Lära små barn åka

fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 10 år sedan

mjuk :

Fiskegubbe låter som nån jag gärna skulle låta grabben gå i skidskola hos

Kom till Ramundberget så styr vi upp det smile Iaf vecka nio.. har inte tid med mera fjällvärld än så just nu.

För det mesta så handlar det ju om att inte ta sig själv på för stort allvar, det är nog lättare för någon som inte behöver vara förälder åt barnen resten av livet tongue

Och så är ju skidlärare stört mycket häftigare än pappa.. Fast den inställningen kommer nog inte förens de blir 8+

Becki
6 inlägg
Becki 6 inlägg 8 år sedan

Hej, vi bor i Skåne och har köpt utrustning till alla tre för att ta chansen att få mer än 7 dagar på skidor per år. Förutom blocket och tradera så kan jag tipsa om Hasses sportbyten som säljer begagnad hyrutrustning.

Nu är vi dock på väg mot säsong tre med samma skidor. Är det ett problem om skidorna är för korta? Det gäller väl särskilt den äldre flickan som är 9 år, 134 lång och jag har för mig att hennes skidor är 1 m. Dessutom är det dags att byta pjäxor. De minsta fick köra med samma pjäxor de två första åren eftersom minsta storleken jag kunde hitta var 15. Hur stora/små ska de vara? De minsta (4-åringarna) har fötter som är 15.5 och 16.0, äldsta flickan (9) har jag inte hunnit mäta ännu.

Ang. skidskola kan jag berätta att vår äldsta flicka är "väldigt" försiktig och nästan en räddhare -hon har fortfarande bekymmer med att cykla. MEN skidor det åker hon! Det är jag mer än övertygad om att vi har duktiga skidskolelärare i Sälen och Idre att tacka för. Våra minsta får vänta ett år till, så vi ska ta fiskbullens skidlift-tips till oss.

finlandsvensk
14 inlägg
finlandsvensk 14 inlägg 8 år sedan

utan att ha orka läst igenom ett ända svar så svarar ja bara på frågan: enligt min åsikt är det absolut viktigaste att när barnen är små (<7) så är det viktigaste att ha roligt även om det ibland betyder istället för att skida t.ex brottas i backemn eller kasta snöbollar. Då relaterar barnen alltid skidåkning till något roligt. Jag skulle inte heller fästa allt för stor uppmärksamhet på deras teknik, igen huvudsak att det är roligt i backen (såklart man kan börja lära hu mycke teknik som helst om barnet bara vill det) dessutom är små barns kroppsbygnad sådan att de oftast automatiskt åker i bakvikt

GNU
Online 594 inlägg
GNU 594 inlägg 8 år sedan

"Finns det nån ålder som är "för tidig" för att börja åka? (jag tänker ffa på utveckling av leder o.likn"

Jag märkte i vintras att 2,5åringar kan bryta benen rätt lätt, men det är inget som behöver avskräcka då 6 veckor i gips går fortare än vad man från början kan tro. Och nu längtar han efter att få ge sig på't igen.

erik_lagg
Online 729 inlägg
erik_lagg 729 inlägg 8 år sedan

Hej,

Bra tråd. Mina egna barn började åka skidor när de var tre. Vid treårsålder tror jag att många barn är extremt övermodiga och samtidigt lite för små för att lära sig bromsa. Därför tycker jag att sele är mycket bra om man låter sina barn åka så tidigt. Visst barnen lär sig inte bromsa men de lär sig att stå på skidorna och övar upp balansen fantastiskt bra. Sedan ska man kanske inte åka med sele där det är knökfullt med folk - undvik sådana ställen om ni har småbarn över huvudtaget. För mina barn funkade sele i den åldern extremt bra och bidrog till åkglädjen - min ena son skrattade hela tiden när han åkte - värsta super G stilen med noll egen fartkontroll men faktiskt med skärande svängar. Om man börjar åka med barn i fyraårsålder kan sele kanske vara bra men från femårsålder är det bara i vägen. Visst kan man åka med småbarn mellan benen men jag tror att få barn tycker att det är speciellt roligt.

Christoffer
2 inlägg
Christoffer 2 inlägg 8 år sedan

Hej,

"My 5 cents" angående ämnet (även jag (f.d.) skidlärare - jobbade några säsonger på en liten lokal ort med skidskola åt barn som varade en hel säsong per grupp):

1) Bra ålder att börja: i genomsnitt är barn ungefär vid 4-årsålder tillräckligt starka i benen + har tillräcklig motorik för att lära sig ploga/bromsa och även svänga effektivt. Vissa 3-åringar klarar det även bra (2-åringar väldigt sällan). Detta alltså om man vill att barnen faktiskt lär sig åka självständigt (läs: utan stöd/hjälpmedel) direkt från början. (notera: att barnen har tillräcklig fysik från början gör också att de lättare känner att de gör framsteg och därför tycker det är kul!)

2) Utrustning: skaffa inte för långa skidor i början, uppgradera hellre snabbare.

3) Metod: aldrig säle (orsaker har siterats ovan i kedjan), gärna heller inte "åka mellan benen" eller liknande. Den som lär gör bäst i att "ploga baklänges" framför barnet och i början hjälpa till med händerna i att 1) hålla spetsarna på barnets skidor i styr då man övar ploga och vända, och 2) hjälpa barnet förstå hur man trycker skidorna utåt för att ploga. På detta sätt lär sig barnet snabbast och man är tacksam efteråt trots att man först får lite ont i ryggen.

4) Resultat under första säsongen: under en säsong (med ~10-15 timmar av övning) kan barnen ganska lätt lära sig att åka ned för rätt branta backar efter en, givet att man lärt dem ploga effektivt och att de förstår att man kan ta sig nedför branta ställen genom att göra stora svängar (dvs. åka sidlänges istället för "nedåt").

Som andra också skrivit, att blanda övningar med lekar och fantasifyllda associationer hjälper självklart mycket.

Lycka till!
/C

erik_lagg
Online 729 inlägg
erik_lagg 729 inlägg 8 år sedan

Håller med ovanstående om det mesta. Även jag hade lite barnskidgrupper (oj inte sedan 80-talet, när jag tänker på det). Dock skulle jag vara mindre kategorisk då det gäller sele iaf då det gäller riktigt små barn (3-åringar åtminstone). Inget säger ju heller att man ska ha selen på hela tiden - man kan ju knäppa på den när man står på toppen eller råka komma förbi ett litet brantare parti - och ta av den då det är flackare.

GNU
Online 594 inlägg

"Dock skulle jag vara mindre kategorisk då det gäller sele iaf då det gäller riktigt små barn (3-åringar åtminstone). Inget säger ju heller att man ska ha selen på hela tiden - man kan ju knäppa på den när man står på toppen eller råka komma förbi ett litet brantare parti - och ta av den då det är flackare."

Exakt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är som med stödhjul på cykeln. Leka skidor/cykel: Sele/stödhjul på. Träna skidor/cykel: Sele/stödhjul av. Och barn är som vi vuxna, olika. En del gillar det, andra kanske inte. Bara dom har roligt, och ser mamma/pappa ha roligt, då löser det sig. Men att komma och säga att dom lär sig långsammare, sämre eller senare för att dom ibland åker med sele, det är rent skitsnack!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 8 år sedan

+Exakt
Det är helt avgörande hur mamma och pappa agerar och hur roligt de har ... glöm inte det!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
kamelbulan
94 inlägg
kamelbulan 94 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad kamelbulan (8 år sedan)

Mycket bra tråd detta -- var på gång att starta en likadan smile

Jag ska upp och åka över julen med min stora familj: 13, 11, 11, 10 och 8 år...* Ett par av dem har några dagar i skidskola sen tidigare, men det kommer nog att handla om att börja från nära noll. Tar gärna emot tips på bra övningar som man kan köra med dem. Det gör inget om de är lite barnsliga, det kan rent av avdramatisera situationen.

Helst hade jag velat ha dem i skidskola också, men det handlar om själva juldagarna, så det kan kanske bli svårt...

Edit:
* Jag vill lägga till att min frun inte är en av dessa, bara for the record liksom sådär.

sky
36 inlägg
sky 36 inlägg 8 år sedan

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med små barn ca 2 1/2år + 5 år att prova åka snowboard?

Jamt69
170 inlägg
Jamt69 170 inlägg 8 år sedan

Båda mina grabbar har jag använt sele till. Den första bromsade jag med selen. Jag tyckte att det gjorde att det tog väldigt lång tid att få bort plog och få fartkontroll. Den andra lät jag istället åka fritt och bromsade bara om han höll på att köra år helvete eller in i nån. Det funkade mycket bättre och han gick nästan direkt till parallell.

Becki
6 inlägg

Jag har ingen direkt åsikt om för eller mot sele, men vi köpte ett till våra minsta. De var väl intresserade av att leka med det här hemma, typ leka häst och så, men väl i backen var de inte särskilt begivna på det. Flickan ville prova en gång men det var nog mest för nyfikenhets skull och pojken ville inte alls. De uppskattar mer att åka bredvid mamma och pappa.

Jag är också nyfiken på ålder för att lära sig snowboard. Min lillkille är helt inne på det spåret.

Här hemma i Sverige har barnen tyckt om att åka i Askeland i Idre -vet ngn om det finns motsvarande "barn skidåknings områden" i Österrike? Helst inte ngn avancerad fun-park -då hänger inte jag med smile

Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Helldude (8 år sedan)

sky :

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med små barn ca 2 1/2år + 5 år att prova åka snowboard?

Det är ganska individuellt när man kan börja åka bräda. När vi har snowboardskola har vi 6 års gräns. Men den gränsen har vi för att alla ska kunna lära sig, många barn kan börja åka tidigare än så, det beror på hur starka dom är.

http://snowboarding.about.com/b/2010/09 … arding.htm

Splitboarding is the answer Citera
Christoffer
2 inlägg
Christoffer 2 inlägg 8 år sedan

Fair enough, det är onödigt definitivt/starkt att säga "aldrig säle". Dock visar t.ex. Jamt69:s kommentar att det lätt går att använda sälen på ett sätt som gör inlärningen långsammare. Personligen tycker jag att sälen inte gör alltför mycket nytta och att man lika gärna kan lära barnen åka helt själv från början (roligare för barnen och föräldrarna!). Men jag inser också att många föräldrar säkert känner sig tryggare med säle, vilket naturligvis är väldigt viktigt. Bra i så fall vara medveten om hur man bör / inte bör använda sälen.

GNU
Online 594 inlägg

Sälen? Känner man inte skillnad på Sälen (Djuret eller byn?) och en sele, då vette katten...

Jamt69
170 inlägg
Jamt69 170 inlägg 8 år sedan

Kommer man från Jämtland så använder man aldrig Sälen för att lära sig åka skidor, Björnen och Renen funkar däremot.

Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 8 år sedan

Som många tidigare sagt så är det oerhört individuellt men min egen uppfattning är att de flesta brukar klara att lära sig ploga mellan 4-6 års ålder, vissa vid lägre än så. Lite beroende på vilja och anatomisk utveckling.
Grejen är att små barns anatomi ser lite annorlunda ut, nervsystemet är inte fullt utvecklat och många nerver har inte skiljts från varandra och de har därför ytterst svårt att koordinera och styra musklerna, speciellt onaturliga rörelser så som att vrida fotleden i sidleds. Det kommer dock oftast med tiden, om de inte klarar av det första året så brukar det gå utmärkt nästa år.

GNU
Online 594 inlägg

Sitter och funderar på om Anja använder sälen som glädjeyttring, eller för att lära folk åka skidor?

*Trycker på gillaknappen åt Jamt69*

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 8 år sedan

Helldude :

sky :

Det är ganska individuellt när man kan börja åka bräda. När vi har snowboardskola har vi 6 års gräns. Men den gränsen har vi för att alla ska kunna lära sig, många barn kan börja åka tidigare än så, det beror på hur starka dom är.

http://snowboarding.about.com/b/2010/09 … arding.htm

Vid låg ålder borde snowboarding vara att föredra framför skidåkning, mindre att hålla reda på.
Såg ett videoklipp från och det verkar ju vara rätt så naturliga rörelser för en ettåring. Med den vigheten så är väl snowboard hur lätt som helst.smile

Jeansmannen
150 inlägg
Jeansmannen 150 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Jeansmannen (8 år sedan)

kamelbulan :

Jag ska upp och åka över julen med min stora familj: 13, 11, 11, 10 och 8 år...* Ett par av dem har några dagar i skidskola sen tidigare, men det kommer nog att handla om att börja från nära noll. Tar gärna emot tips på bra övningar som man kan köra med dem. Det gör inget om de är lite barnsliga, det kan rent av avdramatisera situationen.

Helst hade jag velat ha dem i skidskola också, men det handlar om själva juldagarna, så det kan kanske bli svårt...

Edit:
* Jag vill lägga till att min frun inte är en av dessa, bara for the record liksom sådär.

Tjena, ska jobba min första säsong som skidlärare i vinter och har därav inte så mycket kött på benen mer än mina utbildningar. Såg ditt inlägg och tänkte att det skulle kunna va bra träning för mig att försöka hjälpa dig. A win and win situation!

Eftersom det är en relativt stor årsskillnad mellan ditt äldsta och yngsta barn, får du räkna med att de förmodligen befinner sig på olika nivåer i motorik. Vissa av dina barn befinner sig kanske i puberteten och kan därav få sämre kontroll på rörelser och mönster som de kunnat innan. Det är därför möjligt att din 8åring har bättre koordination och mer finmotorik än t.ex din 13åring.

Du skriver att det handlar om att börja från 0 (trots att vissa gått lite i skidskola) och då är väll de lättare backarna att föredra, förslagsvis de gröna. Innan ni börjar åka, är det bra att få förståelse för något som heter grundposition (GP). Det är den position som kroppen mer eller mindre ska befinna sig i i all typ av skidåkning och övningar. För att börja nedifrån och upp ska det se ut något i stil med: axelbreda skidor, något framåtvinklade smalben (tryck mot pjäxplösen), lagom böjda knän, något framåtböjd rygg samt framåtsträckta armar (självklart inte rakt utsträckta utan mer som om man håller i en bricka). Att pränta in grundpositionen så att den sitter omedvetet kommer underlätta märkbart. Testa grundpositionen kan ni göra stillastående på både plan mark och i backen.

Något som är bra att lära sig i början är fartkontroll, och då är den välkända "Plogen" ett bra hjälpmedel. Ni kan pröva stora runda svängar i plog, med grundposition. Åka i fallriktningen och sedan bromsa i plog till stillastående är också bra. "Hockeysladd" kräver i och för sig att de kan tvärställa skidorna parallellt, men det är också en bra övning för att lära sig bromsa/stanna. När de lärt sig ploga kan ni fortsätta göra det men med olika "skidvaneövningar". Du skriver att barnsligare lekar är ok och då kan ni t.ex leka flygplan, olika djur, köttbulle/spagetti osv. Finns massor utav varianter och övningar, bara att visa-pröva-öva.

Hoppas detta va till någon hjälp. Jag personligen drar bara nytta av att försöka tipsa så feel free att höra av dig om det är några frågor!

Lycka till!

Känns även tryggt att din fru inte är 13 eller mindre, haha.

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 8 år sedan

kamelbulan :

Edit:

Lite övningar alltså

Som förre tipsaren skrev så är det Grundpositionen som är viktigaste att få till i skidåkningen för nybörjare. Inom skidskolan är begreppet Balans och position det en skidlärare lär ut först.

Ett tips för att slippa diverse klagomål om att utrustningen klämmer åt någon muskel är att börja med uppvärmning innan skidorna sätts på. För precis som vid all annan sport så behövs även uppvärmning vid skidåkning. En övning kan vara någon slags kull, 10-åringen har säkert bra förslag vad ni kan göra. För att stegra detta kan skidorna tas på och kullövningen kan göras igen, detta gör att alla får bekanta sig med skidornas kanter och hur de ska göra när de ska komma framåt på plan mark.

Sen är det rätt så skönt om barnen från början får vanan inne att kunna resa sig efter att de ramlat och detta går att öva på planmark även det genom kull, typ sittkull. Man blir fri om man sätter sig ner o sen ska man komma upp själv.

Att få upp fart e viktigt samt att kunna bromsa. Öva på detta på en sluttning där inte så många andra håller till.

Sen när det är dax för backen för mer åkningen så rekommenderas en blå backe där det finns gott om plats. För att träna grundpositionen samt barnens skidbalans är rörelseövningar att föredra dels för att då övar man utan att tänka på det. Om du gör lite "Följa John" i backen där du eller någon av barnen gör lite rörelser så kommer barnens balans att tränas upp samt så är det alltid roligt som barn att vara ledare och se att folk gör likadant som dem. Dessa övningar funkar både om man plogar eller åker parallellt. Och vissa skidskolor lär först ut parrallellåkning innan plogning om deltagarna har carvingskidor,

Lek avdramatiserar det svåra i skidåkningen förutsatt att du kamelbullen även går in i lekrollen. Krävs lite mer tålamod som vuxen när det gäller att vara med i någon annans utveckling. Lycka till!

Becki
6 inlägg
Becki 6 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Becki (8 år sedan)

Bra tips att öva GP, den ska vi introducera i vardagsrummet medan vi tittar på förra årets filmer från skidbacken.

Några inför resan tips: Vi har gått efter två grundprinciper för att barnen ska få bra minnen med sig hem. Våra har "sportlovs-åkt" sedan de var 2,2,4 år och är idag 4,4,9 så nedanstående är utifrån det perspektivet.

1) Nära till backen, då kommer de snabbt ut i backen när lusten faller på och när de är trötta går det snabbt att komma tillbaka.
2) Ta med leksaker och pulka. Vi åkte förra säsongen med kompisar som har barn i samma åldrar och de hade enbart filmer med sig, det var då vi insåg att det var värt besväret att proppa bilen full och lite till.

Och så brukar vi ladda upp inför resan genom att titta på "Vinter i mumindalen" och lite inspelningar från tidigare skidresor. Kanske lite fånigt, men kul. "After Eight" blir det Snowroller för oss vuxna big_smile.

Har ngn tips om hur vi vuxna ska ha barnen i knappliften? Jag tänkte att de skulle få prova den i år. Tidigare har jag och min man haft dem i famnen.

Och, lite tips hur vi ska hålla vår äldre flicka stimulerad i backen när vi har de små med oss? Hon har gått i skidskola sedan hon var fyra år (förra året undantaget) och hon tycks få rävar bakom öronen så snart skidorna åker på smile.

Lillhage
32 inlägg
Lillhage 32 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Lillhage (8 år sedan)

Orkade inte läsa alla inlägg, men jag har också jobbat som skidlärare, den veckan jag hade småbarn i skolan fann jag att vara lekfull gör hela skidupplevelsen roligare.(Captain Obvious is obvious)

Vet inte riktigt om det är samma för flickor(fick inte samma respons där), men pojkar tycker det är fruktansvärt kul att se en själv åka bra. Nu är det såklart inte så att man kan göra sjuka carvsvängar i övningsbacken på 10 meter, men att bara glida runt, snurra runt lite när man åker bredvid, åka baklänges framför etc etc ger dem en sorts prestationsvilja. De vill kunna göra lika balla saker som du.

Spaghetti, Pizza(slice). Sjukt bra övning för små barn, helt enkelt ett kommando.

Spaghetti = Skidor rakt
Pizza = Ploga

Det finns både för och nackdelar att sätta barnen i skidskola.
Skidskola
Pros: Kompisar får de, de tävlar lite sinsemellan och vill bara bli bättre. Det gör upplevelsen roligare, även fast lunchen kan bli _väldigt_ hektisk för oss skidlärare när man har en bunte på 10 barn springandes runtomkring. Skidlärare är naturligtvis oftast bättre lärare än föräldrar, där är ju själva moroten med skidskolan såklart.
Cons: De kan sakna sina föräldrar, det finns risker att de inte får bra kontakt med läraren, plus att mamma och pappa är oftast starka förebilder, vilket även där ger en prestationsvilja att bli lika bra.

Föräldrar
Pros: Det är en sällskapsbildande resa. Även fast man alltid har sällskapet hemma, så ger en skidresa ett ypperligt tillfälle att lära ut och respektera varandra på ett annat plan än hemma, nämligen skidåkarförmåga.
Cons: Föräldrar vet inte alltid hur man lär ut skidåkning, det kan bli katastrof för framtida åkstil. När man jobbat som skidlärare bara en enda säsong får man arbetsskadan att alltid kolla på hur folk åker. Därigenom såg man lätt vilka barn som hade föräldrar som kunde åka bra skidor och vilka som inte kunde. (Detta ser man oftast inte förrän barnen blir lite äldre, men sen syns det snabbt)

Roligt exempel: Skidlärare är inte heller alltid världsbäst åkare, även fast de är pedagogiska. Vi hade en snubbe i skidskolan vars åkning såg skitrolig ut. I slutet på varje vecka kom det ner ett gäng människor via backen till skidskolan, man kunde direkt titta och se, jahapp, det var visst hans klass. wink

Lillhage
32 inlägg
Lillhage 32 inlägg 8 år sedan

Becki :

Våra har "sportlovs-åkt" sedan de var 2,2,4 år och är idag 4,4,9 så nedanstående är utifrån det perspektivet.

Har ngn tips om hur vi vuxna ska ha barnen i knappliften? Jag tänkte att de skulle få prova den i år. Tidigare har jag och min man haft dem i famnen.

Och, lite tips hur vi ska hålla vår äldre flicka stimulerad i backen när vi har de små med oss? Hon har gått i skidskola sedan hon var fyra år (förra året undantaget) och hon tycks få rävar bakom öronen så snart skidorna åker på smile.

Bara nyfiken, växer det äldsta barnet snabbare än de andra? För hon blev visst 5 år äldre när de andra två blev 2 år äldre.

Kasta i dom i den djupa änden. Bara hjälp dom att komma på knappen, sen lär dom sig efter att ha trillat en gång eller två.

Dela upp er, en är med tvillingarna, en är med dottern.

Klart slut smile

Becki
6 inlägg

Lillhage :

Becki :

Våra har "sportlovs-åkt" sedan de var 2,2,4 år och är idag 4,4,9 så nedanstående är utifrån det perspektivet.

Bara nyfiken, växer det äldsta barnet snabbare än de andra? För hon blev visst 5 år äldre när de andra två blev 2 år äldre.

Kasta i dom i den djupa änden. Bara hjälp dom att komma på knappen, sen lär dom sig efter att ha trillat en gång eller två.

Dela upp er, en är med tvillingarna, en är med dottern.

Klart slut smile

Ihii, visst känns det som om barnens tillväxt är relativ ibland, men när äldsta flickan började sin andra sässong i skidskolan härjade de två minsta i sina gåstolar i korridoren på Hundfjällscenter.
Har inte tänkt på att jag/min man kan vara själv med de små, men det fungerar ju för skidlärare att ha en hel drös, så då kanske jag kan hantera två.

koppen89
190 inlägg
koppen89 190 inlägg 8 år sedan

Becki :

Bra tips att öva GP, den ska vi introducera i vardagsrummet medan vi tittar på förra årets filmer från skidbacken.

Få barnen att förstå att dom måste stå upp helt av sig själv i liften, inte sitta ner.
Dom måste också se rakt framåt, inte titta ner, eller åt sidan, då trynar dom.

Det jag brukar göra är att först hjälpa dom sätta knappen mellan bena, sedan åker dom av sig själva så står jag bara bakom (håller i bygeln med en hand) och har ingen kroppskontakt med barenet. (kan vara hårt på armen).
Man måste också prata med dom hela vägen upp.
Sen säger man till dom att släppa(innan liftturen så måste man ju förklara hur dom släpper, bara att sära på benen) och när dom då släpper glider dom bak i en själv och så kan man hjälpa dom bort från spåret.
När dom kan släppa och komma ifrån spåret själva så hjälper man dom på liften bara, sen tar man nästa själv. Sen när dom är säkra på allt så måste man visa dom hur dom fångar den själv, och sen får dom träna på det.
Man får inte vara stressad på något vis!

Becki :

Bara låt henne åka fritt, och sen träffas man på en punkt alt. Hon åker fritt i samma backe som ni åker i med dom mindre, men då kan det bli uppmärksamhetsbråk! Det viktiga då är att ge henne lite uppmärksamhet, och inte glömma bort henne. Exempel kan vara att hitta på olika övningar och utmaningar hon kan pyssla med att lära sig under tiden.
Det bästa är om det finns några vänner, eller andra familjemedlemmar med som kan åka med henne.

koppen Citera
The-Geb
129 inlägg
The-Geb 129 inlägg 8 år sedan

Att låta barnen gå i skidskola är toppen... Svenska skidlärare är lysande pedagoger och skidskoleområdena är spännande att upptäcka för barnen. Tror Skistar har tre års gräns, men det hindrar ju inte att barnen kan börja prova på lite på egen hand, med tålmodig förälder innan dess. Jag vet inte hur det ser ut i skidskolorna nere i Europa idag, men kommer ihåg när jag själv gick i skidskola för första gången i Österrike 1977, eller 78. Om jag jämför denna upplevelse med den jag har från mina barns (idag 5 och 7 år. Började i skidskola när de var 3 år) skidskola i Sverige så kan jag bara återigen applådera våra svenska skidlärare.

Längdskidor är bra för att vänja sig vid att ha skidor på fötterna och är precis som flera har skrivit tidigare bra för balansen, i och med den lösa hälen.

Sen är det ju som vanligt när det handlar om barn. Allt måste ske i deras takt och på deras villkor och bygga på glädje. Tycker barnen att det är toppenroligt att åka skidor. Hurra! Det innebär att du som intresserad förälder åtminstone får hänga i miljön, även om det inte blir mycket åkning för egen del. Vad du däremot får mycket av är dina barns glädje över att efterhand bättre och bättre behärska den svåra, i början näst intill omöjliga konstformen skidåkning. Inget går upp mot barn som med rosiga kinder förkunnar att skidåkning är det roligaste som finns...

Ibland blir man ju lite sugen på en Knogsmörgås Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook