Telisskidor runt 100 mm i midja

Sebbes
1 inlägg
Sebbes 1 inlägg 10 år sedan

Klassisk fråga, är runt 184cm och väger 84 kilo, åkt telemark i runt 10 år och vill nu köpa en ny telisskida med runt 100mm i midja, ska vara fartstabil men ändå rel. lättsvängd, 80% puder men ska funka i pisten, bästa skidan jag provat tidigare är egenligen Atomic teledaddy o vill ha en liknande skida, typ Völkl mantra/gotama är ngt för styva, funderat på Fischer Watea 101, Black crows navis, Apache Coomba, Scott pure etc, någon som har bra tips?

Sebbes Citera

Svar

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

Kanske nya k2 seth-skidan kan vara något?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 10 år sedan

Eller Line Prpohet 100?? Sjukt trevlig skida...

//H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
186 inlägg
offline 186 inlägg 10 år sedan

Lånar tråden, vad tror ni om Sir Francis Bacon, Scott P4 eller Movement Goliath?

Lee-nus
Online 2679 inlägg
Lee-nus 2679 inlägg 10 år sedan

vet många som tycker att coomba är en sjukt bra telisskida, mångsidig men riktigt bra i puder. det var allt för mig... smile

www.rojksuperwear.com linus[a]rojksuperwear.com Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

offline: ganska olika skidor va? SFB och P4 mer mjuka och svängiga medan goliath mer är ett storabergsvapen att ösa på med?...

186 inlägg
offline 186 inlägg 10 år sedan

Just det sherlock wink, Jag måste troligtvis välja mellan de egenskaperna. Vill höra från någon som har erfarenheter av dessa skidor, givetvis med tele-setup.
Sorry för kapningen Sebbes, hoppas det ger dig något ändå!
//Robin

Erich
2 inlägg
Erich 2 inlägg 10 år sedan

Scott mission or Head Monster tycker jag passar bra både i och utanför pist...

Stolen
9 inlägg
Stolen 9 inlägg 10 år sedan

Säger som Hasse, prova fjol årets modell av Line Prophet:) vet inte hur årets är men fjolårets funkade riktigt bra!

bech
341 inlägg
bech 341 inlägg 10 år sedan

Atomic Powder Plus, riktig kanonskida om man vill åka fort rakt och djupt!

ett troll lever akta så ni inte välter över. Citera
johan80
41 inlägg
johan80 41 inlägg 10 år sedan

Watean är fin. Hyffsat stabil, vridstyv, styv i tailen men ändå så pass mjuk i flexet så du får bra bärighet i den.

Funkar även helt ok i pisten.

Körde hela förra vintern på watea 96/186. 184 cm och 83 kg.
Men i år blir det 101/194 för att få lite mer längd och större bärighet.

Den stora skillnaden blir väl kanske hur skidan beter sig i pisten. sandwich konstruktion utan ett ton metall gör att watean får ett bra kantgrepp samtidigt som den håller sig lugn och stabil i de flesta fören.

Att jämföra med tex Mantran och Nordica supercharger Blower som mest står i källaren och samlar damm just för att det är för mycket klonk i de. Och kanske för att jag har tappat lite muskler i benen... (klonk=släpp skidan med tailen neråt och lyssna på ljudet..)

Scott Pure är väl för övrigt väldigt lik Watea 101...

Lycka till

Axl
251 inlägg
Axl 251 inlägg 10 år sedan

Jag köpte mig ett par 188 cm långa salomon 1080 gun s-lab i våras (101 i midjan). Har bara åkt ett par dagar slask med dom än så jag vet inte riktigt vad dom går för. Men jag tror dom kan bli bra...

Telis78
6 inlägg
Telis78 6 inlägg 10 år sedan

Purple Haze med Rottefella R8!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook