Feting allround skida?

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad FreerideFighter (9 år sedan)

Letar just nu runt som en galning efter nya skidor inför säsongen. Jag har just nu ett par Salomon 1080 Foil som jag i början tyckte var feta, men som nu känns som tandpetare. Vill ha något som funkar lite överallt men med betoning på Puder men dom ska även kännas lättsvängda i tex skog å lite hårdare terräng. Vill inte heller känna mig som Bambi på hal is om jag skulle hamna i pisten.
Har provat polarens Hendryx Purple Haze, gudomliga, så jag letar efter skidor liknande dem, men lite billigare, eller som sagt Skidor från Dynastar/Salomon/Fisher eller K2 eftersom jag får dessa lite billigare. Har kollat på Dynastar 6th Sense Huge, men fann inga recensioner på dom.

Jag väger runt 75 och är 185 lång

Krav:

*Mått runt 140 i nos runt 100-110 midja.
*Salomon/Dynastar/K2/Fischer eftersom jag har rabatt där så vore de bra
*Pris mellan 5k-8k
*Gärna twintip

Svar

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 9 år sedan

Dynastar tycker jag inte att du ska kika på om du gillar hendryx.
Hendryx kör ju breda skidor med mycket sväng, inte många andra som gör det. Scott P4 (ca5-6k) ligger rätt nära (108 midja). Extrem och Zag (om de finns kvar?) gör också bredare skidor med lite sväng i.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 9 år sedan

dynastar 6th sense huge är samma som huge modellerna från föregående år, skulle annars tro att armada jj kanske är en skida för dej! (5800)

moderatorer är sura Citera
klanton
104 inlägg
klanton 104 inlägg 9 år sedan

Jo JJ skulle nog passa bra.
4frnt VCT Turbo? Mått: 189cm 134-108-126 28m
Nya gotaman? Har ju rocker iår så borde funka bättre i puder. Körde på 06/07ans gotama förra säsongen och dom var verkligen inget att hänga i granen i pudret.

Jarle
3975 inlägg

klanton :

Jo JJ skulle nog passa bra.
4frnt VCT Turbo? Mått: 189cm 134-108-126 28m
Nya gotaman? Har ju rocker iår så borde funka bättre i puder. Körde på 06/07ans gotama förra säsongen och dom var verkligen inget att hänga i granen i pudret.

VCT/turbo på 28m radie vs PH är som att jämföra en flodhäst med en ballerina...

Pimpelgas
151 inlägg
Pimpelgas 151 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Pimpelgas (9 år sedan)

Hendryx ph är en allsidig skida som både är lekfull och rolig att carva med i pisten och samtidigt excellerar i pudret bland träd och klippor i baklandet. Finns få andra sådana skidor.
Line SFB är ett av undantagen.
http://www.freeride.co.uk/img/review/original/5141_pic1a.jpg
115mm under foten. Funkar skitbra i både puder och pist. Mkt smidiga i skogen.
Skidans svaghet är uppkört och vindpackad skitstnö då ett längre och styvare spett krävs.
Ryms inom din budget, om du handlar från rätt ställe kostar dom 6000 kr med ok bindningar.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Utter (9 år sedan)

Pimpelgas :

Hendryx ph är en allsidig skida som både är lekfull och rolig att carva med i pisten och samtidigt excellerar i pudret bland träd och klippor i baklandet. Finns få andra sådana skidor.
http://www.freeride.co.uk/img/review/or … _pic1a.jpg
Skidans svaghet är uppkört och vindpackad skitstnö då ett längre och styvare spett krävs.
Ryms inom din budget, om du handlar från rätt ställe kostar dom 6000 kr med ok bindningar.

Får han K2 billigare så borde han rimligtvis få samma deal på Line iom att det är samma företag.

Edit: Dyna Huge är nog inget för dig om du inte kör mycket hårt eller väger bly. Den är hård och ovillig att göra det du vill att den ska göra.

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 9 år sedan

Okiey nu står det mellan dessa skidor eftersom min budget blev tajtare.

Atomic Atlas
Salomon Czar

Vet att Czar inte är direkt fetingskidor och att dom heller inte är jätteallround, men så länge dom flyter i pudret, glider fint i uppkörd vårsnö och duglida i pisten är jag nöjd. Atomic Atlas har jag inte hört något om, men dessa två skidor var i princip de enda som fanns kvar att köpa från återförsäljaren

Jarle
3975 inlägg

FreerideFighter :

Okiey nu står det mellan dessa skidor eftersom min budget blev tajtare.

Atomic Atlas
Salomon Czar

Vet att Czar inte är direkt fetingskidor och att dom heller inte är jätteallround, men så länge dom flyter i pudret, glider fint i uppkörd vårsnö och duglida i pisten är jag nöjd. Atomic Atlas har jag inte hört något om, men dessa två skidor var i princip de enda som fanns kvar att köpa från återförsäljaren

Nja, 110 + lååång rocker borde väl kvala in som feting? Inte jättefet men fet ändå.
De flyter, går fint i all snö förutom hårt och slagigt jävelföre, men där är det få skidor som går riktigt bra. Dessutom är inte det speciellt kul heller, då är det väl bättre med lite parkhäng eller pistnötning?

Czaren är galet lekfull och rolig, utanför pisten. Kan inte på något sätt jämföras med ett par PH men att det skulle vara 40+ radie känns bara löjligt, det känns att det är lång radie men snarare som en hög 20 eller låg 30.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

Atlas är det en del som tycker till om på tgr's forum, verkar vara en fin storbergskida men jag kommer inte ihåg om nån har nämnt pistegenskaperna.

Sklle nog säga Czar om det ska vara lekfullt och Atlas om du vill ha en skida mer för charge och stora berg. Lär vara bättre flyt i Atlas också.

Sunk
24 inlägg
Sunk 24 inlägg 9 år sedan

Om du har bra kontakter på Fischer (det har jag med) så kan ju Watea101 vara något? Vill du kliva upp till en vansinnig skida så fick jag tag på Duke207 från fischer i år till ett snuskigt bra pris - så bra att jag inte hade råd att INTE köpa (ca 4k)...hehe! Återstår bara att se hur de är att åka på. En relativt välpreppad pist funkar fint iaf när man väl vant sig vid bredden under foten. I puder med stoora ytor måste den också fungera bra men när det blir lite tätare skog - det är då den stora utmaningen kommer.

Fluffy
59 inlägg
Fluffy 59 inlägg 9 år sedan

Den svarta soul-skidan fick ju hyggligt bra betyg i förra årets skidtestarhelg.
Intressant vad som sägs efter nästa helgs test i åre!

..Gerry Lindell.. Citera
LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 9 år sedan

http://k2skis.com/skis/backside/sidestash
sidestash har ju fått bra recensioner, lite mindre svängradie och lite kortare rocker än czar men 108mm midja o 139 i nosen, tyvärr ingen twintip (därför jag valde bort den)

http://k2skis.com/skis/factory/obsethed
k2 obsethed 179 skulle nog vara en juste allroundskida. den är ju lekfull med fullrocker och 24m radie, dock ogillar många att den är lite mjuk men jag har hört många fler prata bra om den än Seth som ändå är världens mest sålda skida i denna klass!

Åk mer jobba mindre! Citera
eriC1
327 inlägg

Nu har jag i alla fall köpt ett par Czar och undrar lite om man kan ta å montera bindningen lite duck? Midjan är ju rätt bred och undrar hur det skulle bli helt enkelt?

LawndartGustav
1098 inlägg

går finfint...

Jarle
3975 inlägg

FreerideFighter :

Nu har jag i alla fall köpt ett par Czar och undrar lite om man kan ta å montera bindningen lite duck? Midjan är ju rätt bred och undrar hur det skulle bli helt enkelt?

Jag kör med duck på mina P4or och trivs jättebra med det på dem. Nu har jag velat fram och tillbaka om hur jag ska montera mina CRJ.

Den största skillnaden med duck tycker jag märks när man pressar skidorna ordentligt, jag märker det tydligast på underlag och i terräng där jag kan åka på skär. Där märker jag tydligt att jag har lättare att få mer tryck på innerskidan. Kort sagt har jag lättare att få ett jämnare tryck på skidorna.

Skillnaden mellan CRJ och P4 är däremot rätt stor, P4 har en radie på 19m i 171-längden medans CRJ har 27m radie i 180-längd. Detta gjorde mig ett tag skeptisk till att montera anka då jag inte kommer åka på samma sätt eller på skär lika ofta med 8 meter längre radie och därmed också tappa en del av fördelarna.

Jag har ännu inte bestämt mig helt hundra på hur jag ska montera CRJ men det lutar åt duck i lite mindre vinkel än mina P4.

Såhär tänkte jag med duck på skidor med längre radie

+ I puder använder jag inte skidans skärning för att svänga
+ Att få hjälp/lättare att få jämnare tryck på skidorna är aldrig fel?
+ Större hävarm vid kantning
+ Jag trivs bra med det
+ Jag är så jäkla ball och trendig med duck

- Trasig innerkant
- Lätt att ställa sig lite mycket på innerskidan vid brant åkning, är mest en fråga om vana och teknik.
- Jag får lov att montera själv och då blir det ju extra arbete, hoppas de är tillmötesgående i kanadensiska sportshoppar.

Det värsta som kan hända är ju en ommontering. Det är ju trots allt bara prylar det handlar om.

ShredTed:
Jag hoppas din annons och inlägg är ett skämt.

LawndartGustav
1098 inlägg

jarle: du tänker inget i din duckmontering på att det är en bättre position för dina knän i vilken du faktiskt är starkare?

ja jag vet att det inte är så bra om man åker på en skida men jag brukar försöka landa på två skidor smile

Jarle
3975 inlägg

LawndartGustav :

jarle: du tänker inget i din duckmontering på att det är en bättre position för dina knän i vilken du faktiskt är starkare?

ja jag vet att det inte är så bra om man åker på en skida men jag brukar försöka landa på två skidor smile

Jag har hört så mycket som säger både bu och bä om knäna så jag tar inte med det i beräkningarna förrns jag hör det från en läkare själv. Sen är ju skidåkning inte direkt jättesnällt mot knän öht heller...

Pallepuder
135 inlägg
Pallepuder 135 inlägg 9 år sedan

Snacket om att duckstans är bättre för knäna kan man tolka på olika sätt.

Starkare blir dom flesta i lätt utåroterat läge ja. men när man böjer i knäled, för att det inte ska vara skadligt för knät så ska knätgå i samma riktning som foten,(över foten eller hur nu man vill förklara det) om man nu inte gör det vid säg en sväng eller när man landar ett dropp, untan istället böjer i en riktning innanför foten så snebelastar man knät och sliter i onödan och ökar risken för skador vid tung belastning. Känns klart logiskt i alla fall.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/00396563c7517b94e83a3c3a18b52a2c.jpg
bor en konstnär i alla skidåkare.

Nu ska säg att jag inte har testat duckstans själv.

TomasRoos
45 inlägg
TomasRoos 45 inlägg 9 år sedan

Fick äntligen provköra nåra Hendryx-lagg idag...å ja kan starkt rekommendera Rhino Chasern och Cashen....breda som fan, men fy satan va dom carva! När ja har gjort nästa jobbtur så blir det ett par Rhinos för mig de kan ja lova...de kanske låter dyrt me typ 10 papp för ett par lagg utan bindning men mej believe grabbis: VÄRT VARENDA KRONA!!

eriC1
327 inlägg

Har nu fått mina bindningar monterade på Czaren och jag tror jag gjorde bort mig en aning. Har monterat bindningen på bakre strecket, alltså Freeride montering.

Frågan är om de kommer bli jättemysko att snurra me skidorna nu eller om man skulle åka lite switch, dumt dumt. ??

felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

Det kommer inte bli mysko, men det hade varit lättare om du gått fram ett par centimeter.
Men samtidigt tappar du ju på det skidan är gjord för... tror det blir bra.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

Pimpelgas :

http://www.freeride.co.uk/img/review/or … _pic1a.jpg

Kör på ett par sfb nu och kan bara säga SATAN VAD GRYM SKIDA! Trodde det skulle bli döden för mig i pisten att gå från 85mm till 115mm i midja... inte då, åker som en gud med dom här skidorna både i och utanför pisten!

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan

FreerideFighter, du behöver inte känna att du gjort bort dig bara för att du monterade på bakre strecket. Om du mest ska köra "vanlig" åkning med lite pist och vanlig offpist är det montering som gäller. Om du däremot planerar på att dra några varv i parken lite då och då, och som du säger, åka switch i tid och otid, då kan det vara läge att montera om EFTER ATT DU HAR TESTAT SKIDAN. Prova först, gillar du det så gillar du det, annars flyttar du fram till främre strecket.

Var bor du? Bor du nära någon bra skidbutik?

felix, SFB är ju en av de fetingar som beröms mest för pistegenskaperna (exkl. Hendryx)... Tror aldrig jag har sett någon negativ kritik om den!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook