Längd på off-pist-skidorna?

snowcat
9 inlägg
snowcat 9 inlägg 10 år sedan

Är helt såld på Dynastar Legend Mythic Rider! Provade de i våras och tänkte nu köpa ett par egna. som komplement till mina pistskidor. Har för avsikt att åka off-pist med de samt gå på lite topp-turer, (ska montera på en Randonébindning). Men hur långa ska de vara? Jag är 170cm lång och väger ca 63kg, tjej! Längderna jag väljer mellan är 165cm el 172cm!!! Åker nog mest i Sverige, men även lite i Alperna! Jättetacksam för svar!

snowcat Citera

Svar

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 10 år sedan

Låter lite kort tycker jag. Även om du är ganska lätt så är det bra med bärighet som man får av en lång skida. Är lika lång som du men tyngre och kör på 188 och 194. Skulle satsa på något runt 180 om du inte är väldigt klen eller kör långsamt men Mythic är ju mjuk så det ska nog vara lugnt. Då får du upp skidan på snön lättare och det blir stadigare när det går fort. Ska man inte gå väldigt mycket så gör det inget att det blir lite tyngre.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 10 år sedan

En fråga bara, varför inte satsa på en mer offpistorienterad skida när du ändå har en pistskida? Kanske damversionen av Pro Rider?

snowcat
9 inlägg

Till Utter: Har inte provat Pro Rider, men det är förstås ett alternativ. Tänkte bara att Mythic är ok även om det bara ligger lite snö, dvs mer pistlikt, vilket det kan vara ibland här i norden. På så sätt blir det ju en skida med lite sväng, trots att den inte är optimal för carving, samtidigt som den är bra off-pist. Och så är det förstås en prisfråga... Har du testat de båda alternativen?

Till Snowgod: Satsar nog på en längre variant då....men 180cm låter långt. Min pistskida är 155cm och jag stortrivs med den, trots att jag definitivt inte är klen. Men det är klart för att surfa runt på snön behövs ju en större yta...

snowcat Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 10 år sedan

snowcat :

Till Utter: Har inte provat Pro Rider, men det är förstås ett alternativ. Tänkte bara att Mythic är ok även om det bara ligger lite snö, dvs mer pistlikt, vilket det kan vara ibland här i norden. På så sätt blir det ju en skida med lite sväng, trots att den inte är optimal för carving, samtidigt som den är bra off-pist. Och så är det förstås en prisfråga... Har du testat de båda alternativen?

Till Snowgod: Satsar nog på en längre variant då....men 180cm låter långt. Min pistskida är 155cm och jag stortrivs med den, trots att jag definitivt inte är klen. Men det är klart för att surfa runt på snön behövs ju en större yta...

Har kört både mythic och LP, dock inte damvarianten. Min åsikt är som så att om du redan har en pistskida, varför inte skaffa en skida som är lite mer inriktad på offpist?
Mythic går fint på hårdare underlag men är ärligt talat inte mycket att ha utanför. LP går bättre i pist än vad Mythic går utanför men den är avsevärt mycket bättre utanför och klarar fler snöförhållanden, LP känns därför som ett ganska självklart val, åtminstonde för mig...

I längd tycker jag inte att du är helt fel ute om du kör på något runt 170-175 med tanke på att du ska köra mycket i norden = mycket träd, fast 180 är inte heller fel då de blir stabilare.

Min tjej har nästan bestämt sig för damvarianten av Head Mojo 94 att köra på i vinter, vi ska bo i Funäsdalen...

skistore.se/mtbstore.se Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 10 år sedan

Med tanke på din längd och vikt känns 172 cm som det självklara valet för lite tuffare offpistkörning. Enda anledningen till att välja den kortare är att du får en något smidigare skida vid uppförsknallandet, men du tappar bärighet och stabilitet utför.

Tänk också på att det inte bara är längden som skiljer de olika längderna, en längre skida är i allmänhet också lite hårdare för att klara av en tyngre åkare och tuffare körning.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 10 år sedan

Tycker Utters förslag är bra men du ska nog testa den ordentligt först, är ju lite annan karaktär på skidan för mer aggressiv åkstil.

Tycker inte du ska vara rädd för långa skidor såvida du inte kör väldigt mycket skog eller riktigt trånga rännor för då är det bökigt. Men är det Mythic du fastnat för så blir nog runt 180 bra. (Tror den kommer som 178...) Längd på pistskidor är något helt annat.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

Får nog också rekommendera dig att pröva lite bredare skidor innan du bestämmer dig. Tror du kommer bli överraskad över hur bra en skida runt 95-100mm går i hård snö samtidigt som den gör offpiståkningen sju resor lättare och roligare.

Mythic ridern är mer en pistorienterad allmountainskida i ärlighetens namn, än en renodlad offpistskida att ha som komplement till ett annat par pisträcers.

exempel på dessa är k2 seth, mantra, damvarianten av LP som jag inte visste fanns förrän jag läste denna tråd, men det låter som en bra ide. mm. Av de två första skidorna är k2-skidan lite snällare än mantran och bättre i mjuk snö, medan mantran troligtvis går att pressa lite hårdare i pisten.

LP dammodellen vet jag inte riktigt hur den är, men herrvarianten är biffigare och mer dämpad än mantran och går sjukt bra i uppkörd snö och slask, men mindre bra i djupt puder.

FF
2068 inlägg

Förresten hur mycket skall du tura med dem? Och vad för slags turer går du oftast? Blir det mycket turer som är lite brantare och du måste göra mycket lappkast blir det ju sjukt jobbigt i längden med för långa skidor.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 10 år sedan

Ett par offpistskidor ÄR minst 190 centimeter långa, annars är det inte offpistskidor!

Men jag tycker som övriga tråden, var inte rädd för att prova lite bredare, de är inte så jäkla dåliga i pist, visst, svängradie är lite större, men en god åkare kan utan problem köra överallt med en friåkningsskida på 95mm hela tiden.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 10 år sedan

Tjej, 63 kg, toppturer ... nej, jag är inte övertygad om att du behöver gå över 172 cm i längd, däremot kan en lite bredare skida vara en god idé att testa. Men valet beror naturligtvis mycket på hur stark du är, din teknik, var du ska åka och hur snabbt du kör.

/MM

FF
2068 inlägg

Jag håller nog med MM, konceptet att skidor skall vara 2 meter långa, spikraka och stenhårda stämmer inte riktigt alltid...

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 10 år sedan

Mountain_Man :

Tjej, 63 kg, toppturer ... nej, jag är inte övertygad om att du behöver gå över 172 cm i längd, däremot kan en lite bredare skida vara en god idé att testa. Men valet beror naturligtvis mycket på hur stark du är, din teknik, var du ska åka och hur snabbt du kör.

/MM

Håller delvis med där men jag skulle snarare vilja påstå att skidans konstruktion bestämmer hur bred skida hon kan/ska köra på snarare än hennes egna styrka/teknik. En mjukare skida med kortare radie (inte för kort då) är ju mer lättkörd än en rak och styv skida.

Resten har du jäklgt rätt i...

skistore.se/mtbstore.se Citera
snowcat
9 inlägg

Ja, det blev mkt att tänka på.
När det gäller min åkning så är jag nog en rätt bra åkare i pisten, har jobbat med det ca 13 år och kör rätt tekniskt, men när det gäller off-pist så har det tyvärr inte blivit så mkt fram till i våras då jag fick en hel del härlig åkning off-pist i Norge och testade Mythic några dagar. Ska ner bla till Andermatt i vinter och endel till Kittelfjäll så nu vill jag förstås ha ett par sköna lagg. Får väl väga in lite bredd också, som det låter, men enda anledningen till att jag är sugen på Mythic är att jag testat den och vet vad den går för lite grann.
Hmmm...

snowcat Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 10 år sedan

snowcat: Testa först bredare skidor. Om du skall till Andermatt så finns det en shop med feta skidor i de flesta längder där (över 80 par med midja över 90 mm). Och två svenska killar som jobbar där.

//H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (10 år sedan)

Jarle ... Yepp, skidans konstruktion är avgörande. De alpina skidor jag använde förra säsongen var i midjemått 113, 101 och 66 mm, alla med rätt midja för mig!

Snowcat ... med din erfarenhet och ambition ska du absolut titta på något mer offpistinriktat än Mythic. Med en hyfsad teknik behöver du inte vara orolig för att gå upp i midjemått (på skidorna alltså). Le vackert mot Hasse så kastar han ett halvdussin skidor över axeln och ger dig en egen privat testdag ... eller hur Hasse?

;-) / MM

PS! En tråd som kan vara av intresse! DS!

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42095

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook