Bästa/snabbaste sättet att lära sig åka skidor!

Mustache
129 inlägg
Mustache 7 år sedan

som rubriken lyder.
är en snowboard åkare som ledsnat lite på att åka på en planka och är sugen på att byta till 2 alltså ett par skidor.
det är det att jag vill lära mig åka rätt snabbt så att jag kan hänga i parken med mina polare som åker skidor också.
inte så värst sugen att hänga i barn backen hela vintern.

så är väldigt tacksam för svar.
barnsligheter och offtopic saker undanbedes.

mvh

That! Citera

Svar

OldGen
118 inlägg
OldGen 7 år sedan

Gå i skidskola.
Finns inga genvägar om du skall lära dig rätt ifrån början.
OldGen

Bättre lössnö än snölös Citera
MarkusO
993 inlägg
MarkusO 7 år sedan | Senast ändrad MarkusO (7 år sedan)

Skit i skidskolan så länge. 
Jag skulle säga att det överlägset snabbaste sättet att komma igång är följande:

1. Leta upp prylar. Ett par pjuck och ett par lite kortare skidor med mycket skärning.

2. Bege dig upp på berget.

3. Leta upp en lång grön nedfart.

4. Ställ dig längst upp och tänk igenom en mycket viktig sak: GRUNDPOSITION.
Viktfördelningen ska vara mitt på skidan, inte långt bak eller långt fram. Känn jämt tryck mellan häl och främre tramdyna + ett lätt stöd från plösen (inte hälkappan). Händer och armar lite framför kroppen, knän lite böjda.

5. Ge dig iväg.
Kör rakt fram en bit. Kanta sen ena skidan inåt (på grund av den låga farten krävs det att man viker in knät.) Känn hur kanten drar iväg i sväng. Sväng en bit. Byt sen håll, dvs upprepa fast med andra skidan. Tänk att framändens kant är den som börjar svängen, lägg lite tryck på den (framåt) för att komma in i sväng. Gå sen tillbaka till din mycket medvetna neutrala position.
Viktigt för att hålla sig till min metod: SVÄNG ENBART GENOM ATT KANTA. Hela tiden. INGET ANNAT. Går det för fort - dra ett hockeystopp och börja om. Eller välj en flackare pist. SLADDA INTE för att svänga. Inte en tum, aldrig. Inte i det här läget.

6. Kör så en halvdag. Kanta kanta, inget annat. Var medveten om positionen. Stanna till längst upp inför varje åk och fundera igenom vad du ska göra och hur du gör det. Glöm inte viktfördelningen. Ha disciplin, annars kommer det bara ta längre tid. Det du gör just då är ingen social verksamhet. Ta det sen. Nu expresslär du dig att åka. En dag på jobbet. Var vaken. Tänk. Skördetiden kommer senare.

7. På eftermiddagen - välj en blå nedfart eller dylikt, där det rullar iväg lite mer. Kanta nu på samma sätt, men luta in kroppen istället för knät. Försök kanta båda skidorna och göra två fåror i snön. Fokusera på att kanta mycket, försök tighta upp radien så mycket det går.

8. När du börjar bli så säker på skidorna att du vill välja nedfarter där farten blir för hög med bara skärande sväng: Lär dig få ner farten med några rappa sladdsvängar. Lär dig växla tempo i svängarna.

9. Utvecklas, bli mer dynamisk i åkningen. Se över vinklar i knä, höfter och kropp. Släpp loss kraften i skidorna och driv på mer ner i snön. Kötta lite mer. Håll ihop paketet.

Sen kan du gå vidare till hopp och annat. Även skidskola om du vill slipa teknik.

Följ ovanstående guide och jag lovar dig att det ser ut som du är säker redan efter en dag. I princip. Sen att du kanske inte har jättekoll egentligen, visst. Ta det lugnt bara och kör inte på nån. Kontrollen kommer efter hand. Det kräver lite ... mod och sportighet sådär, men det går sjukt fort att komma till ett läge där det ser riktigt bra ut. Mycket, mycket snabbare än att ta skidskole-svängen med plog hit och sladd hit innan skärande svängar blir aktuella. Jag testade metoden på en tjej härom vintern och jag kan säga att det funkade sjukt bra. Hon såg verkligen ut som en ganska säker åkare redan på slutet av första dagen. Bra tryck och rent skär. Sen att hon inte hade en aning om hur hon skulle få ner farten var ju en annan femma... hehe... Iofs inget problem om man håller disciplinen på att inte åka för brant i början.

- Hel och ren? - Citera
aelgen
176 inlägg
aelgen 7 år sedan | Senast ändrad aelgen (7 år sedan)

Även om MarkusOs förslag är bra så tycker jag absolut att du ska investera i minst 2 halvdagars skidskola. Förutsatt att du aldrig åkt skidor. Dock bör du kanske spendera en dag i barnbacken för att bekanta dig med skidorna så du inte slösar bort skidlärar tid genom att lära dig staka dig framåt.
Beror på vart du ska åka men jag tycker verkligen att det är värt med skidlärare. Tog själv upp skidåkningen igen efter ett 6 årigt snowboard avbrott förra året och började med en halvdag med lärare. Lärde mig sjukt mycket nytt och mycket av det gamla kom tillbaka.
Det kan vara dyrt, men värt det framförallt om du vill lära dig snabbt.

Fast o andra sidan, ska du bara hänga i parken så behöver du inte kunna åka så värsta bra. Bara kunna snurra lite och sen kunna landa det wink Många gånger man ser sjukt duktiga park snubbar men som faktiskt åker jävligt dåligt när de inte är i parken...

Pray for snow Citera
joakimh
107 inlägg
joakimh 7 år sedan

franska skidlärare = lösningen! de har tre års utb.

Whistler 8-9 Chamonix 9-0! Citera
jet
671 inlägg
jet 7 år sedan

MarkusO, ditt enda vettiga tips var steg 4...

Daniel-LAB
187 inlägg
Daniel-LAB 7 år sedan

Det överlägset snabbaste sättet är faktiskt att hugga tag i en skidlärare och ha privatlektion. 2-3 förmiddagar kommer göra underverk och du får direkt feedback på vad du gör som är rätt och fel. Tveklöst värt pengarna!
Åk inlines när det inte är snö, hjälper dig att få rätt position och undvika bakvikt. Du skapar ett muskelminne i kroppen för att åka rakt fram istället för på tvären, som är fallet när du skejtar och åker snowboard.

Nojlas
3023 inlägg
Nojlas 7 år sedan

Skidskola!
Öva lite på egen hand först så du har en viss grund att stå på, men ta en eller annan privatlektion med en duktig skidlärare. Om du tar flera, ta lektionerna med lite tid emellan så du hinner öva på vad du lärt dig.

Andra förutsättningar att lära sig fort är givetvis att åka mycket.
Om man har duktiga polare har man en stor möjlighet att se och lära och få tips. Även om du verkar fokuserad på park, prova alla typer av åkning.

Kör hårt och lycka till!

www.dpsskis.com Citera
eemli
1 inlägg
eemli 7 år sedan

"Tyngden på dalskidan!!" var allt som snurrade i mitt huvud när jag skulle lära mig.
Hade väl nyss kollat på Sällskapsresan, men nu när jag lärt mig och tänker efter hur jag gör så är det faktiskt sant. Ska du svänga så tryck till med den skidan som kommer hamna närmast dalen, sen har du helt plötsligt tagit ett skär.

Sen är det ju såklart lite finlir som kommer till, men man kommer ner för backen ganska bra iallafall.

Carled
3559 inlägg
Carled 7 år sedan

Folk kan ge hur mycket tips som helst, men om det ska gå snabbt är det skidskola/lärare som gäller... Ingen kan rätta till bristerna och tweaka när det behövs på samma sätt som en skidlärare. Visst, du kan sitta och surfa tekniktrådar här på Freeride och kolla youtube-klipp på österrikare och jänkare som står i en löjlig Goldwindress och visar hur det ska gå till, men det kommer ta mycket längre tid, och risken för att du gör något grundläggande fel är ganska stor.

Så... SKIDSKOLA!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
nillen
263 inlägg
nillen 7 år sedan

du har lite fel aelgen, grunden till en bra parkåkare är att man är duktig i pisten också, i alla fall bättre turisterna som åker 2 veckor om året och tror dom är bra men$ dom har egentligen ingen koll alls.
man måste kunna ha rena skär, rätt position och även kunna stanna ordentligt. för om man kan det så kommer du ha rätt position när du börjar hoppa och lära dig snurra, det kommer alltså gå mycket snabbare!
mitt tips är att vara i barnbacken i en eller 2 dagar och lära dig sladda ordentligt sen gör du som markusO har skrivit, men ta tid på dig, gör det kanske över 2 dagar i stället för över en dag och sen så går du skidskola, då har du nog lärt dig grunderna på under en vecka, sen kan du börja hänga med i parken! men fortsätt träna på att hålla rätt position, det är det absolut viktigaste!

OKQ8 Citera
theHenriksson
62 inlägg
theHenriksson 7 år sedan

1. gå på skidskola så att du lär dig grunderna

2. åk till parken och träna,träna,träna

LawndartGustav
959 inlägg
LawndartGustav 7 år sedan

snälla snälla snälla lär dig inte åka skidor med carvingskidor!!!

bli inte en i mängden som inte kan göra riktiga svängar!

man börjar med parallellsvängar, sen carving!
annars kommer du bli en sån där som bara åker snabbt o inte kan ta sig ner om det är offpist o du inte har breda skidor eller att det e lite puckligt smile

Live free and die ...ing Citera
LawndartGustav
959 inlägg
LawndartGustav 7 år sedan

jet skrev:

MarkusO, ditt enda vettiga tips var steg 4...

tack!

MarkusO skrev:

Skit i skidskolan så länge. 
Jag skulle säga att det överlägset snabbaste sättet att komma igång är följande:

1. Leta upp prylar. Ett par pjuck och ett par lite kortare skidor med mycket skärning.

2. Bege dig upp på berget.

3. Leta upp en lång grön nedfart.

4. Ställ dig längst upp och tänk igenom en mycket viktig sak: GRUNDPOSITION.
Viktfördelningen ska vara mitt på skidan, inte långt bak eller långt fram. Känn jämt tryck mellan häl och främre tramdyna + ett lätt stöd från plösen (inte hälkappan). Händer och armar lite framför kroppen, knän lite böjda.

5. Ge dig iväg.

det stämmer, resten är skit, att kunna skärande sväng är inte att kunna åka skidor, e ganska mkt mer man bör kunna innan man provar det, annars hamnar man bland turisterna med bakåtvikt o halvskär rakt ner...

Live free and die ...ing Citera
MarkusO
993 inlägg

Oj. Bra fart på tråden. Skönt att se att traditionalisterna har vaknat till efter sommaren.

Mitt förslag är vare sig populistiskt eller politiskt korrekt i kretsar som förespråkar den klassiska skolningen. Aka 'den långa vägen'. Ja, jag mycket medveten om hur man brukar göra. Det ska grundas, det ska gås i skidskola naturligtvis, tas i rätt ordning, följa hierarkin och skava sladd i ett par år innan det kan börjas åka på allvar.

Eller så provar man nåt nytt. Notera att moneyman letar efter en genväg, ett alternativ till att göra som man brukar göra. Min metod beskriven ovan är en genväg. Misstolka mig inte och tro att jag proklamerar "enbart skärande sväng". Det gör jag ju inte. Däremot är jag noga med I VILKEN ORDNING man går igenom momenten. Skär först. Sladd sen. Att göra tvärtom kostar en sak. Tid.

Visst, metoden saknar lite kanske lite av kontroll, solid teknikgrund och tid att mogna som åkare. Å andra sidan vinner man andra saker som är svåra att komma undan om man börjar i andra änden. Jag tänker framförallt på respekten och rädslan för innerskidan, förmågan till en förutsättningslös tryckfördelning och en snabb väg till skidkänsla.

Säg att du har en vecka till att "bli så bra som möjligt". Ta två nybörjare med samma förutsättningar och vilja till skidåkning.
Sätt en i barnbacken första dagen. Åk tallrikslift. Skav lite plog. Skicka in i skidskola dag två. Låt den traditionella läran ha sin gång fram till sista dagen.

Ge den andra en kopia på det jag föreslår ovan och låt denne under viss övervakning av nån teknisk medveten åkare följa den linjen under veckan. Var noga med att inte åka för brant osv. Håll kontroll.

Ställ upp båda i en blåröd pist i slutet av veckan. Sätt dig en bit bort och låt åkarna visa vad de kan. Jag lovar att skillnaden inte är annat än enorm.

LawndartGustav skrev:

snälla snälla snälla lär dig inte åka skidor med carvingskidor!!!

bli inte en i mängden som inte kan göra riktiga svängar!

man börjar med parallellsvängar, sen carving!
annars kommer du bli en sån där som bara åker snabbt o inte kan ta sig ner om det är offpist o du inte har breda skidor eller att det e lite puckligt smile

Yikes. Största bullshitet som nått mig på flera kvartal tror jag.

"Riktiga svängar"? Vad menar du med det? Är en riktig sväng lika med en klassisk kortsväng med driv och tryck, bett med kant i alla brant och lut, med kontroll och möjlighett till fartdämpning på alla underlag? Nej. Det är det inte. Och varför inte då kanske du undrar? Jo, för att begreppet "riktig svängar" är fullständigt galet att använda för att beskriva en sådan serie manövrar. Vadå "riktig sväng"?

Vidare trodde jag att uttrycket "carving" enbart användes i Intersport-butiker söder om Hallandsåsen nuförtiden. Länge sen jag hörde det nu.

Skulle en modern storslalomteknik med neutral position vara en nackdel utanför pisten? Whuat? Sen när då? Vad vill du göra utanför pisten egentligen? Pumpa puder med smala raklagg? Säkra med bakvikt när det rullar iväg? Slutade inte man med det där runt DownFilms Pure eller så? När var det? -95? "Skidåkarna sliter, men får inte riktigt till det" /Åka Skidor i recension av filmen. Är det i modern skidåkning förresten överhuvud taget aktuellt att åka på nåt annat än breda skidor i utpisten? Är sen det puckligt har du valt fel ort, inte fel inlärningsmetod.

Och till sist: "Parallellsväng"? Sist jag kollade så var skidorna relativt parallella även i skär... Termen används visserligen flitigt i den svenska översättningen av det klassiska verket Skidteknik, skriven av Karl Gamma år 1982, men den känns ändå mossig på nåt vis. Märkligt, men sant.

LawndartGustav skrev:

att kunna skärande sväng är inte att kunna åka skidor, e ganska mkt mer man bör kunna innan man provar det, annars hamnar man bland turisterna med bakåtvikt o halvskär rakt ner...

Yeah. Right. Det finns ingen anledning alls att vänta med skärande svängar! Varför i hela världen skulle man göra det? Åk inte för brant bara säger jag ju. De med halvskär och fladder är garanterat inte de som börjat direkt med skär, utan alla andra, som inte förstått riktigt vad ett rent skär är! Börja med skäret och hitta det, och bara det, till att börja med. Åk i en lutning som inte innebär att det skenar iväg. När man sen är mogen för brantare åkning är det dags att gå vidare till steg två - den fartdämdande kortsvängen.

Och bakvikt? Vadå bakvikt? Om det är nåt jag betonar stenhårt i mitt första inlägg så är det POSITION, förutom medvetenhet, fokus och eftertanke.

- Hel och ren? - Citera
lgrstdt
383 inlägg
lgrstdt 7 år sedan

Skaffa material och åk så mycket som möjligt. Åk med folk som är duktiga på att åka så kan de ge dig feedback för din åkning. Om du inte har några duktiga vänner är mitt tips att studera duktiga åkare för att sedan "härma" dem. Försök åka lite som de gör, vet inte riktigt hur detta fungerar på skidor men det är ett tips som man kör mycket med inom juniorsatsningar i golf. Det används säkert inom andra idrotter så det borde fungera med skidåkning också. Lycka till!

Nojlas
3023 inlägg
Nojlas 7 år sedan

MarkusO skrev:

... Ja, jag mycket medveten om hur man brukar göra. Det ska grundas, det ska gås i skidskola naturligtvis, tas i rätt ordning, följa hierarkin och skava sladd i ett par år innan det kan börjas åka på allvar.

Eller så provar man nåt nytt. Notera att moneyman letar efter en genväg, ett alternativ till att göra som man brukar göra. Min metod beskriven ovan är en genväg. Misstolka mig inte och tro att jag proklamerar "enbart skärande sväng". Det gör jag ju inte. Däremot är jag noga med I VILKEN ORDNING man går igenom momenten. Skär först. Sladd sen. Att göra tvärtom kostar en sak. Tid.
...

"Skidskola??? Skitsnack... Tyngden på dalskidan älskling - det är hela grejjen!!!"

Med all respekt MarkusO, men jag tror inte på din teori alls.
Jag praktiserade hos en enormt duktig skidlärare en gång.
En dag skulle vi lära ungar på ca 8-9 år att åka "parallellsvängar" tyckte föräldrarna. Inget larv och tjafs, barnen skulle vara tysta och snälla och åka fint, och vi skulle vara stränga.
När föräldrarna gått, fullkomligt exploderar skidläraren. I en timme leker vi indianer, åker baklänges, hittar på hyss etc etc. Inte ett enda "du ska tänka på" eller "glöm inte" på hela timmen, och när lektionen var slut åkte barnen skidor som få.
Receptet?
1st entusiastisk skidlärare (privatlektion)
1 nypa rock n' roll
200kg ren och skär skidglädje

Ditt program må vara teoretiskt genomförbart. Men skidåkning är inte teoretiskt. Det är praktiskt! Det saknar ju skidglädje fullständigt!

Nej, jag tror på att ha kul när man ska lära sig åka skidor.

Angående skärande svängar, så tror jag de flesta skidskolor går direkt på skärande sväng idag (efter plogsvängen)

www.dpsskis.com Citera
Peppe_scott
18 inlägg
Peppe_scott 7 år sedan

Ja du smile

Nu har du i alla fall fått ytligare problem och det är att sålla den vettiga informationen mot den den mindre vettiga och sedan veta i vilket sammanhang du ska sätt den vettiga informationen i...

Så som din fråga lyder så är det  bästa och snabbaste sättet att gå i skidskola utan tvekan dock så är det dyrast och du kan inte göra det förens du faktiskt är på en skidort...

Och beroende på hur mycket tid och energi du är villig att lägga ner samt mer exakt vilken kategori åkare du var och vill bli men jag förutsätter att du har hängt en del i parken med snowboard erfarenhet av åkning och hopp samt rotationer med bräda mm allmän park förståelse vill säga...

OBS!! detta tips är bara till för dig med lite pannben och detta kan även innebära en säsong skadad (dock var det så jag gjorde så jag vet att det funkar)

Men säg att du vill bli en fena i parken så fort som möjligt så skulle jag rekommendera att du köper ett par sjyssta pjäxor (verkar ju ändå som om du kommer spendera ett par dagar på snö)och sedan ett par billiga park lagg (kommer vara slitna och utan kant så försök inte lära dig åka skidor på dem) utan dessa är till för innan backarna öppnar och du har möjlighet att ta dig dit.

Men dessa lagg fyller bara sin funktion om du har möjligheten att sticka iväg med polarna och bygga ett litet hopp ute på närmsta gräsmatta med lätt lutning eller raila, räcker med en liten snöremsa och en kort flatbox och testa gärna hoppet ett par gånger först kanske testa en 180 för att få in rotationen (kom ihåg skyddsutrustning, du vill ju inte förstöra säsongen med något som skulle gått att hindra) polarna kan hjälpa dig med hur du ska göra på railen. Det bästa är alltid direkt feedback och upp på det igen. (jag tok kraschade första fyra gångerna sen satt den)

Sen när vinter väl kommer, hyr skidor fram tills dess att du får en känsla vad du vill ha och nu lägg energin på att lära dig faktiskt åka på dem. Spendera förmiddagen i barnbacke för att känna på grejerna boka en timme skidskola efter lunch och träna på de ni gjort efter till stängning. ( tålamod, uthållighet och jävlar anmana behövs)

Efter detta få du nu ta ställning hur mycket tid och mer pengar vill jag lägga och i förhållande till varandra. Men detta ger dig en bra start för att kunna hänga i parken och kunna utnyttja den.

Ett sista tips är att börja testa 180 och 360 på små kanter och gupp så som pistkanter mm till en början...

Utnyttja sidläran fråga om tips och snabbast sättet är att gå flera gånger och de anpassar lektionen efter vad du vill uppnå med din skidåkning så ingen kan säga att det tar för lång tid för så är det inte.

Mvh peppe

Blue sky Citera
Peppe_scott
18 inlägg
Peppe_scott 7 år sedan

Ett tillägg är att ni ska inte klanka ner på plogsväng och slddsväng då detta är en av grunderna för att kunna stanna utan att svänga uppåt i backen vilket då innebär att det är din skidas radie som bestämmer hur stor sväng du måste göra innan du stannar eller om du väljer att åka in i något vilket lätt kan hända då du kanske inte riktigt kan beräkna vart du hamnar eller tygbromsen vilket innebär onödigt slitage på kläder... Så det så... smile

Blue sky Citera
MarkusO
993 inlägg

Nojlas skrev:

"Skidskola??? Skitsnack... Tyngden på dalskidan älskling - det är hela grejjen!!!"

Med all respekt MarkusO, men jag tror inte på din teori alls.
Jag praktiserade hos en enormt duktig skidlärare en gång.
En dag skulle vi lära ungar på ca 8-9 år att åka "parallellsvängar" tyckte föräldrarna. Inget larv och tjafs, barnen skulle vara tysta och snälla och åka fint, och vi skulle vara stränga.
När föräldrarna gått, fullkomligt exploderar skidläraren. I en timme leker vi indianer, åker baklänges, hittar på hyss etc etc. Inte ett enda "du ska tänka på" eller "glöm inte" på hela timmen, och när lektionen var slut åkte barnen skidor som få.
Receptet?
1st entusiastisk skidlärare (privatlektion)
1 nypa rock n' roll
200kg ren och skär skidglädje

Ditt program må vara teoretiskt genomförbart. Men skidåkning är inte teoretiskt. Det är praktiskt! Det saknar ju skidglädje fullständigt!

Nej, jag tror på att ha kul när man ska lära sig åka skidor.

Angående skärande svängar, så tror jag de flesta skidskolor går direkt på skärande sväng idag (efter plogsvängen)

1. Moneyman är inte 8 år. Jag tror inte han vill leka Indian. Hade han varit ett litet barn hade jag naturligtvis inte föreslagit ovanstående. Barn ska leka. Moneyman ska lära sig åka hyffsat, och det fort. Att det är kul att åka vet han redan.

och framförallt

2. Det är jäkligt roligt i alla fall! Jag har bara sett enormt glada miner bland mina försöksobjekt. Att utvecklas är sjukt kul! Att med kontroll och stil känna att man utvecklas mycket fortare än dem runt omkring likaså! Prova nya saker, bli bättre och upptäcka hur det fungerar! Sen att man funderar igenom vad man håller på med  hindrar inte det.

Prova nån gång då Noljas...
Välj ut nån som i princip aldrig stått på ett par skidor, men som ändå är sportig och har rejäl grundkoll. Gärna med erfarenhet från nån annan på-snö-åkning, typ bräda (då slipper man krångel med att fatta hur det funkar på berget osv). Jag lovar, det händer grejer. Och objektet kommer att ha skitkul under tiden. Promise.

Sen är det klart att det funkar att låta skidskolan lära folk åka skidor. Naturligtvis. Det är ju det den är till för. Men att det skulle vara den enda vägen in i sporten - nja...
Jag anser däremot verkligen att det är en god idé att ta en lektion nån gång ibland för att utvecklas och få feedback. Det betyder ju inte att man tvunget måste lägga hela sin inlärning i handen på skidlärare.

- Hel och ren? - Citera
DSL-SF
2 inlägg
DSL-SF 7 år sedan

Hej,

Jag jobbar som skidlärare/guide i alperna och har gjort de de senaste 10 åren. Klart man kan lära sig åka utan att gå i skidskola, testa om och om igen. tillslut så lär man ju sig men vägen kan vara fylld av skador och ta lång tid.

Skillnaden på att lära sig åka skidor själv eller ta råd av någon som ej sett dig åka mot att ha en lärare eller kompis som då vet vad han pratar och ser dig åka, är tiden du lägger ner och hur mycket du lär dig.

Det jag har upplevt med mina gäster som är nya för mig oftast säger; va dum man e som gjort detta först nu, skulle jag tagit någon lektion tidigare skulle ja fått ut mycket mer av resan.

Det är klart att om du vill lära dig att bemästra alla väder och snöarter samt tekniker så måste man lägga ner en hel del tid.

Om man då skall lära sig något som att åka skidor, är det ju oftast ett rörelsemönster man vill upprepa samt att även bemästra sin egna kropp efter yttre förhållanden. För att få största möjliga framsteg på kortast möjliga tid behövs rätt korrektur och att du gör dig själv medveten på ditt egna rörelse mönster. (använd t.ex en video kamera och se dig själv åka och jämför med det resultat du vill uppnå)

I lärofasen försäker man bygga upp ett enkelt rörelsemönster, tänk dig en streckgubbe som åker skidor. Be någon förklara eller läs dig till hur rörelsemönstret ska vara, försök sedan att översätta din innre bild av rörelsemönstet till din yttre bild, som i bästa fall är att se sig själv på film. Jämför de båda och när dom är lika kan du gå vidare, lägg sedan till leder på streckgubben knä, armbåge --> händer ,axlar mm sedan dela upp det mer och mer tillslut är du inne på tex vilka muskler som ska jobba när och hur och det blir avancerat. Men här börjar man komma in på mer avancerad åkning.

Så det går oftast alltid snabbare att lära sig något med en lärare, rätt matreal och inlärningsförmågan är ju alltid hög när man har kul, så du ska ju ha kul när du lär dig!

Att ha en kompetent lärare är a.o dvs ger dig tips på hur och vad skall du öva på för att bli bättre. Är ju ingen idé att tapetsera om man inte har en vägg att sätta upp tapeterna på smile

Ha så kul som det bara går, försök ta hjälp av någon kunnig kompis eller lärare så ska det nog gå bra!

Lycka till!

Mvh //Peter

MarkusO
993 inlägg
MarkusO 7 år sedan

Peppe_scott skrev:

Ett tillägg är att ni ska inte klanka ner på plogsväng och slddsväng då detta är en av grunderna för att kunna stanna utan att svänga uppåt i backen vilket då innebär att det är din skidas radie som bestämmer hur stor sväng du måste göra innan du stannar eller om du väljer att åka in i något vilket lätt kan hända då du kanske inte riktigt kan beräkna vart du hamnar eller tygbromsen vilket innebär onödigt slitage på kläder... Så det så... smile

Jag klankar inte ner på denna typen av svängar. Det står klart att en förmåga att kontrollera hastighet genom manövrar innefattandes sladd är helt centrala för att vara en komplett skidåkare. Naturligtvis. Jag har inte sagt nåt annat.

Igen: Enligt mig är kortsväng med sladd och plog förstås också en del av utvecklingen. Men våga att lära skäret först och bli belönad. Sen om det bara handlar om en dag, en halv, eller 10 åk innan sladden inkluderas spelar mindre roll så länge det rena skäret sitter före och förståelsen för hur det känns har infunnit sig.
(0,5. Hockeystopp)
1. Rent skär.
2. Sladdsväng.

- Hel och ren? - Citera
s-aberg
1167 inlägg
s-aberg 7 år sedan | Senast ändrad xzimmit (7 år sedan)

Att börja med skärande sväng med carvingskidan som nybörjare känns lite djävulskt då tendensen allt för ofta nu blir att kortsvängen glöms bort helt.

Å andra sidan kan det vara en bra väg in i att hitta glädjen i åkningen då det går bra mycket fortare att hitta skäret än kortsvängen med dagens skidor.

Into the valley of Death Rode the six hundred Citera
Lee-nus
2653 inlägg
Lee-nus 7 år sedan

personligen tycker jag inte att det är nån mening med att ställa sig i skidskola första gången man åker skidor. då är det så mycket som är nytt att jag tror att det blir svårt att ta in allt ändå. kör några åk med kompisar eller så bara för att ha kul, lär känna utrustningen och bli "kompis" med den, och vänj dig vid kontakten med snön så att säga.

självklart är det bra att ta lektioner, men det är nog bra att känna sig lite hemma i sin utrustning först.

sen är det klart att situationen avgör. ska man till sälen en kortvecka med familjen kanske man inte kastar bort en dag på tafatta försök till plogsvängar på egen hand, men om man bor nära en skidbacke kan man ju t.ex. köra några kvällsåk bara för att få in nån slags vana, innan man gör det svårare för sig.

eller, har jag fel? smile

www.rojksuperwear.com linus at rojksuperwear.com Citera
linder
3372 inlägg
linder 7 år sedan

MarkusO skrev:

Peppe_scott skrev:

Jag klankar inte ner på denna typen av svängar. Det står klart att en förmåga att kontrollera hastighet genom manövrar innefattandes sladd är helt centrala för att vara en komplett skidåkare. Naturligtvis. Jag har inte sagt nåt annat.

Igen: Enligt mig är kortsväng med sladd och plog förstås också en del av utvecklingen. Men våga att lära skäret först och bli belönad. Sen om det bara handlar om en dag, en halv, eller 10 åk innan sladden inkluderas spelar mindre roll så länge det rena skäret sitter före och förståelsen för hur det känns har infunnit sig.
(0,5. Hockeystopp)
1. Rent skär.
2. Sladdsväng.

Men för att kunna carva ordentligt så måste du ju ha farten och du säger alltså att en nybörjare ska stanna om den tycker det går för fort?

Medan när han tycker det går lagom fort så går det med all säkerhet för långsamt för att svänga ordentligt och åkaren tippar ist eller måste ploga/sladda.

Jag skulle ju ist föreslå

1. ploga
2. sladdsväng / hockeystopp
3. börja skära med dalskidan
4...
5...
6... rent skär.

https://vimeo.com/77900439 - www.evolverstore.se Citera
MarkusO
993 inlägg

xzimmit skrev:

Att börja med skärande sväng med carvingskidan som nybörjare känns lite djävulskt då tendensen allt för ofta nu blir att kortsvängen glöms bort helt.

Ja. Det är nackdelen. Det kan faktiskt se lite märkligt ut.  Försöken visar att de jag har instruerat med min metod sjukt fort lär sig att åka med ett driv och skär som i den traditionella bedömningsmallen ger intrycket av en väldigt duktig åkare. När det sen ska matas kortsväng i en brant ser det inte lika imponerande ut. Men... Man kan inte få allt på en gång, och med tiden kommer även trycket och dynamiken kortsvängen.

xzimmit skrev:

Å andra sidan kan det vara en bra väg in i att hitta glädjen i åkningen då det går bra mycket fortare att hitta skäret än kortsvängen med dagens skidor.

Ja! Precis. Exakt så. Det verkar vara väldigt mycket lättare att hitta fram till ett rent skär när hjärnan inte lärt in att sväng = vrid och has. De är ingen teori, det är en observation. Detta är kärnan i mitt resonemang och anledningen till att jag säger det jag säger.

linder skrev:

Men för att kunna carva ordentligt så måste du ju ha farten och du säger alltså att en nybörjare ska stanna om den tycker det går för fort?
Medan när han tycker det går lagom fort så går det med all säkerhet för långsamt för att svänga ordentligt och åkaren tippar ist eller måste ploga/sladda.

Nja. Det behövs inte mycket fart alls om nybörjaren till att börja med(, för att nå fysisk förståelse snarare än att göra en teknisk korrekt sväng,) tillåts hitta skäret genom att vika in knät med ytterskidan. Med gradvis ökat självförtroende och ökad hastighet kan man sen ganska snart successivt gå vidare till en mer komplett skärande sväng med jämnare tryck och kroppsbank. Det viktiga tycker jag är att åkaren förstår hur den skärande svängen skapas, och hur det känns. Den varianten har jag kört på och det har fungerat mycket bra.

- Hel och ren? - Citera
Nojlas
3023 inlägg
Nojlas 7 år sedan | Senast ändrad Nojlas (7 år sedan)

MarkusO;
Jag tror fortfarande inte att din metod är bättre än att ta en privatlektion med en människa som är specialist på att lära folk åka skidor. (Och som sagt varva det med övning på egen hand)

Dessutom tror jag Moneyman VILL leka indian...

www.dpsskis.com Citera
Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 7 år sedan

Jag har baserat upplärning av totala nybörjare pà ett ganska liknande sätt som MarkusO propagerar för. Enda skillnaden är att jag inte har förespràkat gröna backar utan mer lutning (tänk en lätt röd backe) sà offrerna lär sig/tvingas fà i kanten direkt och verkligen känner hur skidans skärning pàverkar svängen. Detta brukar generera en hel del blàmärken men det ger som sagt var en bra bas till att bli en helt OK àkare snabbt.

Grundposition + skidor med tydlig skärning + inget mesande. Det är mitt recept baserat pà 2 personer som inte gàtt i skidskola som anses ha blivit duktiga jäkligt snabbt.

Skidskola skadar inte alls, det är bra det ocksà men det tar längre tid. Kanske för att jag inte förstàr poängen med vissa övningar.

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
MarkusO
993 inlägg
MarkusO 7 år sedan

Blackriverpaint skrev:

Jag har baserat upplärning av totala nybörjare pà ett ganska liknande sätt som MarkusO propagerar för. Enda skillnaden är att jag inte har förespràkat gröna backar utan mer lutning (tänk en lätt röd backe) sà offrerna lär sig/tvingas fà i kanten direkt och verkligen känner hur skidans skärning pàverkar svängen. Detta brukar generera en hel del blàmärken men det ger som sagt var en bra bas till att bli en helt OK àkare snabbt.

Grundposition + skidor med tydlig skärning + inget mesande. Det är mitt recept baserat pà 2 personer som inte gàtt i skidskola som anses ha blivit duktiga jäkligt snabbt.

Skidskola skadar inte alls, det är bra det också men det tar längre tid. Kanske för att jag inte förstàr poängen med vissa övningar.

Klurigt att gå på för brant först tycker jag. Det kan resultera i att det skenar iväg och går för fort, och det rimmar inte med mina idéer. Jag tycker att det inledningsvis ska vara ett lut som gör att man i princip inte behöver hålla ner farten ens som färsk åkare. Det är skillnad på spänning och rädsla och gränsen brukar gå vid där man övergår från att ha kontroll till att inte ha det. Rädsla ställer enbart till elände i inlärningen.

Alla utom huvudpersonen själv verkar ju för övrigt engagera sig i den här tråden... ;-)

- Hel och ren? - Citera
bl0ckm0ng0t
148 inlägg
bl0ckm0ng0t 7 år sedan

Det är ju bara aelgen som läst igenom trådskaparens inlägg ordentligt, varför bry sig om åkteknik så mkt om målet är parkåkning? Visst behövs vissa grundläggande kunskaper för att åka runt i parken men som redan påtalats och vad jag själv sett så klarar sig många parkåkare med väldigt taskig grundteknik. Att ha bra grundteknik garanterar inte att man blir en bra parkåkare på nåt sätt det är jag själv bevis för. Vill man bli bra på park får man åka mkt park.

Men om målet är skidåkning över hela berget gäller skidskola, privat, även om jag tror MarkusO metod kan funka utmärkt OM man har någon med kunskap som coach övervakandes det hela. På egen hand är det nog lätt att det blir småfel som kan ta tid att jobba bort sen.

dum-dummare-jibber Citera
Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 7 år sedan

MarkusO skrev:

Blackriverpaint skrev:

Skidskola skadar inte alls, det är bra det också men det tar längre tid. Kanske för att jag inte förstàr poängen med vissa övningar.

Klurigt att gå på för brant först tycker jag. Det kan resultera i att det skenar iväg och går för fort, och det rimmar inte med mina idéer. Jag tycker att det inledningsvis ska vara ett lut som gör att man i princip inte behöver hålla ner farten ens som färsk åkare. Det är skillnad på spänning och rädsla och gränsen brukar gå vid där man övergår från att ha kontroll till att inte ha det. Rädsla ställer enbart till elände i inlärningen.

Alla utom huvudpersonen själv verkar ju för övrigt engagera sig i den här tråden... ;-)

Inte för brant men brantare än grönt tycker jag. Mina 2 elever skenade ocksà ibland men det är lite priset om man vill skynda pà processen tror jag. Det beror ocksà hur personen som ska lära sig är. Detta skulle aldrig funka pà en smàrädd tjej helt utan kroppskontroll.

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
AAndrEE
62 inlägg
AAndrEE 7 år sedan

Utan att vilja låta klyschig!
Tyngden på dalskidan, det är hela grejen! smile

Sex Skis and Rock n Roll Mayrhofen 0910 Citera
aelgen
176 inlägg
aelgen 7 år sedan

Nillen: självklart måste man vara bra åkare för att vara bra i parken, första kommentaren var ett skämt. Men det händer att jag ser folk som verkar bra i parken och sätter schyssta trick men som inte kan carva eller åka pist något vidare. Sen om du tycker det är konstigt eller inte spelar ingen större roll eftersom jag vet vad jag har sett... Men lite väl OT.
Summa sumarum: Ta lektioner!

Pray for snow Citera
Josk
40 inlägg
Josk 7 år sedan

Att lära sig snabbast har oftast med viljan, orkar du ramla och slå dig?
Kör själv och skit i skidskolan, de är oftast där för att tjäna sin slant också, dvs dra ut på tiden lite.

Kör som MarkusO sa, leta upp en grön och lång backe där du kan ramla i men ändå fortsätta åka. Du lär fortfarande ha balansen från snowboarden så att stå kvar lär inte vara problem. Att svänga lär du dig på nolltid själv.

Enjoy fjällen i vinter. smile

Peppe_scott
18 inlägg
Peppe_scott 7 år sedan

Josk skrev:

Att lära sig snabbast har oftast med viljan, orkar du ramla och slå dig?
Kör själv och skit i skidskolan, de är oftast där för att tjäna sin slant också, dvs dra ut på tiden lite.

Kommentar på detta samt någon annan där upp ang att inte ta skidskola när det gäller park. Är ju bara att det finns ingen grund eller ens något som skulle motivera en skidlärare till att dra ut på tiden.

1. Om han/hon uppnår de målet du vill så snabbt som möjligt så lovar jag dig att du kommer få nya roliga mål..

2. Sidskolan drivs ofta av anläggningarna här i Sverige (inte många privat alls) detta innebär att personerna som är ute och lär dig inte tjänar mer pengar än vad de får i timmen enligt hotell restaurang avtal...

3. Med de sagt så nu vet ni att det inte är så feta cash i de så är en av de största belöningarna när de personen i fråga lär sig något.

4. Kan med 92,4% säkerhet säga att där det finns en skidskola så finns det sidlärare som kan dunka rätt stora grejer i parken och som har utbildning för att lära dig göra det...

(till de som tycker att parkråttor inte kan åka på kan så kan det innebära att det faktist inte har några kanter att åka på smile men sant som sagt inom tex freestyl så rekryterar man folk från gymnastiken som inte har någon skidbakgrund alls så vist går det)

Blue sky Citera
need_sleep
28 inlägg
need_sleep 7 år sedan | Senast ändrad need_sleep (7 år sedan)

moneyman skrev:

jag vill lära mig åka rätt snabbt så att jag kan hänga i parken med mina polare som åker skidor också.
inte så värst sugen att hänga i barn backen hela vintern.

moneyman, du ger ju svaret själv... Åk med dina polare!

Du lär dig mest genom att åka med dem som är bättre än dig och eftersom dina polare redan hänger i parken så häng på. Börja åk med en polare med bra tålamod som kan ge dig grunderna och som du kan garva tillsammans med när du kraschar. Sen häng på hela gänget. Fråga, be om tips, tjata, öva, öva, öva. Sen, för att snabbt utvecklas, hyr en skidlärare som kan ge dig mer tips. Visst, det är dyrt men du utvecklas enormt. Sen kan du ha ge dina polare tips :-)

need_sleep Citera
volle
99 inlägg
volle 7 år sedan

Jag har lite ider :

1, Gå till en backe

2, ÅK

3, ÅK

4, ÅK

5, ÅK

6, ÅK

7, ÅK

8, ÅK

9, ÅK

10, FORTSÄTT ÅK!

/ VA

Volle Citera
JoakimHayland
250 inlägg
JoakimHayland 7 år sedan

MarkusO skrev:

Viktigt för att hålla sig till min metod: SVÄNG ENBART GENOM ATT KANTA. Hela tiden. INGET ANNAT. Går det för fort - dra ett hockeystopp och börja om. Eller välj en flackare pist. SLADDA INTE för att svänga. Inte en tum, aldrig. Inte i det här läget.

kan han köra hockeystop är inte helst säkert.. men kan han det så äre ju redan klart.. för han skall ju bara åka i parken och hänga på sina polare där. som jag har tolkat honom.. då kan han inom några åk med all säkerhet köra sladdsvängar och med det klarar han sig alldeles utmärkt i parken, det gör då iaf jag..

jag tycker nästan dom viktigaste färdigheterna i en park är att kunna vrida skidorna.. det är väldig många i parken som använder sig av plogen och sladdsvängen för till exempel en speedcheck inför ett hopp eller räcke!

men kan bara hålla med folket. Skidskola helt klart!

kyllä Citera
audiman
15 inlägg
audiman 7 år sedan

jisse så massa olika tips men jag undrar vad detta menas "fartdämdande kortsvängen"
Vad är det?
Hur gör man den på carving?

Jibberisch
1524 inlägg
Jibberisch 7 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (7 år sedan)

audiman skrev:

jisse så massa olika tips men jag undrar vad detta menas "fartdämdande kortsvängen"
Vad är det?
Hur gör man den på carving?

Men fartdämpande kortsväng skulle man kunna mena den gamla klassiska hoppsvängen. (Men är inte säker på att personen menar just den.)

Användes med fördel när det är riktigt jävla brant och trångt. Framåt-lut tycker jag är nyckeln. Sätt i staven åt det håll du tänkt svänga, skjut ifrån och "hoppa" runt den. Ett tips för att träna på teknik är att överdriva rörelsen. Ett annat sätt att träna in rätt teknik kan vara att tänka på att lyfta bakdelen på skidorna i själva "hoppet".

Hur man gör denna, eller någon annan fartdämpande sväng när man carvar, är jag inte riktigt med på. För mej handlar carving om att bibehålla, samt att öka farten.

Och eftersom tråden är lite gammal, hur gick det?

(Inlägget skrives med reservation för att jag har svårt att beskriva skidteknik, andra på forumet är mycket bättre på just detta.)

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Netapper
50 inlägg
Netapper 7 år sedan

Våga satsa när du åker, ta risker!

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook