Åka rakt (snowboard)

Raaz
396 inlägg
Raaz 396 inlägg 10 år sedan

haha, fan va det kändes fjantigt att skriva rubriken. Men iafl, jag har problem med att åka rakt vid t.ex lite flackare områden. Jag får allt som oftast felskär vilket oftast resulterar i en nära-vurpa upplevelse. Har försökt att luta mig framåt, bakåt, koncentrerat mig mycket, koncentrerat mig lite, böjt på benen, inte böjt på benen etc.
Någon som har nåt tips hur man får bort detta "beteende"? Kan poängtera att jag inte åkt alltför många gånger, vilket kanske också har lite betydelse. smile

/Raz

Svar

Rydellen
847 inlägg
Rydellen 847 inlägg 10 år sedan

Haha ja lite komiskt men faktiskt inte helt dum fråga eftersom du är ny.

Ofta om man har för vassa kanter (speciellt nära kontaktpunkterna vid nose och tail) är det lätt att vid minst snedvridning av brädan få hugg. Åker man pist mycket och behöver riktigt vassa kanter hela vägen får man helt enkelt vänja sig med att ligga lite på skär hela tiden.

När det går fort och föret är sådär ligger jag nästan alltid på kant för att vara säker och känna att man har kontroll. Med en mjukare bräda samt en med slöare kanter blir denna känslan av hugg mindre.

Ett tips är också att ställa dig lite bredare i stancen. Många nybörjare kör väldigt tight stance och känner därför av vridningarna på brädan mindre. Står man lite bredare får man en bättre känsla för i exakt vilken riktning man har brädan.

Edge-control skulle jag hävda är det allra viktigast för att utvecklas både på berget och i parken. Man måste bli vän med kanterna och veta vart man har dom. Men normalt sett..är det normalt att behöva ligga lite på kant på en transport tex.

Haha lycka tilL!

Puder för pengarna Citera
lgrstdt
383 inlägg
lgrstdt 383 inlägg 10 år sedan

Jag känner igen det där, fast jag var då ungefär 8-10 år och hade precis börjat åka snowboard. Mitt största tips är att du bara fortsätter åka. Det försvinner när du har blivit lite duktigare smile Good luck

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 10 år sedan

Tjenamors

jag brukar ligga på kant eller vrida brädan med föttern dvs. exempelvis trycka ner tån med bakre foten samtidigt som jag lyfter tån med fråmre foten och trycker ner hälen istället. när man blir trött kan man byta, finns något namn för detta men kommer inte på´t.

annars är det bästa tipset att bara slappna av...eller som föregående talare "d ä ba å åk"

peace!!

Smokin Superpark Union Team Force Citera
BCarlsson
44 inlägg
BCarlsson 44 inlägg 10 år sedan

Jag brukar försöka slappna av så mkt som möjligt när jag "står platt" på brädan, känner man då att ett litet hugg kommer så rätar den ut sig av sig själv och inget mer med det smile

Björn Citera
leffo
25 inlägg
leffo 25 inlägg 10 år sedan

Fick tipset av min lärare att lägga All vikt på framfoten och det funkar fint.
Det hon inte sa men som jag själv upptäckt är att eftersom man då blir lättare på bakfoten så justerar bakänden på bräden sig själv när det kommer små hugg, dock blir man ganska trött i frambenet eftersom all vikt ligger där...

Vurpollon
178 inlägg
Vurpollon 178 inlägg 10 år sedan

Jag brukar ta så hög fart som situationen tillåter, med tanke på framförvarande mm. Sedan är det bara att ligga på kant.

Pain is temporary. Glory is forever Citera
SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 10 år sedan

Jag hade samma problem när jag började åka, sen skaffade jag en bredare bräda och då var problemet löst. Det kanske är det? Eller så ska du göra som leffo säger, lägga mycket vikt fram men inte för mycket fram, då blir det en nosepress.

Hey man! peace man! Citera
Steam
249 inlägg
Steam 249 inlägg 10 år sedan

Håller med om er att försöka vara helt avslappnad i kropp, ben och fötter, försöka känna att fötterna är avslappnade, titta långt fram.

För övrigt, testa på denna alternativa övning i blå backe. Om du kasar på exempelvis hälkanten rakt ned i backen, gör det ganska sakta och lägg tyngden först på vänster (då börjar brädan att svänga ner i backen). När den börjar svänga ned, flytta över vikten på högra delen av brädan och brädan börjar nu vända över och svänga med högra delen ned i backen. Fortsätt på det viset. Testa sedan att kasa ned på tåkanten och gör samma sak. När du känner dej säker på det kan du börja göra piruetter, snurra runt, runt, medurs och sedan moturs. Det kanske kan anses som nybörjarövningar, men är bra övningar för att få grundläggande kontroll och balans, men kan göra nytta för dej. Testa sedan att åka helt plant och avslappnat på flacka partier, försök lägga märke till dina avslappnade fötter. Gör övningarna då och då (som en del i uppvärmningen bland de första åken på morgonen).

Lycka till,

Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 10 år sedan

Hur många åker rakt? Inte jag i alla fall... 90% så svänger man alltid litegrann, skråar eller dylikt.

Du förlorar nästan ingen energi/fart alls om du "karvar". Framförallt med magne traction brädor fungerar det bra på.

kodiak
151 inlägg
kodiak 151 inlägg 10 år sedan

jag brukar slappna av så mkt det går i fotlederna. brädan kan då röra sig ganska hejvilt, men man tappar ändå inte balansen + att du har en stunds vila samtidigt smile

Try and fail. and try again...... Citera
Dejvy
200 inlägg
Dejvy 200 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Dejvy (10 år sedan)

Tidigare åkte jag alltid och skar under transportsträckor o.s.v. men med min nyaste bräda som är lite bredare är det sjukt mycket skönare/lättare att åka helt platt. Känns som att man har total kontroll. Kan iofs ha kommit lite med åren också. Sjukt gött att slippa spänningarna i vaden efter 1km vänstersväng (goofy) med tåskär i en transportsträcka.

86
7 inlägg
86 7 inlägg 10 år sedan

gott att du frågare raaz, väcker svunna minnen. hade glömt bort hur jag brottades med Just detta problem som liten. hade svårt att förklara för vänner, och svaret jag fick blev bara - som någon nämnde ovan - de ba å åk. det var frustrerande.

Nu skär jag lite hela tiden, de allra flesta raksträckor har ändå en liten lutning i sidled, vilket möjliggör detta. de få som är helt plana i både x- o y-led zickzackar du på sedvanlig vis. här kan du vila någon sekund i övergången mellan höger- och vänstersvängarna, vilket gör att mjölksyran fördröjs.
exempel:
skär på tåsidan (goofy för min del _vänstersväng) släpp ner hälen för att övergå till en högersväng, men precis innan du kliver up på hälkanten pausar du i en sekund och slappnar av, för att i nästa sekund fullfölja rörelsen. i takt med att du blir tryggare med brädan kommer paus sekvenserna bli längre. har du har farten med dig kan du hålla på i en evighet innan mjölksyran slår in.
på detta vis arbetar du in en reflex system. börjar det plötsligt hacka under en paus efter en vänstersväng, kommer du direkt hoppa up på hälsidan. det är som i bilen, en förare reagerar snabbare om det bara finns ett alternativ att välja mellan, ska man överväga alternativ innan man handlar blir reaktioen långsammare.
vana åkare tänker inte när sånt här händer, därav "de bar å åk!
hoppas det hjälpte! trevlig säsong

Marv
4 inlägg
Marv 4 inlägg 9 år sedan

Hej,

Alla snowboardåkare har nog upplevt detta som nybörjare, inklusive mig själv för många år sedan. Det viktigtaste är att åka mycket så ger det sig oftast automatiskt.

Men det som du bör tänka på är att slappna av. Om du kör rakt på t.ex. en transportstäcka och du spänner hela dina ben och du kör in i ett litet spår så följer inte knäna med riktigt och då kan helt enkelt kanten slå in och du kan få ett felskär. Slappnar du av så följer benen lätt efter ojämnheten och du kanske bara behöver korrigera riktningen lite grann osv...

Det är lite som att åka släplift, var mjuk och fin i lederna så sköter brädan det mesta.

Sen när man får lite bättre koll på det så lär man sig även att hitta den rätta balansen när man kör rakt även om man spänner sina ben. Kan vara bra vid tillfällen då man måste satsa och ta fart för att komma över en uppförsbacke osv.

Marv Citera
fotboll
43 inlägg
fotboll 43 inlägg 9 år sedan

känns samma sak för mig :Ä//////

BergztroM
90 inlägg
BergztroM 90 inlägg 9 år sedan

slappna av va f**n big_smile

quin
39 inlägg
quin 39 inlägg 9 år sedan

Köp en Bataleon så behöver du inte ens bry dig om det där...
TBT tar bort alla sådana små jobbiga saker som transportsträckor skall jävlas med! smile

Det må la hända... Citera
nollid
4 inlägg
nollid 4 inlägg 9 år sedan

Ni kan väl ändå inte mena på allvar att ni ligger på skär på TS? låter sjukt jobbigt... tänk på en säck potatis o låt brädan sköta sig själv! IMO så blir det balansbekymmer först när man försöker påverka brädan när man står platt, låter man brädan glida med i olika spår/gupp så löser sig allt. Ju mer mañana-tänk desto skönare/snabbare TS...

Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 9 år sedan

quin :

Köp en Bataleon så behöver du inte ens bry dig om det där...
TBT tar bort alla sådana små jobbiga saker som transportsträckor skall jävlas med! smile

triple base, yes!

snowblades Citera
WreckSigge
9 inlägg
WreckSigge 9 inlägg 9 år sedan

Bra tråd ! smile

Körde bräda för första gången förra året, och hade stora problem med just transportsträckorna, oftast drattade jag dit duktigt precis nedanför backen vilket resulterade i en rätt så lång promenad tillbaka till liften.
Med denna informationen i bakhuvudet känner jag mig tryggare! Känns dessutom skönt att man inte är ensam om det lite pinsamma problemet, "att åka rakt" =P

Tack!

Mats_Maverick
76 inlägg
Mats_Maverick 76 inlägg 9 år sedan

Lösningen heter "push-pull".Ungeför samma teknik som en surfare använder för att få fart på platta sektioner.
Din grundpose måste alltid vara böjda ben. 50% av alla brädåkare står alldeles för rakt upp och har ingen beredskap för skit som kan hända. Prova att åka med händerna på knäna. Är du så låg är du på g.
1. "Dra upp brädan" under dig. 2 Kanta brädan och du startar en carv. 3. Så fort kanten greppat tryck ut (push). Varannan tå- varannan hälsväng. Gör du det rätt pumpar du nu upp farten på en flack sektion. Du har alltid kontroll och kan väja för andra. Kör du med push pull får du också ut "mer sväng" ur brädan dvs du använder kroppen istället för fart och g-kraft för att svänga. Skitbra på smala transporter.
Åka med belaget platt mot marken är varken smart eller snyggt. Kolla en bit in i filmen här hur mycket sväng de får in på den smala transporten. Tänk er att den vore full med folk. De har fortfarande full kontroll eftersom de kan reagera supersnabbt.

Raaz
396 inlägg
Raaz 396 inlägg 9 år sedan

grymma tips allihopa, kan meddela att jag inte längre har några problem med att åka rakt haha, gällde bara att åka mer och bli mer säker! Men fortsätt gärna komma med tips, finns säkert många som har samma problem!

peace

Kaskar
Online 566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 8 år sedan

Jag tror att en anledning till varför man får tåhugg när man försöker åka rakt är för att man är lite osäker och vrider fram överkroppen lite för mycket. Det är ändå onaturligt för kroppen att röra sig framåt medan kroppen är i sidled så den naturliga instinkten är att vrida fram överkroppen.

Så ja, träning är bra. Träna eftersom det lär kroppen att det är OK att åka i sidled. Jag tror det gäller att mentalt ställa in sig på att "så här ska det fungera", så kommer det.

Som många säger så ger det med sig av sig själv efter ett tag, även för mig, men när jag skulle träna upp mig att åka switch så såg jag en tipsochtricks-sida i en snowboardtidning där bilderna bara sa allt för mig. Väl i pisten så var det full fokus och till slut så gick det ganska bra. Jag tänker fortfarande på de där bilderna när jag åker switch fast det är säkert 15 år sedan jag såg dem

Snowboardolle
24 inlägg
Snowboardolle 24 inlägg 8 år sedan

började åka snowboard förra året. Hade också det problemet. Luta dej bara bakåt(mot tailen) så att nosen liksom står lite uppåt så att den inte fastnar. Jag lärde mej fort för att jag hade åkt skateboard i några år

Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 8 år sedan

Snowboardolle :

började åka snowboard förra året. Hade också det problemet. Luta dej bara bakåt(mot tailen) så att nosen liksom står lite uppåt så att den inte fastnar. Jag lärde mej fort för att jag hade åkt skateboard i några år

Sluta ge folk idiotiska tips.. du skriver att man sa stå å göra tailpress hela vägen då längs transporterna?...shit..jag undrar hur din åkstil ser ut när du säger att du lärde dig fort om du tycker du gör rätt nu.

Longboardforever
11 inlägg
Longboardforever 11 inlägg 1 månad sedan

Bara slappna av och skumpa på.

OVERDOG Citera
Bohica
109 inlägg
Bohica 109 inlägg 1 månad sedan

Longboardforever :

Bara slappna av och skumpa på.

Hmm... eller snarare bumpa på?

Gissar att frågeställarna antingen lärt sig eller gett upp för länge sen. smile