Snöskor

aelgen
176 inlägg
aelgen 176 inlägg 10 år sedan

Tjo!

Tänkte bara försöka reda ut en grej som jag funderat på. Jag åker en hel del offpist, dock aldrig så jag behövt gå genom pudersnön. Nu vill jag däremot ändra på detta och tänker inskaffa mig ett par ordentliga snöskor. Frågorna är följande: Finns det speciella snöskor som är gjorda så man kan ha snowboard kängor i dem? Eller gäller det bara att hitta några som har såpass stor storlek så man får i kängorna? Hur gör skidåkare? Kan man köra med skidpjäxor i snöskor, eller får man ha med sig ett par kängor som man byter till då man ska ha snöskorna? Finns det någon bra svensk site som säljer lämpliga snöskor?

Tack!

Pray for snow Citera

Svar

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad NP_Sweden (10 år sedan)

Tror du kan ha snowboardboots till de flesta snöskor, med skidpjäxor har jag ingen aning. Jag köpte förra året msr lightning asscent 30 http://www.msrgear.com/snowshoes/lightningascent.asp . Knappt så man märker att man har dem på sig och till dem har jag snowboardboots. Bra fäste också med dem. Men det finns ju även atlas http://www.atlassnowshoe.com/product/ , TSL http://www.naturkompaniet.se/

Fast skidåkare brukar ha stighudar isstället för snöskor.

aelgen
176 inlägg

Ah ok, hade helt glömt bort stighudar!

Tack för tipsen, ska kolla in dessa skor. Har du kanske även något tips på bra ryggsäck där man lätt kan fästa dem och brädan? big_smile

Tack!

Pray for snow Citera
Niiiicke
605 inlägg

aelgen :

Ah ok, hade helt glömt bort stighudar!

Tack för tipsen, ska kolla in dessa skor. Har du kanske även något tips på bra ryggsäck där man lätt kan fästa dem och brädan? big_smile

Tack!

Fast ang. stighudar handlar ju allt hur brant det är. Det är ju lika med snöskor även om du har typ någon stegjärnstagg under dem och rätt bra fäste med alla taggar. Men vissa branter kan kräva och underlätta med stegjärn också. Köpte själv ett par stegjärn från grivel G10 wide, enda som verkligen passar för snowboardboots som jag har sett. Dock ej för snorbrant isklättring. Sen kan man dra diskussionen hur lång som helst och komma in på mer prylar som behövs ang. glaciärer och så men vi stoppar här tror jag...hehe.

Men ett tillägg till snöskor är stavar tredelade som du lätt kan fälla ihop och klämma in i ryggsäcken. Skönt att ha en isyxa när man vandrar med snöskorna och snowboarden också. Det behövs inte någon mer avancerad om du inte verkligen SKA isklättra. Jag har beställt BD venom http://www.blackdiamondequipment.com/gear/venom.php

Ang. ryggsäck är nog min 9-10 år men den håller än. Är rena ryggsäcksdjungeln nu med egenskaper hit och dit. Men försök ta en lagomt stor ryggsäck, inte förstor och inte förliten ang. volymen. På min ryggsäck har jag ett snowboardfäste som jag klickar på utsidan på ryggsäcken som jag kan ha snowboarden på. När jag åker nerför brukar jag dra fast snöskorna där, funkar väldigt bra faktiskt. Har inte sett någon ryggsäck med något specifikt snöskofäste. Kan tyvärr inte tipsa om någon specifik ryggsäckmodell men haglöf kan jag bara säga bra om visserligen. Men viktiga egenskaper på en ryggsäck för en snowboardåkare tycker jag är fäste för snowboard både vågrätt och lodrätt helst, fäste för isyxa, snöskor och 3 - delade stavar. Och att volymen på ryggsäcken är praktiskt samtidigt som du får med dig allt skit som du vill trycka ner i ryggsäcken. De hade faktiskt ett test på ryggsäckar i åka skidor för några nummer sedan vilken som var bäst, för skidåkare visserligen. Om du vill kan jag leta efter det numret och säga vilken rygga de tyckte var mest praktiskt för skidåkning. Dakine helipro är väl kultförklarad av alla säsongare visserligen.

Sen tar jag förgivet att du har en tranceiver du kan använda, spade, sond och kunskap om laviner och ev. glaciärer. Underskatta aldrig att hyra en guide.

Over and out!/NICKE

aelgen
176 inlägg

Tack så mycket för det utförliga svaret! Om du har möjlighet får du gärna berätta vilket nummer eller vilken ryggsäck det var, hade varit skit schysst!
Tranceiver är planerat och ska inte ge mig ut utan guide. Tanken är att börja lite lättare i området där jag åker varje år och jag känner till det mesta, bara ta sig lite högre och sen komma ner på slingor jag känner till. Sen vill jag fixa all utrustning så jag har det klart inför nästa säsong då lite mer seriös freeride är planerat.

Helipro har jag iofs hört talas om men ännu inte klämt och kännt på. Live supporten på backcountry.com kanske även kan jag någa bra tips, alltid värt ett försök.

Så kort och gott det jag tänkt skaffa är:
transceiver
vikbar spade
hopfällbara stavar
ishacka
snöskor
lämplig ryggsäck där allt får plats wink

Glömmer jag något viktigt?

Pray for snow Citera
Niiiicke
605 inlägg

Vill du ha tips på alla de sakerna du ska köpa, håller nämligen på att uppdatera min snowboardutrustningen och har beställt allt de du ska ha. Har t o m fått vissa av prylarna. Ska leta reda på tidningen så ska jag berätta vilken ryggsäck de tyckte var bäst. Personligen har jag inte riktigt fastnat för dakine helipro, känns som den passar bäst för liftnära offpist och att om man ska ha snöskor, snowboard, stavar, ishacka m.m. med sig så finns det bättre ryggor.

Du glömde sond och den ska vara över 2 m och jag skulle även lägga till stegjärn. Inte alltid så lätt att få tag i grivel G10 Wide så passa på när du har chansen och de kostar trots allt bara kring tusenlappen. Sedan kan vi ju börja prata om goretex, polartec och hur mycket man vill skydda ryggen och så när man är ute och åker snowboard men det kan vi ta en annan gång! :-)

Nu har jag hittat tidningen, alltså åka skidor nr 2 2008 och enligt dem ur skidåkarsynpunkt så utnämnde de ortovox freerider 24 liter till bäst i test. Kostar 1400:-, väger 1390 gram samt har I och A fäste. På plussidan: Sitter stabilt och smidigt på ryggen. På minussidan: Diagonalfäste för skidor saknas.

Over and out!/NICKE

aelgen :

Tack så mycket för det utförliga svaret! Om du har möjlighet får du gärna berätta vilket nummer eller vilken ryggsäck det var, hade varit skit schysst!
Tranceiver är planerat och ska inte ge mig ut utan guide. Tanken är att börja lite lättare i området där jag åker varje år och jag känner till det mesta, bara ta sig lite högre och sen komma ner på slingor jag känner till. Sen vill jag fixa all utrustning så jag har det klart inför nästa säsong då lite mer seriös freeride är planerat.

Helipro har jag iofs hört talas om men ännu inte klämt och kännt på. Live supporten på backcountry.com kanske även kan jag någa bra tips, alltid värt ett försök.

Så kort och gott det jag tänkt skaffa är:
transceiver
vikbar spade
hopfällbara stavar
ishacka
snöskor
lämplig ryggsäck där allt får plats wink

Glömmer jag något viktigt?

aelgen
176 inlägg

Tackar tackar! Snubblade faktiskt in på den ryggan i går kväll när jag surfade runt lite. Verkar riktigt nice, och gött med olika sätt att fästa.
Kläder har jag som räcker till (om man utgår från att dyrt = bra på peak performance big_smile) och ryggplatta har jag också. Sonden glömde jag skriva till.

Pinsamt men vad är stegjärn? Typ "taggar" man sätter under kängorna eller?

Tack för tipsen, får börja rota igenom webbshoppar ordentligt nu!

Pray for snow Citera
Niiiicke
605 inlägg

aelgen :

Tackar tackar! Snubblade faktiskt in på den ryggan i går kväll när jag surfade runt lite. Verkar riktigt nice, och gött med olika sätt att fästa.
Kläder har jag som räcker till (om man utgår från att dyrt = bra på peak performance big_smile) och ryggplatta har jag också. Sonden glömde jag skriva till.

Pinsamt men vad är stegjärn? Typ "taggar" man sätter under kängorna eller?

Tack för tipsen, får börja rota igenom webbshoppar ordentligt nu!

Titta på http://www.grivel.com/ ang. stegjärn och då är G10 Wide bäst för snowboardåkare. Typ en sko med taggar du spännar fast på bootsen, titta på grivellänken så förstår du.

Ang. sond ska du ha aluminiumsond med stålvajer tycker jag. http://www.blackdiamondequipment.com/ge … _guide.php

Over and out!/NICKE

aelgen
176 inlägg

aa ok nu förstår jag vad de är för något. Beställde du dina prylar från blackdiamond? Eller finns det någon återförsäljare i Europa? Verkar lite väl meckigt att behöva faxa över kopia på kontoutdrag osv. Får googla runt lite och se vad man kan hitta!

Tack för all info! big_smile

Pray for snow Citera
Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 10 år sedan

aelgen :

aa ok nu förstår jag vad de är för något. Beställde du dina prylar från blackdiamond? Eller finns det någon återförsäljare i Europa? Verkar lite väl meckigt att behöva faxa över kopia på kontoutdrag osv. Får googla runt lite och se vad man kan hitta!

Tack för all info! big_smile

Naturkompaniet säljer black diamond och en del andra butiker också. http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/ är en bra butik!

aelgen
176 inlägg

Perfekt! Det vat inte mycket du saknade svar på!

Tack för all hjälp! trakasserar dig vidare via PM om det går bra ifall jag har fler frågor =P

Pray for snow Citera
Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 10 år sedan

aelgen :

Perfekt! Det vat inte mycket du saknade svar på!

Tack för all hjälp! trakasserar dig vidare via PM om det går bra ifall jag har fler frågor =P

Haha, har tips ang. de mesta prylar i alla fall en snowboardåkare behöver. Värre om man enbart åker skidor då. Bara att skicka ett PM om du har fler frågor.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 10 år sedan

Stegjärn och isyxa är absolut det första man bör köpa när man ska börja tura!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Butter
55 inlägg
Butter 55 inlägg 8 år sedan

Snor denna tråd istället för att starta en ny.

Jag åker snowboard och tycker offpist är kul. Har bara åkt i lill-backen nära och i fjällen när man varit där. Är nu sugen på att skaffa mig ett par snöskor och annan utrustning såsom ryggsäck och spade nästa år. Snöskorna ska alltså passa till snowboardskor. Någon som har några förslag? Vet inte ifall det har någon betydelse men ska fylla 15, är runt 165cm och väger runt 58kg.

//Mvh Didrik.

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad NP_Sweden (8 år sedan)

Butter :

Snor denna tråd istället för att starta en ny.

Jag åker snowboard och tycker offpist är kul. Har bara åkt i lill-backen nära och i fjällen när man varit där. Är nu sugen på att skaffa mig ett par snöskor och annan utrustning såsom ryggsäck och spade nästa år. Snöskorna ska alltså passa till snowboardskor. Någon som har några förslag? Vet inte ifall det har någon betydelse men ska fylla 15, är runt 165cm och väger runt 58kg.

//Mvh Didrik.

MSR Ligtning ascent är min favorit ang. snöskor, http://cascadedesigns.com/en/msr/snowsh … nt/product men de har även andra modeller. Kolla tabellerna så du får rätt strl på snöskorna bara. Spade ska du köpa Voile http://www.addnature.com/product.aspx?p … ROSHOVELT6 Rand 28 är en bra ryggsäck för snowboard om man ska syssla med lite lättare topptur http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ … sv-se.aspx

Butter
55 inlägg

Okej, tackar för svaret.

Finns det någon svensk återförsäljare för snöskorna där jag kan hitta priser?
Angående ryggsäcken, hur sitter snowboarden när man går?
Jag är inte så påläst, vad är ett snöankare? ursäkta om man låter dum.

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad NP_Sweden (8 år sedan)

Butter :

Okej, tackar för svaret.

Köpte mina MSR av magazinet i karlstad annars kan det kanske bli halvsvårt att hitta någon återförsäljare kanske. Men msr lightning ascent går nog på 3000:- minst. På ryggan sitter brädan lodrätt. Här har du snöankare! http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=3943

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 8 år sedan

Jag har ett par Tubbs Flex Alp.
De fungerar ganska bra. Lossnar dock ibland i hälen vilket är jobbigt.

De ligger på €149 hos Sport Conrad
http://www.sport-conrad.com/page/produc … /prod/2482

Butter
55 inlägg

Niiiicke :

Butter :

Okej, tackar för svaret.

Köpte mina MSR av magazinet i karlstad annars kan det kanske bli halvsvårt att hitta någon återförsäljare kanske. Men msr lightning ascent går nog på 3000:- minst. På ryggan sitter brädan lodrätt. Här har du snöankare! http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=3943

Okej, vad är det som skiljer dem mot de lite billigare på http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=11214 då allt tillsammans kan bli lite dyrt.

//Didrik

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 8 år sedan

Egentligen bara tycke och smak! Personligen skulle jag aldrig köpa TSL. Tycker de är alldeles för plastiga och fungerar nog endast bra i puder vilket det inte alltid är. Anledningen till att jag gillar msr lightning ascent är att de sitter bra, hela skorna med kanter och taggar sitter ruggigt bra när man sätter ner foten och funkar i puder skapligt. Men visst, egentligen ångrar jag lite att jag köpte snöskor. Tycker snöskor endast är ett alternativ om man ska komma åt offpist i anslutning till skidanläggning. Rena toppturer som nästan alltid har en bit av flack terräng så är det splitboard som gäller. Det blir det för mig nästa vinter!

Butter :

Niiiicke :

Butter :

Okej, tackar för svaret.

Okej, vad är det som skiljer dem mot de lite billigare på http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=11214 då allt tillsammans kan bli lite dyrt.

//Didrik

Butter
55 inlägg

Okej. Precis, ibland är det inte puder, så ifall det är som du säger att de har för dåligt grepp på lite hårdare snö så är det ju ingenting att ha! Sen är splitboard inget alternativ för mig då jag åker för mycket i pisten, men för toppturer tror jag också den är överlägsen. Tack för svaren!

Tottek
194 inlägg
Tottek 194 inlägg 1 månad sedan

Vad är aktuellt i dagens läge då? smile

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 1 månad sedan

Tottek :

Vill du köpa snöskor? smile

Tottek
194 inlägg
Tottek 194 inlägg 1 månad sedan

Niiiicke :

Tottek :

Njae men mina snöbords vänner lär behöva göra det ^^

Niiiicke
605 inlägg
Niiiicke 605 inlägg 1 månad sedan

Tottek :

Niiiicke :

Tottek :

Njae men mina snöbords vänner lär behöva göra det ^^

Kolla med dem, har ett par fina msr lightning ascent som jag funderar på att sälja.

Kaskar
559 inlägg
Kaskar 559 inlägg 4 veckor sedan

Snöskor är... sådär. Jag har kört snöskor tidigare och tyckte det funkade jättebra. Tills jag provade att tura med skidor. Det är fan natt och dag mellan dem. Så bäst för att ta sig upp är splitboard.
Nackdelen är förstås att splitboard är schweeeinigt dyrt och att brädan tappar åkegenskaper (därom tvistar väl de lärde, vissa säger att en split funkar jättebra även i pist).

Men om vi håller oss till snösko-spåret. Det man vill ha är förstås yta. Ju större yta desto bättre bär det.
Däremot så blir det ju en ekvation. Stor yta = bökigare att få fast på ryggan och åka ner med.
Det finns två typer. Den klassiska snöskon med stålram. Såna modeller ökar man generellt ytan genom att göra dem längre.På senare tid har det även kommit snöskor där hela underdelen är i plast. Med dem skapar man större yta genom att i princip öka diametern. Nackdelen med bredare snöskor är att det tär att gå bredbent. (XXL kränger bägge dessa sorter så det är rekommendationen om man vill klämma o känna)

Nästa grej är fäste. De flesta snöskor verkar vara gjorde för att knata platt och remmarna sitter inte knallhårt.
En workaround jag gjorde var att ta ett par gamla snowboard-bindningar och montera dem. Att kunna spänna åt ordentligt är ett definitivt plus.
Så min budgetlösning var ett par snöskor från Jula, ett par gamla bindningar och lite meck i verkstan. Så var jag iväg uppför för under tusenlappen. Jag skaffade ett par tredelade stavar också rätt snabbt. Stavar underlättar rejält.

Men vad är det ultimata då? Det är förstås att kunna tura upp på skidor och sen bräda ner. Men det blir jääävligt meckigt att åka ner med ett par lagg i famnen. Eller dyrt om man ska lämna laggen på toppen varje gång man turar.
Folk jobbar på att hitta en lösning för det. Det finns ett märke som heter MTN Approach. Hopfällbara turskidor. De verkar dock rätt knepiga att få tag på och recensionerna är inte lysande heller. Det finns även ett märke som heter Driftboards som man kan kalla miniskidor med stighud. Men folk är inte så impade av dem heller.

Så summa summarum. Splitboard är fortfarande bästa lösningen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook