Extrem Big Pen?

TomasRoos
45 inlägg
TomasRoos 45 inlägg 9 år sedan

Tjo...

Har tänkt komplettera min skiduppsättning lite. Har ett par Völkl Mantra och ett par Fat-Ypus A-Lotta...det jag letar efter är alltså en skida som ligger mellan dessa två...med andra ord en skida med runt 110-125 i midja. Gärna med rocker. Ska iväg till Arlbergsområdet och åka lite i vinter så skidan kommer att köras offpist...men till vardags bor jag i Åre så skidan ska gärna gå att använda i skandivisk snö också.

Har tittat och kastat nyfikna och sugna blickar på Extrem Big Pen (trots att den är fulare än en död sik). Det finns inte mycket att läsa om den förutom dimensionerna så ja tänkte att det kanske fanns någon här som kunde komma med lite skön input om den skidan. Jag begriper att den inte kommer att skära lika fint som mantran på Åres isiga pister men om den går att ha någorlunda kul på så....

Finns det någon fler skida som kan ha samma egenskaper som den som jag inte tänkt på? Line Mothership har naturligtvis dykt upp i tankegångarna...men den känns inte helt rätt....och K2 gillar jag inte rätt och slätt. Hellbenten är mjukare än en överkokt nudel så den faller fetbort.

Jag är 178cm lång, väger ca 90 kg
åkstil: i pist ska det gå undan å liggas hårt på skär
och i offpisten (det jag gillar bäst) ska det glassas och njutas.
Park åker jag aldrig!

Tacksam för svar

Svar

Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 9 år sedan

Det står om Big Pen i nya norska skidtidningen Fri Flyt. Måste säga att den tidningen har väldigt bra skidtester. De visar upp flex, rocker mått, vikt, mm på ett väldigt grafiskt och detaljerat sätt.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan

Du kan ju alltid spana in Moment Bibby 186...den går rakt in i den kategorin skidor du söker. Kolla även in Richard Permins nya Pro Model från CoreUpt....ser ruskigt bra ut smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (9 år sedan)

jag kommer personligen att utlysa skottpengar på alla som åker på big pen i vinter... smile
head jimi borde kanske också nämnas som intressant? 110 mm under foten, tror den har 30+ cm tip rocker. traditionellt spann under foten gör ju piståkningen lite mer uthärdlig också. utmärkta recensioner också, vad jag sett.

TomasRoos
45 inlägg

Bara därför ska ja köpa ett par....skämt åsido, kollade in CoreUpt och dom e riktigt intressanta och till skillnad från Big Pen inte ful som en Östtysk thailand-resenär. Bibbyn var även den intressant...men jag gillar inte att skeppa över skit från staterna...det var en massa krångel med att få över fatypusarna så det skippar jag gärna. Är det någon annan anledning än Big Pens groteska utseende till att du hyser sån motvilja till dem?
Head har jag lite svårt för..har än så länge inte åkt på ett par head-skidor jag gillat ordentligt....provkörning av dom kan ju visa att dom är undantaget men i dagsläget känns dom inte särskilt aktuella...plus att man måste va en blåhårig kid med brallan nedanför knävecken och en talltee-pyjamas för att ro hem en så skrikig design. =p

CurriculumVitae
176 inlägg
CurriculumVitae 176 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad CurriculumVitae (4 år sedan)

...

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Jarle (9 år sedan)

TomasRoos :

Head har jag lite svårt för..har än så länge inte åkt på ett par head-skidor jag gillat ordentligt....provkörning av dom kan ju visa att dom är undantaget men i dagsläget känns dom inte särskilt aktuella...plus att man måste va en blåhårig kid med brallan nedanför knävecken och en talltee-pyjamas för att ro hem en så skrikig design. =p

De är lite halvklassiska Head, fast de är långt igrån så styva som de andra headskidorna, de är faktiskt inte så styva alls, rätt lekfulla på gränsen till jibbiga. Det är ju James Heims promodel och han är ju en storbergsåkare av rang även om han snurrar en del då och då. Rolig skida, väger en del, tråkig i pist. Hade det inte vart för vikten hade jag velat ha ett par.

Lee-nus :

jag kommer personligen att utlysa skottpengar på alla som åker på big pen i vinter... smile
head jimi borde kanske också nämnas som intressant? 110 mm under foten, tror den har 30+ cm tip rocker. traditionellt spann under foten gör ju piståkningen lite mer uthärdlig också. utmärkta recensioner också, vad jag sett.

Tip och tailrocker, inte mycket, men betydligt mer än exempelvis obsethed, mothership och gamla ehp 193 (ja, dina Per wink), i tipen då, lite mindre i tailen i vanlig ordning.

PS förstå att big pen är skitsnygga wink

skistore.se/mtbstore.se Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan

Jarle :

...mothership och gamla ehp 193 (ja, dina Per wink),

Så fort blev du av med en kul førfest på lørdag........... hah!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 9 år sedan

PNyberg :

Jarle :

...mothership och gamla ehp 193 (ja, dina Per wink),

Så fort blev du av med en kul førfest på lørdag........... hah!

Tss, de enda ehp 193 av äldre modell jag vart i närheten av... Det är inte mitt fel att din är liten wink Skyll på 4FRNT

klanton
104 inlägg
klanton 104 inlägg 9 år sedan

Jag är i samma sits som dig, har ett par smala och ett par breda skidor och letar efter något mitt emellan. Atomic Blog verkar vara en vettig skida för detta ändamål. Dessutom oroväckande billig hos farbror Conrad.

"The Blog has all the ingredients for the ultimate BC freestyle experience: a rocker shape at the tip and tail as well as a waist width of 110 millimetres ensure optimum lift in powder snow. The tip-to-tail wood core and step down sidewall construction protect the ski from hard knocks on rough terrain.

Sidecut: 134-110-126
Radius: 19m@185"

Hittar inte så mycket info om den så om någon har koll vore det fint smile

Förövrigt så är Big Pen stentuffa, imo.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 9 år sedan

Blog är galet mjuk och då menar jag verkligen galet... Om du enbart skulle åka snortight snårskog eller bara köra butters så visst.. annars.. njaa

mmmmm
207 inlägg
mmmmm 207 inlägg 9 år sedan

TomasRoos :

Har tittat och kastat nyfikna och sugna blickar på Extrem Big Pen (trots att den är fulare än en död sik).

Bara därför ska ja köpa ett par....skämt åsido, kollade in CoreUpt och dom e riktigt intressanta och till skillnad från Big Pen inte ful som en Östtysk thailand-resenär.

Du verkar inte tycka att de är så vackra?

TomasRoos
45 inlägg

Inte fullt så vackra nej.

David_Kantermo
84 inlägg
David_Kantermo 84 inlägg 9 år sedan

Jag åkte några dagar i våras på Big Pen. Både i Puder och i vårslask. Om du mest kommer köra djupt med dom så är det en sjukt kul skida! Och det som förvånade mig mest var att den faktiskt gick att åka med i pisten med! Även fast det är som du säger, du köper den inte för den sakens skull, men, den funkar kanon i pisten på go vårslask.

BlowMe
17 inlägg
BlowMe 17 inlägg 9 år sedan

shit vad konstigt att du tycker det david när du är sponsrad av dem...

.. hehe

det var lågt. RIKTIGT lågt..

det blir inga extraprylar för dig david även om du lurar på kidsen ett par big pen!

Hepp

David_Kantermo
84 inlägg

Nej jag borde ju hålla käften och inte berätta vad jag tycker.
Instämmer helt.
Och jag känner inte Tomas Roos heller.
Ha ha ha

TomasRoos
45 inlägg

Det där låter ju faktiskt mer än ok det David....blir nog så att jag blir tvungen att svänga förbi extrem nu i veckan å prata lite. Köpte senaste numret av friflyt men tycker i vanlig ordning att skidtester i tidningar är för krystade å stressade....känner mig?...ingen känner mig...jag är som en blandning av spöket laban och max hardcore...jag står tyst och omärklig i ett hörn med en ståpick som krossar tabun.

pow pow

David_Kantermo
84 inlägg

Ha ha ha

David_Kantermo
84 inlägg

Tomas Roos med magskydd istället för ryggskydd, i riddargestalt iaf..
Dra ut till dom och kläm lite på dom, tror inte du blir missnöjd!
Dave

TomasRoos
45 inlägg

will do...

BlowMe
17 inlägg
BlowMe 17 inlägg 9 år sedan

när kommer extrem big dick?

fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 9 år sedan