Videokamera + dolly

DOUBLE-JAPAN
167 inlägg
DOUBLE-JAPAN 167 inlägg 10 år sedan

Tjena,

det är nu dags att införskaffa en ny videokamera inför säsongen...Är väll inget proffs gällande kameror och skulle därför vilja ha lite tips på vad jag kan tänkas köpa.

sätter väll ett tak på 8000kr. Dessutom skulle jag vilja veta om tips på hur jag kan bygga en så kallad dolly.

tack på förhand/k

Svar

NBorg
792 inlägg
NBorg 792 inlägg 10 år sedan

Är ingen expert på kameror men sök på youtube efter "How to build a dolly" så ska du se att du får svar.

Borgen Citera
DOUBLE-JAPAN
167 inlägg

mh...

Timmm
63 inlägg
Timmm 63 inlägg 10 år sedan

En dolly är extremt enkelt att fixa själv och som sagt är det youtube som gäller för det Men om du inte ska använda den på golv utan i en skidbacke på ojämt underlag får du modifiera dolly'n lite då rälsen kan behöva en rejäl ram, förståss beroende på hur bra/stor(bra=stor) du tänkt bygga.
Gällande kameran är mitt tips minneskort! I'ts the future...Tack vare minneskortskameror kommer snart både dv-band och hdd-kameror vara borta. Kolla scandinavianphoto.se och leta dig till minneskorts-videokameror och sen är det ganska enkelt om du vet din prisklass för det finns knappt några "fynd" i den marknaden, utan Högre pris=Högre kvallité.

TFJprod. Citera
Baudtler
96 inlägg
Baudtler 96 inlägg 10 år sedan

Om du köper kamera me minneskort kan du nog räkna med att du förlorar en del information/kvalité i jämförelse med om du köper kamera med band, miniDV. Ja skulle rekomendera canons HV30 eller sony hdr-hc9. Båda kostar strax under 8000.

caballeros.se Citera
DOUBLE-JAPAN
167 inlägg

nemen va sweeet då! tack...smile

John_Te
81 inlägg
John_Te 81 inlägg 10 år sedan

Minneskort är helt OK. Kolla upp kombinationen filformat, redigeringsprogram och dator (Mac/PC) är kompatibelt.
Om du har otur sitter du där med en kameras om kan filma i 1080 men ditt redigeringsprogram eller din dator kan inte läsa filformatet. Vissa enklare konverteringsprogram klarar inte av att konvertera filerna i full HD utan bara till SD.

Både kameror som filmar i någon form av HD format, vare sig det är på HDV band eller HDD/minneskort är en kompromiss när det gäller kvalitet och komprimering. Hur illa/bra det är kommer du märka så fort du vill göra något i efterarbetet. Justera färger göra effekter osv.

Petts
137 inlägg
Petts 137 inlägg 9 år sedan

Så byggde jag min dolly, här kan du se hur den funkar

Kolla länken under filmen "the niemand dolly" där har du en ritning på hur den är byggd!

CLinusH
7 inlägg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook