äldre skibum- eller äldre, ja... runt 30

konrad3
1 inlägg
konrad3 1 inlägg 10 år sedan

tjena

jag drar ner till alperna någon gång i december. finns det någon mer som liksom jag är runt 30 och inte 20- som fortfarande gillar átt dra iväg på sånt här? vore kul med kontakt i så fall.

i alla fall så bryr jag mig inte så mycket om vart det blir. tänker också ta bilen ner så att allting man behöver kommer med, kanske även cykeln? vore bra att ha 1 el 2 att dela bensin med.

tomas

Svar

Natly
33 inlägg
Natly 33 inlägg 10 år sedan

Hej hej
Jag siktar mot St anton i vinter och håller på och söker boende och jobb för fullt!
Är det något du e intresserad av?
haj

natly Citera
Iiamia
5 inlägg
Iiamia 5 inlägg 10 år sedan

Halloj!

Hade också gärna hittat lite "äldre" folk men jag siktar på Kanada. :-)

Iiamia Citera
rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 10 år sedan

Ev intresserad. Hör gärna av er om ni behöver fylla ut en lgh någonstans.

Equal rights and Justice. Citera
Gally
11 inlägg
Gally 11 inlägg 9 år sedan

Vi är två till som tänker Kanada. Det är svårt att välja ställe! Sun Peaks verkar som ett schysst mindre ställe, kanske mindre puderkonkurrens än Fernie?
Finns det fler gamlingar därute?

Gally Citera
Galenskap
3 inlägg
Galenskap 3 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Galenskap (9 år sedan)

.

Sunk
24 inlägg
Sunk 24 inlägg 9 år sedan

Halloj!

Så det finns lite "gamlingar" där ute som vill iväg, fan va najs! Kollade inte så mycket innan jag postade en egen tråd men sen fann jag den här.

Jag har som fått en gnagande känsla i mig att jag skulle vilja åka iväg, innan man sitter med större saker i livet som kanske gör det omöjligt att åka. Kanske "sista chansen" nu, vad vet jag. Kan vara 30 års kris också!?

Känner dock inte för att dra iväg helt själv, därför vore det kul att komma i kontakt med lite folk här!

Min tanke var väl inte att vara borta hela vintern från december utan kanske mer gå på kvalitet och vara borta febr, mars ev. delar av jan. Och förhoppningen är att inte behöva jobba så mycket eller inte alls.

Hur långt har folk planerat? Svårt att få tag på boende? Var är bästa ställena i Kanada?

Ha det gött!

Kanada känns som ett riktigt bra allternativ, det är ju dessutom OS i vinter! smile

BackBack
1 inlägg
BackBack 1 inlägg 9 år sedan

Tjena,

Jag har också planer på att åka till Kanada i 2-3 månader efter nyår, skulle vara perfekt om man kunde hänga med någon/några som går i samma tankar. Har inte direkt några planer på att jobba samtidigt.

Iiamia
5 inlägg
Iiamia 5 inlägg 9 år sedan

För min del är planen Fernie. Vore kul om fler "pensionärer" dök upp där. Är det ngn som tänker samma sak så kan ni ju hojta till.

Iiamia Citera
Plenum
17 inlägg
Plenum 17 inlägg 9 år sedan

Jag har planer på att dra till Kanada, dock bara i 2 veckor! Under jul och nyår tänkte jag flyga iväg, och eftersom jag förmodligen kommer åka själv vore det grymt smidigt om jag kunde hyra in mig hos någon av er. Det vore ju kul att åka skidor ihop oxå såklart wink Jag är 34 år och åker telis och alpint och har egen lavinutrustning.

Mvh,

Henrik, Gbg

KlasS
44 inlägg
KlasS 44 inlägg 9 år sedan

Tjena !

Planer på Kanada nånstans. Två veckor, alternativt ta tjänstledigt och köra hela säsongen.

Fernie ? Castle Mountain ? Sun Peaks ? Whitewater ? Red Moutnatin ? Kicking Hourse ? Revelstoke ? Platser jag bara varit i mina drömmar.

Någon som kan komma med erfarenheter och rekommendationer om dessa platser.

Nån i "gammel-gänget" (är själv 36 år) som bor i Göteborg och som behöver träna upp ben och knä, för att klara klipp-droppen ? Hör av er.

Ha det bra !

/ Klas

KlasS Citera
gustaf_hafstrom
3 inlägg
gustaf_hafstrom 3 inlägg 9 år sedan

Tjena Tomas

Gött med fler "äldre" som drar iväg på säsong! smile
Själv fyller jag 27 och är från Göteborg och ska ner till Zell am See i Österike i december. Vi e ett gäng som ska ner och vi va där förra säsongen och jobbade hela vintern och åkte ihop, och det va en sjukt rolig vinter. Åkningen va riktigt bra och att bo i Zell e perfekt för det e nära till Kaprun med glaciäråkning, och Saalbach ligger ju oxo nära. I Zell e det lagom med svenskar, och i backarna e det rätt lite folk så offpisten blir inte uppåkt så fort vilket e gött om man gillar offpist, och det gör vi! smile
Hör av dig om du funderar på Zell!

Ciao Gustaf

Plenum
17 inlägg

KlasS :

Tjena !

Planer på Kanada nånstans. Två veckor, alternativt ta tjänstledigt och köra hela säsongen.

Fernie ? Castle Mountain ? Sun Peaks ? Whitewater ? Red Moutnatin ? Kicking Hourse ? Revelstoke ? Platser jag bara varit i mina drömmar.

Nån i "gammel-gänget" (är själv 36 år) som bor i Göteborg och som behöver träna upp ben och knä, för att klara klipp-droppen ? Hör av er.

Ha det bra !

/ Klas

Tjena Klas!

Vi är 2 killar som skall (kanske) dra 2 v. över jul/nyår. Hör av dig om det låter intressant att hänga på! ohenrik@hotmail.com

ulno7633
103 inlägg
ulno7633 103 inlägg 9 år sedan

Plenum :

KlasS :

Tjena !

Ha det bra !

/ Klas

Tjena Klas!

Vi är 2 killar som skall (kanske) dra 2 v. över jul/nyår. Hör av dig om det låter intressant att hänga på! ohenrik@hotmail.com

Jag och min tjej har bokat biljetter till Calgary på nyårsafton och tänkte stanna i 2 månader. Vi har inget boende än, men funderar på att hyra bil och åka runt lite. Vi har tidigare varit i Ferine 2 gånger, och kan varmt rekommendera det. Främst är det boendet som är problemet. Nästan alla jag varit i kontakt med vill hyra ut per säsong. Så att hyra per månad eller kortare perioder är svårt. Viss rabbat kan man få på hotel, men det blir ganska dyrt boende ändå. Hittar ni något så är vi intresserade.

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 9 år sedan

Klart som fanken att ni ska åka! Ni vet ju egentligen att alperna är så mycket bättre än Sverige!

/Magnus, 28 år och nybliven alp-bo

Plenum
17 inlägg

Verkar finnas hyfsat billigt boende i Revelstoke iaf. http://www.revelstokemountainresort.com … tners.aspx

det billigaste jag hittade på länken var Poppi´s
http://www.poppis.ca/

Liftkort verkar dyrt tycker jag. 70 canada bucks för en dag och 400 för 6 dagar i Revelstoke. Är det lika "dyrt" på alla orter i B.C?

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan

Plenum :

Verkar finnas hyfsat billigt boende i Revelstoke iaf. http://www.revelstokemountainresort.com … tners.aspx

det billigaste jag hittade på länken var Poppi´s
http://www.poppis.ca/

Liftkort verkar dyrt tycker jag. 70 canada bucks för en dag och 400 för 6 dagar i Revelstoke. Är det lika "dyrt" på alla orter i B.C?

Det ær dyrare i de flesta andra orterna...

Generiskt citat som alla gillar! Citera
gurklund
4 inlägg
gurklund 4 inlägg 9 år sedan

gustaf_hafstrom :

Tjena Tomas

Gött med fler "äldre" som drar iväg på säsong! smile
Själv fyller jag 27 och är från Göteborg och ska ner till Zell am See i Österike i december. Vi e ett gäng som ska ner och vi va där förra säsongen och jobbade hela vintern och åkte ihop, och det va en sjukt rolig vinter. Åkningen va riktigt bra och att bo i Zell e perfekt för det e nära till Kaprun med glaciäråkning, och Saalbach ligger ju oxo nära. I Zell e det lagom med svenskar, och i backarna e det rätt lite folk så offpisten blir inte uppåkt så fort vilket e gött om man gillar offpist, och det gör vi! smile
Hör av dig om du funderar på Zell!

Ciao Gustaf

Hejj Gustaf! Är en glad tjej som funderar på en säsong i zell am see. Aldrig varit där, men vad jag läst och hört låter det riktigt nice. Vet dock inte om jag passar in i gruppen "äldre" men har 24år att bidra med:) Letar efter boende..har du några tips? Har ni hittat boende, eller kanske har en plats att fylla ut? iaf för ett tag..
ha d gött /.t

Gally
11 inlägg
Gally 11 inlägg 9 år sedan

Nu har min kompis och jag bestämt oss för Revelstoke. Vi hade ju tänkt Sun Peaks först, men så kollade vi på lite filmer därifrån - det var små barn som småguppade ner i offpisten. Såg ut lite som Tegefjäll smile .

Så det blir Revelstoke från mitten av dec till mitten av april. Vi delar gärna boende med fler lugna människor. Om nån ska dit en kortare period så kanske vi kan knö ihop oss för att fixa billigt (kom på det nu, har inte kollat vad min kompis tänker om det).

Jag bor i Göteborg och skulle gärna komma igång och träna lite mer fokuserat (läs mer än knappt alls).
/Joel

Gally Citera
TeleMartin
62 inlägg
TeleMartin 62 inlägg 9 år sedan

Yepp, riktigt sugen på revelstoke, men bara ca 1-2 månader i typ mitten av jan till början av mars! Sen blir det roadtrip i alperna resten av vintern till ställen där det finns mest snö. Skulle behöva en soffa att krascha på i rev, så kan jag i gengeld erbjuda plats i min säsongarfamiljepeugeot 307 med glastak genom alperna!

Var i Kicking för två år sen, vilket är ett ruskigt bra fjäll!! Blir fort uppkört inom systemet, men knatar man 15-20 min hittar man alltid orört. Fernie däremot blir uppkört fortare än snabbt. Vad jag hört så är Whitwater (Nelson) lite för litet för att man ska kunna ha kul där i mer än två veckor, men det kanske bara folk säger för att dom vill va själva där...

Grym på frontflips, har några dåliga försök på dubbel back fl, men gillar mest att köra fortast. Kör telisar. Blir min nionde säsong och jag har inga planer på att sluta...

Joel_80
29 inlägg
Joel_80 29 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Joel_80 (6 år sedan)

...

Matte_p0wp0w
15 inlägg
Matte_p0wp0w 15 inlägg 9 år sedan

Hej,

Jag är en 29åring som har allvarliga ryck i skidmusklerna, har tidigare säsongat i Cham & Andermatt, men det va ett par år sedan.. Söker nån att dra med då ingen av mina ordinarie vänner vill säsonga. Är öppen för förslag på någon bra ort,
i vilket land är inte så viktigt - det viktiga är mycket snö o bra berg smile

Mvh Matte

schnyggve
3 inlägg
schnyggve 3 inlägg 9 år sedan

Hejsan

Jag ansluter mig också till skaran av åksugna 29åringar smile. Har inga jättekrav på ort men hade tänkt mig frankrike. Då jag har ett bra jobb här i svedala och Chefen vägrar släppa mig förren i februari så tänkte jag köra en halvsäsong feb-apr/maj. Nån mer som går i liknande tankar, eller behöver påfyllning i sitt bumkollektiv från feb?

//Jake

jake Citera
AnnaKarinL
13 inlägg
AnnaKarinL 13 inlägg 9 år sedan

En till 29-åring här med säsongarplaner.. Oklara planer än så länge. Jag har funderat på alperna, kanada, norge eller sverige..

Vill ha en hel säsong och behöver ett jobb, förra säsongen jobbade jag inget men kommer inte ha råd att göra så i år. Var i Fernie förra året, trivdes superbra men är lite trött på det berget. Året före det jobbade jag i Björkliden. För mig är bra åkning när det inte är uppkört och har ingenting emot att knata lite för att få det. Så om det är någon som vill komma med lite inspiration, pepp, boende, jobb eller sällskap till ett sånt ställe så kom igen! Kan åka lite varstans så länge det finns bra åkning där men behöver bara ta och börja bestämma mig!

Anna-Karin

radioleg
51 inlägg
radioleg 51 inlägg 9 år sedan

Vi är två killar, 30 och 27, som snackar om att ta en resa till StAnton några veckor i Januari, typ 5-25. Vi säsongade där 05/06 och kom då fram till att det hade varit soft att bila ner och bo i byn Pettneu några veckor(nära StAnton), som är billigare, och därifrån göra dagstripper för åkningen. StAnton hade ju inte heller vart fel om vi nu lyckas hitta ett bra boende där, vilket känns tufft. 2-3 veckor är väl den lösa planeringen. Bil kan bara fixas eventuellt, så om någon/några nappar på planen och dessutom har tillgång till bil - hör av er. En relativt billig resa utan jobb med bara massa åkning. Vi är definitivt öppna för ideer om att åka på andra platser. Kanada känns aningen dyrt bara.

mvh
/Olof

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 9 år sedan

vi e ett gäng runt 27 som letar efter något ställe där det inte är så många säsongare. kollar på davos men hittar inget boende men e vi fler går det kanske.

från 20 januari till sista mars kanske smile

Åk mer jobba mindre! Citera
quarnis
3 inlägg
quarnis 3 inlägg 9 år sedan

LawndartGustav :

vi e ett gäng runt 27 som letar efter något ställe där det inte är så många säsongare. kollar på davos men hittar inget boende men e vi fler går det kanske.

från 20 januari till sista mars kanske smile

Själv är jag bara runt 26 men är grymt sugen på att åka ner i slutet av januari och stanna till slutet på mars början av april, gärna till ett tysktalande område. Behöver boende att dela och om möjligt transport. Behöver inte nödvändigtvis jobba heller. Hör av er!

/Erik

K_A_L
22 inlägg
K_A_L 22 inlägg 9 år sedan

Letar efter boende från slutet av december och en månad framåt någonstans i BC. Har varit i Kicking Horse på två längre vändor. Så det är väl Revelstoke, Red Mountain, K.H eller Fernie som lockar.
Är det någon som vet med sig att de har en soffa/golv/sängplats över för någon som prioriterar skidåkningnen främst så är jag intresserad.

//Andreas

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 6 år sedan

Hur ser det ut i denna tråd? någon skidåkning i vinter? lutar mot Canada för mig....

pehrlow
26 inlägg
pehrlow 26 inlägg 6 år sedan

Om detta forum ska återupplivas vill jag också få in en fot! Jag satsar på att dra ner åtminstone i mitten av januari (efter examen) och stanna nån månad , sen kan det bli längre beroende på hur omständigheterna artar sig. Mitt hjärta kommer alltid klappa för Österrike men kan åka skidor på annan snö också. Är/får gärna sällskap. Så ser det ut för mig.

LawndartGustav
1098 inlägg

Montafondalen?

pehrlow
26 inlägg
pehrlow 26 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad pehrlow (6 år sedan)

Var tvungen att kolla upp Montafondalen... smile
Aldrig varit där men gjort säsong i närheten, Ischgl. Det låter trevligt.

LawndartGustav
1098 inlägg

e rätt sugen på Nelson i Kanada oxå... verkar inte va så mkt folk där...

claesthemas
70 inlägg
claesthemas 70 inlägg 6 år sedan

Montafon är gött.
Kort, men korrekt recension.

pwallberg
53 inlägg
pwallberg 53 inlägg 6 år sedan

Någon som är sugen på att åka till Chamonix i vinter? har en stuga med wifi, golvvärme och öppen eld.. Pris - delat rum 3000kr/vecka Eget rum 5000kr/vecka och vill man ha en "etta" så kostar det 8000kr/vecka big_smile Först till kvarn vinner! Ålder på folk är mellan 25 - 35 och de flesta jobbar hemmifrån med egna företag big_smile

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 6 år sedan

pwallberg :

Pris - delat rum 3000kr/vecka

girighet är alltid lika underhållande.

Equal rights and Justice. Citera
somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 6 år sedan

pwallberg :

Någon som är sugen på att åka till Chamonix i vinter? har en stuga med wifi, golvvärme och öppen eld.. Pris - delat rum 3000kr/vecka Eget rum 5000kr/vecka och vill man ha en "etta" så kostar det 8000kr/vecka big_smile Först till kvarn vinner! Ålder på folk är mellan 25 - 35 och de flesta jobbar hemmifrån med egna företag big_smile

Pricecheck tråden nästa

assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 6 år sedan

delat rum för 12000 kr i månaden? Jomensåatt

Hans Citera
erika_zug
17 inlägg
erika_zug 17 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad erika_zug (6 år sedan)

LawndartGustav :

Hur ser det ut i denna tråd? någon skidåkning i vinter? lutar mot Canada för mig....

Kanada later inte helt fel wink Dit har jag velat aka länga! Funderar pa att i sista minuten planera om min vinter sesong wink Jag har dock inte sa mycket koll.. Men är berädd att spara langt för att fa bra ak!

LawndartGustav -> har du nagra mer konkreta planer? eller koll pa vad som är bra? Du skrev Nelson nagonstans. Hur fixar man boende etc? Hur mycket maste man fixa?

Floaty
9 inlägg
Floaty 9 inlägg 6 år sedan

erika_zug :

LawndartGustav :

Kanada later inte helt fel wink Dit har jag velat aka länga! Funderar pa att i sista minuten planera om min vinter sesong wink Jag har dock inte sa mycket koll.. Men är berädd att spara langt för att fa bra ak!

LawndartGustav -> har du nagra mer konkreta planer? eller koll pa vad som är bra? Du skrev Nelson nagonstans. Hur fixar man boende etc? Hur mycket maste man fixa?

Monfadalen och Kanada i all ära. Själv har jag har valt Monte Rosa i livsnjutar-Italien smile Åker ner i mitten på december och stannar säsongen ut. Alltid kul med nytt folk och klart det vore kul att få sällskap av fler från "det äldre gardet".

LawndartGustav
1098 inlägg

erika_zug :

LawndartGustav :

Vet inte med boende eller så men går nog att fixa smile
Revelstoke är också på kartan... men de flesta jag känner som åkt runt rekommenderar Nelson smile
Anywho... var ska du då? när ska du dra och hur länge?

Vill åka mjuk fluffig snö nu! missade gårdagens åkning i Åre pga att jag inte bytt vinterdäck sad men på lördag, då jävlar!! big_smilewinktonguecool

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook