P18 vs. PX18 vs. S916 etc.?

jontew91
43 inlägg
jontew91 43 inlägg 8 år sedan

Hej!

Jag lånar tråden lite. Jag är en fd tävlingsåkare och har därför flera gamla skidor med ross fks 185, fks 155 och marker 20.0 liggande. (Marker 16.0 också, men den är fullständigt värdelös så det är inget alternativ.) Nu ska jag skaffa ett par riktigt feta offpistlagg till första säsongen i alperna och hade tänkt att flytta över några av bindningarna jag redan har. Går det? Bänder man ut skistoppersarna eller kan man köpa breda lösa? Vilka är bäst att ta?

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 8 år sedan

Bare å bøye. Marker skal gå ganske greit, FKS er verre. Sjekk http://www.tetongravity.com/forums/show … hp?t=24647

simen at downskis.com Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

jontew91 :

Hej!

Jag lånar tråden lite. Jag är en fd tävlingsåkare och har därför flera gamla skidor med ross fks 185, fks 155 och marker 20.0 liggande. (Marker 16.0 också, men den är fullständigt värdelös så det är inget alternativ.) Nu ska jag skaffa ett par riktigt feta offpistlagg till första säsongen i alperna och hade tänkt att flytta över några av bindningarna jag redan har. Går det? Bänder man ut skistoppersarna eller kan man köpa breda lösa? Vilka är bäst att ta?

Ja det är bara att börja bända. Finns bra guider hur man böjer stoppers på tgr (har för mig att ngn länkade till den guiden för inte så länge sedan). Just FKS185 och P18 är bromsarna rätt härdade och är inte så otroligt böjvilliga, men det går.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Utter :

Är det något nytt påhitt med en extra fjäder i 920? Kan inte minnas att jag har några extra fjädrar i mina gamla goa 997 med 14-20 din. Förövrigt så var det inte samma bindingar på den tiden, 20 versionen och den klenare dvs. Mycket mer metall i 20:n.

Lite OT men hittade ett par till knappt använda 997:or hemma hos föräldrarna i somras. smile
Mina gamla racelagg är riktiga guldgruvor!

För att ta fram ett gammalt lik ur garderoben. hur gick det med det här egentligen Utter?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Tjabo180
121 inlägg
Tjabo180 121 inlägg 7 år sedan

Söker någon form av manual till S916?

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 7 år sedan

http://www.salomoncertification.com/download.jsp

Equal rights and Justice. Citera
arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 7 år sedan

For å bare bekrefte hva andre har lurt på, noen har svart på, og som jeg også har prøvd; det går helt fint å ta ut ekstrafjæren fra både tå- og hælstykke på S920. Det er dog ikke allmenn enighet på nettet hvorvidt den store fjæren alene gir max 16 eller max 18 din, så jeg har satt dem på 15, dvs 11 eller 13. Løser de ut jævla mye der, skrur jeg opp til 17, så ser man. Kommer til å rapportere tilbake. (men først kjøpe fler par!)

jontew91
43 inlägg
jontew91 43 inlägg 6 år sedan

Jag undrar om någon mer har upplevt att plasten på häldelen på fks 185/155, p18/15 är så vek att det gått hål när man använt staven för att ta av sig skidorna. Det kosmetiska bryr jag mig inte det minsta om, men det har lett till att DIN-mätaren slutat fungera. Strecket ligger alltid i botten oavsett hur hårt fjädern är spänd och det känns inte helt bra.
Är det ok att skruva den till lägsta och sen skruva upp den efterhand om man märker av tjuvsläpp (har aldrig varit med om ett ofrivilligt tjuvsläpp med dessa bindningar tidigare och brukar ändå ha den nära 8-9, vilket är lägsta DIN.)? Eller finns det något annat bättre sätt?

Vill inte kassera bindningen, eftersom den för övrigt är grymt bra hmm

arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 6 år sedan

Jonte: Helt normalt. Plasten over hældelen på alle FKS/turntables/pivots er notorisk soft, og tåler svært dårlig noe som helst med penetrerende kraft, hvilket er noe ironisk gitt formen på hældelen.. (I crack myself up)

Du trenger ikke kassere bindingen, men det går på et vis å fikse dette ved å løsne av plastbiten og jevne ut "penetrasjonen" på innsiden, for så å sette plasten tilbake. Kjenner noen som, klok av gammel skade, har kjørt på med epoxyforsterkning akkurat der du setter stavene når bindingene er nye, grunnet svakheten. Du kan jo teste dette med tiden.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Hur är det med de stora tuffa killarnas ledband? Sätter man bindningen på 18 eller något sådant så visst, den lär väl lösa ut om man håller 130 km/h men det finns ju enstaka tillfällen, tex när man precis droppar ur helikoptern, då man inte hunnit få upp farten. Kan man på något sätt stärka ledbanden genom träning eller liknande?

arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Hur är det med de stora tuffa killarnas ledband? Sätter man bindningen på 18 eller något sådant så visst, den lär väl lösa ut om man håller 130 km/h men det finns ju enstaka tillfällen, tex när man precis droppar ur helikoptern, då man inte hunnit få upp farten. Kan man på något sätt stärka ledbanden genom träning eller liknande?

Nope. Sådanne kan opereres. Du kan derimot trene muskulaturen rundt, quads, legger, rygg og mage. De to sistnevnte ikke 100% relevante til leddbånd, men om du skader deg har du jævla mye større sjanse for å komme tilbake i god skiform hvis du er godt trent, kontra dårlig.

Jeg får forresten ingen konsekvent utløsning på innstilt din 15 på mine modifiserte 920. har skrudd ned til 14 og håper på det beste. Til sammenligning har jeg 916 stilt på 13, løser fint ut der.

la_grave
1780 inlägg

arild_ak :

Nope. Sådanne kan opereres.

Vad menar du med att de (ledbanden?) kan opereras? Att skadade ledband kan opereras eller något annat?

la_grave
1780 inlägg

Jarle :

linkan_110 :

hur enkelt är det att bygga om en 920 ? och vilken skala blir de då ? kör look 14(inte px o inte fks) nu med 11-12 tror jag !

Svårt att säga exakt vilken skala det blir om man inte har tillgång till en testmaskin. Skulle tippa på att den hamnar ungefär på samma som 916 (ungefär = + en del). Jag har dock inte sett några siffror på hur det ligger till men när jag körde med det själv kändes det ganska likvärdigt. Om du kör look P14 (den äldre varianten med "halv-pivot"?) på 11-12 så hamnar du nog på gränsen till att använda en bantad 920.

Kolla med någon skidshop i närheten om inte de har någon maskin för att testa bindningarna så kan du jämföra själv, det är nog enda sättet att vara riktigt säker, knän är inget att leka med. Hade vart skoj att se resultatet smile

Vilka skidbutiker i Sverige har den sortens testmaskiner?

arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 5 år sedan

la_grave :

arild_ak :

Vad menar du med att de (ledbanden?) kan opereras? Att skadade ledband kan opereras eller något annat?

Det vil si at leddbånd ikke kan trenes opp, de er som delvis elastiske bånd som kan strekkes så og så langt før de slites av. Deretter vil ortopeden vurdere sammen med deg om det er verdt å gå til kirurgi eller ikke. Hvis du skader leddbånd ved total ruptur kreves det at du har jævlig fin muskulatur i underkroppen for å klare deg relativt fint uten kirurgi. Troller du, eller hva? Veldig random spørsmål i en tråd om fine bindinger. Ikke kjøp 920 for konvertering, they will all kill you. Som sagt på TGR.

la_grave
1780 inlägg

arild_ak :

la_grave :

arild_ak :

Det vil si at leddbånd ikke kan trenes opp, de er som delvis elastiske bånd som kan strekkes så og så langt før de slites av. Deretter vil ortopeden vurdere sammen med deg om det er verdt å gå til kirurgi eller ikke. Hvis du skader leddbånd ved total ruptur kreves det at du har jævlig fin muskulatur i underkroppen for å klare deg relativt fint uten kirurgi. Troller du, eller hva? Veldig random spørsmål i en tråd om fine bindinger. Ikke kjøp 920 for konvertering, they will all kill you. Som sagt på TGR.

Nej jag trollar inte. Att jag ställde frågan i den här tråden var ju för att vi pratade om bindningar som går högt på DIN-skalan = sliter hårt på knäna. Jag kan starta en ny tråd om du föredrar det.

Vad hjälper fin muskulatur mot ett ledband som gått av?

snej
Online 779 inlägg
snej 779 inlägg 5 år sedan

la_grave :

arild_ak :

la_grave :

Nej jag trollar inte. Att jag ställde frågan i den här tråden var ju för att vi pratade om bindningar som går högt på DIN-skalan = sliter hårt på knäna. Jag kan starta en ny tråd om du föredrar det.

Vad hjälper fin muskulatur mot ett ledband som gått av?

Musklerna kan till viss del hjälpa dig att kompensera för avsaknad av ledband.

Salomon/Atomic Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook