Lära små barn åka

mjuk
39 inlägg
mjuk 39 inlägg 10 år sedan

Jag lovar att mina kids ska hålla sig ur vägen för alla heta jibbers

Finns det nån ålder som är "för tidig" för att börja åka? (jag tänker ffa på utveckling av leder o.likn - intresse och koordination finns)

Lämplig utrustning när man börjar? Typ vallningsfria skidor med kabelbindning och varma höga kängor?

Hur ska man undvika att bli en sån där hockeyfarsa som får kidsen att hata skidåkning innan de hunnit fylla 11 bara för att deras hetsige farsa så gärna ville att de skulle lära sig åka?

Svar

baztin
98 inlägg
baztin 98 inlägg 10 år sedan

Om det finns intresse och koordination så finns det inga egentliga hinder för att barnen ska kunna lära sig att åka.
Att leder och dyl. inte hunnit utvecklas klart är inget att tänka på. Små barn är ju såpass mjuka i leder med mera att det i alla fall inte finns någon större risk för skador än för en ungdom/vuxen.

Pga att jag inte har några egna barn så kan jag kanske inte ge några tips grundade på egen erfarenhet av att vara pappa. Men jag har ju själv varit barn och har dessutom gått en skidlärarkurs och en handledarkurs. Det som är väldigt viktigt att tänka på i början är som du säkert kan lista ut själv; att lyssna på vad ditt barn säger och ta stor hänsyn till det.

living for the perfect run Citera
Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 10 år sedan

Min egen upplevelse är att det är fruktansvärt individuellt. Min äldsta grabb stod på skidorna för första gången innan han var 14 månader. När han var 5 år åkte vi från skutan runt ullådalen ner till byn(Åre). Han åkte dessutom rakt över Åresjön och tillbaka på längdskidor när han var 5 år.
Yngsta grabben är nu 5 år och vägrar i sten att stå på skidor. Han hävdar att det är halt! Vilket han har fullständigt rätt i. det handlar mera om vilja och motivation än fysisk utveckling är min slutsats.

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
Victors
2346 inlägg
Victors 2346 inlägg 10 år sedan

tvinga inte dom till något i backen utan ha kul hela tiden. själv blev jag satt i skidskola rätt så snabbt och tyckte det var skitkul att åka med barn i min egen ålder så det kan dina barn testa om så vill.

biff kriminell Citera
Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 10 år sedan

Båda mina junisar åker, killen som är sex år har åkt sen han var 1,5 och åker nästan obehindrat, inte tävlingsfart men ändå, åker i parken, bland pucklarna och i offpisten om det inte är för svåra förhållanden, han åkte "smör" (egen utsago) i Engelberg i våras (då fem år) och tog sig för egen maskin ner från toppen till dalen, typ 1500m vilket känns bra.
Tjejen som fyller fyra har det lite jobbigare med orken, hon orkade inte hela vägen ner från toppen i Engelberg (kanske inte så oväntat :-)) men tyckte det var kul att åka "mjöl" utanför pisterna.

Tror att nyckel är att låta de vara med, om det är kul så är det, ibland så är det bara kul i 15min och ibland hela dagen och det måste man hantera.
Låt barnen leka med prylarna och knata runt hemma på parketten så att de vänjer sig, låt dem skrota och "lär" dem att man kommer att slå sig när man ska lärasig att åka.

Lilltjejen skrotade i stöten i vintras och fick åka skoter ner till läkaren för att bli ihoptejpad men skam den som ger sig, hon var mest sur för att hon inte fick vara ute i backen direkt efteråt när vi förslog fika istället för skidåkning:-)

SebastianD
49 inlägg
SebastianD 49 inlägg 10 år sedan

Hej!!

Här kommer några, förhoppningsvis visa ord, från en skidlärare..

Tänkte först börja med att berömma dig för att du redan nu har satt ditt barn i första rummet!

Det man bör tänka på är att de flesta barn har inte motorik nog att lära sig åka ordentligt innan de är runt fyra fem.. Däremot finns inget som säger att man inte kan vara med de längst ner i barnbacken och bara låta de glida på snön för att få in känslan över att fötterna faktiskt inte står still! En ganska läskig känsla i början..

Om ditt barn är runt fyra fem tycker jag definitivt det kan vara värt att prova skidskolan! Det som är väldigt viktigt då är att du låter skidläraren ha kontroll och att du vågar låta ditt barn trilla.. Finns en del skräckexempel som fångar sitt barn och reser de upp så fort de trillat,de kommer aldrig lära sig att man måste göra saker själv för att kunna lära sig då! De måste få slå sig och upptäcka att de måste bromsa själva!!

När det gäller utrustningen så beror det lite på åldern också.. I absoluta början, typ upp till 2.5 år, kan det vara bra med mjuka pjäxor och den typ av skida som du beskrev!

Men annars tycker jag definitivt att du kan gott hyra en utrustning med riktigt pjäxor.. Det finns ofta plast framme vid tårna på innerskon så man kan se om de är lagom i storleken!! Samma sak här, får de inte prova med riktigt grejer kommer det ta längre tid, när de måste lära om sig! Se bara till att pjäxorna sitter på rätt fot, det har hänt att man har fått byta pjäxorna i skidskolan för att de sitter på fel fot..

Lycka till!! Är det några frågor så hojta till!!

Sebastian D

SebastianD - Live hard. die young! Citera
mjuk
39 inlägg

Tack för synpunkter. Grabben är 2,5 FYI. Vi börjar med att åka runt i trädgården där hemma (en av få fördelar med en souterrängtomt är att man har en skidbacke i utanför dörren...) så ser vi hur det går

superD
79 inlägg
superD 79 inlägg 10 år sedan

jag tror definitivt att det är bäst att prova med längskidor första gångerna, tyvärr så har inte mina barn tyckt att det har varit roligt, dem har bara tjatat om att åka till backen, så det fick det bli...mitt äldsta barn är nu precis 4år och han lärde sig att åka när han var 3, även om han fick prova några ggr med hyrutrustning redan vid 2...

jag skulle rekomendera dig att köpa ny utrustning direkt, för den är så billig, så du tjänar in hyrkostnaden direkt, jag köpte kompletta,nya, bra skidor med bindning för 400kr i våras, och pjäxor för ungefär lika mycket...

när det gäller skidskolan som någon har skrivit, så tycker jag, trots att även jag är skidlärare, att om du själv är en duktig åkare och är pedagogiskt lagd, så kan du lära dem lika bra själv i början och framförallt så kan du ju lägga mycket mer tid på att leka fram åkningen,än vad en skidlärare har tid med... jag lekte tex. mycket på lätta rails och hopp och det gjorde ju att han alltid tyckte det var roligt att vara i backen, sen när han blir lite äldre så kommer även jag att sätta honom i skidskola om han vill...

Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Dustbin_Dan (10 år sedan)

En liten reklamflash bara.
Har ett grymt prisvärt paket till salu för en 3-4 åring. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=37695

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Anders_Nilson (10 år sedan)

superD :

jag tror definitivt att det är bäst att prova med längskidor första gångerna, tyvärr så har inte mina barn tyckt att det har varit roligt, dem har bara tjatat om att åka till backen, så det fick det bli...mitt äldsta barn är nu precis 4år och han lärde sig att åka när han var 3, även om han fick prova några ggr med hyrutrustning redan vid 2...

Fast det där med längd först vette f-n, känns lite överspelat, visst det är bra för motoriken men oftast så tycker de att det är så grymt mycket roligare att åka utför och då är det det man ska spinna på, båda mina åkte utför innan de kunde åka på längden, det har de fattat först efteråt, och sen sitter de fast i slalomprylar och då går det att göra en heldel utan fullgod motorik.
Skidskola om de vill, mina har ibland velat gå och ibland inte så numera får de bestämma själva om de ska gå.
Sen att jag hoppas att de går vidare och blir skidlärare precis som jag själv är nog sekundärt så länge de tycker att det är ok att vara med och åka (tror att de kommer att få vara med på kurserna som "försökskaniner" i vinter :-))

Dirtbag
70 inlägg
Dirtbag 70 inlägg 10 år sedan

Rent spontant så känner jag att skidskola kan vara en orsak till att ungar tappar intresset.
Med det menar jag att risken finns att det är föräldrarnas intressen som styr och inte barnens. Om man själv har intresset och orken att hänga med sina ungar ut i backen på deras förutsättningar så föder man mest troligt ett naturligt intresse av att åka och att vara ute.

Sen, det mest tragiska man kan se är ungar där utrustningen inte får kosta mer en helgens vinare... Att man har fungerande grejer är otroligt viktigt. Tvingades man själv åka på skidor från 90-talet inhandlade på Blocket och skidkläder från COOP så skulle man nog snabbt tröttna.

Min erfarenhet är att längdskidor kan vara en bra början då man tränar upp mycket skidkänsla utan att behöva vara i en backe, gräsmattan på första snön duger bra. Och när intresset sviker kan man leka bättre i längdpjäxor än i alpina. Satsar man på längd skulle jag ta vallningsfria med en pjäxa modell högre och tåbindning (som på "riktiga" skidor). Mina barn har provat alla möjliga modeller, men inget kommer i närheten av en riktig pjäxa med bindning.

Craig Kelly Is My Co-Pilot Citera
clip
80 inlägg
clip 80 inlägg 10 år sedan

Vi lät våran 3-åring känna lite på åkningen i vintras när vi var i Hundfjället.. Han tyckte det var kul, men legot i Trollstugan lockade mera så det blev inga jättelånga pass direkt. smile
Så länge ungarna tycker det är kul och orkar är det bara å köra på. Fick själv känna på skidåkningen när jag var drygt 2,5 och det har INTE varit till någon nackdel. smile

Här är en snutt från grabbens åkning: https://www.freeride.se/video/theodor-stenmark-wallin/

Du vet att du är oldschool när dina kläder passar. Citera
SSyk
249 inlägg
SSyk 249 inlägg 10 år sedan

Mycket förståndigt redan skrivet. Vill bara säga att jag har mycket goda erfarenheter av att ha ett ganska långt rep knutet runt midjan på 3-4-åringar. Då kan man låta dem åka själva men kan bromsa dem om de skenar eller kommer allför nära något de kan krocka med.

clip
80 inlägg

SSyk :

Mycket förståndigt redan skrivet. Vill bara säga att jag har mycket goda erfarenheter av att ha ett ganska långt rep knutet runt midjan på 3-4-åringar. Då kan man låta dem åka själva men kan bromsa dem om de skenar eller kommer allför nära något de kan krocka med.

Den metoden är jag starkt emot. Visst man kan kontrollera barnets åkning men aldrig resten av folket i backen. Rätt som det är kommer det nån puckad dansk eller annat ofog (läs yngre-tonårs-jibbare) som kör långt över sin förmåga och SMACK så drar dom rakt in i repet. Har sett det hända vid fler än ett tillfälle. Farligt både för barnen och en själv.
Näpp, åk med dom mellan benen eller med stav vid sidan. Så fick jag lära mig när jag var liten. Funkar utmärkt.

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 10 år sedan

håller med clip. Jag åkte också mellan farsans ben och det funkade fin fint smile

www.protectourwinters.org Citera
Nilber
34 inlägg
Nilber 34 inlägg 10 år sedan

håller med clip där. är själv skidlärare och rekomenderar inte att köra med sele, då barnen till slut inte bromsar själva utan låter mamma/pappa göra det åt en. eftersom dom vet att dom itne behöver bromsa. så köra mellan benen eller emd stav funkar alldeles utmärkt. har man en 3 åring så ska man börja med att leka med dom på skidor och få dom att vänja sig vid skidorna, att tvinga dom att åka komemr aldrig att funka. sen är deras motorik inte så utvecklad att dom kan lära sig bromsa ordentligen (finns såklart undantag). man ska verkligen börja träna med plogen vid 4-5 års åldern då deras motorik är bätrre och dom har lättare att lära sig det. visa är det absolut bästa sättet för dom att lära sig. det man kan göra är att åka upp med barnet(barnen) en bit i backen sen åka framför dom (du baklänges) och låta dom träna på att bromsa och släppa på bromsen. alla barn lär sig olika fort. vissa klarar det direkt andra tar det längre tid för. ha bara tålamod. det bästa med att åka framför dom är att skulle dom inte klara av att bromsa så är det bara att ta imot dom med händerna. sen när dom väl lärt sig bromsa, så kan man börja åka från toppen av barnbacken. gör även baklänges första gångerna så att du ser att dom klarar av att bromsa av sig själva. när du ser att dom kan detta så kan ni köra fälja john för att lära dom svänga. lättast är att leka "flygplan", för då för dom automatisk vikten på ytterskidan som man ska ha. det ärdom första stegen. sen är det bara att testa olika backar efter hand att du ser att dom tycker barnbacken är för lätt.

hoppas detta har gett något mjuk. när de gäller utrustning så kör aldrig på för långa skidor till barnen, då är det väldigt svårt för dom små att lära sig bromsa och svänga. kör ett par lagom långa, detta vet dom oftast i uthyrningen elelr i affärer.

edgeman
103 inlägg
edgeman 103 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad edgeman (10 år sedan)

Det mesta redan sagt men notera att åldrarna som nämns är generella! Det finns undantag åt båda hållen!
Jag har sett två-åringar som klarat av att ploga alldeles utmärkt och fem-åringar som inte får ihop det överhuvudtaget.

Att det är roligt (och någorlunda säkert...) är viktigast!

mjuk
39 inlägg

Tack för alla hjälpsamma tips. Tror att jag ska satsa på en slalomutrustning. Hur korta/långa skidor är lagom?

clip
80 inlägg

Min grabb är runt 85cm, köpte ett par begagnade Salomon Crossmax som är 80 cm.
Till honom var det precis lagom och lär räcka även kommande vinter och eventuellt en till.
I början ska dom ju ändå bara vänja sig vid grejjerna, då har det ju ingen jättestor betydelse om skidorna är lite korta. Sen när han kan åka lite på egen hand får man väl kanske fundera på att köpa nya grejjer.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (10 år sedan)

Hej!

Precis som SuperD är jag övertygad om att det är en stor fördel med att starta upp med längd/turskidor med lös häl. Fördelen är att barnet då lär sig stå rätt på skidorna och får en mycket bättre balans och skidkänsla än de som direkt ställs på alpina skidor. Mina barn har alla åkt längdskidor från att de kunnat gå och när de några säsonger senare fått gå i skidskolan har de snabbt lärt sig behärska den alpina utrustningen.

Men snåla inte på grejorna, bra sportutrustning till barnen är den bästa investering man någonsin kan göra. Skippa de billigaste paketlösningarna med kabelbindning eller i värsta fall remmar utan välj en märkesskida (gärna vallningsfri för de minsta) med bra skor och bindning.

/MM

PS! Det här med längd/turutrustning innebär INTE att man inte ska åka utför, tvärtom, med bra barnskidor är det bara att leta upp närmaste lilla backe och köra igång ... DS!

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
AlexanderEllmer
13 inlägg
AlexanderEllmer 13 inlägg 10 år sedan

mjuk :

Finns det nån ålder som är "för tidig" för att börja åka? (jag tänker ffa på utveckling av leder o.likn - intresse och koordination

Själv åkte jag skidor första gången när jag var 3-4 år gammal i alperna:)

Mina Stavfl-Jag har tyvärr dyslexi Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 10 år sedan

Generellt brukar man säga vid 3 års ålder kan man testa på, vid 4 kan man lära sig att åka lite. Skidlärare har faktiskt en utbildning i detta, så de tipps som kommer från dem bör man beakta.
Sen beror det hela på vad man menar med att "kunna åka" Visst klarar "farsan" att lära grabben att överleva ett åk i en blå backe, men är det verkligen att "åka"?
Det viktigaste är att ta allting långsamt, det gäller att förstå att barn lär sig olika och i olika tempo. Bara för att just din son/dotter inte fixar det betyder det inte att barnet är en hopplös idiot, eller att skidläraren är en bakfull tjejtjusare som inte kan åka själv.
Jag rekomenderar starkt att man hyr utrustning till småttingarna. Rätt utrustning gör åkningen så mycket enklare och roligare, det är bara att titta på dig själv och din utrustning!
Allt för många föräldrar köper egen utrustning som år ett är lite för stor, år två lagom och år tre för liten...detta för att det kostar lika mycket som att hyra för en semester. Pröva själv att åka på skidor som är för långa i ett par pjäxor som är för stora. Pröva sedan för korta/små. Var det kul? Tycker du att ditt barn ska behöva genomlida det?
Att spara några hundralappar på att inte hyra är dumsnålt, särskilt när man redan betalat så mycket för att åka på skidresa med familjen.
Jag säger absolut skidskola, där lär sig ditt barn rätt från början, i rätt ordning och av en person som har rätt utbildning för det! Visst går det att lära sina barn själva, men som sagt, det beror på vad man menar med "kunna åka" De flesta sportlovsåkare är ju knappast världscupåkare själva, men ändå anser man sig kapabel till att lära ut småttingarna, rimmar illa i mina öron.
Vill man åka med sina barn ska man absolut göra det, och jag hoppas att alla gör det. En familjesemester är ju en semester med familjen, inte en semester ifrån familjen!
Men sätter man sin unge i skidskola så bör man visa förtroende för skidläraren. Håll er borta från gruppen under själva undervisningstiden, ingen vill ha någon hängandes över axeln och påpeka felaktiga saker för kunderna, oavsett om man har ett skrivbord som kontor eller en skidbacke. Vill man absolut vara med och fingra i allting så kan man prata med skidläraren, få tipps på övningar som gruppen har gjort om man vill träna lite extra efter lektionen eller bara se vad junior har lärt sig under dagen...
//Tompan, förbjud selen!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Tompan14
1129 inlägg

Tillägg:
Innan det kommer massa arga påhopp i stil med "man behöver inte lära sig att åka som en vc-åkare när man är 5" vill jag bara förtydliga lite vad jag menar med "kunna åka"
Sportlovs-farsan (dvs hockey-farsan på vintersemester) kan säkert lära junior att komma ned någorlunda kontrollerat för en pist.
MEN man får inte glömma att skidåkning handlar om att ta ansvar för andra människors liv! Dödsolyckor sker inte enbart i offpisten och är inte alltid ens eget fel!
En sexåring som skrotar in i en liftkö kan mycket väl ha ihjäl en fullvuxen man om olyckan är framme.
Innan man börjar lära ut skidåkning till sina barn, vänner eller den där snygga tjejen från afterskin bör man fundera över om man klarar av att förmedla detta. Blir din elev en säker skidåkare, som håller sig inom sina begränsningar och kan göra ett riskanalyserande utifrån skador mot tredje part?

edgeman
103 inlägg
edgeman 103 inlägg 10 år sedan

tompan14 :

Jag säger absolut skidskola, där lär sig ditt barn rätt från början, i rätt ordning och av en person som har rätt utbildning för det! Visst går det att lära sina barn själva, men som sagt, det beror på vad man menar med "kunna åka" De flesta sportlovsåkare är ju knappast världscupåkare själva, men ändå anser man sig kapabel till att lära ut småttingarna, rimmar illa i mina öron.
Vill man åka med sina barn ska man absolut göra det, och jag hoppas att alla gör det. En familjesemester är ju en semester med familjen, inte en semester ifrån familjen!
Men sätter man sin unge i skidskola så bör man visa förtroende för skidläraren. Håll er borta från gruppen under själva undervisningstiden, ingen vill ha någon hängandes över axeln och påpeka felaktiga saker för kunderna, oavsett om man har ett skrivbord som kontor eller en skidbacke. Vill man absolut vara med och fingra i allting så kan man prata med skidläraren, få tipps på övningar som gruppen har gjort om man vill träna lite extra efter lektionen eller bara se vad junior har lärt sig under dagen...
//Tompan, förbjud selen!

Jag håller med till stora delar men det handlar också om vad barnet vill.
Och att efter skidskolan stötta och uppmuntra barnet på ett glatt sätt!
Bara för att man går i skidskola behöver inte det betyda att man inte ska vara aktiv som förälder. Och vill barnet verkligen, verkligen, verkligen inte gå i skidskola ska barnet inte heller gå i skidskola.
De finns nog inget standardsvar att ge på spörsmål som dessa utan situation får styra och det viktigaste är att man är öppen för olika lösningar och har roligt!

PapaDee
34 inlägg
PapaDee 34 inlägg 10 år sedan

Hmm, vet knappt om jag vågar skriva det här i det här forumet men jag är pappa till 3 killar (7, 5 och 3år) som börjat spela hockey. Det gör mig alltså till hockeyfarsa...vilket i det här sammanhanget verkar vara rena skällsordet :-) Kan jag förstå... Vet inte om just hockeyfarsor är överrepresenterade bland idiotiska idrottsföräldrar men det är klart...man har sett (och hört..) några sköna skräckexempel.

Förutom att ha fått se mina killar börja åka skidor (och utvecklas på skidor) så har jag även haft förmånen att lära ett hundratal barn åka skridskor. Att lära sig åka skridskor är faktiskt inte helt olikt att lära sig åka skidor. Tror exempelvis att barn som lärt sig åka skridskor på hösten har lättare för att lära sig åka skidor när man kommer upp till fjällen på vintern.

Jag ska försöka ge lite tips utifrån hur vi lär våra barn att åka skridskor och hur dom sedan lärt sig åka skidor. Mycket är förmodligen redan sagt i tidigare inlägg men jag hoppas att det kommer fram något nytt som du kan ha nytta av. Du kanske även slipper gå i någon fälla som jag redan trampat i :-)

Den största likheten mellan skridskor och skidor är de yttre förutsättningarna för barnen. Det är, om du inte lyckas med barnpedagogiken och få ut budskapet att "det här är det roligaste som finns": halt, kallt, det gör ont när man ramlar och man får ha på sig utrustning, som om den inte passar och är i ordning, kan ta död på vilket sportintresse som helst. Alltså:

1) Rätt utrustning för ditt barn

Om du har råd att köpa nya prylar varje år så kan du givetvis göra det men det är mycket onödigt (såvida du inte som jag har 3 barn som ska använda allting:-). Det viktigaste är ALLTID: Rätt storlek, längd och passform. Hellre begagnade prylar med rätt storlek och längd än nya som köpts "för att växa i". Hyra är ju grymt smidigt... Är skidorna för långa? Byt till ett kortare par och prova igen osv osv.

2) Rätt lärare

Att lära barn åka skidor/skridskor handlar mer om utlärningsteknik än tekniken du lär ut. Bara för att du åkt skidor över hela världen i hela ditt liv och kanske prytt förstasidan på något jubileumsnummer av Åka Skidor innebär det inte att du kan lära en 5-åring åka skidor... En dagisfröken som i princip aldrig stått på ett par skidor är förmodligen bättre på det än dig :-) Om barnet trivs i en grupp är följaktligen Skidskolan ett ypperligt alternativ, dom är ju bra på både utlärningstekning och tekniken de lär ut (eller skall iallafall vara bra...).

Men...varje barn är en egen individ och den som känner dina barn bäst är givetvis du. Vet du om att du och ditt äldste barn brukar ryka ihop när ni ska prova på nya saker men att det brukar gå bra med det yngsta, släng in den äldsta i Skidskolan och koncentrera dig på den yngsta. Eller varför inte "byta" barn med en kompis och lär upp varandras? Ibland blir man gråtfärdig när man ser vad barnen lär sig bara dom slipper sina egna föräldrar

3) Förbered dig psykiskt på att det kan gå åt h-e

Oftast har man fruktansvärt höga förväntningar på semestern i allmänhet och sina barn i synnerhet: -7 grader, strålande sol, perfekta manchesterbackar och ny utrustning - här ska äntligen åkas skidor....hela familjen tillsammans...och så lägger sig Kalle och gallskriker. Bajs-sport! Han vill hem till stugan och se på Emil i Lönneberga, kastar skidorna i en hög och ger sig av hemåt...

Kan vara skönt att iallafall ha tänkt tanken före det händer? Så kanske du sparar in ett möte med familjeterapeuten...

Barn lär sig olika fort. Det kan verka helt kört men så plötsligt händer det... Och det är j-t coolt när det händer!!

4) Förbered dig på att få kröka rygg

Glöm din egen skidåkning när du lär barnen! Låt inte din frustration över att du inte får pumpa den pudersnö som föll inatt gå ut över barnen. En arg frustrerad lärare främjar inte inlärningen... Ställ in dig på att få kröka rygg hela semestern och ta istället varje åk du får som en gåva från Gud :-)

5) Det här har funkat på mina 3...:

Nu får jag väl hela skidlärar-gänget efter mig..., men så här har mina 3 grabbar lärt sig åka skidor (vid 2,5 till 3,5 års ålder):

a) Rullband upp och rakt ner till pappa som väntar med öppna armar
b) Rullband upp och diagonalt till pappa som springer i sidled (då svänger dom utan att dom vet om det) och tar emot med öppna armar.
c) Knapplift upp och två åk med sele (drag i en rem för att få till en "sväng")
d) Knapplift upp och "Följa Pappa" med glasstrutsvängar ner.
e) Skidskola - Fortsättningsgrupp

Lycka till!

Dirtbag
70 inlägg
Dirtbag 70 inlägg 10 år sedan

Jag anar att det kanske var mitt inlägg som skapade viss debatt. Mjuk ville få tips om hur han skulle undvika att bli en farsa som genom sin hets att få barnen att älska skidåkning uppnår det motsatta, där var min uppfattning att skidskolan kunde bidra till detta. Det jag menar då är naturligtvis inte att skidskolan inte har kunskaper nog att lära barn att åka, men att ett genuint intresse kommer från föräldrarna. Skidskolan har nog många kvaliteter, men de kan inte ersätta en engagerad förälder. Att man senare ingår i en grupp och lär sig teknik är en annan fråga. Om man är "sportlovsåkare" eller "vc-åkare" hör inte till saken.

Jag jobbar i skolans värld skulle aldrig ens komma på att ifrågasätta en engagerad förälders betydelse för en elevs kunskaper, jag förstår min begränsning som pedagog och påstår att en elev lär sig mycket mer utanför skolans väggar och menar att det samma gäller skidåkning.

Craig Kelly Is My Co-Pilot Citera
Anders_Nilson
601 inlägg

Kom på några fler tips när det gäller utrustning.
Pjäxor - är nästan alltid helt raka i skaften vilket gör att ungarna står rakt upp eller hänger bakåt så om du hittar pjuck som har lite vinkel så kommer det att gå mycket lättare att lära sig. när de kommer upp i 19cm fötter så finns det fina fler-spännes pjäxor.
Skidor - kör korta och sen se till så att bindningen sitter fram monterad, i 9 fall av 10 så sitter de monterade för långt bak, lämna in och be dem montera fram bindningen.
Sen är det bara förbereda sig :-) eftersom snön är på väg till storstan så får man plocka ner kidsen prylar och köra hemma när trafikkaoset sätter in imorgon, ska nog bygga ett hopp åt dem i trädgården imorgon :-)

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 10 år sedan

Anders_Nilson :

om du hittar pjuck som har lite vinkel så kommer det att gå mycket lättare att lära sig. när de kommer upp i 19cm fötter så finns det fina fler-spännes pjäxor.

Har du några specifika exempel på sådana? Eller märken som troligast har sådana?

Anders_Nilson
601 inlägg

Atomic har en som går från 17.5, två spännen och lite vinkel.
Nordica har en del schysta, Nordy för de riktigt små och gp2 för de lite större
Lange har en T-Kid som är bra

AndersCederholm69
88 inlägg
AndersCederholm69 88 inlägg 10 år sedan

Mycket bra tråd som ger mycket information till skidåkande föräldrar.
Tycker att ni som är kunniga skicka artikel eller information/kunskap till Åkaskidor/Utemagasinet/Vi föräldrar.
Det kommer med stor sannolighet att uppskattas.
Mvh.Anders

mjuk
39 inlägg

Ja tack än en gång till alla som bidragit med tips och råd. Mitt största problem nu är att försöka hitta pjäxor som passar grabbens 16cm fötter.

Grillo
405 inlägg
Grillo 405 inlägg 10 år sedan

Tjena.
Intressant tråd, mycket rolig läsning.
Började personligen åka när jag var 4, under ledning av min gode far, alltså inte i skidskola.
Det har fungerat mycket bra för mig och mina två bröder (som nu är 18 och 13).

Måste även ge tummen upp till Tompan14 som tar upp säkerhets aspekten, vilket är nästan lika viktigt som att lära sig ploga. Se till att du från början lär dina barn de regler som gäller i backen. Och som sagt, bered dig på att böja rygg, tror det kommer att vara värt det.

Inser nu att jag nog är väl ung för kanske tas på allvar i just den här tråden, men jag har iaf nästan 12 år med tre dagar i veckan i backen så jag har sett en hel del. Kan hända blir man lite skadad när man växer upp med en farsa som när man va liten körde pistmaskin och plockade ned folk i pulka.

En annan aspekt, där jag har övertaget på grund av min ålder, är att när din grabb (om han fastnar för skidåkning) börjar komma upp i min ålder, så kommer ni ha sjukt kul i backen ;P Jag drar med min farsa till Argentiére v5 och det ska bli sjukt kul.

Hoppas jag bidrog med nån intressant reflektion iaf,

Shine on, Grillo

Preparatus Supervivet Citera
Anders_Nilson
601 inlägg

Alpingaraget har Lange T-kid som finns från strl 17,5 och det kan nog funka.
Är inte extremt viktigt med perfekt passform i den åldern.
Ta med junior och testa om de passar.

Tompan14
1129 inlägg

Innan du köper pjäxor till grabben, åk till en skoaffär och mät fötterna!
Annars slutar det med att du smäller på junior pjuck som är fem nummer för stora, frågar om de passar varpå avkomman glatt svarar "mmm..." och fortsätter dagdrömma om hallonbåtar!
//Tompan

Tocke
1 inlägg
Tocke 1 inlägg 10 år sedan

Många bra inlägg här!
Tänkte dra lite om mina egna åsikter i ämnet "lära små barn åka". Mycket är redan nämnt men vissa saker tycker jag kan lyftas lite x-tra.

Vem är nu jag och vad är min erfarenhet i ämnet? Jag är idag 37år och åkt skidor sedan 4-åring, först i våra Svenska fjäll fram till som 20-åring började söka mig ut i Världens alper.

Har en 5-åring som gör sin 3:e vända i fjällen nu V.4 och en 6,5-åring som gör sin 4:e.
Och de tre sista åren har båda gått i skidskola. (och förlåt skistar att jag smugglade förbi en 2,5-åring där det var 3 års gräns wink

Så lite erfarnhet tycker jag mig ha i ämnet

Våra skidlärare runtom våra Svenska skidområden skall hyllas för dom gör ett superjobb så länge barnet själv är intresserat!

Sett många föräldrar gnälla över att "skidläraren" inte bryr sig om dennes barn. Men kan inte se sin egen roll i det hela.

Att barnet står och gråter och inte alls vill vara där kan inte skidläraren göra något åt utan är något man själv måste ansvara för.

Vad jag menar är att man ser oftare irriterade föräldrar än folk berömmer sina barn. Vilket ger barnet ingen positiv känsla för skidåkningen.

Ibland verkar vissa totalt missat att dom har en 5-åring!!! Och att den lille inte kanske orkar med hela dagar i backen hur som helst.

Och då måste man ta bort sitt eget ego att man får sina dyrt köpta skidtimmar förstörda. Ofta räcker lite värme och vila i 30-60 min så är dom igång igen

Man bör nog ha inställningen att denna skidsemester viker vi åt våra barn för att de ska få chansen att lära sig, så att vi inom kommande framtid kan ha trevliga skidveckor där vi åker tillsammans.

Jag kan bara säga att skidskolan är värd varenda krona förutsatt att barnet ser det som ett äventyr. Gör barnen delaktigt redan innan/vid bokningen, prata om vad dom klarade förra året och vad dom tror sig klara denna gång.

Men sedan är det givetvis din tur att "kröka" rygg som någon skrev här.

Här finns det många åsikter om hur man ska göra.

Men jag har ratat både sele och hänga stav mellan benen, mycket för att barnet slutar ofta att "balansera" själv. Varje gång man ser att barnet är på väg att ramla så ser man till att balanserar upp det, inget ont i det men barnet lär sig inget enligt min åsikt.

Javisst selen kan "bromsa" upp om det går för fort men skulle då påstå att man valt fel backe.

Mitt tips är att i början välja en väldigt svagt lutad backe med knapp styrfart, Ställ dig framför barnet för att själv åka baklänges ned med skidorna i V-stil.

Du kan kontrollera barnet med att tillfälligt då och då bromsa med en hand i bröstkorgen. Du ges möjlighet att under den sakta färden ner även hjälpa till att forma barnets skidor till en strut, böja på knän osv.

Träna på att stanna och starta om och om igen, så barnet ser att det själv kan kontrollera hur man stannar. Sedan när det funkar går man vidare att svänga/ploga från kant till kant, långa breda svängar. Du åker fortfarande baklänges och kan locka med dig barnet åt ditt håll.

Sedan går man vidare när det känns bra till backe med lite mer lutning.

Jag tycker det är ett bra sätt att först träna balans och sedan kontroll att bromsa.

Finns säkert de som har åsikter om mitt sätt men det har fungerat mkt bra på mina ungar.

p.s
Sedan är jag förvånad att inte fler föräldrar är ett fördöme för sina barn och sätter på sig en hjälm. Om man åker utan hjälm kan man ju även hoppa över att ha bilbältet på resan dit! wink

MalinSyk
3 inlägg
MalinSyk 3 inlägg 10 år sedan

Angående utrustning till barn är detta några rekommenadationer att tänka på vid köp (gäller slalomskidor och pjäxor, längd har jag ingen aning om):

Skidor
Mjuka carvingskidor, mjukhet/hårdhet beroende på vikt på åkaren. Längden på skidorna ska vara ungefär upp till ögonbrynen på åkaren, helst inte längre än åkaren.

Pjäxor
Flerspännespjäxor rekommenderas starkt, inte step in eller "vinkelhakar", det betyder att skaftet ska ha en liten lutning framåt och inte stå rakt upp. Mjuka pjäxor (mjuka framåt). Viktigt att pjäxorna är varma och bekväma. De ska vara i lagom storlek (ingen växmån). Vid provning, prova med skidstrumpa och ta ur innerskon för att kunna utvärdera storleken.

Utnyttja begagnatmarknaden!! Utrustningar för barn hinner sällan slitas ut innan de har vuxits ur.

jontelino
4 inlägg
jontelino 4 inlägg 10 år sedan

Huvudsaken är att barnen har kul,om du själv tex ramlar med full utrustning på och visar att det är ganska kul att ramla också så tar dom lite mindre allvarligt på det.För små för att prova är do aldrig.Min lille hade precis lärt sig gå,när vi satte på honom storasysters grejer och tog foto som vi visade för honom året efter.<då trodde han att han redan kunde åka altså inga problem,bara sköj.
Barnen i första rummet...........

Jonas Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (10 år sedan)

Angående sele!

Det finns både fördelar och nackdele med selar. Vi (jag och min fru) har använt selar till alla våra barn de första åren, men då INTE med syftet att det skulle lära dem åka skidor utan bara som extra säkerhet i backar som lutar över barnets förmåga.

Och då kan man ju alltid ställa frågan varför vi kört i branter bortom barnens förmåga ... enkelt ... barn tröttnar tämligen snabbt på att åka upp och ner i skidskolebacken och vill ut på äventyr i skidområdet. Vid en rundtur i de flesta skidområden är det omöjligt att undvika lite brantare (och kanske isiga) partier. I dessa partier kan det då vara en utmärkt säkerhetsåtgärd att spänna på selen.

Viktigt att påpeka är att man själv måste vara en duktig skidåkare och ha full kontroll för att köra med ett barn i sele och bara bör använda den i backar som överstiger barnets förmåga, backar som man egentligen alltid bör undvika men i vissa fall måste köra för att komma dit man vill!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
PapaDee
34 inlägg
PapaDee 34 inlägg 10 år sedan

Håller med Mountain Man (har märkt att jag ofta gör det :-) om barn i allmänhet och selen i synnerhet. Det finns alltid folk som tycker att man absolut INTE ska använda den här typen av hjälpmedel. Samma diskussion hör man ju bland annat om lära-gå-stol, stödhjul till cykeln osv osv.

Mina tre barn har både rultat runt i lära-gå-stol, cyklat runt med stödhjul och åkt skidor med sele och de har inte lärt sig långsammare eller blivit sämre än grannbarn och kompisar för det...tvärtom.

Så som jag har använt selen har den alltså fungerat: När dom lärt sig stå på benen och börjat forma en pizza-slice eller glasstrut med skidorna (klassiskt skidskoleknep)har jag använt den till att försiktigt bromsa farten om det börjat gå för fort, däremellan har jag åkt med ""slaka tömmar". Om dom sedan åker rakt ner i plogställning har jag bara försiktigt, försiktigt dragit till i en av tömmarna för att få en liten rotation på kroppen åt något håll..och vips...så märker dom att man kan svänga genom att få ett klassiskt tryck på dalskidan.

Som sagt, det har funkat på mina och jag har aldrig hyrt sele mer än 1-2 dagar. Därmed inte sagt att selen funkar för någon annan, men man kan ju iallafall prova före man kategoriskt sågar den?

fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 10 år sedan

Intressant och rolig tråd det här måste jag säga! Jag jobbar som skidlärare, och tycker ju då självfallet att alla borde gå i skidskolan. Nåja, inte alla.

Många gånger har det hänt att det kommer barn till skidskolan som verkligen inte vill det. De vill åka med storebror eller pappa, eller någon annan familjemedlem. De barnen kommer antagligen inte lära sig så särskilt mycket under en vecka, de är ju upptagna med att tänka på vad de andra gör. Så om man vill göra alla skidlärare en tjänst, och ge er och barnen mer valuta för pengarna så preppa barnen för att de kommer ha riktigt roligt.

Det jag tycker är bäst med skidskolan för riktigt små barn(3 år) är att det är så väldigt lätt att för skidläraren att göra lektionen till ett äventyr! De får lära sig att hälsa på Tjorro, en snögubbe som hänger i backen, vi sjunger hemliga sången, som inte mamma och pappa får höra, för att den är så hemlig! De kanske får träffa skidortens maskot.

De flesta 3-åringar som jag har haft är lite för outvecklade, rent muskelmässigt, för att klara av att ploga, de flesta förstår hur en glasstrut ska se ut, och de försöker verkligen(det går att se väldigt lätt, de lyckas trycka ut skidorna några gånger varje glid, men de trycks tillbaka av motståndet i snön). Sedan så finns det 3-åringar som klarar av glasstruten på första försöket.

En sak som jag har hört av många föräldrar, och sedan märkt på barnen är att de tycker att liften är läskig! Har man tur, så har man lektionen på morgonen, då får jag själv introducera liften. Och vilken pajas som helst ser ju att det är en karusell..? Saker snurrar, prylar att "sitta" på! vuxna i flerfärgade kläder står och hjälper folk av, och på! I många grupper blir liften minst lika rolig som backen!

Låt barnen utforska hela skidområdet, testa att åka fram och klappa på några mjukisdjur, testa att åka under ostbågarna. Det brukar finnas hur mycket prylar som helst i barnområdena.

Hoppas jag har skrivit något intressant och inte bara svammel tongue

Lycka till med ungarna! smile

mjuk
39 inlägg

Fiskegubbe låter som nån jag gärna skulle låta grabben gå i skidskola hos

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook