Felmonterade bindningar, vad göra?

joherik85
6 inlägg
joherik85 6 inlägg 9 år sedan

Tjenare,

jag har precis fått hem ett par sprillans Armada JJ med Marker Jester från Sport Conrad.
Eftersom jag är så jävla fet/lat så orkade jag inte springa ner i förrådet och mäta längden på mina pjäxor när jag beställde så jag skrev att jag hade 26.5 i storlek och bad dom montera efter det. (310mm)

När jag nu fick hem dom orkade jag släpa upp pjäxorna för att testa om jag gissat rätt, det visade sig att mina pjäxor var 28.5. (325mm)

När jag skruvar ut skruvarna max så att bakdelen är så långt bak som möjligt kan jag pressa ner pjäxorna bindningarna och det ser ut som att dom sitter helt okej. Dock skjuts bindningen bak en del när jag pressar ner pjäxan.

En polare menar på att pjäxan ska glida ner så lätt att den vilar på tappen på bakbindningen utan att man behöver pressa, stämmer det?

Kan jag åka med dom såhär eller kommer trycket göra att dom går sönder enkelt?

Svar

joherik85
6 inlägg

Här står pjäxan i skidan utan tryck.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/64287d4b69b9139ac8e89f260407d273.jpg

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

Bindningen kommer inte gå sönder av det, däremot blir inte förspänningen riktigt rätt. Vet inte hur Jester är gällande sånt här, om dom fungerar någorlunda som dom ska ändå.

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 9 år sedan

montera om för säkerhets skull..
pjäxan ska förbi de två piggarna som dom tar emot nu, och istället ska pjäxan vila mot den undre plattan som man ser på bilden.

det är bara att plugga hålen, och flytta bak bakbindningen någon cm. då kommer det funka fint.

inte värt att riskera att ha för thighta bindningar, eller för lösa.. jag slet sönder mitt knä pga taskiga inställningar på bindningarna och det kommer jag aldrig göra om igen.. sjukt ovärt när det är lätt fixat.

mitt tips är att montera om!

sen kanske någon annan har någon annan erfarenhet av detta? funkar det att köra så?
jag vet bara vad jag skulle gjort i detta läget.. kan ju vara bra att höra flera åsikter! smile

Ill be back Citera
joherik85
6 inlägg

Tack för svaren, får väl bli att montera om helt enkelt..

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan

Jag hade def. monterat om! En förspänning som inte är helt hundra-procentig när man åker med hyffsat hårt skruvade bindningar är aldrig roligt, vare sig förspänningen är för lös eller för hård, man kan inte lita på bindningen helt enkelt!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
burgars
207 inlägg
burgars 207 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad burgars (9 år sedan)

Kom ihåg att du nu kommer att hamna 325-310=15 /2=7,5 mm (tänker jag rätt nu?)bakom det du tänkt som bootcenter. Med en så tight ommontering skulle man nog inte våga flytta både tå- och häldelen så du kommer att hamna 7,5 bakom det du tänkt från början (om du nu inte tänkt flytta tådelen!?). Det ska väl inte vara några jätteskillnader med 7,5 men tråkigt ändå... (tänker jag rätt nu?)

burgars Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 9 år sedan

Carled :

Jag hade def. monterat om! En förspänning som inte är helt hundra-procentig när man åker med hyffsat hårt skruvade bindningar är aldrig roligt, vare sig förspänningen är för lös eller för hård, man kan inte lita på bindningen helt enkelt!

Helt riktigt!

Kan någon berätta hur förspänningen kontrolleras på Jestern? Samma som på Duke?

Utter for president! Citera
claesthemas
70 inlägg
claesthemas 70 inlägg 9 år sedan

Skruven som du flyttar bindningen bakåt med ska vara jämn med bakdelen av bindningen. Alltså samma som Duken.

bl0ckm0ng0t
148 inlägg
bl0ckm0ng0t 148 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad bl0ckm0ng0t (9 år sedan)

när förspänningen är "rätt" på en Duke så får man nästan klämma in pjäxan, inte som på äldre marker eller salomon (som din polare antagligen tänker på). Ställer man in en Duke som din polare säger har man INGEN förspänning alls.

Får du in pjäxan med rätt förspänning enligt instruktionen ovan (claesthemas inlägg)så hade jag inte monterat om.

Kan inte fatta hur SC kunde gå med på att montera efter 26.5 dock då pjäxor varierar rätt mkt i sullängd, hur visste de vilken sullängd de skulle gå på eller har de "standardmått"?

dum-dummare-jibber Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 9 år sedan

bl0ckm0ng0t :

Kan inte fatta hur SC kunde gå med på att montera efter 26.5 dock då pjäxor varierar rätt mkt i sullängd, hur visste de vilken sullängd de skulle gå på eller har de "standardmått"?

Jag antar att dom gjorde som väntat. Tog en pjäxa med storlek 26.5 som fanns på lagret och hoppades det skulle passa.

Inte helt genomtänkt av trådskaparen. Men det vet han nog redan:)

Utter for president! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (9 år sedan)

@joherik85
Bakdelen på bindningen ska skjutas bak en bit när sätter i skon. Det är detta som ger förspänning. Hur långt det är varierar mellan olika bindningar men brukar röra sig om några mm. På de flesta bindningar finns någon form av markering som visar inom vilket intervall bakdelen ska hamna. Kontrollera vad som gäller dina bindningar (någon här som vet?) innan du gör en ommontering. Som du beskriver situationen när du sätter i pjäxan kan det vara helt korrekt!

/MM

EDIT: Se ovanstående inläggg avseende korrekt förspänning ... bara att kontrollera! Håller tummarna! :-)

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Jay-deuce
122 inlägg
Jay-deuce 122 inlägg 9 år sedan

Lustigt.

Jag gjorde samma sak, skrev 26,5 i min beställning. De skickade dock ett mail som frågade vilken längd i mm vilket tvingade mig att dubellkolla. Det visade sig att även jag hade 28,5. Tyckte detta var riktigt seriöst av conrad som annars får mycket skit i detta forum.

Lycka till med JJs, hört att de är sjukt sköna.

//J

J-deuce Citera
Totemann
205 inlägg
Totemann 205 inlägg 9 år sedan

Jay-deuce :

Lustigt.

Jag gjorde samma sak, skrev 26,5 i min beställning. De skickade dock ett mail som frågade vilken längd i mm vilket tvingade mig att dubellkolla. Det visade sig att även jag hade 28,5. Tyckte detta var riktigt seriöst av conrad som annars får mycket skit i detta forum.

//J

Din pjäxstolek är inte samma sak som pjäxornas längd i bindningen..
Storleken anges som du säger med ex 28,5. Samtidigt som en pjäxtillverkare kan ha 290mm till 28,5 pjäxor så kan ett annat ha 310, så att ange pjäxstorlek är en chansning.. (Jag vet inte om 290 och 310 är rimligt till 28,5 men du fattar nog vad jag menar)

smile Ludde

Läs 3ggr. skriv svar. läs DET 3ggr klicka sänd! Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 9 år sedan

som någon sa, det ska vara jävligt tight på just dessa bindningar.

Kolla först om förspänningen kanske är ok. Alltså att kolla om den lilla skruven är precis i höjd med materialet kring den, när pjäxan är nertryckt.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 9 år sedan

Hur kan conrad montera bindningar åt folk som anger mondo-storlekar? (26,5, 27,5, 28,5 etc...) -Utan att förklara för sina kunder att det är sullängden som är relevant?

www.dpsskis.com Citera
GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 9 år sedan

Nojlas :

Hur kan conrad montera bindningar åt folk som anger mondo-storlekar? (26,5, 27,5, 28,5 etc...) -Utan att förklara för sina kunder att det är sullängden som är relevant?

Tycker inte att det är så märkligt att dom monterar efter dom uppgifterna dom får.
Däremot tycker jag att det är både märkligt, knäppt och knasigt att folk inte klarar av att skilja på storlek och sullängd...

stay_tuned
105 inlägg
stay_tuned 105 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad stay_tuned (9 år sedan)

Det är väldigt vanligt, framförallt på större butiker, att kunden säger "jag har ett par salomon 26,5" och sedan monterar man efter ett par salomon 26,5 som finns i butiken. Och det går ganska hyfsat ändå. Storlek 26-26,5 har i 9 fall av 10 305 mm tex. Men som sagt, självklart ska man alltid ange millimetermåtten...

För övrigt monterade jag själv jester på mina lagg, och bakdelen ska åka bak en bit för att förspänningen ska va korrekt.

Go hard or go home. Citera
Flashen
145 inlägg
Flashen 145 inlägg 9 år sedan

Sport Conrad monterar EJ bara efter en given mondo-storlek, de vill alltid ha sullängden!! Får de inte det av beställaren inom en viss tid så får nog beställaren skylla sig själv.

Holken Citera
GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 9 år sedan

Flashen :

Sport Conrad monterar EJ bara efter en given mondo-storlek, de vill alltid ha sullängden!! Får de inte det av beställaren inom en viss tid så får nog beställaren skylla sig själv.

Yepp. Och jag misstänker att det skulle bli ett jevvla gnäll om det i det läget levererades omonterat också. För att inte tala om ifall leveransen uteblev... Nä, hur Conrad än vänder sig har han nog snorren fram i den frågan...

Black-Daimond
166 inlägg
Black-Daimond 166 inlägg 9 år sedan

Hej,

En trist historia det här men det vet nog trådskaparen. Gå till en riktig skidshop och få det fixat annars kan det gå riktigt snett. Om man uppger vilket fabrikat man har på pjäxan samt vilken storlek på pjäxskalet så gör nog SC en riktig montering. En pjäxa brukar dela på halv o hel storlekar så det är storlekn på ytteskalet som gäller. Det står i pjäxsan o i detta fall kan man nog inte lasta SC.

Pistvakt Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan

stay_tuned :

Det är väldigt vanligt, framförallt på större butiker, att kunden säger "jag har ett par salomon 26,5" och sedan monterar man efter ett par salomon 26,5 som finns i butiken. Och det går ganska hyfsat ändå. Storlek 26-26,5 har i 9 fall av 10 305 mm tex. Men som sagt, självklart ska man alltid ange millimetermåtten...

Det brukar funka ganska bra, men jag skulle montera ett par FKS-bindningar och var inte riktigt hundra på om skalet verkligen stämde överens med det angivna måttet (det hade nämligen diffat på ett par Shogun-pjux) och gick och plockade ett par Pro Model som hade 307mm i sulmått, hehe... De två extra två mm'arna som det nu blev är inte jättebra att ha på ett par FKS-bindningar, men jag får precis till en säker förspänning, men det är knappt ngn marginal!

Men vanliga Salomon, Marker, Look, Tyrolia och allt annat har ju någon centimeters justering, så det funkar ju att ange pjäxmärke och storlek.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
stay_tuned
105 inlägg
stay_tuned 105 inlägg 9 år sedan

Carled :

stay_tuned :

Det brukar funka ganska bra, men jag skulle montera ett par FKS-bindningar och var inte riktigt hundra på om skalet verkligen stämde överens med det angivna måttet (det hade nämligen diffat på ett par Shogun-pjux) och gick och plockade ett par Pro Model som hade 307mm i sulmått, hehe... De två extra två mm'arna som det nu blev är inte jättebra att ha på ett par FKS-bindningar, men jag får precis till en säker förspänning, men det är knappt ngn marginal!

Men vanliga Salomon, Marker, Look, Tyrolia och allt annat har ju någon centimeters justering, så det funkar ju att ange pjäxmärke och storlek.

Där ser man, men lite tur ska man ha ibland smile Häromdagen felmonterade jag mina nya skidor riktigt j*vla ordentligt. Fick göra om, plugga och fixa iordning. Känner mig helt knäckt nu, så sjukt onödigt. För lite kaffe och koncentration I guess... Var inte ens nära att få rätt förspänning.

joherik85
6 inlägg

Hej alla,

tack så mycket för alla svar, grymt att så många tagit sig tid att svara!
Jag tänkte gå förbi en skidshop imorgon och be honom kolla på det.

Såhär ser det ut utan pjäxor i öppet läge:
https://www.freeride.se/img/photo/normal/f4de45c9917c38fd106e58fd228dd81d.jpg

Såhär ser det ut med pjäxan i, stängt läge:
https://www.freeride.se/img/photo/normal/5601d52323eaaa75e2d9722355e7d16f.jpg

joherik85
6 inlägg

Jay-deuce :

Lustigt.

//J

Vill påpeka att SC skickade ett mail till mig och sa att 26.5 inte räckte utan att dom behövde längden i mm men då svarade jag att det var ett par Techica 26.5mm och bad dom mäta på ett par dom hade.. så det är tyvärr helt mitt egna fel!

stay_tuned
105 inlägg
stay_tuned 105 inlägg 9 år sedan

Jag tycker det ser ut som att förspänningen är helt ok!

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

stay_tuned :

Jag tycker det ser ut som att förspänningen är helt ok!

Jepp exakt, ser bra ut.

Lee-nus
Online 2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan

inga problem med den där förspänningen! skönt att det löste sig. trevligt med en vettig trådskapare också, som själv tar på sig ansvaret. inte alla som gör det här, tyvärr...

joherik85
6 inlägg

Fantastiskt, tusen tack för hjälpen... nu känner jag mig lugn igen och redo för Andermatt om några veckor... smile

Kör hårt i vinter allihopa!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook