Ryggskydd eller inte?

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 9 år sedan

Cabra, denna diskussion om att skydd/säkerhetsåtgärder leder till fler skador pga att man känner sig säkrare och blir mindre försiktig är gammal. Den har förts om säkerhetsbälten, halvljustvång på bil dygnet runt eller inte. Krav på cykellyse eller ej. Krockkuddar, reflexer, hjälm och en massa andra grejor.

Jag räknas väl också som oldtimer och har åkt en massa utan skydd och klarat mig hyggligt. Klassar det mer som tur än försiktighet. Efter att ha kraschat och svimmat och vaknat med spräckta revben och med temporär minnesförlust utan att veta var jag var etc. så köpte jag hjälm för nästan 10 år sedan. Något år därpå köpte jag ryggskydd som jag tyvärr fuskar med en del. Åker oftast med ryggsäck och det blir lite väl klumpigt med ryggskydd. Säcken skyddar en del men bara mitt på ryggen.

Slutsats. Köp alla skydd du känner dig komfortabel med.

svveet
141 inlägg
svveet 141 inlägg 9 år sedan

Kan ju tipsa om att de flesta mc butiker har ryggskydd, fins en hel del för cross åkning som följer kroppen bra.

Är inge vidare på grammatik eller att stava! Citera
Yatzy
83 inlägg
Yatzy 83 inlägg 9 år sedan

FFrank :

Ryggskydd är en självklarhet för mig, antingen kör man utan och riskerar att skada ryggen för livet eller så kör man med och inte behöver oroa sig över det.

SverigeTomten :

Ryggskydd är überbra! Så fort jag började använda det så blev jag inte det minsta rädd att krasha på ryggen. Dessutom, Om jag VET att det kommer gå åt pipan så försöker jag faktisk landa på rygg, så att skyddet dämpar smällen. Det är väldigt sällan jag får ont av att krasha på rygg nu för tiden.

Vet ni, man kan skada ryggen fastän man HAR ryggskydd på också.

Zebba
68 inlägg
Zebba 68 inlägg 9 år sedan

Den som säger något att ett ryggskydd inte hjälper mer än ifall man åker utan, har inte slagit i ryggen ordentligt. Åker själv med ryggskydd. Åker väldigt mycket cross också och där är det obligatoriskt. Slog över framåt över en 30m platå landade på nacke å rygg. Spräckte ryggskyddet mot en sten. Ryggskyddet räddade mig mer än jag kan tänka mig. Att slå i ryggen i pisten är absolut inte omöjligt som det låter på vissa. Det är också skönt att ha mot mindre vurpor, då tar liksom inte din hud och muskler emot först smällen. Du får något som tar den smällen och fördelar den.

Tips testa flera olika skydd för det är stor skillnad på passform. Hitta ett som du gillar. Det är ett måste. Ska inte vara nått som sitter okej för då hindrar det bara din åkning. För man behöver bara ramla illa en gång så kan man få rulla fram istället för att gå. De är ingen garanti men den höjer oddsen ordentligt

Nä vilken moralkärring man blev men va fan man får välja sina tillfällen

maxen6
40 inlägg
maxen6 40 inlägg 9 år sedan

stressa inte med ryggskyddet, gå till en återförsäljare som har kunskap,bra sortiment osv.

vet inte hur det ser ut med försökring o så om man skulle lyckas skada sig riktigt duktigt,men kan tänka att du har fördel av att haft ryggskydd i den situationer. med ersättning och vad mer som kan komma till.

plus,ryggskyddet isolerar till viss del också,så du blir värmare, sen dom små smällarna du kan få en en vanlig vurpa,absorberas till största del på skyddet och inte kroppen som det gjort annars.
//max

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 9 år sedan

Yatzy :

FFrank :

Ryggskydd är en självklarhet för mig, antingen kör man utan och riskerar att skada ryggen för livet eller så kör man med och inte behöver oroa sig över det.

SverigeTomten :

Ryggskydd är überbra! Så fort jag började använda det så blev jag inte det minsta rädd att krasha på ryggen. Dessutom, Om jag VET att det kommer gå åt pipan så försöker jag faktisk landa på rygg, så att skyddet dämpar smällen. Det är väldigt sällan jag får ont av att krasha på rygg nu för tiden.

Vet ni, man kan skada ryggen fastän man HAR ryggskydd på också.

Jag vet det mycket väl, jag är inte odödlig! (Som vissa verkar tro >_>)
Men risken att skada ryggen med ett bra ryggskydd är ju mycket mindre än om du skulle krascha utan.

Hey man! peace man! Citera
kalixsux
1 inlägg
kalixsux 1 inlägg 9 år sedan

Ryggskydd är ett måste enligt mig .. har räddat mig rätt många gånger från besök på akuten. Sprolla märke och pris. Själv har jag nå scott ryggskydd som funkar as bra. Kostar dig en tusenlapp på team sportia, Jag känner då alldrig av att jag har det när jag åker å det begrännsar inget :S trodde samma som dig först. Men när du åker märker du inge, citerar säkert många i tråden men Köp fo helvidi wink ett - Det blir lökigt men det blir man ju oftast iallafall tongue

Alvaeus
68 inlägg
Alvaeus 68 inlägg 9 år sedan

jag använder också alltid ryggskydd. första gången jag använde det landade jag på ryggen efter en luftfärd på ca 5 meter på plan mark. då kändes det jävligt gött med ryggskydd!

tvek Citera
anhe
207 inlägg
anhe 207 inlägg 9 år sedan

nä, för min del avstår jag. Känner mig begränsad :p

Horses are terrible people. Citera
marcopolo_sthlm
77 inlägg
marcopolo_sthlm 77 inlägg 8 år sedan

Hur bra är ryggsäckar med inbygt ryggskydd? Kan det liknas vid "vanliga" ryggskydd?

Vattendroppe
Online 3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 8 år sedan

marcopolo_sthlm :

Hur bra är ryggsäckar med inbygt ryggskydd? Kan det liknas vid "vanliga" ryggskydd?

Så länge du spänner åt ryggsäcken ordentligt borde det inte vara något problem säkerhetsmässigt. Personligen har jag dock valt att köra ryggskyddet separat, smidigt att kunna köra utan säcken på ryggen och fortfarande vara skyddad. Jag kan även köra min ryggsäck som vanlig ryggsäck utan att behöva ha en onödig platta i den.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
marcopolo_sthlm
77 inlägg

OK, sitter o tänker om jag ska köpa Ortovox Free rider +26 med ryggskydd eller Kode från Osprey o ev. ha ett separat ryggskydd. Svårt att veta hur det känns efter ett tag när man bara testar en kortis i butik

lp91
201 inlägg
lp91 201 inlägg 8 år sedan

Jag kör med en scott back protector crx, jävligt bra platta och tillåter rörelse i sidled. Sitter som ett smäck!
Kostar dryga 2000:- på skistore, men det är den bästa jag haft! Har så många olika spännen och band att man nästan känner sig lite som en fallskärmsjägare i den. xd

https://www.freeride.se/img/photo/normal/d9baf5e14af3eb93cd9d1533a6471853.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/b3e25efb29854315bec3ddd92b2a94b4.jpg

Länk

Fear is the only enemy. Face the enemy! Citera
Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 8 år sedan

jag känner mig jävligt begränsad med mitt ryggskydd! använder en platta som sitter fast i någon typ av nätväst,,
kände mig mycket friare med den platta ajg använde när jag körde cross!...

on the way down its awesome! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan

marcopolo_sthlm :

OK, sitter o tänker om jag ska köpa Ortovox Free rider +26 med ryggskydd eller Kode från Osprey o ev. ha ett separat ryggskydd. Svårt att veta hur det känns efter ett tag när man bara testar en kortis i butik

kode + separat ryggskydd skulle jag säga är bättre. har använt free rider 26 själv och tyckte inte riktigt om att ha ryggskydd i ryggan. slutade med att jag körde med mitt vanliga ryggskydd under samtidigt, ger en mycket "närmare" känsla!

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (8 år sedan)

snorkel :

Jag räknas väl också som oldtimer och har åkt en massa utan skydd och klarat mig hyggligt. Klassar det mer som tur än försiktighet. Efter att ha kraschat och svimmat och vaknat med spräckta revben och med temporär minnesförlust utan att veta var jag var etc. så köpte jag hjälm för nästan 10 år sedan. Något år därpå köpte jag ryggskydd som jag tyvärr fuskar med en del. Åker oftast med ryggsäck och det blir lite väl klumpigt med ryggskydd. Säcken skyddar en del men bara mitt på ryggen.

Slutsats. Köp alla skydd du känner dig komfortabel med.

En oldtimer till som intämmer! Jag har många timmar i pister, i banor, i offpisten, vad du vill, och klarat ryggen hittills (peppar-peppar). Personligen uppmärksammade jag att det fanns ryggskydd när jag snackade med en crossåkande (motorcykel alltså) polare, bara för att upptäcka att fartåkarna redan avände dom. I dag är nog den största faran att bli påkörd känns det som faktiskt.

Det var inte mycket att fundera på. Har kört i mer än 10 år med ryggskydd nu. Känner mig naken utan.
Prova ut ett skydd som passar dig, skit i vad polarna säger är "bäst". Skyddet skall sitta bekvämt och sitta kvar på plats.

Har själv POC Spine VPD Vest (2010) , dyr javisst, men bra!

Eder,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
racing-for-fun
45 inlägg
racing-for-fun 45 inlägg 8 år sedan

Använd ryggskydd för jösse namn! Det räddade mig iaf, istället för förlamning så klarade jag mig med 3 dagar på zell am sees sjukhus o en veckas sjukskrivning, vill inte tänka på var jag varit idag om jag inte haft ryggskydd.....

racing-for-fun Citera
marcopolo_sthlm
77 inlägg

OK, då får jag palla mig iväg och testa ryggskydd, tackar för allas info i strängen hittills

Korsbandet
54 inlägg
Korsbandet 54 inlägg 8 år sedan

Ryggsäckar med "inbyggt ryggskydd" (Ortovox) är det en fullgod ersättning?

halfwaycrook
294 inlägg
halfwaycrook 294 inlägg 8 år sedan

nån som prövat detta?

http://skidshop.nortlander.se/skidshop/ … t=20101027

tell em we havin a party Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan

Korsbandet :

ibland lönar det sig att läsa igenom några svar innan man frågar... smile

Lee-nus :

marcopolo_sthlm :

kode + separat ryggskydd skulle jag säga är bättre. har använt free rider 26 själv och tyckte inte riktigt om att ha ryggskydd i ryggan. slutade med att jag körde med mitt vanliga ryggskydd under samtidigt, ger en mycket "närmare" känsla!

Kalle74
35 inlägg
Kalle74 35 inlägg 8 år sedan

Jag kör med ett Komperdellskydd som är både prisbelönt för absoberingen av hårda slag, sitter skönt och "andas". Finns på Alpingaraget.

http://www.komperdell.com/de/protectors … /index.php

Kalle74 Citera
Korsbandet
54 inlägg
Korsbandet 54 inlägg 8 år sedan

Korsbandet :

Oops! Sorry, var lite väl snabb i scrollandet där...

AndreasH86
25 inlägg
AndreasH86 25 inlägg 8 år sedan

Är det nån som provat Scotts vest prot. soft-cr? Det ser skönt ut, tycker alla skydd ni visat ser obkvämma ut. Specielt om man har lite mage. Dom funkar säkert jättebra på smalare människor men för grabbar som är lite större känns det som om era skydd om antingen åka upp eller hamnar under hullet. En väst borde ju bara skönare i såna fall?

Scotts väst använder sig av materialet D30 som är mjuk och formbart tills man ramlar då det blir hårt och skyddar åkaren.

Your text to link here...
http://d1drm2o0g4pr7c.cloudfront.net/216647/500/216647A.jpg
http://d1drm2o0g4pr7c.cloudfront.net/216647/500/216647.jpg

OskarHermansson
26 inlägg
OskarHermansson 26 inlägg 8 år sedan

lätt att du ska ha ryggplatta, haft det två säsonger och utnyttjat det två gånger ordentligt och jag lovar dig, det hjälper smile

lollen29
102 inlägg
lollen29 102 inlägg 8 år sedan

duger nån billig som dom här? : http://www.teamsportia.se/produkter/alp … rbk-55-sr/ eller http://www.teamsportia.se/produkter/alp … rbk-55-jr/
eller blir det inte lika säkert ?

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 8 år sedan

Är det någon som har några kommentarer på de nyare ryggskydden som är av ett mjukare slag?
Jag använder själv ett Dainese skydd men funderar på om de nyare, mjuka skydden är bättre.

Kalle74
35 inlägg
Kalle74 35 inlägg 8 år sedan

Jag tror de nya mjuka skydden kan vara ett mycket bra alternativ till de traditionella hårda skydden. Jag har för några inlägg sedan rekommenderat Komperdells skydd. Jag tror faktiskt att de vunnit priser för attt den bästa förmågan att absorbera slag och hårda stötar.

Komperdell säljs bl a av Alpingaraget.

Produkterna kan du läsa mer om här:
http://www.komperdell.com/de/protectors … /index.php

Kalle74 Citera
Xos
40 inlägg
Xos 40 inlägg 8 år sedan

Hittade ett nytt (?) sorts ryggskydd, VPD spine från POC. Det ska tydligen vara ett mjukt material, i en väst, som formar sig efter kroppen men stelnar vi chock (fall). Är det någon som har testat just denna modell? smile Är det bättre än 'vanliga' skydd?

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 8 år sedan

I lättare vurpor kan du landa på ryggen med flit och glida på skyddet som en sköldpadda. Väldigt bra om skidorna inte löser ut(tex telis) och man är rädd om knäna. Sen är det skönt också för isklumpar och annat känns inte.

Jag kör på spine ergo och är helnöjd!

Thomsson
712 inlägg
Thomsson 712 inlägg 8 år sedan

Jag rekommenderar UFO, billigt och framförallt superbra!

Foreignboardsco? Citera
richie_sthlm
181 inlägg
richie_sthlm 181 inlägg 8 år sedan

Xos :

Hittade ett nytt (?) sorts ryggskydd, VPD spine från POC. Det ska tydligen vara ett mjukt material, i en väst, som formar sig efter kroppen men stelnar vi chock (fall). Är det någon som har testat just denna modell? smile Är det bättre än 'vanliga' skydd?

Jag har detta skydd och det sitter riktigt bra jämfört med de äldre modellerna med hårdplast osv. Vid "test" av skydded så tycker jag faktiskt att den uppfyller funktionen mycket väl dvs. att materialet blir hårt vid kollision m.m.
Kanske lite dyrt, men man kan inte riktigt se det på det sättet när det gäller ens säkerhet.

HenningO
249 inlägg
HenningO 249 inlägg 8 år sedan

Är det bara jag som har haft stor nytta av ryggskyddet nedanför berget?

Jag tänker specifikt på långa isiga ståltrappor, bärandes på skidor, stavar, ryggsäck, matkasse. Detta i kombination med sliriga pjäxor och slutkörda ben... Ja, då kan ryggskyddet komma väl till hands!

Timbe
284 inlägg
Timbe 284 inlägg 8 år sedan

Jag åker med ryggplatta sen jag fick problem med ryggen, började gymma också så nu har jag inte kvar det problemet smile min uppfattning av ryggplatta
+Riktig skön säkerhet, jag skadar mig MYCKET mindre med platta, fall på ryggen känns knappt
+inte så dyr investering för vad man får
-lite obekvämt (är säker bara min modell som inte är perfekt för mig)
-svårare att klä sig med tanke på att ryggplattan sitter så tätt på ryggen blir man lätt svettig hmm

Men jag skulle säga, kör på!

Det är en bra investering! big_smile

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 8 år sedan

Detta känns lite som alla pjäx-köp-trådar. Bara för att jag kör på impact 8 och tycker den pjäxan är grym så innebär inte det att den passar någon som är lika tung/lång/storlek på fötterna som mig.

Vad exakt är det man ska fråga en kunnig personal? Är det ifall det SER ut som det sitter bra? Det är väl bara att stå och vrida/vända/göra utfallssteg/kräla och känna om skydder sitter kvar som man vill. Dra åt remmar och dylikt och titta i spegeln så det inte står ut osv.

Nu vet jag inte om ryggskydd har någon slags märkning för godkännande av vissa saker, aldrig hört talas om det. Tror att oavsett vilket ryggskydd du kör på så är det bättre än inget. De nya ryggskydden ska ju vara något material som blir hårt vid slag, men funkar det inte lite samma som en front på en nyare bil (minns inte namnet på detta) att ju längre tid smällen tar desto mer energi absorberas och kommer göra smällen "mjukare"?

Frågan angående väst för större personer är jag inte så säker på om det verkligen är så. Jag tänker det ryggskyddet jag har, som är en väst. Om pappa på ungefär samma längd (förutsatt att ryggen är precis samma form på) som har en betydligt större buk än mig, så skulle han nog inte ens kunna knäppa ryggskyddet. Men om man tar en större storlek så blir även ryggskyddet längre. Men det är bara att prova innan, men i denna aspekten så känns det som remmar är bättre för en väldigt stor person!

voktah
17 inlägg
voktah 17 inlägg 8 år sedan

När ni ändå diskuterar ryggskydd, fungerar ryggskydd som man använder när man kör motocross?

Nilber
34 inlägg
Nilber 34 inlägg 8 år sedan

när de gäller ryggskydd tycker ja att man ska ha det som alla nämner de är en billig livförsäkring.
när de gäller väst vs rem: så är väst att föredra då det sitter bättre.
när de gäller hårt vs mjukt skydd: skiljer det sig inte speciellt mkt i hur mkt stötar dom tål men det hårda ryggskyddet tål mer.
när det gäller längd: rätt längd är sjukt viktigt. har man ett för långt ryggskydd riskerar detta att "kasa" upp och ramlar man då när ryggskyddet har kasat upp så är chansen stor att man slår huvudet bakåt, slår i nacken i ryggskyddet och bryter nacken. så man ska "hellre" köpa ett för kort ryggskydd än ett för långt. men det bästa är ju alltid att det passar perfect.

så kolla flera ryggskydd både hårda och mjuka men även väst/rem för att se vilken som sitter bäst och känns skönast. men va som sagt noga med att det inte blir för långt.

Vattendroppe
Online 3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 8 år sedan

voktah :

När ni ändå diskuterar ryggskydd, fungerar ryggskydd som man använder när man kör motocross?

De ger ju utan tvekan ett skydd som är tillräckligt. Frågan är snarare hur det är med rörligheterna och möjligheten att ha en ryggsäck på sig med de skydden, det kan jag inte svara på. Om du har ett crosskydd redan är det väl bara testa?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
voktah
17 inlägg
voktah 17 inlägg 8 år sedan

Vattendroppe :

voktah :

De ger ju utan tvekan ett skydd som är tillräckligt. Frågan är snarare hur det är med rörligheterna och möjligheten att ha en ryggsäck på sig med de skydden, det kan jag inte svara på. Om du har ett crosskydd redan är det väl bara testa?

sitter på jobbet och tanken slog mig att jag kanske inte behöver köpa ett nytt, då blir det till att testa när jag kommer hem!

Viktor

Jezd
25 inlägg
Jezd 25 inlägg 8 år sedan

Tja! Tänkte jag skulle köpa mig ett ryggskydd till den här säsongen. Vad är viktigt att tänka på vid utprovning? Hur ska längden vara?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook