funkar det så räknar jag med att bara behöva dra ett streck på skidan som är vinkelrätt mot monteringslinjen (är den linjen bara rak och vinkelrät så blir det bli rätt...) Återkommer med hur det går.

Frågan kommer snarare vara när köp av rätt dimensions borr (antar att man kör träborr?), skruvdragarförlängare och utomhuslim börjar komma ifatt kostnaden för att lämna in i vinter wink

Pillard
Online 3078 inlägg

Testat att montera upp bindningen med bara pappersmall och det blev över förväntan, dock inte perfekt. Det som ffa förvånar är att det känns som att monteringen blev extremt lång. Jag kapade bägge delarna av mallen på 325mm (jag har 326 i sulmått) och borrade efter det. Först fick jag ju tyvärr skruva bak bindningen allra längst bak för att komma åt att skruva och sen fick jag skruva dem nästan allra längst fram för att få lite "pin" att sticka in i pjäxan. När jag sen testade med powerplate för sula 320-350 skulle de monterats några cm närmre varandra. Detta känns ju ytterst märkligt. Kan det vara så att denna inte stämmer i längd? http://techinfo.bindingfreedom.com/uplo … ate_R2.pdf
Jag har kontrollmätt med linjal och det stämde bra. Eller är det så att Radical FT avviker från mallen på nåt sätt?

Min tanke nu är helt enkelt att dra dit tån efter mallen (den delen verkar stämma för midsole hamnade rätt). Stoppa i pjäxan och sen måtta in häldelen utifrån pjäxans häl

bootfitta
804 inlägg

Skrev du ut mallen i rätt format?

Pillard
Online 3078 inlägg

Japp, mätte på skalan och det stämde. Hålen passar perfekt också. Tån verkar stämma från midsole med, bara hälen som hamnar väldigt långt bak. Men det kanske är så att det är menibgen att den ska skrucas fram väldigt långt?

Pillard
Online 3078 inlägg

Liten update: Nu har jag monterat dit bindningen på en planka igen (i processen har jag också fått fram en bra mall i lite tjockare plåt, vilket jag kan använda även på skidorna) För att undvika det senaste problemet så monterade jag tådelen utifrån rätt sulmått men kapade 10mm på hälmåttet. Då verkar det bli klart bättre.

Ett annat problem nu dock är att häldelen återigen verkar ha hamnat liiiite snett. När jag trycker i tån och sen ska trycka fast hälen ligger stiften nån mm snett. Det är inga som helst problem att trycka fast den men frågan är då om nån mm i hälen kan påverka fjädrarna så att DIN blir fel eller ifall det funkar alldeles utmärkt trots nån mm off i hälen?

Pillard
Online 3078 inlägg

Tyvärr gick det inte att ladda upp bild i redingeringsfönstret så får skriva ett nytt inlägg. För att förtydliga så har jag en bild på hur det ser ut i hälen. Det är alltså så att tån leder in hälen så det ser ut på detta sätt. Trycker jag till så glider hälen in fint i pinsen men helt optimalt är det väl inte. Men som sagt, är detta ens att definiera som snett i bindningssammanhang?
https://www.freeride.se/img/photo/n/c9531718173dd2aeefefc8c86919f423.jpg

Vattendroppe
3018 inlägg

Rätt säker på att det ser på alla mina dynafitbindningar, om du verkligen verkligen vill kanske jag kan bli övertalad att rota fram prylarna och undersöka närmare tongue

Pillard
Online 3078 inlägg

Hehe! Det ska nog inte behöva rotas. Jag är mest ute efter ifall du skulle godta att det såg ut så ifall du monterade ett par nya? wink Det handlar i det här fallet om att pjäxhälen kanske flyttar sig 1 (max 2) mm i sidled i samband med att jag trycker till. Eftersom pinsen ändå är så känsliga när det gäller DIN och avstånd till pjäxan så blir jag mest orolig ifall pinsen även av detta kan få en obalanserad belastning som leder till tjuv-/ickeutlösningar...

Hade det varit så här snett på en STH/Marker hade jag nog inte ens märkt att det varit snett

Vattendroppe
3018 inlägg

Jag har aldrig monterat ett par skidor, så jag vet inte hur jag skulle kännas om det såg ut så efter att jag gjort det. Om det såg ut så efter att de vänt hos de som brukar montera mina skidor skulle jag godta, men det beror nog mest på att jag litar på
deras kompetens att bedöma sådana saker :p

Pillard
Online 3078 inlägg

Vattendroppe :

Jag har aldrig monterat ett par skidor, så jag vet inte hur jag skulle kännas om det såg ut så efter att jag gjort det. Om det såg ut så efter att de vänt hos de som brukar montera mina skidor skulle jag godta, men det beror nog mest på att jag litar på

Ah, då förstår jag och det låter ju faktiskt ganska betryggande. Men vad säger de erfarna montörerna, typ @Mno och @Hasse_Lindborg?

Piglet55
480 inlägg

Är du helt säker på att det är hälen som är sne och inte tådelen ?

När du monterade tådelen och satte i pjäxan. Föll den då exakt ner på din ritade centrumlinje ? Eller diffade även den 1-2mm.

När jag har fått så där med dynafit har det alltid varit tån som varit problemet. Bruka lösa sig genom att lossa skruvarna på tån lite och försiktigt dra dem växelvis igen och vara väldigt nog med inte tå delen rör sig.

Personligen så drar jag de 2 främsta skruvarn först då detta går att göra med pjäxan iklickad. Då ser jag att pjäxan är exakt rakt även efter det två skruvarna och därefter de två bakre växelvis. Slutligen en koll att tådelen inte vridit sig.

Vill man vara riktigt anal så monterade du om dem med QK senare och då har du möjligheten att justera det sista lilla med hjälp av epoxin. Dvs man lämnar en pjäxa i under tiden epoxin härdar. Hittills har det funkat guld för mig.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan. På det stora hela så skulle jag skita hårt i 1-2mm så länge du kan klicka i bindningen. Kör hårt och var nöjd och glad big_smile

Pillard
Online 3078 inlägg

Hm, bra fråga. Jag har inte gjort någon centrumlinje på plankan jag monterade på nu. Däremot har jag en på plåten jag använde som mall och även tänker använda som mall på skidan. Det var ett bra tips annars så jag kanske skulle testa med att skruva i plåten emellan plankan och bindningen för då får jag ju in en centrumlinje att jämföra med.

Plankan jag använt är ju lite mjukare förstås än en skida också så det kan ju ha påverkat på nåt sätt säkert. Aja, om inte någon under morgondagen skriver nåt om att det kan bli katastrof av att göra så skruvar jag nog dit dem och provåker i vinter smile

Piglet55
480 inlägg

Pillard :

Hm, bra fråga. Jag har inte gjort någon centrumlinje på plankan jag monterade på nu. Däremot har jag en på plåten jag använde som mall och även tänker använda som mall på skidan. Det var ett bra tips annars så jag kanske skulle testa med att skruva i plåten emellan plankan och bindningen för då får jag ju in en centrumlinje att jämföra med.

Jag brukar ta lite silvertejp eller maskeringstejp och sätta på centrum av skidan. Sen ritar jag en centrumlinje på den. På så sätt behöver man inte hålla på och kladda och rita på skidan.

Pillard
Online 3078 inlägg

Piglet55 :

Pillard :

Jag brukar ta lite silvertejp eller maskeringstejp och sätta på centrum av skidan. Sen ritar jag en centrumlinje på den. På så sätt behöver man inte hålla på och kladda och rita på skidan.

Japp så gjorde jag också. Måttandet blev jättebra. Sen gick väl allt åt skogen därefter wink Dels var det ju ett rent helvete att komma åt skruvarna i häldelen. Plankan jag använde innan var ganska mjuk så det gick lätt att skruva även ur lite dumma vinklar. Nu lyckades jag på nåt sätt förväxla mina borr här hemma med så jag borrade med 3mm träborr (gick rejält tungt att få i skruvarna...) Upptäckte dock problemet och har fått ur alla skruvarna. Tyvärr rundades två skruvar i ena häldelen ur totalt just på grund av de jobbiga vinklarna och väldigt tighta hålen. Nu är jag iaf nöjd ägare till en skruvutdragare. Lösningen nu får bli att byta ut det vanliga trälimmet mot rejält epoxy i de numera korrekt uppborrade hålen.

Man lär så länge man lever och nu vet jag allt om hur och framför allt hur man inte ska montera bindningar smile

bootfitta
804 inlägg

Ja... pajjar man ett par lagg så är det plötsligt väldigt billigt att betala ett proffs för tjänsten.

Pillard
Online 3078 inlägg

bootfitta :

Ja... pajjar man ett par lagg så är det plötsligt väldigt billigt att betala ett proffs för tjänsten.

Så är det. Dock bra att veta själv vad som pågår där under. Kruxet med proffs är ju att de mycket väl kunnat göra samma fel men utan att jag upptäckt det förrän det är för sent. Finns dock mycket gods kvar att skruva i så det ska nog inte vara några problem. Överväger faktiskt att hoppa över epoxin för att även kunna ta loss dem i framtiden. Nån som vet annars hur bra vaselin på skruvarna fungerar för att kunna dra loss dem i framtiden om man gått loss med epoxi?

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 4 år sedan

Pillard :

bootfitta :

Så är det. Dock bra att veta själv vad som pågår där under. Kruxet med proffs är ju att de mycket väl kunnat göra samma fel men utan att jag upptäckt det förrän det är för sent. Finns dock mycket gods kvar att skruva i så det ska nog inte vara några problem. Överväger faktiskt att hoppa över epoxin för att även kunna ta loss dem i framtiden. Nån som vet annars hur bra vaselin på skruvarna fungerar för att kunna dra loss dem i framtiden om man gått loss med epoxi?

Brukar värma bitset eller stjärnskruvmejseln ordentligt i öppen låga så den blir stekhet för att sedan låta bitset vila i spåret så skruven också blir het, därefter släpper skruvarna ganska så lätt.

Piglet55
480 inlägg

bootfitta :

Problemet är ju när proffsen är minst lika klappkassa. Men några lysande undantag är det inte direkt lätt att hitta någon som kan montera ett par dynafit. Eller var i alla fall för 2-3 år sen när jag började montera dem själv. Största anledningen för mig var helt enkelt att det inte fanns någon som var kompetent nog i närheten av mitt hem, Gävle.

Så här 6-7 par skidor senare så skulle jag ju kunna vända på det och säga att jag faktiskt har råd att sabba ett par skidor för de pengarna jag har sparat in på monteringen. Sen är det ju väldigt sällan man sabbar ett par skidor så illa att dom inte går att använda.

Med detta sagt finns det givetvis butiker som har både utrustning och kompetens i överflöd, i mitt fall är det Åre skidsport eller Alpint som brukar få hjälpa till när det är något jag känner att jag inte fixar.

Pillard
Online 3078 inlägg

Piglet55 :

bootfitta :

Problemet är ju när proffsen är minst lika klappkassa. Men några lysande undantag är det inte direkt lätt att hitta någon som kan montera ett par dynafit. Eller var i alla fall för 2-3 år sen när jag började montera dem själv. Största anledningen för mig var helt enkelt att det inte fanns någon som var kompetent nog i närheten av mitt hem, Gävle.

Så här 6-7 par skidor senare så skulle jag ju kunna vända på det och säga att jag faktiskt har råd att sabba ett par skidor för de pengarna jag har sparat in på monteringen. Sen är det ju väldigt sällan man sabbar ett par skidor så illa att dom inte går att använda.

Med detta sagt finns det givetvis butiker som har både utrustning och kompetens i överflöd, i mitt fall är det Åre skidsport eller Alpint som brukar få hjälpa till när det är något jag känner att jag inte fixar.

Ja precis så. Det enda jag ångrar nu efter att ha gjort min första egna montering är att jag inte gjort det förr också. Nu har jag iof haft tur och kunnat nyttja folk som vet vad de håller på med mina senaste monteringar men det hade varit väldigt skönt att kunna ordna det själv tidigare också.

MnO
2217 inlägg
MnO 2217 inlägg 4 år sedan

Pillard :

Vattendroppe :

Ah, då förstår jag och det låter ju faktiskt ganska betryggande. Men vad säger de erfarna montörerna, typ @Mno och @Hasse_Lindborg?

Jag har ingen erfarenhet av Dynafit, så jag kan inte göra någon bedömning dessvärre.

n3lo
5 inlägg
n3lo 5 inlägg 4 år sedan

Hej hej!

Har lite problem med att hitta en fungerande länk till "Marker duke EPF" Storlek Large..

Efter googlande och sökande hittar jag inget, är det bara jag som är oduglig eller är det någon som sitter inne på en guldgruva med bindningsmallar?

mvh

Steffo
62 inlägg
Steffo 62 inlägg 4 år sedan

n3lo :

Hej hej!

Har lite problem med att hitta en fungerande länk till "Marker duke EPF" Storlek Large..

Efter googlande och sökande hittar jag inget, är det bara jag som är oduglig eller är det någon som sitter inne på en guldgruva med bindningsmallar?

mvh

Hej,
Är ute lite i samma ärende som dig... det finns ju en pdf fil på Marker Duke EPF som du kan skriva ut som "paper template" om du går in på Teton (länk finns ju i början på denna tråden). Dock så verkar den vara unverified.
Skulle vara kul om ngn här på freeride kunde bekräfta om den är ok?
Med vänlig hälsning/S

Pillard
Online 3078 inlägg

Steffo :

n3lo :

Hej hej!

mvh

Hej,
Är ute lite i samma ärende som dig... det finns ju en pdf fil på Marker Duke EPF som du kan skriva ut som "paper template" om du går in på Teton (länk finns ju i början på denna tråden). Dock så verkar den vara unverified.
Med vänlig hälsning/S

Om ni inte hittar nåt svar går det ju alltid att testa på en planka innan så man ser att det stämmer

Vattendroppe
3018 inlägg

Steffo :

n3lo :

Hej hej!

mvh

Hej,
Med vänlig hälsning/S

Nope, den fungerar inte längre. Däremot skickar marker med en pappersmall tillsammans med de nya EPF-bindningarna. Om någon kan bistå med en skrivare som klarar av att scanna in större än a4 kan jag bistå med pappersmall.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook