Vad bestämmer "färgen" på en backe?

steezyStafring
18 inlägg
steezyStafring 18 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad korr (8 år sedan)

Tanken slog mig när jag nu var uppe i helgen och gled lite i Romme. Vad är det egentligen som avgör vilken svårighetsgrad en backe har? Är det varje anläggning som själva gör bedömningen eller finns det nån form av måttstock att gå efter? En svart backe i Romme känns ju inte direkt lika utmanande att åka i som exempelvis Väggen...

Känner på mig att nån här på fr har koll wink

Fred Citera

Svar

AlvinS
55 inlägg
AlvinS 55 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad AlvinS (8 år sedan)

Enligt Wikipedia:

skidbackar brukar svårighetsgraderas efter ett färgsystem. Skyltar med dessa färger sitter vid backarnas början och förgreningar. I första hand är det lutningen som avgör färgen, men i viss mån bredden och annat. Färgerna är:

* Grön: Mycket lätt, för nybörjare, även småbarn. (används inte i tyskspråkiga länder)
* Blå: Lätt, för de flesta åkare.
* Röd: Medelsvårt, för medelåkare och uppåt.
* Svart: brant, för erfarna åkare.
* Dubbelsvart: extremt, endast skickliga åkare. (används inte i Alperna. I tyskspråkiga länder finns orange för extrema pister)

Enligt en tysk-österrikisk standard är lutningen: blå < 25% (15°). röd 25-40%. svart > 40% (24°). Kortare delsträckor med mindre lutning räknas inte in. I Frankrike ligger gränserna högre.

Sedan finns speciella skidbackar, som normalt endast är för skickliga åkare:

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 8 år sedan

korr skrev:

En svart backe i Romme känns ju inte direkt lika utmanande att åka i som exempelvis Väggen...

väggen klassas väl som dubbelsvart om jag inte är helt fel ute?, inte för att den med 100% känns så jävla brant som ryktet säger så..., dubbelsvart rankning på väggen känns mer som pr-trick än faktisk fakta. Men men...

make snow not war! Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 8 år sedan

Dubbelsvart används typiskt i Nordamerika där det oftast är opreparerade nedfarter inom systemet med rejäl lutning. I Red Mountain, Kanada är nästan hälften av alla nedfarter dubbelsvarta. https://www.freeride.se/skidorter/red-m … pistkarta/

Den branta delen av väggen är nog dubbelsvart i lutning men det är ju pist så det blir ju skridsko snarare än skidåkning nerför.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
steezyStafring
18 inlägg
steezyStafring 18 inlägg 8 år sedan

Jahapp, så ligger det till alltså smile Tack och bock!

Fred Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook