2018 års skidnyheter!

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 10 år sedan

Strax innan och runt millennieskiftet började det snackas om hiskeligt feta skidor på 80-90mm midja. Pocket Rocket såg dagens ljus och var en riktig feting... Folk undrade om man verkligen kunde åka pist med så breda skidor... Ja, det har ju hänt en del sen dess. 8-10 år senare pratar vi skidor med midjebredd på 100-140mm (ibland mer...), skidor utan spann, skidor med omvänt spann, rocker, etc etc.

Därför undrar jag vad folk tror om hur framtidens offpistskidor ser ut? Sisådär runt 2015-2020.
Form? Bredd? Längd? Konstruktion? Material? Flex? Någonting nytt?

Så upp till debatt! År 2015-2020 gräver vi upp tråden igen från freerides djupa arkiv och ser hur det blev. smile

www.dpsskis.com Citera

Svar

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

Skidor kommer anges med vilken rocker-profil de har, ungefär på samma sätt som alla skidor idag anges med radie och hur bred midjan är.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (10 år sedan)

jag tror på jetpack-driven svävarkonstruktion smile

edit: iofs, om 10 år kommer det ju inte finnas nån snö så då blir det enorma inomhushallar där endast svinrika amerikaner har råd att åka, och alla vet ju att de inte orkar göra nåt för egen maskin, så nån remote control-baserad lösning kanske? å andra sidan är ju växthuseffekten bara ett PR-knep... smile

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 10 år sedan

Jag tror att man kommer gå till sin skidaffär och köpa en "spruta" med den hårigaste linjen i hela Alaska. Sedan går man hem och injicerar och halucinerar åket. Ev. att man bara laddar ner via Pirate Bay och för över via USB-uttaget som vi alla kommer utrustas med 2012.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 10 år sedan

Ett seriöst svar:
Jag tror att den här tekniken kommer att utvecklas mycket de kommande 10 åren; https://www.freeride.se/review/view.php?id=4869

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Carled
3588 inlägg

Hela grejen med stålkanter måste ju revolutioneras, nu håller de ju på lite granna med det på olika fronter genom att skapa "hack" i stålkanten. Men jag tror och hoppas att fler och vettigare alternativ kommer komma. Utbytbara stålkanter? Olika kvalitéer och hårdheter?

Nojlas
3047 inlägg

tompan14 :

Ett seriöst svar:
Jag tror att den här tekniken kommer att utvecklas mycket de kommande 10 åren; https://www.freeride.se/review/view.php?id=4869

Själv tror jag inte att en "uppspänd" skida med spann beter sig som en skida med vanlig rocker. Har klämmt och känt lite på den där. Övertygade mig inte riktigt, men vem vet?
Kommer ju mer och mer fjädrar och styvhetsförändrande tillägg till skidorna. Kortvarig trend eller framtidens melodi?

www.dpsskis.com Citera
Nojlas
3047 inlägg

Carled :

Hela grejen med stålkanter måste ju revolutioneras, nu håller de ju på lite granna med det på olika fronter genom att skapa "hack" i stålkanten. Men jag tror och hoppas att fler och vettigare alternativ kommer komma. Utbytbara stålkanter? Olika kvalitéer och hårdheter?

Keramiska kanter som aldrig tappar skärpan?

Skottsäkra och vallningsfria belag står högt på min önskelista! smile

www.dpsskis.com Citera
Tompan14
1129 inlägg

Nojlas :

Kortvarig trend eller framtidens melodi?

Det är ju just detta som är så svårt att gissa!
Om skidan beter sig likadant eller ej...jag håller nog med dig på den punkten!
Men jag tror fortfarande att det kommer att satsas på detta område, vore det inte perfekt att ha en "varje-dag-skida" som inte bara är en kompromiss där man tvingas välja bort det ena eller det andra?
//Tompan

Tompan14
1129 inlägg

Nojlas :

VA?! och missa den religiösa ritual som vallningen utgör? smile
//Tompan

jeffa
985 inlägg
jeffa 985 inlägg 10 år sedan

Intressant tråd!

Ska bli sjukt kul att se vad som skrivs i här och plocka fram tråden om några år.

Själv har jag inget bra att komma med just nu men återkommer.

FF: Varför tror du rocker kommer vara "standard"?

Jeffa

Senast redigerat av HasseMyt Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Nojlas (10 år sedan)

tompan14 :

Nojlas :

VA?! och missa den religiösa ritual som vallningen utgör? smile
//Tompan

Man kan ju dricka öl istället?

Håller med dig om one-quiver-only-idén.
Tror vi kommer få se fler och bättre alternativ på skidor som kan hantera alla snöförhållanden och typer av åkning.
Tror även marker duke kommer få utmanare inom kort.

www.dpsskis.com Citera
yiu-han
209 inlägg
yiu-han 209 inlägg 10 år sedan

Integrerat batteripack i skidan som laddas av kinetisk energi.

Det batteriet kommer att driva ett skikt i skidan som bestämmer formen/spannet på skidan. Sen kan man trådlöst ställa om spannet på skidan för att passa underlaget.

Och en liten servomotor flyttar bindningen framåt eller bakåt för att matcha spannet man valt.

Eller kommer det redan 2015?

Tompan14
1129 inlägg

Nojlas :

Man kan ju dricka öl istället?

Men herregud Nojlas, på dig låter det ju som om man kan genomföra denna ritual utan att offra en weissbier till pudergudarna! ;-)

pasen
147 inlägg
pasen 147 inlägg 10 år sedan

Jag tror formen under skidan kan få sig en omgång, iaf på puderskidor. Kolla på hur ett par vattenskidor ser ut under, liknande borde väl gälla i puder men kanske inte lika extrema "tunnlar".

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan

jeffa: Jag säger inte att alla skidor kommer ha rocker. Men begrepper rocker kommer vara standard och en vesäntlig del i varje skidas uppbyggnad!

yiu-han: intressant. Rent teoretiskt sätt skulle det säkert gå att bygga en sådan skida om typ två år om man satte igång idag... Frågan är om det går att bygga skidan så den fungerar mer än några dagar eller nån månad?

Carled
3588 inlägg

Look och Rossignol har förhoppningsvis lyssnat på alla skidåkare och har börjat tillverka FKS/Pivot-bindningarna igen. Och de tillverkar dem även i en ihopbyggd variant med gångfunktion, precis som Duken.

yiu-han
209 inlägg
yiu-han 209 inlägg 10 år sedan

@FF
Utvecklingen med att ändra egenskaper på material med elektricitet har kommit väldigt långt och användningsområdena är näst intill oändliga. Men vibrationer, flex i materialet, hållbarhet och låga temperaturer är rätt stora utmaningar. Men man kan ju önska och hoppas.

felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 10 år sedan

Skidor kommer antagligen vara tunnare, lättare och hållbarare men med bevarad styvhet.
Det är ett som är säkert!

Ett nytt fästsystem för bindningar är väl inte helt otippat heller?

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 10 år sedan

2020 har växthuseffekten nått så långt så när man pratar om skidor så är det underförstått vattenskidor. Denna trend har ökat enormt iom de nya supereffektiva el utombordarna på 150hk. ;-)

T-son

T-son Citera
The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 10 år sedan

Ovala belag på puderskidorna! hoh

omöjligt att få stopp på grejorna!

www.epicplanks.com Citera
RocketChazer
74 inlägg
RocketChazer 74 inlägg 10 år sedan

Nojlas :

Strax innan och runt millennieskiftet började det snackas om hiskeligt feta skidor på 80-90mm midja. Pocker Rocket såg dagens ljus och var en riktig feting... Folk undrade om man verkligen kunde åka pist med så breda skidor... Ja, det har ju hänt en del sen dess. 8-10 år senare pratar vi skidor med midjebredd på 100-140mm (ibland mer...), skidor utan spann, skidor med omvänt spann, rocker, etc etc.

Därför undrar jag vad folk tror om hur framtidens offpistskidor ser ut? Sisådär runt 2015-2020.
Form? Bredd? Längd? Konstruktion? Material? Flex? Någonting nytt?

Så upp till debatt! År 2015-2020 gräver vi upp tråden igen från freerides djupa arkiv och ser hur det blev. smile

Tjena Nojlas , gamle forumvän wink

Jag tror att man uppfinner ett piller som kan designas med olika upplevelser. ex. Alaskaåk elller 200 m -drop.
Alltså finns det inga skidor mer.
Alternativt är ett Playstation 12 som man kopplar upp sig hjärna till och får skidupplevelsen

Carled
3588 inlägg

Oy mate, kom på din egen idé! den där "paxade" jag 18 inlägg tidigare... ;-)

jeffa
985 inlägg

RocketChazer:

Sådana piller finns redan! Dom är olagliga och ohälsosamma och man ska ABSOLUT INTE ÄTA DEM! DET ÄR LIVSFARLIGT:::

Får jag min varning nu? Min senaste varning kom fick jag ju av ett liknande uttalande...

Jeffa

(sorry Ola, har varit ute och sprungit men kunde inte hålla mig längre, ledsen...)

RocketChazer
74 inlägg
RocketChazer 74 inlägg 10 år sedan

Carled :

Oy mate, kom på din egen idé! den där "paxade" jag 18 inlägg tidigare... ;-)

Hjälp sorry, såg inte det.
Men då har jag en ny idé :
Man kan blanda in gener från skidor in i foster.
När barnet sedan föds sitter skidorna redan på.

Carled
3588 inlägg

Hehe, så skidor har DNA och gener... Spännande! Och jag som trodde att frågan om belag hade porer eller inte kunde argumenteras in i oändlighet.

Wrede89
32 inlägg
Wrede89 32 inlägg 10 år sedan

Jag tror skidorna kommer se ut som båtar om 10-15år. Ungefär som KANOTER (KANDENSARE) eller som en sådan här träskbåt som åker jätte fort och som drivs med en fläkt ELLER så kommer man åka på sånna här långtail-boats som finns i Tailand fast skidor och så har man en sån här miljövänlig bensinslukande v8 på ryggen med en propeller längst ut och ner i snön.

Fatta vad enkelt allting blir. Då slipper man ju allt metallskrot till liftar och alla köer.

/O

balanselius
571 inlägg
balanselius 571 inlägg 10 år sedan

Med tanke på hur mycket bummare det kommer att var som slåss om snön som finns kvar i Alperna baserat på nuvarande expansionstakt tror jag att det optimala är något man kan åka ovanpå andra människor (skandinaviska bummare) med.
Eller så får man knata själv och då tror jag inte det kommer skilja sig så mkt från dynafitgrejerna som redan finns.

Dem är bra! låter lika illa som Mig gillar snö! Citera
balanselius
571 inlägg

Nojlas :

är inte keramiska material väldigt spröda?

annars har jag funderat på om det inte borde gå att göra hela belaget i nån metall med en struktur då är "stål"kanten en del av belaget och det går att slipa till hela om den blir repig eller böjd osv, finns säkert några praktiska problem med dettat som jag förbisett men det är ju R&D:s jobba att fixa.

Nojlas
3047 inlägg

balanselius :

Nojlas :

annars har jag funderat på om det inte borde gå att göra hela belaget i nån metall med en struktur då är "stål"kanten en del av belaget och det går att slipa till hela om den blir repig eller böjd osv, finns säkert några praktiska problem med dettat som jag förbisett men det är ju R&D:s jobba att fixa.

Jo, jag tror den idén faller på det wink

För övrigt tror jag vi kommer få se mer tingel-tangel på offpistskidorna. Vred, spakar och knappar som ändrar egenskaperna, utbytbara delar etc etc. Eller en skida som ändrar sig själv efter underlaget.

www.dpsskis.com Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 10 år sedan

Hittills har jag några favoriter med lite modifikation.
Stålkanter har ersatts av ett stenhårt belag som inte vallas längre...utan ölas/groggas för att få dom snabba igen....kan även snapsas.

Head kommer att utveckla ett chip som ställer in exakt den typ av spannprofil som åkare behöver till underlaget (chipet kommer för övrigt att heta FKNA Chip då de har köpt upp PM Gear). Skidan i sig är en Head Monster 104 då dom va lite extra balla och la på en hel mm för att hypa upp snacket om Heads nya fetaste feting.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
jeffa
985 inlägg

Är det någon som verkligen tror på alla gadgets vissa tillverkare vill sätta på sina skidor? Kommer ni ihåg lampan som Rossingol hade på sina Merlinskidor b.l.a, vajern som ska fixa till rocker när man behöver samt rattar hit och dit som ska ändra egenskaper på skidan...

Jag tror allt detta krimskrams endast handlar om att hitta nya argument för företagen att övertyga dig om att välja just deras produkt.

Vad tror ni angående dessa "extra features"? Någon som har någon erfarenhet där?

Jeffa

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 10 år sedan

jeffa :

Är det någon som verkligen tror på alla gadgets vissa tillverkare vill sätta på sina skidor? Kommer ni ihåg lampan som Rossingol hade på sina Merlinskidor b.l.a, vajern som ska fixa till rocker när man behöver samt rattar hit och dit som ska ändra egenskaper på skidan...

Jag tror allt detta krimskrams endast handlar om att hitta nya argument för företagen att övertyga dig om att välja just deras produkt.

Vad tror ni angående dessa "extra features"? Någon som har någon erfarenhet där?

Jeffa

var det inte völkl som hade lampan?

Ehhmm..jag måste iaf säga att heads liquid metal verkar fungera riktigt bra! Testade Monster 88 förra året i sjukt uppkört. Trots att det var en kort längd,170 ngt, så kändes den verkligen inte den inte så ostabil som jag jag trodde att den skulle vara. Var även lekfull och kvick i flackare partier. Så det tror jag fungerar iaf!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
jeffa
985 inlägg

K2 var det faktiskt nu när jag tänker efter... Merlin hette den modellen men jag tror lampan fanns på flera.

Farsan har ett par. Gick på typ 10 000 lax då. Tror han körde på den 2-3 ggr. Bra investering...

Ska faan se om jag kan sno åt mig dem nästa gång jag hälsar på.

Jeffa

Snowgod
Online 512 inlägg
Snowgod 512 inlägg 10 år sedan

balanselius :

Nojlas :

Det blir ju rätt knepigt att arbeta med "metallbelaget" om resten av skidan är, som idag, i plast, trä, gummi och fibermaterial sammansatt mad brandfarligt lim. Ska du göra nånting med belaget så blir det ju jävligt varmt.

Försökte svetsa ihop en demolerad stålkant en gång. Kanten blev bra men skidan blev deformerad och förkolnad...

GePe
81 inlägg
GePe 81 inlägg 10 år sedan

funktioner och designer har jag inte orkat tänka igenom än, men marknadsmässigt tror jag att utvecklingen kommer att gå mot fler mindre tillverkare.

Utvecklingen kommer att gå fortare och fortare samt att marginalerna kommre att sjunka ytterligare. Detta kommer att bli tufft för de stora jättarna tack vare deras skyhöga overheadkostnader. Framtiden tillhör små källarbolag som snabbt kan anamma nya trender och som finns närmre åkarna och därför är mer trendkänsliga samt att de har kortare väg till förändring.

Den här tråden borde bli riktigt kul att gå tillbaka till om 10 år, se till att spara den på nåt säkert ställe, hehe.

Question the Answers Citera
MarkusHedstrom
32 inlägg
MarkusHedstrom 32 inlägg 10 år sedan

det kommer inte ens finnas snö då

balanselius
571 inlägg

jeffa :

K2 var det faktiskt nu när jag tänker efter... Merlin hette den modellen men jag tror lampan fanns på flera.

Farsan har ett par. Gick på typ 10 000 lax då. Tror han körde på den 2-3 ggr. Bra investering...

Ska faan se om jag kan sno åt mig dem nästa gång jag hälsar på.

Jeffa

k2 hade ett helt gäng skidor i slutet av 90-talet med piexoelektronik, vibrationerna tas upp av en platta som när den böjdes omvandlade energin till elektricitet som "släpptes" ut av "lampan"(en liten diod?).
Har för övrigt kvar ett par X-15 (med lampan) som fortfarande blinkar glatt när man flexar skidan. och vad jag minns var de flesta av "lampmodellerna " väldigt bra och populära, men vet inte hur mkt det var tack vare piezodämpningen.

Setermaan
2453 inlägg
Setermaan 2453 inlägg 10 år sedan

Skottsäkert belag och flex som en hoppstylta står på min önskelista i alla fall...

Setermaan International Horseforce Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Nojlas (10 år sedan)

Jeffa:
Jag tror (tyvärr) dessa gadgets är på stark frammarsch. Ska bli intressant att se om dessa påfund får fäste i freeridevärlden...

Gepe:
Tror också på små innovativa tillverkare som kör hårt på sina egna idéer. De poppar upp som svampar ur jorden.

...Kan vi få hit lite bilder på den där lamp-skidan?

www.dpsskis.com Citera
jeswes
120 inlägg
jeswes 120 inlägg 10 år sedan

Kanske en skida med små snökanoner fram på skidorna!smile och även nån slags pistanordning.. sen när när riktiga snön har kommit så kan man koppla bort snökanonerna och bara ha kvar pistanordningen så att man alltid får nypistat!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook