GUIDE - Montera själv - GUIDE

ByB3rg
146 inlägg
ByB3rg 146 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad ByB3rg (2 mån sedan)

Vattendroppe :

Min grundtanke var att montera tån (sannolikt med pappersmall från teton, jag tror det är samma hålbild som på speed radical etc) och sen använda skon för att måtta in hälen. Men jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av det och kanske kan ge några pekare på vad som funkat bra/inte funkar alls!

@Corin brukar håll på med sånt där ohyffs. Att montera snabba bindningar utan schystering...

Adrenalpin Movement Citera
Vattendroppe
Online 3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 2 mån sedan

ByB3rg :

Vattendroppe :

Min grundtanke var att montera tån (sannolikt med pappersmall från teton, jag tror det är samma hålbild som på speed radical etc) och sen använda skon för att måtta in hälen. Men jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av det och kanske kan ge några pekare på vad som funkat bra/inte funkar alls!

@Corin brukar håll på med sånt där ohyffs. Att montera snabba bindningar utan schystering...

Tror pingen bommade, jag provar igen @Corin

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Skantz
276 inlägg
Skantz 276 inlägg 2 mån sedan

Vattendroppe :

När jag tänker efter kanske det kan vara en idé att pinga in t ex @Skantz

Det bör vara det bästa sättet utan tillgång till mallar. Googla runt det flesta bindningsmodeller finns för nedladdning på nätet. Montering utan riktig mall
1 se till att boot center blir rätt
2 borra och skuv dit tådeln
3 måtta in bakdelen med pjäxan hjälp
4 se till att bakdelen och framdelen är i rak linje mad varandra
5 ta av tådelen för borrning och montering av bakdelen.
6 när du skruvat bakdelen hårdare skruvar då sist tådelen för att säkerställa att de är i rak linje. 1mm i sidled där bak är ca 0,2 mm skillnad i tådelen.

Maila info@fjellpuls.se för att få monteringsmallar för utskrift

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 2 mån sedan

Vattendroppe :

ByB3rg :

Vattendroppe :

Tror pingen bommade, jag provar igen @Corin

Jag har monterat ett gäng Superlite och någon Low Tech race. Inga problem egentligen, bara man tar det lugnt. Om du inte får tag på en riktig mall så är det precis som du säger, pappersmall och montera tån först (tån är samma hålbild som Superlite eller speed radical/turn). När tån sitter så kan du skjuta in häldelen i pjäxan med rätt avstånd och sen markera i häldelens hål. Någon millimeters felmarginal finns, så ingen panik modet inte blir exakt exakt rakt eller så. Kul med race!

livet är en semester Citera
Vattendroppe
Online 3019 inlägg

@Skantz Tack! Googlat runt, men inte hittat nånting för just dynafit-bindningarna med tre skruvar i hälen. Men jag drog ett mail.

@Corin Låter bra det smile Inte ren racesetup (än), men ramlar in på under 2½ kg per fot totalt i alla fall. Mina fötter går inte så bra ihop med race-skor - jag tillhör skalan som gillar passformen på TLT7 och sörjer lite att det verkar som att lästen på hoji free ser ut att smalna av lite till nästa år...

Vattendroppe
Online 3019 inlägg

Fick tag på måtten (tror jag) till LTR 2.0 iaf, så jag tog mig lite tid nu när jag är hemma hos familjen över jul och kastade ihop den här:

https://www.freeride.se/img/photo/n/44a79084cca51f9fcbd7a2f3a36377d8.jpg

Nedladdning av PDF finns här:
https://www.tetongravity.com/forums/att … 1545586562

Feel free to use!

Alfakrull
310 inlägg
Alfakrull 310 inlägg 6 dagar sedan

Hämtade ut mina skidor från erkänd skidaffär igår, med nymonterade vipec. Satte i pjäxan för att kolla monteringen idag och upptäckte detta. Tådelen tycks alltså vara monterad med lätt duckstance. Det finns ju elasticitet i tån så det räcker och blir över för att trycka i pjäxan men det känns ju inte som att bindningen kommer fungera optimalt med de förutsättningarna. Visst är det rimligt att gå tillbaka och klaga? https://www.freeride.se/img/photo/n/03ce212ea8e69863aec3cf91fdb8ab20.jpg

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Pillard
3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 6 dagar sedan

Det där är iaf värre än vad jag har lyckats med nån gång...

Alfakrull
310 inlägg
Alfakrull 310 inlägg 6 dagar sedan

Pillard :

Det där är iaf värre än vad jag har lyckats med nån gång...

Själv har jag bara monterat en tech-bindning men det blev ju faktiskt också bättre, det blir nog ännu en tur till butiken helt enkelt

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook