Storlek på Duke? (S/L)

Eriic
5 inlägg
Eriic 5 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Eriic (9 år sedan)

Mors,

Tänkte beställa ett par Marker Duke, min pjäxlängd är 315mm, vilket ligger mellan large och small i storlekarna på Duke bindningen.

S = 265-320mm
L = 305-370mm

Vad skulle vara optimalt just i mitt fall?
Ni får ursäkta om frågan tagits upp tidigare men hittade inte så mycket bland tidigare trådar, eller så är jag blind.

Okej hittade en ganska exakt likadan tråd.. men men, istället för att bumpa upp den kanske någon har ett bra svar?

Kan även tillägga att bindningen kommer sitta på ett par Moment Bibby 190cm om det är till någon hjälp.

Svar

Johan_Ax
295 inlägg
Johan_Ax 295 inlägg 9 år sedan

Small

fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 9 år sedan

Kommer du låna ut dina skidor till någon polare någon gång? Isf, vad har de för storlek? Sen tror jag nog small är lättare att sälja då fler kanske har lite mindre fötter. Gissningar bara.

Eriic
5 inlägg
Eriic 5 inlägg 9 år sedan

Ah det var lite det jag hade i tankarna, ang hur lättkrängda de är senare. Vetifasen om jag kommer låna skidorna så ofta till polare.. Men en Small borde ju göra jobbet, och har inga direkta planer på att skaffa ett par större pjäxor.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 9 år sedan

dessutom lär du knappast gå upp i pjäxstorlek. ofta går man ned ett snäpp när man köper nya pjäxor som passar bättre.. Och small borde ju vara några gram lättare.

MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 9 år sedan

tror att small blir bättre. Den borde ju vara lättare, och nånting säger mig att det är bättre med en bindning som är "för liten" än en som är "för stor". Den kommer självklart inte vara för liten för dig om den ska passa upp till 320mm. Men om den är för stor kan den ju glappa lite, och det skulle vara rätt sketchy...

Jag skulle kört på en small.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 9 år sedan

Lätt ta ett par Large. 5 mm är liten marginal och pjäxors skallängd skiljer sig ibland upp till 1 cem. Jag har 28,5 BD Factor och de ar 327 mm, Stroltz 28,5 är 319 mm.

Frankfurt Citera
burgars
207 inlägg
burgars 207 inlägg 9 år sedan

Jag kör smallduke på mina nordica. Storleken är 27.5 och har ju inget med storleken på duken att göra. 315mm är det faktiska måttet på skalets yttersula. 27.5 är hur lång fot man får in i pjäxan.

burgars Citera
Martok
260 inlägg
Martok 260 inlägg 9 år sedan

Jag kör Large på min duke och har pjäxstorlek 29.5

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 6 år sedan

använder en gammal tråd här. Jag överväger att skaffa mig ett par Dukes för att börja tura lite mer än idag (inget alls idag wink) Nu har jag hittat ett par Dukes till mycket ba pris men finns endast i storlek small. Jag ahr 325mm sula och enligt tysken så passar small upp till just 325mm I den här tråden pratar alla om 320 mm som gräns. Vad gäller egentligen? Känns det helt galet att klämma i en pjäxa som är precis i ytterkant?

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 6 år sedan

Hahaha! Jag kollade annonserna så sent som igår utan att hitta nåt vettigt. Om det går att knöla ner mina 325 i en small så vore det ju förstås trevligt att köpa en sprillans ny från årgång 11/12 men det där är ju ett bra alternativ.

albinpb
47 inlägg
albinpb 47 inlägg 6 år sedan

Har också för mig att smallen går upp till 325 mm. Det kan vara på gränsen i och med att olika märken kan variera någon millimeter i sullängd även om det står samma. Jag skulle föreslå att du tar med dina pjäxor och hittar en Duke i small som du kan testa och klicka i pjäxan i för att så sätt se om förspänningen är bra. På Marker-bindningarna skall skruven som du justerar bindningens längd med ligga platt med plasten runt om när förspänningen är bra. Om skruven sticker ut sitter bindningen för löst och om den liksom är försjunken in i plasten så sitter den för tight.

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 6 år sedan

jag har 325mm i sulmått på mina pjäxor och dom går precis ner i en S. men när en kompis skulle testa som har 327mm så gick det inte.

så jag skulle absolut inte köpa ett par S. det går nu men om du kommer att byta pjäxor så kan det ju variera någon mm hit och dit. är ju onödigt att riskera.

steglund
23 inlägg
steglund 23 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Jag ahr 325mm sula och enligt tysken så passar small upp till just 325mm I den här tråden pratar alla om 320 mm som gräns. Vad gäller egentligen?

Nu är den här diskussionen fem år gammal, men jag hade samma frågeställning och det kan vara intressant för eventuella framtida frågor. Jag skickade frågan till Marker och fick följande svar:
Marker Team :

The Marker DUKE S from 2011/12 has a Min-Max boot sole length of 265 – 325 mm and id didn’t changed until the current existing Marker Duke S.
Best Regards
Marker Team

Det tolkar jag som att den övre gränsen för Marker Duke S alltid har varit 325 mm och inte 320 mm.

Fyyyfant
1 inlägg
Fyyyfant 1 inlägg 1 månad sedan

Istället för att starta en egen tråd tänkte jag klämna in en fråga här,
Jag har en Lange xt100 pjäxa, 326mm står det på pjäxan men jag får det till knappt 324 nör jag mäter. Har en beggad skidan jag ska köpa med en mark duke S bindning, kommer jag märka av några större problem ned en small. Eller funkar det tillsvidare, kanske väljer att köpa en L i framtiden och ge sambon en till skida nästa alla hjärtans dag smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook