Freeride Video Awards 2009

johan
2882 inlägg
johan 2882 inlägg 9 år sedan

Årets tävling är igång!
https://www.freeride.se/videoawards2009/

larm
148 inlägg
larm 148 inlägg 9 år sedan

johan :

Årets tävling är igång!
https://www.freeride.se/videoawards2009/

awesome!!

www 151 till salu Citera
AnteeL
187 inlägg
AnteeL 187 inlägg 9 år sedan

Bara jag som har problem att streama klippen?

Alexander_Runhellen
284 inlägg
Alexander_Runhellen 284 inlägg 9 år sedan

alexrose :

nu är ju klockan 00:02, då borde ju bidragen gå att se?

hahaha. har du inte bättre saker för dig? tongue

Le monde est fait por le ski Citera
JesperEngstrom
146 inlägg
JesperEngstrom 146 inlägg 9 år sedan

Kul att mitt internet laggar ihop just nu..
Filmerna tar 12498192+4 år att ladda.
BAJSINTERNET sad

FannyMcdude
100 inlägg
FannyMcdude 100 inlägg 9 år sedan

Runan_the_Rocker :

alexrose :

nu är ju klockan 00:02, då borde ju bidragen gå att se?

hahaha. har du inte bättre saker för dig? tongue

klart man inte har bättre saker för sig..

jonathan_chips
1396 inlägg
jonathan_chips 1396 inlägg 9 år sedan

JesperEngstrom :

Kul att mitt internet laggar ihop just nu..
Filmerna tar 12498192+4 år att ladda.
BAJSINTERNET sad

tror det är servern det är fel på. tar typ 6-7min för mig som vanligtvis aldrig behöver buffra något.

ohreyyyyy Citera
johan
2882 inlägg

Just nu är det mycket hög belastning på vår videoserver vilket gör att streamingen/nerladdningen tar längre tid än normalt.

Chilla
507 inlägg
Chilla 507 inlägg 9 år sedan

"what was that", what was that? sick edit verkligen, grymt bra! hålls den klassen i tävlingen är detta bättre än JOSS!

JuliusAspman.wordpress.com Citera
MBurestam
449 inlägg
MBurestam 449 inlägg 9 år sedan

hur kommer det sig att det i en AMATÖR filmstävling finns filmer med pro åkare som simon dumont och harlaut, samt klipp från joss edits? pbp kan lika gärna göra en kortfilm, ställa upp med den, vinna allt och göra det omöjligt för amatörer att vinna.

Ground Touch Media Citera
ADouhan
188 inlägg
ADouhan 188 inlägg 9 år sedan

Studsmatte :

hur kommer det sig att det i en AMATÖR filmstävling finns filmer med pro åkare som simon dumont och harlaut, samt klipp från joss edits? pbp kan lika gärna göra en kortfilm, ställa upp med den, vinna allt och göra det omöjligt för amatörer att vinna.

tycker jag med, eftersom det är en amatör film tävling borde det kasnek bara vara amatör åkare som får tävla? åtminsto inte vara med i hela filmne utan kanske bara en film snutt?

lasssekongo
448 inlägg
lasssekongo 448 inlägg 9 år sedan

det är redigerarn som inte får vara pro

www.happypictures.tk Citera
MBurestam
449 inlägg

lasssekongo :

sant men att ha med joss klipp i sin redigering borde väl inte räknas? tongue då kan jag klippa ihop lite saker från årets skidfilmer och tävla med det wink

AFTERBANG
339 inlägg
AFTERBANG 339 inlägg 9 år sedan

Studsmatte :

lasssekongo :

sant men att ha med joss klipp i sin redigering borde väl inte räknas? tongue då kan jag klippa ihop lite saker från årets skidfilmer och tävla med det wink

dum i plytet eller? det är ju han som filmat skiten? klart han ska få använda det då? Joakim Åslund var ju med i team europe under JOSS, så klart han ska få använda sitt egna material.

han har ju inte tagit någon annans material?

A F T E R B A N G Citera
MBurestam
449 inlägg

AFTERBANG :

Studsmatte :

lasssekongo :

dum i plytet eller? det är ju han som filmat skiten? klart han ska få använda det då? Joakim Åslund var ju med i team europe under JOSS, så klart han ska få använda sitt egna material.

han har ju inte tagit någon annans material?

har han filmat det så är det ingen tvekan om saken! klart han ska få använda det.
jag säger bara att det är en amatör tävling. harlaut är pro, megapro. och är det joakim som filmar klippen från joss så är även han pro för vinklarna och ljuset är fantastiskt.

Owkee
615 inlägg
Owkee 615 inlägg 9 år sedan

fan vilka jävla servrar freeride har!
går ju fan inte o titta!

SMOOF PRODUCTIONS Citera
emildysholm
914 inlägg
emildysholm 914 inlägg 9 år sedan

la familia e bäst
!!!!!!!!!!!!!!!!!

lugnt elle ? Citera
Owkee
615 inlägg
Owkee 615 inlägg 9 år sedan

och jag tycker inte hller man ska få lov att delta om man är såpass duktig att man är med o filmar i joss.. detta är en amatörsfilms tävling...

SMOOF PRODUCTIONS Citera
Pojk19
161 inlägg
Pojk19 161 inlägg 9 år sedan

"what was that"! jizz in my pants GGGGGGGGGG-UNIT!

Adam Citera
jung
47 inlägg
jung 47 inlägg 9 år sedan

Lite trist med proffs i tävlingen. Är inte det här en amatör tävling?

jonathan_chips
1396 inlägg

vad är det för jävla snack? är man proffs bara för att man är duktig på det man gör? Professionell/proffs är man när man tjänar pengar på det man gör/har det som yrke. Känns som folk är sjukt avundsjuka bara för att joakim är jävligt duktig på att filma och redigera, så duktig att han fick hjälpa ante med joss editen...

ohreyyyyy Citera
jung
47 inlägg
jung 47 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad jungerstam (9 år sedan)

jonathan_chips :

vad är det för jävla snack? är man proffs bara för att man är duktig på det man gör? Professionell/proffs är man när man tjänar pengar på det man gör/har det som yrke. Känns som folk är sjukt avundsjuka bara för att joakim är jävligt duktig på att filma och redigera, så duktig att han fick hjälpa ante med joss editen...

Avundsjuk?

nä, det är bara att jag tycker det är lite trist att folk som släpper filmer som bidraget som niklas karlstöm åker i ska jämföras med oss dödliga smile men å andra sidan är det bra för själva tävlingen.
All den filmningen är ju med i hans egna film Ski or Die.

jonathan_chips
1396 inlägg

jungerstam :

jonathan_chips :

Avundsjuk?

nä, det är bara att jag tycker det är lite trist att folk som släpper filmer som bidraget som niklas karlstöm åker i ska jämföras med oss dödliga smile men å andra sidan är det bra för själva tävlingen.

Varför skulle Nicklas Karlström vara bättre på att göra film än vad andra amatörer är här på freeride är? Bara för att han är "proffs" inom åkningen så kan han fortfarande vara lika mkt amatör som alla andra när det kommer till själva filmmakeriet.

Sen kan även jag tycka att det skulle vara trist om en film skulle vara helt fylld med fixstjärnor såsom typ Dumont, Olsson eller dylik. Men nu är så inte fallet så varför gnälla?

ohreyyyyy Citera
OskarHolmblad
408 inlägg
OskarHolmblad 408 inlägg 9 år sedan

Förstår inte hur Jan Svan kan hävda att Niklas Karlström stått för filmningen helt solo. Man ser ju tydligt hur kameran rör på sig i vissa klipp...

Eller kan man på något sätt redigera fram en sådan effekt?

Ski or perish Citera
GustavFrandfors
670 inlägg
GustavFrandfors 670 inlägg 9 år sedan

OskarHolmblad :

Förstår inte hur Jan Svan kan hävda att Niklas Karlström stått för filmningen helt solo. Man ser ju tydligt hur kameran rör på sig i vissa klipp...

Jag vågar konstatera att han har hängt med ett gäng när han bummat. De har turats om att filma och de bryr sig inte alls om att bli omnämnda i FVA. Bara en gissning.

Sen apropå Joakim Åslund. Visst sjutton är killen helt jävla fenomenal! Och inget säger att han inte ska få ha ett bidrag med.
Antingen kommer folket bordlägga att toppen på amatörpyramiden vinner FVA, eller så uppmuntras ounderground filmare såväl som åkare. Personligen handlar det om att beröra på något sätt. Det gjorde Joakim och Niklas med Black & White! Log efter filmens slut. CRED!

Totalt nonsens Citera
jung
47 inlägg
jung 47 inlägg 9 år sedan

jonathan_chips :

jungerstam :

jonathan_chips :

Avundsjuk?

Varför skulle Nicklas Karlström vara bättre på att göra film än vad andra amatörer är här på freeride är? Bara för att han är "proffs" inom åkningen så kan han fortfarande vara lika mkt amatör som alla andra när det kommer till själva filmmakeriet.

Sen kan även jag tycka att det skulle vara trist om en film skulle vara helt fylld med fixstjärnor såsom typ Dumont, Olsson eller dylik. Men nu är så inte fallet så varför gnälla?

Jag tar tillbaka mitt uttalande. Trodde det var filmaren som klippt filmen med. Säger istället bra jobba Karlström.

OskarHolmblad
408 inlägg

Någon som har haft problemet att det står att man har röstat när man i själva verket inte har det? För att klarifiera, jag har detta problem...

Ski or perish Citera
johan
2882 inlägg

OskarHolmblad :

Någon som har haft problemet att det står att man har röstat när man i själva verket inte har det? För att klarifiera, jag har detta problem...

Jag skickar ett FR-mail till dig med lite detaljer så kan vi se vad som hänt.

SwedishMountain
254 inlägg
SwedishMountain 254 inlägg 9 år sedan

OskarHolmblad :

Ja...
om du tittar noga på klippen där det ser ut som kameran rör sig, så rör sig inte träd i förgrunden i förhållande till bakgrunden... alltså kameran har inte rört sig ute vid filmningstillfället.
Det Niklas förmodligen har gjort är... filmat allt i HD, sen zoomat in delar av bilden och sedan gjort försiktiga "åkningar" i bilden vid redigeringstilfället.

Förhållandevis snyggt och innovativt!

Enligt rykten så har faktiskt Niklas filmat i stort sett allt själv... ställt upp kamera... klättrat upp... och sedan åkt... samt hem och redigerat.

Starkt jobbat!

Swedish Mountain Citera
OskarHolmblad
408 inlägg

SwedishMountain :

OskarHolmblad :

Ja...
om du tittar noga på klippen där det ser ut som kameran rör sig, så rör sig inte träd i förgrunden i förhållande till bakgrunden... alltså kameran har inte rört sig ute vid filmningstillfället.
Det Niklas förmodligen har gjort är... filmat allt i HD, sen zoomat in delar av bilden och sedan gjort försiktiga "åkningar" i bilden vid redigeringstilfället.

Förhållandevis snyggt och innovativt!

Enligt rykten så har faktiskt Niklas filmat i stort sett allt själv... ställt upp kamera... klättrat upp... och sedan åkt... samt hem och redigerat.

Starkt jobbat!

Jag försöker inte såga, bara förstå...

Men i många fall är det en slags panorering, där kameran går från vänster till höger, där träd går ur bild och nya träd framträder (höhö). Detta känns svårare, då skulle han behöva ha väldigt mycket vidvinkel från början för att sen kunna zooma in på önskad yta för att panoreringen ska funka. Hoppas du förstår...

Ski or perish Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 9 år sedan

jonathan_chips :

Givetvis behöver Niklas Karlström inte vara bättre på att göra film än andra bara för att han varit sponsrad. Dock är det lättare att göra en "bra" film om det finns tillgång till riktigt bra material, se även på bidraget i Best Jibb What Was That med grymt mycket duktiga åkare. Eftersom detta är en bedömningstävling av bästa film där medlemmarna själva avgör vem som vinner kan man fråga sig följande:
Vinner bäst genomtänkta och gjorda film eller vinner filmen med bäst klipp?

Det blir ju klart tråkigt om Freeride Video Awards utvecklas från en amatörtävling till en tävling för sponsrade åkare. Men det kanske bara är jag..

Jag röstar iaf på bäst gjorda film och struntar fullständigt i vem som åker.

Utter for president! Citera
Kumlin
468 inlägg
Kumlin 468 inlägg 9 år sedan

den bästa hittils måste ju lätt vara TWP!

pege
376 inlägg
pege 376 inlägg 9 år sedan

kumlinan :

den bästa hittils måste ju lätt vara TWP!

word! big_smile

Yessir Citera
jonathan_chips
1396 inlägg

Heinz_p :

jonathan_chips :

Givetvis behöver Niklas Karlström inte vara bättre på att göra film än andra bara för att han varit sponsrad. Dock är det lättare att göra en "bra" film om det finns tillgång till riktigt bra material, se även på bidraget i Best Jibb What Was That med grymt mycket duktiga åkare. Eftersom detta är en bedömningstävling av bästa film där medlemmarna själva avgör vem som vinner kan man fråga sig följande:
Vinner bäst genomtänkta och gjorda film eller vinner filmen med bäst klipp?

Det blir ju klart tråkigt om Freeride Video Awards utvecklas från en amatörtävling till en tävling för sponsrade åkare. Men det kanske bara är jag..

Jag röstar iaf på bäst gjorda film och struntar fullständigt i vem som åker.

"Jag röstar iaf på bäst gjorda film och struntar fullständigt i vem som åker"

Där sa du något bra, tror ändå majoriteten av medlemmarna röstar på det sättet. Även om en film består av mestadels bra åkare så kan de bara höja filmen, inte göra den, om du förstår vad jag menar.

I de två diskuterade fallen, karlström och åslund, så är bra åkare ackompanjerade av riktigt bra filmning och klippning, bättre än i de andra filmerna. Det är alltså, enligt mig, inte åkarna som gör filmen utan de gör den möjligtvis ännu roligare att kolla på dvs. "höjer" den.

Du kan inte slänga in Harlaut i en skitskakig dogmafilm med kasst ljus, halvkass klippning och räkna med att den ska vinna eller ens komma på en decent plats.

ohreyyyyy Citera
Jannemaffia
371 inlägg
Jannemaffia 371 inlägg 9 år sedan

TWP och What was that är bäst hittils

NCP- vill du bli min 10.000 besökare? do it! Citera
JohnFrusciante
754 inlägg
JohnFrusciante 754 inlägg 9 år sedan

"What was that"!!!!!!!!!!!!

Pantiezz Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 9 år sedan

jonathan_chips :

I de två diskuterade fallen, karlström och åslund, så är bra åkare ackompanjerade av riktigt bra filmning och klippning, bättre än i de andra filmerna. Det är alltså, enligt mig, inte åkarna som gör filmen utan de gör den möjligtvis ännu roligare att kolla på dvs. "höjer" den.

..och som tur är så är smaken som baken. Jag gillar även om det finns någon tanke bakom allt, och inte bara ett hopplock av klipp.

jonathan_chips :

Du kan inte slänga in Harlaut i en skitskakig dogmafilm med kasst ljus, halvkass klippning och räkna med att den ska vinna eller ens komma på en decent plats.

Nej, men visst hade den sett bättre ut än om det varit medelgoda åkare?

Utter for president! Citera
gAgestam
543 inlägg
gAgestam 543 inlägg 9 år sedan

tycker dom bästa är TWP's och Afternoon Delight

rumpnisse Citera
jibbkrille
722 inlägg
jibbkrille 722 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad jibbkrille (9 år sedan)

Tycker Atfternoon Delight är lätt bäst filmad och redigerad..
Mest skidglädje är Open up

FilipBurman
2 inlägg
FilipBurman 2 inlägg 9 år sedan

Tänkte bara påpeka att all film från "Viddernas Cowboy" är från Hemavan!! Och att låten rockar påse!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook