K2 Hell Bent, bara bra för puder ?

rickenz
8 inlägg
rickenz 8 inlägg 10 år sedan

Tjo!

Jag ska införskaffa mig ett par twintip, är ruskigt sugen på K2s Hell Bent, men alla produktbeskrivningar på dem tyder på att de är mest för puder och offpist.

Själv så åker jag mest i pist, men även mycket i parken. Självklart blir det ju en hel del puder också, men här i Sverige finns ju inte så stora möjligheter till riktigt gott puder. Vad jag har förstått så är tydligen skidor som är smala på mitten lättast att hantera när man hoppar. ???
Men nu är ju Hell Bent rätt breda på mitten..

Jag har även kollat in K2s Kung Fujas, som är 95 mm på mitten jämfört med Hell Bents 122 mm på mitten.

Så jag undrar hur stor betydelse tjockleken på mitten har, och vilka som lämpar sig bäst för mig.

Tacksam för svar /Richard

Svar

mistersedin
438 inlägg
mistersedin 438 inlägg 10 år sedan

När jag var i juvass i somras så var det en kille som jibbade med sånna, såg sjukt konstigt ut. Dom verkar iförsej helt sjukt sköna i offpist. Men det blir nog svårt i park..

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 10 år sedan

Hellbent är sbsolut ingenting för dig som åker mest pist och park. Den har ett omvänt spann och har således en åkyta på kanske metern (?) när den åks på hårt underlag. Detta tillsammans med mycket mjukt flex och dess bredd gör att den nästan blir så dålig som en skida kan vara för pist.

Kung Fujas är ett mycket bättre val, en bra kompromiss mellan pist, park och offpistegenskaper.

Dahlbom
2 inlägg
Dahlbom 2 inlägg 10 år sedan

sjuka offpist, men går inte att köra i pist och park..

Klark
29 inlägg
Klark 29 inlägg 10 år sedan

Glöm dem med dina åkriterier! Kung Fujas kommer funka mkt bättre.

rickenz
8 inlägg

Okej, synd att dom är så snygga bara.
Tack för alla svar iaf smile

BTW, Utter, vad menas med omvänt spann ?

Willlmutt
330 inlägg
Willlmutt 330 inlägg 10 år sedan

Omvänt spann betyder att det är rocker, dvs att skidan är böjd åt andra hållet än en vanlig skida för att fatta sig enkelt. Alltså är den formad som en banan med "spetsarna" uppåt ungefär.

oboy Citera
NBorg
792 inlägg
NBorg 792 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Niklas_Borg (10 år sedan)

Det funkar för Pep Fujas att jibba med Hellbent. Men om du vill ha ett mellanting mellan Hellbent och Kung fujas finns ju k2 obSethed med 105 mm midja och rocker.

Där är obSethed: https://www.freeride.se/review/view.php?id=4618

Borgen Citera
The_ski_freak
100 inlägg
The_ski_freak 100 inlägg 10 år sedan

ÄR ju dock grymt hardcore o köra park me fetingar men som sagt e nog fujas du ska satsa på

E-Rockner
867 inlägg
E-Rockner 867 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad E-Rockner (10 år sedan)

http://img201.imageshack.us/img201/4989/artifact1985he3.gif

Det här är en bild på en snowboard men skidor med omvänt spann ser likadan ut när man tittar på dem i profil

Free your mind and your ass will follow Citera
oscarius
1352 inlägg
oscarius 1352 inlägg 10 år sedan

Jag måste säga;

Dom är så jävla roliga att åka pist. Helt ofattbart. Så lekfulla. Så mycket sväng.
Och ja, jag är seriös.

I puder är de också fantastiska.

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 10 år sedan

[vimeo]
- Hellbents i park så går gör det

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 10 år sedan

this is rocker! http://www.ubergood.net/wp-content/uplo … arider.jpg

moderatorer är sura Citera
R-R
1176 inlägg
R-R 1176 inlägg 10 år sedan

Tror att Kung Fujas eller Rossignol SAS S3 BC(90 mm) räcker för dig... Helllbent blir nog jobbigt i parken...

The_ski_freak
100 inlägg
The_ski_freak 100 inlägg 10 år sedan

Hogizz :

[vimeo]
- Hellbents i park så går gör det

så gött me lite feta skidor

Willlmutt
330 inlägg
Willlmutt 330 inlägg 10 år sedan

Förresten, är K2 med på ISPO mässan?
Har inte sett något från dem i freerides sammandrag..

oboy Citera
E-Rockner
867 inlägg
E-Rockner 867 inlägg 10 år sedan

Willlmutt :

Förresten, är K2 med på ISPO mässan?
Har inte sett något från dem i freerides sammandrag..

https://www.freeride.se/img/content/large/5547.jpg

https://www.freeride.se/img/content/large/5548.jpg

https://www.freeride.se/img/content/large/5551.jpg

lite bilder på k2 09/10 från swesportmässan. Är ganska säker på att k2 hade skidor på ISPO också, det är bara det att freeride inte tog några mer bilder på dem i och med att de redan hade tagit bilder på swesport

rickenz
8 inlägg

Tänkte bara fråga en sak till, hur ska jag montera bindningarna ?
Mittmontering eller lite längre bak?
Vad är fördelarna med mitt/inte mitt ?

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 10 år sedan

På vilken nivå åker du pist, offpist och park?

Tex vad kör du för trix i parken och klarar du av att hålla carvingsvängar osv...

Jag åker på ett par 98mm breda Ross Scratch BC och dom är tunga att jibba med, har ett par smalare och lättare som jag hoppar med...

Dom hade ett par Hellbent på skiduthyrningen i Stryn i sommras och jag som tycker mina scratch är tunga ... JESUS ... Hellbenten är igen lättviktare och skulle inte kunna tänka mig att köpa ett par sådana om man åker som du PIST...

rickenz
8 inlägg

linder :

Tex vad kör du för trix i parken och klarar du av att hålla carvingsvängar osv...

Jag åker på ett par 98mm breda Ross Scratch BC och dom är tunga att jibba med, har ett par smalare och lättare som jag hoppar med...

Dom hade ett par Hellbent på skiduthyrningen i Stryn i sommras och jag som tycker mina scratch är tunga ... JESUS ... Hellbenten är igen lättviktare och skulle inte kunna tänka mig att köpa ett par sådana om man åker som du PIST...

I pisten går de ju undan, i parken så har jag väl inget jättehög nivå, men sätter ju railsen å typ 360 å såna lätta grejs.. i offpisten vet ja väl inte riktigt. Men det lutar väldigt mycket åt att jag köper Kung Fujas nu !

Undrar lite om monteringen, nån som vet nåt ?

E-Rockner
867 inlägg

rickenz :

linder :

I pisten går de ju undan, i parken så har jag väl inget jättehög nivå, men sätter ju railsen å typ 360 å såna lätta grejs.. i offpisten vet ja väl inte riktigt. Men det lutar väldigt mycket åt att jag köper Kung Fujas nu !

Jag kör på Kung fujas och gillar den. Den funkar över allt, men den är ju inte bäst på något utan det är en "kompromiss skida". Jag kör även med bakmonterade bindningar. Tycker att det är osmart att mittmontera om man inte ska åka mycke switch.

rickenz
8 inlägg

E-Rockner :

rickenz :

linder :

Jag kör på Kung fujas och gillar den. Den funkar över allt, men den är ju inte bäst på något utan det är en "kompromiss skida". Jag kör även med bakmonterade bindningar. Tycker att det är osmart att mittmontera om man inte ska åka mycke switch.

Då har jag bara snabba frågan, vad menas med att åka switch? baklänges eller?

E-Rockner
867 inlägg

rickenz :

E-Rockner :

rickenz :

precis

rickenz
8 inlägg

E-Rockner :

rickenz :

E-Rockner :

precis

Okej, så om man åker mycket bakänges bör man då överväga att mittmontera ?

Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 10 år sedan

rickenz :

E-Rockner :

rickenz :

precis

Okej, så om man åker mycket bakänges bör man då överväga att mittmontera ?

Ja om du åker mycket switch så är det lättare med mittmonterat. annars så känner i alla fall jag ingen skillnad.

moderatorer är sura Citera
EMILS
4 inlägg
EMILS 4 inlägg 10 år sedan

jag har själv ett par K2 Kung Fujas. och jag är riktigt nöjd med dom, man flyter i pudret hur bra som helst. och i parken funkar dom också bra, även i pisten är dom ruskigt bra (:

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook