Länkade produkter
Head MONSTER 88
17 recensioner, betyg 4,6
Salomon Lord
6 recensioner, betyg 4,2

Salomon Lord Vs Head Monster 88

Martok
260 inlägg
Martok 260 inlägg 10 år sedan

Vilka skida av dessa 2 är bäst avsedd för pisten samt offpisten?

Svar

solfiluren
293 inlägg
solfiluren 293 inlägg 10 år sedan

jag tycker att båda dessa är en perfekt allround skida som är lämpar för både pist och offpist men jag hade nog valt monstern i pisten och lord i offpisten om jag hde varit tvungen att välja wink

ass e nice Citera
Martok
260 inlägg

Okej, har du test åkt någon av dessa skidor? tror att båda har lika bredd på midjan så jag är inte så säker på att välja vilken av dom man ska satsa på, blir ju mest pist men en del offpist också,

stojje
86 inlägg
stojje 86 inlägg 10 år sedan

Jag kan bidra med en jämförelse mellan monster 88 och Völkl mantra, båda är omtyckta i såväl offpist som pist.

Monster 88 är snäppet bättre i nästan allt, pist, stabilitet, följsamhet, och i det mesta av offpisten. Är en mycket kompetent skida.
Men Völkl Mantra flyter bättre i tung djup snö, och ibland är det ju den känslan man vill åt.
Hoppas detta kan hjälpa dig på traven något

Sir Stojje Citera
Martok
260 inlägg

Okej, vet du hur det är med svängradien för monster 88an?

solfiluren
293 inlägg

Martok :

Okej, har du test åkt någon av dessa skidor? tror att båda har lika bredd på midjan så jag är inte så säker på att välja vilken av dom man ska satsa på, blir ju mest pist men en del offpist också,

kör du nåt i park??

ass e nice Citera
Martok
260 inlägg

Nepp, ytterst lite, mest pisten och offpisten men mera åt pist hållet, har redan en salomon crossmax w12 men är lite less på att åka med den i uppåkta backer.

Martok
260 inlägg

Okej tackar, 175 126/88/112 0 19.20 , blir isf den längden, men den skidan är väll inte isf så bra för kort svängar?

solfiluren
293 inlägg

lorden på 177 har en schysst radie på 17.4 så visst den är kanske något bättre i den biten men jag tror inte det märks någon skillnad på det....

ass e nice Citera
Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 10 år sedan

Monster är inte den bästa för korta svängar nej. Det är trots allt en skida som inte är bäst på nåt, och inte heller sämst på nåt, för att sammanfatta den kort.

Martok
260 inlägg

Okej, vet ni nån annan bra twintip skida som är bra för allaround eller en all mountin skida med midja smalare än 90 mm?

solfiluren
293 inlägg

Dynastar Legend Mythic Rider är schysst., k2 extreme, scott peo ,, scott punisher är en riktigt bra skida.

ass e nice Citera
solfiluren
293 inlägg

K2 Apache Outlaw Flat funkar nog också finfint smile

ass e nice Citera
Martok
260 inlägg

okej, aja blir nordica hot rod jet fuel eller salomon lord så.

Martok
260 inlägg

vilken längd skulle ni rekomendera på salomon lord isf? väger 92 och är 192 cm, 169 cm eller 177, om man håller sig till pisten en del och puder snö.

bjork52
56 inlägg
bjork52 56 inlägg 10 år sedan

Har inte åkt på någon av skidorna men med den kroppshyddan skulle jag inte titta på så korta skidor. I fallet Lord så blir det 185cm som jag antar skulle vara mer lämplig.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Nojlas (10 år sedan)

Varför inte gå upp på något lite köttigare? Typ head mojo 94? (om det nu ska vara head)
Dynastar legend pro är ju en trevlig skida annars...

Lika bra i pisten, bättre i offpisten!

www.dpsskis.com Citera
Martok
260 inlägg

jo de är najs skidor. men vill ha en skida med en midja under 90mm gärna, som funkar bra i pisten också.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 10 år sedan

Martok :

jo de är najs skidor. men vill ha en skida med en midja under 90mm gärna, som funkar bra i pisten också.

Själv anser jag att skidor på 90-100mm presterar lika bra, och ibland faktiskt bättre i pisten än skidor 80-90mm. Dels p.g.a. att vridstyvheten börjar bli riktigt bra i feta skidor, men även för att de fetare skidorna oftare är mer påkostade "storebrorsor" till de smalare skidorna. Visst tar det lite längre tid att få upp den på kant, men jag tycker skillnaden är väldigt marginell.

www.dpsskis.com Citera
Martok
260 inlägg

Sant, men på dom fetare skidorna, så blir väll sväng radien mycket större också? och desto mer fart måste man ha.

bjanne
76 inlägg
bjanne 76 inlägg 10 år sedan

Det beror helt på om tillverkaren tar hänsyn till ett större midjemått och låter tip och tail få större mått dom med. Ju bredare skida desto mer fart för att kanta den stämmer, men det är ingen större skillnad på att kanta något på 90-100 och 80-90.

Jag antar av dina senare inlägg att du helt slutat titta på Monster skidan? Det är nog bra. Har själv en sådan skida och den införskaffades för att fungera som allt i allo skida. Dock är mitt intryck av skidan att den gör sig bäst i pisten. Den har absolut inget i lössnö att göra. Skidan skulle funkat om Head hade gett den en bättre nos, men som läget är just nu så är nosen mer inspirerad av Heads RC skidor och designad för att ge väldigt lite luftmotstånd snarare än att ge flyt i offpisten.

Jag har inte provat Salomonskidan, men jag vet att dom har byggt in en tendens till tiprocker i skidan vilket borde ge bättre egenskaper än Headskidan i puder, samt inte påverka särskilt mycket i pisten. Det enda problemet jag ser med Salomonskidan är att den är twintip och således kommer ge dig mycket mindre åkyta än vad du köper skida för. Med din vikt och längd skulle jag inte ens titta åt de kortare längderna. Att ha en skida som är kortare än sig själv kan passa i vissa situationer, men att ha det som standard inställning när du ska köpa en skida, speciellt av detta slaget, är helt befängt.

Martok
260 inlägg

okej, jo jag har uteslutit moster 88 men moster 82an är lite lockade nu när de är bra pris på den, sedan så är jag inne på völkl unlimited ac50 också, verkar vara en grymt bra pist skida och bra för puder också.

bjanne
76 inlägg
bjanne 76 inlägg 10 år sedan

82an är precis lika dålig som 88an, om inte sämre... Har en kompis som kör på den. Völkl skidan har jag inte bättre koll på än en snabbkoll på google. Skidor som i Sverige marknadsförs som "puderskida" är oftast alldeles för pistorienterad för att egentligen fungera som puderskida. Om du vill ha en skida som funkar för allt, så hade jag satsat på en skida runt 95 i midja, tex Völkl Mantra eller något liknande.

balanselius
571 inlägg
balanselius 571 inlägg 10 år sedan

82:an är ju verkligen befängt,
varför denna besatthet vid under 90 mm och att ens fundera på 169 i längd?
Som Nojlas sa så är nog Mojo 94 (187cm) det vettigaste från Head att fundera på.
Med risk för att låta nedlåtande så tycker jag du låter förvirrad och behöver testa fler skidor innan bestämmer dig.

Dem är bra! låter lika illa som Mig gillar snö! Citera
Martok
260 inlägg

Sant,

helsing
53 inlägg
helsing 53 inlägg 9 år sedan

Jag äger ett par Lord och har kört på dom i en säsong nu, jag är 193 och väger 100 pannor. Jag är faktiskt riktigt nöjd med dom, bra grepp även i hård pist, kanske inte is men ligger man på tryck så är den sjukt skön i alla pistlägen. Jag körde även på dom i engelberg denna säsongen då vi hade ganska djup puder att leka i. Flytet är helt okej, dock väger jag en hel jäkla del så det kan bero på det. men har man fart så går allt smile skogsåkning tycker jag är riktigt skönt med dessa skidor, när det inte är för djupt. dom går smidigt och lätt hela tiden och man har full kontroll över skidorna!

Vad gäller längd så skulle jag säga att det är ett måste att köra 185 då dom inte känns långa för fem öre! om du har frågor så ställ dom! wink

//Helsing

Martok
260 inlägg
Martok 260 inlägg 9 år sedan

Lite gammal tråd hehe ^^ blev ett par ross s7or 188 och ett par kuros 195:P men tack ändå.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook