Länkade produkter
Black Diamond Zealot
5 recensioner, betyg 4,2
Blizzard The Answer IQ Max
1 recensioner, betyg 3
K2 SideStash
11 recensioner, betyg 4,4
Marker The Duke
14 recensioner, betyg 3,9
Salomon CZAR
8 recensioner, betyg 4,4
Völkl Gotama
63 recensioner, betyg 4,3

hjälp efter utebliven skida - allround med rocker!

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (9 år sedan)

Jag skulle köpa ON3P's 181 Wrenegade som komplement till mina Bluehouse Mavens 189cm 154/139/151 http://www.bluehouseskis.com/node/99
De får mer och mer problem i produktionen (nu ska jag få skidorna om "a few weeks")och jag kommer ner till andermatt på tisdag. Jag behöver alltså köpa något annat sad frågan är då vad?? smile hjälp mig!!

Jag vill ju ha en ganska hård skida med minst nosrocker smile efter att ha åkt puder med rocker gör jag det aldrig utan igen wink
Detta kommer bli min allroundskida och det kommer sitta Duke på. Jag väljer den större skidan när jag vet att snön är mjuk.
De ska ju funka i pist och speciellt i uppkört, med sen lite rocker så dom funkar när man hittar bra snö oxå smile
Jag gillar egentligen inte långa skidor och åker mer lekfullt än kraftfullt så jag tänker mig under 190 och en svängradie mellan 22 och 30m.
Jag funderade tidigare på K2 Sidestash 181cm men den har inte twintip och försvann därför https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … stash.html

Är lite inne på nya Gotama 186cm nu men vet inte... https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … otama.html
Tror lite på Blizzard The Answer 184cm också https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … q-max.html
Funderar lite på 182 Black Diamond Zealot oxå https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … ealot.html

Vad tror ni folket där ute, blir ju liksom ett beslut inom närmsta veckan
BTW, JJ är inte ett alternativ, tycker den är plastig och riktigt dålig i pist.

Åk mer jobba mindre! Citera

Svar

MnO
2233 inlägg
MnO 2233 inlägg 9 år sedan

Tänkte precis säga Blizzard Answer innan jag hann läsa att du hade föreslagit den själv. K2 Obsethed 189 är också ett alternativ, även om den mest siffermässigt är under 190. I verkligheten är den 192 nånstans skulle jag tro. Nya Katana är också riktigt fin, även om den inte är fulltwin. Betydligt bättre byggd än tidigare år och lite bastantare och styvare i känslan, men med även med lite mer rocker, vilket gör att den ändå inte är svårhanterad. Jag har inte mätt årets, men tidigare år av 190cm var ungefär 187cm och den är ju extremt lättåkt för sin längd. Även Extrem Big Pen tycker jag är ett alternativ, även om den breddar på lite och kanske hamnar lite väl nära dina Mavens.

Annars finns det ju mängder med småtillverkare i stil med ON3P. Moment, Ninthward, Faction, mm, mm i nästintill oändlighet. Små märken är alltid en chansning (även ON3P tydligen...) och det är svårt att hitta tillräckligt med recensioner från oberoende för att få en tydlig bild av skidan.

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (9 år sedan)

Jo, frågan är var jag kan få tag på den bara, hade varit trevligt att testa.
Så du gillade den i pist, hur hård är den då? nån jämförelse? är ju uppkörd o slagig offpist där den måste fungera också, några fler funderingar kring det? smile

Men du tror mer på katanan än den nya gotaman?

Tycker obsethed e för mjuk och 189 på tok för lång, tung och osmidig.

bois
346 inlägg
bois 346 inlägg 9 år sedan

LawndartGustav :

Jag vill ju ha en ganska hård skida med minst nosrocker smile efter att ha åkt puder med rocker gör jag det aldrig igen wink

Du vill ha minst nosrocker men du vill aldrig åka med rocker igen? smile
Gotama tror jag blir ett grymt val btw.

bois Citera
AKvS
319 inlägg
AKvS 319 inlägg 9 år sedan

Gotama är helt säkert ett bra val men känns inte det lite... tråkigt? Helt subjektivt såklart.

Jag röstar på Blizzard skidan. Om du skall ha den som allround så är dessutom IQ-systemet helt perfekt. Vill du åka lekfullt så flyttar du fram bindningen några steg. Är det slagigt och uppkört så flyttar du bak den. Perfekt!

Jag vet om eller hur mycket rocker den har men jag har inte åkt på en bättre skida på länge.

Problemet är att de är svåra att få tag på, jag har inte sett dem i år utan bara på skidtest.

Sedan kan du alltid kolla på DPS Wailer (eller DPS Lotus som någon säkert kommer prisa snart).

Steep n deep Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

Så du ville ha lite input? smile

Har tyvärr bara åkt på Zealoten av dessa tre och då i 192. I Åres isiga och uppkörda pist kändes den faktiskt riktigt bra. Som en lättare och mer svängvillig XXL. Du bör veta att åtminstone den långa är hårdare än allt annat.

Reines betyg från en tur till alperna var bra. Tiprocker gjorde att den flöt på bra och gick fint att charga på med.

Om du frågar Tobbe Liljeroth så är nya Gotaman guds gåva till allroundskidåkaren. Men jag har även hört en del personer som verkligen inte gillat den.

RichardL
120 inlägg
RichardL 120 inlägg 9 år sedan

Är inte Blizzards skida sjukt tung? Med deras system??

Eder Richard

To Ski Or Not To Ski Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 9 år sedan

Säger JJ hursom.

Det som inte dödar det härdar. Citera
LoBoMan
207 inlägg
LoBoMan 207 inlägg 9 år sedan

4frnt Crj?

Materialåkare? Helt klart! Citera
TomasRoos
45 inlägg
TomasRoos 45 inlägg 9 år sedan

Line Mothership kanske?

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 9 år sedan

Kan verkligen rekomendera 4FRNT EHP, bästa skidan jag haft. Går stabilt i höga hastigheter, pivotar bra när det krävs och plöjer med sin mjuka, earlyrise-nos uppkörd snö som om det vore nypistat.
186orna hade nog passat som handsken, förutsatt att du gillar en skida som behövs jobbas lite, för den bjuder inte direkt in till kortsväng.

Blackcrow Navis 186 skulle kanske kunna vara något (tror de finns i den längden...). Jag har bara testat Corvus 193or de hade första året, men de var väldigt trevliga. Låg svingvikt och fartstabila. Inte världens isgrepp kanske, men håll kanterna slipade så är det nog inga problem.

Line Mothership och Faction 13 är säker riktigt schyssta skidor, men känns kanske lite för köttiga och styva för vad du tänker på?

Skulle inte räkna bort Obsethen helt, gjorde det med Sethen för jag trodde den skulle vara tung och seg, men upptäckte att den är väldigt lekfull och svänger kvickt, sen att den fortfarande är rena faldder-laggen gör att jag inte vill ha dem, men alla har ju olika smak!

Skall du klara uppkört bra men samtidigt ha nån susning på hårdare före kan nog Ross RC112 vara nått, är dessutom rätt styv så går förmodligen att köra riktigt snabbt på.

jung
47 inlägg
jung 47 inlägg 9 år sedan

salomon czar?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 9 år sedan

Testade ett gäng med fatypusplankor härom dagen. Det var en väldigt mysig testdag och skidorna imponerade faktiskt en del.
Dsendern var den skida som överaskade mest, det enda jag fick höra innan turen var att det var deras tävlingsskida och att den skulle vara styv och kämpig att köra. Det var inte riktigt sant, duktigt styv och dämpad under foten men med en lätt tiprockad och halvmjuk nos blev den väldigt sväng och lekvänlig. Körde den allt från bottenlöst till halvhård pist och pucklar. I bottenlöst saknade den lite flytkraft (då var det verkligen bottenlöst) med sina 113mm i midjan, även om det inte var jobbigt på något sätt. Allt mindre än bottenlöst gick galant och halvmeterspucklar kändes nästan som nypistat, lite överdrivet men det gick förvånansvärt lätt. Att åka i puckeln var inte heller några som helst problem, riktigt smidiga. Hårpack var den jäkligt bra på också.

Summa summarum, om/när jag ska köpa en skida i den storleken så ligger den högst på listan. Kändes lite som en jibbversion på gamla Pro legend korsat med EHP. Fast mer charger än jibb.

Annars funkar faktiskt Moment Night Train riktigt jäkla bra som allroundskida. Styvare och mer dämpad än vad du tror. Den flacka rockern gör också så att hela kanten utnyttjas med mindre kantning än andra rockerplank.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Glisseur (9 år sedan)

Utter :

Om du frågar Tobbe Liljeroth så är nya Gotaman guds gåva till allroundskidåkaren. Men jag har även hört en del personer som verkligen inte gillat den.

Stämmer bra smile Har kört en hel del på den nya Gotaman nu och tycker att den är helt överlägsen allt annat som jag testat i samma bredd. Var sjukt skeptisk till rockern i början men det förvandlades till det motsatta efter en halv dags åkning.

Ligger man på skär/kant så går det fan att blåsa på ordentligt i pisten utan att skidan fladdrar. Rockern gör också att dom är lätta att få in i sväng.

Offpist gör rockern att dom flyter bättre och känns bredare än vad dom är. Blandat före är inga problem, det är bara att köra. Det coola är att dom både är lättåkta och stabila på samma gång, har aldrig upplevt det hos en sådan här skida. Flexen är spot-on, den kommer i rätt längder, ser bra ut... Jag hittar fan inget negativt med Gotaman. Tycker det är en perfekt varje-dag/komplementskida till en bredare puderskida

I like big dumps and I cannot lie Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (9 år sedan)

Måste säga att jag blir förvånad över att nya Gotaman plötsligt dyker upp som ett hett alternativ som everydayskida ... blir riktigt sugen på att testa!

/MM

EDIT: Hur fungerar en fullrocker som Gotama på tur med stighudar?

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 9 år sedan

Alltså, everydayskida för offpist, kanske med några procent pist inkastat i mixen.

I like big dumps and I cannot lie Citera
The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 9 år sedan

Jag diggar verkligen den låga nosen på nya gotama.

www.epicplanks.com Citera
Sonite
102 inlägg
Sonite 102 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Sonite (9 år sedan)

Jag kör Gotama 2010, 186cm (säsong i Hemsedal/norge). Tycker den funkar kanon här, har idag kört lite djupare puder (knän/höfter) och är hel nöjd med hur bra dem ändå funkar i hyfsat tät brant nordisk skog. Är hitils jävligt nöjd med dem och mina dukes som sitter på. Dem funkar finfint med hudar om man har lite benstyrka att släpa upp bestarna med.. Kör turer på runt 100-800höjdmeter och tycker de funkar fint. Rockern är så låg att den inte påverkar nämnvärt, kan turar ju ändå mest när de är hyfsat löst eller hur? Kan bara säga att jag iaf är sjukt nöjd med mina skidor!

Lycka till
/S

Drmatti
38 inlägg
Drmatti 38 inlägg 9 år sedan

allround skida med betoning pà off-pist rekomnderar jag salomoon Czar. helt dunder! men ska du carva pist är Salomon Shogun ett bättre alternativ.
dom är lekfulla, carvar bra för en 100+ skida men funkar oxo off pist. är realitv lätt om du ska tura.(men det kanske inte spelar nàgon roll efter som du ska ha ett par Duke pà wink

DrMatti Citera
MartyMan
7 inlägg
MartyMan 7 inlägg 9 år sedan

Tjena
Jag kör The Answer och är grymt nöjda med dem. Visst känns de tunga när man håller i dem men detta upplevs inte när man åker på dem utan tvärt om så upplevs de som väldigt lätta. De är väldigt lekfulla samtidigt som de är grymt stabila i höga farter.

Kan lätt rekomendera dem till andra.!!

Martyman Citera
Banzai
23 inlägg
Banzai 23 inlägg 9 år sedan

Tycker du har glömt årets vinnare i skidtest K2 Hardside. Har fina infästningar till stighudar, carvar sjukt bra och har fint flyt i puder. Kommer precis hem efter 7skiddagar i val thorens och har åkt med dessa skidor. Är mycket nöjd med dem kanske lite i hårdaste laget men man vänjer sig. Lycka till

go hard or go home Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad FF (9 år sedan)

Jag har kört två åk, det var de två första för säsongen, på nya gotaman.
Trots det upplevde jag det som att det gick lekande lätt att åka skidor i varierande före. Måste vara ett bra betyg.
Dock är jag lite fundersam till att den här "stumma" känslan som infinner sig i fullängsrocker-skidor är så rolig egentligen. Jag upplevde det som att när man tryckte till fick man inte retur att jobba med. Men det kanske är en vanesak.

bjork52
56 inlägg
bjork52 56 inlägg 9 år sedan

Åkte nästan två veckor på nya Gotaman (186cm) nu efter jul och håller med om alla positiva åsikter om den. Framförallt var det överraskande hur bra de går i pist (så länge det inte är alltför hårt). Det känns som om rockern minskar den effektiva svängradien så att den känns mycket kortare än den angivna siffran på 28 meter, i alla fall jämfört med förra årets Gotama som också hade en angiven radie på ca 28 meter.

Jag håller dock även med FF om att skidan känns lite stum. Jag tycker att det saknas lite liv och pop i skidan, även det då i jämförelse med förra årets Gotama.

Rockern bidrar dock med med många positiva egenskaper och jag väljer därför den nya modellen mot den gamla men jag saknar som sagt lite liv i skidan.

Åkte även en del på Salomon Czar (182) som också nämns i tråden och jag tycker att det är en riktigt rolig skida. Svängradien kanske är lite för lång för många för en varjedagskida (i alla fall för mig, tror jag) men det är en kul skida i övrigt.

filleice
34 inlägg
filleice 34 inlägg 9 år sedan

Tja, har åkt på ett par Rossignol s7 nu 3 veckor i st annton. har funkat utmärk, och då ska det sägas att inte varit så överdrivet mycket snö, óch dom har ändå funkat på. faktiskt väldigt sköna i pisten så länge det inte är stenhårt och pucklar. Även om dom självklart är abosolut som bäst när det snöat. jag kör på 188 cm och den känns mer som 175. Har även känt på ett par Ss7 här borta, och dom känns betydligt hårdare..kolla i dessa.

LawndartGustav
1098 inlägg

Glisseur :

Stämmer bra smile Har kört en hel del på den nya Gotaman nu och tycker att den är helt överlägsen allt annat som jag testat i samma bredd. Var sjukt skeptisk till rockern i början men det förvandlades till det motsatta efter en halv dags åkning.

Ligger man på skär/kant så går det fan att blåsa på ordentligt i pisten utan att skidan fladdrar. Rockern gör också att dom är lätta att få in i sväng.

Offpist gör rockern att dom flyter bättre och känns bredare än vad dom är. Blandat före är inga problem, det är bara att köra. Det coola är att dom både är lättåkta och stabila på samma gång, har aldrig upplevt det hos en sådan här skida. Flexen är spot-on, den kommer i rätt längder, ser bra ut... Jag hittar fan inget negativt med Gotaman. Tycker det är en perfekt varje-dag/komplementskida till en bredare puderskida

sjukt flummigt att jag hamnade här nu, har tänkt att jag skulle säga hur det slutade ett tag och nu är det uppenbarligen nu är det dags!!!

det blev helt enkelt nya GOTAMA 186, monterad + 1 eller +2, tror det var +2 men kommer inte ihåg...
hur som helst är jag sjukt nöjd! de funkar grymt i pist, funkar ruskigt bra i uppkört, funkar över förväntan i puder.

det enda negativa jag kan säga om dessa skidor är att de gånger man inte VÅGAR stå (aggressivt) i landningen kan du hamna i baksätet. Det ska sägas att det är en ganska hård skida vilket gör att du är tillbaka på topp innan du säger hej, men hamnar du mot all förmodan bak är det några tiondelar innan du är tillbaka helt enkelt ........................

detta ser jag mer som att jag landar fel och känner att det är MITT EGET FEL som måste korrigeras, men landar du bak mkt är detta inte skidan för dig! om du som jag landar bak 5ggr/år (för att du som jag aldrig droppar när du inte tror du står bra) så är denna skida grym, varje gång man landar för mkt bak märker man det UTAN ATT DET ÄR NEGATIVT! smile

kan gärna ge en mer utförlig recension på något specifikt men annars är detta allt jag orkar med hmm
sov gott

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook