Länkade produkter
DPS Wailer 112RP Hybrid
5 recensioner, betyg 4,2
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
DPS Wailer 112RP-W Hybrid
DPS Wailer 112RP-W Pure

Dps 112!

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Nojlas (9 år sedan)

Carled :

Sista dagen att beställa ett par Pure om man vill välja någon av färgerna grön, röd eller blå! Sweden Edition och standardfärgen gul går att beställa längre (1 maj för SE). Hela pre-ordern med 15% rabatt slutar i juni...

Vilka har beställt och vad?

Jag har beställt ett par blåa 112'or i 190-längd. Kommer bli så najs!

Om det är så att ni är sugna på 200cm, skriv det i ordern. Får de 25 st förfrågningar på 200cm så gör de sådana. Jag tror att skidan kan vara grym i 200 om man är så pass tung.

Värt att notera är att 112RP inte kommer i ngn flex 3... Flex 2 med S.S. är tydligen lika styv som flex 3 i längsled på typ Lotus 120. Kick-ass med andra ord!

190cm sweden edition beställda här! smile

http://farm5.static.flickr.com/4037/4502999556_dec13bb793.jpg

Kommer tjäna som pisträcers/allroundlagg i norrlands isiga branter. Nu ska jag bara få tag på en bättre beggad G-dräkt sen ska det åkas...

Flex 2 i 112RP känns som flex 2 i alla andra lagg. Den har en egen flexprofil, vilket gör att det inte är exakt så som 120:an kanske. Själv har jag kört både flex 2 och 3 i 200cm lotus 120, och gillar längden grymt på den modellen.
För 112RP vill jag definitivt ha den i 190 och flex 2, absolut inte längre och helst inte styvare.

www.dpsskis.com Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Carled (9 år sedan)

Om jag åkte mycket på mina 120 kommer det vara löjligt hur mycket jag kommer åka på mina 112RP. De kommer ju vara roliga i stockholmsbackar! Funderar mycket starkt på att slänga på Dynafit på Lotusarna nu istället för att pensionera dem totalt...

Jag läste det där om flexen på TGR, tror det var Marshal som sa det. Det är ju en helt annorlunda form på 112RP jämfört med 120 och 138... 112RP har ju vanligt spann i mitten som man måste trampa genom innan man får en jämn böjkurva medan Lotusarna har platt och omvänt spann vilket ju borde vara lättare att böja genom.

Nu har ju du åkt på skidan så du har ju mer kött på benen, men varför tror du inte på en 200cm 112RP? Kombinera möjligheten att köra Mach2 med kul i pisten och bra sväng i skogen? Är det för att vanliga 190 är tillräckligt stabil?

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 9 år sedan

Carled :

(...)
Jag läste det där om flexen på TGR, tror det var Marshal som sa det. Det är ju en helt annorlunda form på 112RP jämfört med 120 och 138... 112RP har ju vanligt spann i mitten som man måste trampa genom innan man får en jämn böjkurva medan Lotusarna har platt och omvänt spann vilket ju borde vara lättare att böja genom.

Nu har ju du åkt på skidan så du har ju mer kött på benen, men varför tror du inte på en 200cm 112RP? Kombinera möjligheten att köra Mach2 med kul i pisten och bra sväng i skogen? Är det för att vanliga 190 är tillräckligt stabil?

Spannet på 112RP är ganska lågt och kort, även 120:an har lite spann under foten faktiskt. Flexprofilen är dock annorlunda. Svårt att säga om den är styvare eller mjukare, den är ju såklart mjukare på vissa ställen och hårdare på andra. Vet inte vad marshal har skrivit om skidan där, min upplevelse av skidan är att den flexmässigt känns ungefär som en lotus 120 flex 2.

200cm 112RP är ju säkert en skitrolig skida, men jag kommer ändå köra på 190.
Lotusarna är en mycket bättre shape om man vill ladda på, och man offrar en del höghastighetsegenskaper med 112RP-shapen jämfört med lotusarna, som beter sig som ånglok i alla fören.
112RP är känns inte instabil på något sätt, men extremt svängvillig. "Like a super-turny 120" var min första reaktion på den. Hela idén med shapen är att skapa en skida som verkligen klarar allt. En pistskida som har pistegenskaper i klass med de allra vassaste pistskidorna, samtidigt som skidan är en ganska fet puderskida med en grotesk rockerprofil. Det är helt enkelt en skida att svänga mycket med!
Vill man ha en köttig charger finns 120:an. Jag har åkt den nästan varje dag denna vintern som min allroundskida. Trots siffrorna är det inte direkt svårt att svänga med den skidan...
Vad gäller vikt på åkaren, så klarar 190cm flex 2 i alla modeller lätt en stor och tung åkare. styvare flex och längre längd handlar mer om önskad känsla. längre skida inbjuder till stora svängar, men en kortare svänger mer och är livfullare. Men smaken är som baken.

www.dpsskis.com Citera
Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 9 år sedan

Carled :

Sista dagen att beställa ett par Pure om man vill välja någon av färgerna grön, röd eller blå! Sweden Edition och standardfärgen gul går att beställa längre (1 maj för SE). Hela pre-ordern med 15% rabatt slutar i juni...

Vilka har beställt och vad?

Jag har beställt ett par blåa 112'or i 190-längd. Kommer bli så najs!

Om det är så att ni är sugna på 200cm, skriv det i ordern. Får de 25 st förfrågningar på 200cm så gör de sådana. Jag tror att skidan kan vara grym i 200 om man är så pass tung.

Värt att notera är att 112RP inte kommer i ngn flex 3... Flex 2 med S.S. är tydligen lika styv som flex 3 i längsled på typ Lotus 120. Kick-ass med andra ord!

Beställt ett par Lotus 120. 200 cm i flex 3. Så jag klarar mig i Väsjö i vinter!!

På TGR var det några som ville ha en 200cm 112RP, och Marshal trodde nog vi "Scandis" kunde vara intresserade, vilka skulle vara det isf? För skulle jag ha ett par skulle det vara skogsskidor & lek. och då känns 190 ganska lagom?

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
aelgen
176 inlägg
aelgen 176 inlägg 9 år sedan

Ett par 190 cm flex 2 112 Sweden edition beställda smile Nästa säsong får gärna börja imorgon! Eller när skidorna ligger i mitt rum!

Skall nog monteras med Marker duke eller Baron, har inte helt bestämt. Turar inte tillräckligt för att det ska vara värt med Dynafit, även om det hade vart sjukt härligt på dessa lätta skidor.... Decsions decisions... Man har ju några månader på sig att bestämma!

Pray for snow Citera
gzon68
83 inlägg
gzon68 83 inlägg 9 år sedan

Jaha vi verkar bli en par stycken med "Sweden Edition". Det skall bli kul att se om man stöter på någon med skidorna nästa säsong.

Bindningsvalet är ett litet problem, men ett par Jester för 169 EUR verkar vara ett bra pris dock bara med 110mm stopper... Undrar om de går att klämma på ett par 112mm skidor, någon som vet?

Rock On Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan

gzon68 :

Jaha vi verkar bli en par stycken med "Sweden Edition". Det skall bli kul att se om man stöter på någon med skidorna nästa säsong.

Bindningsvalet är ett litet problem, men ett par Jester för 169 EUR verkar vara ett bra pris dock bara med 110mm stopper... Undrar om de går att klämma på ett par 112mm skidor, någon som vet?

Att ha 110mm stoppers på ett par som ær 112 = 0 problem...kør bara kør smile Har sj 110mm stoppers på mina EHP193 som mæter 116mm under foten. Krånglar inget.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
johyn
25 inlägg
johyn 25 inlägg 9 år sedan

är grymt sugen på dessa skidor också, blir nog hybrid varianten för min del dock..

Kikar runt på lite på bindningar och ser att andra skidor med liknande midja säljs med bindningar som har breaks på 100 mm , hur funkar det på en med midja runt 112?

Någon som har tips på en prisvärd bindning som passar 60% offpist och 40 % pist?

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 9 år sedan

bitchless :

är grymt sugen på dessa skidor också, blir nog hybrid varianten för min del dock..

Kikar runt på lite på bindningar och ser att andra skidor med liknande midja säljs med bindningar som har breaks på 100 mm , hur funkar det på en med midja runt 112?

Någon som har tips på en prisvärd bindning som passar 60% offpist och 40 % pist?

Salomon STH16 / Sth14 Driver och Marker Jester är lätta att få tag på, högpresterande och prisvärda.
P18 är grymma om man vill ha en riktigt beefy bindning.

www.dpsskis.com Citera
AKvS
319 inlägg
AKvS 319 inlägg 8 år sedan

Bestlutsångest! Vad skall ni montera på era 112:or?

Jag är rätt sugen på Diamir Pro men de flesta verkar anse att marker tour 12 är en bättre bindning (har någon åkt båda?!). Samtidigt är det lite lockande att köpa puderluder binding inserts och kunna välja mellan alpin och kanske någon lite lättare diamir (eagle?).

Finns det någon här som har testat Puderluder binding inserts?

Någon som har bestämt sig om montering?

När kommer skidorna?

Steep n deep Citera
Bonumm
48 inlägg
Bonumm 48 inlägg 8 år sedan

Är det någon skillnad rent åkmässigt mellan pure och hybrid modellen? Om man inte ska tura så mycket så spelar väl inte vikten så stor roll?

Jag väger ca 80kg och är 179 lång. Har åkt offpist några veckor på ett par scott pure 190cm (hade ca 15dagar med bra puderåkning ifjol), så man får räknas som nybörjare på offpiståkning. Åkmässigt så funkar allt ändå bra offpist. Inför årets säsong så vill jag skaffa en skida med rocker och pistegenskaper. Kan denna skida vara något för mig eller blir den för svår för en som fortfarande är under utveckling i offpisten?? Vilken skida tror ni isåfall skulle passa bäst för mig?

aelgen
176 inlägg
aelgen 176 inlägg 8 år sedan

Fått mail från DPS. Pure modellen förväntas levereras i slutet av November... Precis lagom till att jag ska ha åkt hemifrån för säsongen.... Jävla skit sad

Pray for snow Citera
Bonumm
48 inlägg

Någon som kan hjälpa mig med min fråga ovan.
Tack på förhand.

jakob_H
60 inlägg
jakob_H 60 inlägg 8 år sedan

Saxat från Dps facebook-sida:

DPS SKIS Pre-order folks: skis will begin to ship in under two weeks. We will send out a shipment schedule to you shortly, and you can also email mike@dpsskis.com for specific questions. Looking forward to a great season!
den 16 september kl. 23:06 · Gilla ·

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 8 år sedan

Bonumm :

Är det någon skillnad rent åkmässigt mellan pure och hybrid modellen? Om man inte ska tura så mycket så spelar väl inte vikten så stor roll?

Jag väger ca 80kg och är 179 lång. Har åkt offpist några veckor på ett par scott pure 190cm (hade ca 15dagar med bra puderåkning ifjol), så man får räknas som nybörjare på offpiståkning. Åkmässigt så funkar allt ändå bra offpist. Inför årets säsong så vill jag skaffa en skida med rocker och pistegenskaper. Kan denna skida vara något för mig eller blir den för svår för en som fortfarande är under utveckling i offpisten?? Vilken skida tror ni isåfall skulle passa bäst för mig?

Tar du pure får du själv välja mellan flex 2-3, hybrid kommer bara med flex 2. I övrigt är det ingen annan skillnad än vikten. Möjligt att pure är lite mer spänstig, inte säker dock för jag har bara känt på ett par hybrid.

Den kan nog passa dig bra tror jag, skulle tro att de är ganska lättåkta. Pistegenskaper har de ju med tanke på cambern och de lär kötta i puder! Klockren allroundskida alltså smile

www.protectourwinters.org Citera
snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 8 år sedan

Blidee :

Bonumm :

Tar du pure får du själv välja mellan flex 2-3, hybrid kommer bara med flex 2. I övrigt är det ingen annan skillnad än vikten. Möjligt att pure är lite mer spänstig, inte säker dock för jag har bara känt på ett par hybrid.

Den kan nog passa dig bra tror jag, skulle tro att de är ganska lättåkta. Pistegenskaper har de ju med tanke på cambern och de lär kötta i puder! Klockren allroundskida alltså smile

Ville minnas att 112an bara kommer i flex 2 oavsett konstruktion, men Nojlas kommer väl in för att bekräfta kanske...

Salomon/Atomic Citera
Bonumm
48 inlägg

Låter bra, blir nog att satsa på ett par hybrid då. Vill ha en skida för puder men som man samtidigt kan åka lite pist med. Blir nog resa till både Japan och Chamonix nu i vinter och orkar inte släpa på så många par skidor.

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 8 år sedan

snej :

Blidee :

Bonumm :

Ville minnas att 112an bara kommer i flex 2 oavsett konstruktion, men Nojlas kommer väl in för att bekräfta kanske...

asså? Något jag missat isf. Kan nog stämma för när man klickar köp på hemsidan så kan man inte välja flex...

www.protectourwinters.org Citera
AKvS
319 inlägg

Bonumm :

Detta är vad som sagts på TGR:

DPS Hybrid vs Pure carbon
first off, yes i have been working for DPS for a bit.

not trying to be a shill, just explain the different ride qualities of the two skis, as not many people have much time on them.... and i get asked all the time about the differences and ride characteristics.

hopefully my impressions help.

PURE skis: are super light, very reactive, and require a technical skier to harness the design goals. the skis are very torsionally rigid, very light, and very powerful, so if you are not on the edges on firm, or the tune is off, they can provide feedback to your feet. the PURE skis are super fun on groomed, and are life changing in legit powder. in heavy chop, mank, wind hammered, etc, they require a skilled and technical pilot; fully engaging and bending the ski. if the pilot and style is there, these skis kill it in chop and mank. but if not: the skis will give feedback if you are making lazy turns in poorer quality snow. this means you are off edge and not applying the diesel. The pure skis also completely rail, and the narrower "all-mountain" skis are a blast. they shred groomed, but are way more versatile due to the low swing weight and pop that 95 and narrower metal laminate skis give up.

HYBRID skis: are still fairly light compared to most race-room quality skis, and i would count these in their midst in terms of materials and finishing. they offer a nice damp ride that is still more reactive and responsive than metal laminate or full fiberglass skis. they have the same flex pattern as the PURE, but are about 400g per ski heavier (on a lotus 120). i think they compare very favorably to a high end rossi/dynastar/salomon in terms of construction. i am very stoked personally on the hybrid. it offers a great ride quality overall, that is more inline with conventional construction skis, but with some nice upgrades that boost the pop and responsiveness of the ski.

anyways, just my .02 - i came away from a bunch of skiing on the hybrids that they are not "lower end" or "price point" to the PURE, but rather are striving for a different ride characteristic and design goal - and will fair well in comparision to other skis on the market.

hopefully this is useful in some manner.

Steep n deep Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 8 år sedan

Till skillnad från hybrid så är pure lättare, vridstyvare, har en snabbare "respons", flexen mattas inte av med tiden.
Det betyder inte att hybrid är ett budgetalternativ - det är en sjukt köttig sandwichskida med bambukärna med kolfiberförstärkningar. De stenhårda och tjocka belagen och feta stålkanterna är detsamma, så hållbarheten skiljer inget mellan alternativen. mycket "bang for the buck" så att säga.
Som tidigare nämnt går den inte att få i flex 3. (har provat flex 2 och 3 i flera DPS modeller, och kan inte se hur någon människa skulle vilja ha flex 3 i den här skidan...)

AKvS inlägg ovan sammanfattar det rätt bra.
Som sagt, laggen är på G när som helst. Själv har jag redan köpt valla och plockat fram borren big_smile

www.dpsskis.com Citera
Nojlas
3047 inlägg

aelgen :

Fått mail från DPS. Pure modellen förväntas levereras i slutet av November... Precis lagom till att jag ska ha åkt hemifrån för säsongen.... Jävla skit sad

Om du har någon fast adress dit du ska kan vi skicka dit. Bara svara på mailet, maila mike eller mig så kikar vi på det. Går säkert att lägga dig sist i kön, så får du lite mer tid på dig att hitta en adress vi kan skeppa till.
Hör av dig om det låter intressant - vi brukar kunna fixa det mesta

Bonumm: ett par hybrid 190cm skulle nog täcka ditt behov - det är en grym skida med supervass prestanda. Å andra sidan skulle du absolut kunna köra en pure med - shapen är inte särskilt svåråkt. (Tvärt om, i puder är det en av de mest lättåkta och förlåtande skidor jag provat).

www.dpsskis.com Citera
aelgen
176 inlägg

Gött, då var lev beskedet mottaget från DPS. Pure kommer skickas från och med idag fram till 15 okt! Nu jävlar längtar man!!!!

Pray for snow Citera
Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 8 år sedan

aelgen :

Gött, då var lev beskedet mottaget från DPS. Pure kommer skickas från och med idag fram till 15 okt! Nu jävlar längtar man!!!!

+1

Kommer bli mycket smek och ömhet när dessa landar i sängen!!!

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
AKvS
319 inlägg

Rose_N :

aelgen :

+1

Kommer bli mycket smek och ömhet när dessa landar i sängen!!!

+1 - ÄNTLIGEN!

Steep n deep Citera
aelgen
176 inlägg

Då var de sista pengarna för skidorna dragna från kortet. Mina skidor bör skickas idag eller imorgon! Wieeee!
Någon annan som hört något?

Frågan kvarstår dock, vilka bindningar?

Lutar nog mot Duken trots allt.
Någon som bestämt sig för vad de kommer köra?

Pray for snow Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 8 år sedan

Haha, mina kommer på måndag! När jag är i London... Crap!!! Fördelen med att beställa Pure...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
AKvS
319 inlägg

aelgen :

Då var de sista pengarna för skidorna dragna från kortet. Mina skidor bör skickas idag eller imorgon! Wieeee!

Jag har legat många sömnlösa nätter och funderat på bindningar, till och med köpt puderluder inserts men slutligen bestämt mig för att sätta Diamir Pro på dem.

Om de visar sig vara för veka för allt har jag tänkt sätta dit insertsen och ha ett par alpinbindningar som back-up. Rätt mycket skönare ändå att resa med två par bindningar och ett par skidor istället för två kompletta par skidor!

Jag körde Duke förra säsongen och tyckte inte det var tillräckligt bra turbindning för att fungera som sådan.

Marker tour F12 är nog bättre men det känns ändå inte som att den är bra nog. I grund och botten är ju det samma konstruktion bara att de har bytt hälhöjaren och tagit bort lite material.

Helst skulle jag egentligen vilja sätta Dynafit FT12 på men det skulle innebära nya pjäxor --> $$!

Här är förresten lite un-boxing.

Steep n deep Citera
Starcommander
38 inlägg
Starcommander 38 inlägg 8 år sedan

Är DPS tillverkade i China!?

Star Citera
Starcommander
38 inlägg

Varifrån köpte du dina inserts?

AKvS :

aelgen :

Jag har legat många sömnlösa nätter och funderat på bindningar, till och med köpt puderluder inserts men slutligen bestämt mig för att sätta Diamir Pro på dem.

Om de visar sig vara för veka för allt har jag tänkt sätta dit insertsen och ha ett par alpinbindningar som back-up. Rätt mycket skönare ändå att resa med två par bindningar och ett par skidor istället för två kompletta par skidor!

Jag körde Duke förra säsongen och tyckte inte det var tillräckligt bra turbindning för att fungera som sådan.

Marker tour F12 är nog bättre men det känns ändå inte som att den är bra nog. I grund och botten är ju det samma konstruktion bara att de har bytt hälhöjaren och tagit bort lite material.

Helst skulle jag egentligen vilja sätta Dynafit FT12 på men det skulle innebära nya pjäxor --> $$!

Star Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

AKvS :

aelgen :

DET HÆÆÆR måste du skriva mer om hur du upplevde det. Har sj funderat på sånna inserts ett tag nu. smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
gzon68
83 inlägg
gzon68 83 inlägg 8 år sedan

Var är mina?? mad Jag behöver dem nu så jag kan klappa dem.

Har ett par Dukes som också väntar på att bli monterade.

Rock On Citera
Nojlas
3047 inlägg

aelgen :

Jag kör P18 på mina 112or. Funderade på duke, men de kör jag på ett par 105:or istället. Vill ha så köttig bindning som möjligt på de här laggen.

Starcommander: Jepp, fabriken ligger i Kina. Råmaterialen kommer dock från lite varstans. T.ex. köper DPS in sina racebelag från en österrikisk tillverkare...

AKvS: Angående inserts i skidan... Kolfiber är ett starkt material, och det behövs väldigt lite av det för att ge stor effekt - därav är ett par DPS pure ganska "tunna". Borrar du lite för grunt får du lätt utbuktningar i belaget.
Skulle du få för dig att sätta i sådana så ber jag dig ta kontakt innan så ska jag göra lite efterforskningar i hur stor monteringszonen är och vad max borrdjup är. Jag tror inte det är några problem, men det är ju bäst att göra lite efterforskningar först.

www.dpsskis.com Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 8 år sedan

Jag längtar också nå djävulskt. Blir FKS180 på mina, hittade dem för 2500:- inkl frakt från tyskland. Har betalat, men de har inte dykt upp än - så avvakta så inte fler begår samma misstag såvida de inte kommer:) Adressen: www://skixpress.de

Dessutom har det visat sig att Nojlas, pga någon personlig vendetta, har ordnat det så jag inte får några 112:or alls. Funderar på att uppsöka hans studentlägenhet en sen kväll..

Utter for president! Citera
AKvS
319 inlägg

StaRcommander och PNyberg, skall rapportera så snart jag har monterat vilket jag skall föra först efter att ha konsulterat med Nojlas.

Undersökningar på TGR har visat att insetts fungerar bra i dps skidor men att man kan behöva fila av toppen (på insertsen) några millimeter. Vet inte hur djupt de sticker och hur tjock monteringsplattan är i skidorna.

Läste mig dock till att man skall använda båt-epoxi i DPS:en möjligt på grund av att det funkar bättre med kolfiber, erfarenhet av detta Nojlas? Hur har du monterat dina?

Jag skulle kunna fixa några extra uppsättningar inserts om ni är intresserade, känns som en sjukt bra grej, hade jag haft dynafit-pjäxor hade jag monterat ft12 och dukes på direkten!

Steep n deep Citera
Nojlas
3047 inlägg

Ang montering så är det långtidshärdande epoxy som gäller. (12h eller mer)
Märke och fabrikat gör detsamma. Vi har provat flera olika varianter, både en- och tvåkomponentslim och bådadelar har funkat fint. (Vill man ha det bästa rekommenderar jag araldite professional extra strong 24h, men då sitter bindningarna rätt hårt om man ska få av dem nån gång)
Det kan vara värt att dubbelkolla med skiverkstaden vad de har för lim, och så de verkligen använder epoxy.

Tror monteringsinstruktion står på det lilla bladet som följer med. Vill man ha en fullständig techmanual kan jag skicka en i PDF-form. Bara PM så kommer den.

Heinz: Jepp, dina skidor har vi eldat upp. Sorry. tongue
(Nädå, troligtvis får du dina före mig, så det är möjligt att jag kommer hem till dig och dreglar lite...)

www.dpsskis.com Citera
mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 8 år sedan

Heinz_p :

Jag längtar också nå djävulskt. Blir FKS180 på mina, hittade dem för 2500:- inkl frakt från tyskland. Har betalat, men de har inte dykt upp än - så avvakta så inte fler begår samma misstag såvida de inte kommer:) Adressen: www://skixpress.de

För ett par veckor sedan fick jag hem mina FKS180 från en Österrikisk internethandel som har en blå tomat som logotype. Gav totalt 2600:-

Kan vara ett tips till folk om skixpress är oärliga! Hur länge har du väntat på bindningarna?

Kommer montera mina på ett par lotus 120. Hade först tänkt mig S916 LAB men eftersom jag hittade FKS:en till det priset så kunde jag inte motstå denna köttiga bindning!

precis. Citera
Starcommander
38 inlägg

Kinatillverkning. Trist. Hade hoppats på "US Made" vilket sannolikt borgar för högre kvalité då priset på skidorna är relativt högt. Köper ett par Birdos istället som får allt material från orten.

Nojlas :

aelgen :

Jag kör P18 på mina 112or. Funderade på duke, men de kör jag på ett par 105:or istället. Vill ha så köttig bindning som möjligt på de här laggen.

Starcommander: Jepp, fabriken ligger i Kina. Råmaterialen kommer dock från lite varstans. T.ex. köper DPS in sina racebelag från en österrikisk tillverkare...

AKvS: Angående inserts i skidan... Kolfiber är ett starkt material, och det behövs väldigt lite av det för att ge stor effekt - därav är ett par DPS pure ganska "tunna". Borrar du lite för grunt får du lätt utbuktningar i belaget.
Skulle du få för dig att sätta i sådana så ber jag dig ta kontakt innan så ska jag göra lite efterforskningar i hur stor monteringszonen är och vad max borrdjup är. Jag tror inte det är några problem, men det är ju bäst att göra lite efterforskningar först.

Star Citera
snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 8 år sedan

Den eviga kinadiskussionen...

Vettigt inlägg av khyber pass på tgr ang detta :
"As for all the comments on China, I couldn't agree more about problems with human rights and a dismal environment record. Much the same, unfortunately, could be said for the United States, but moreover, could be said of any Western country during the centuries of industrial toil, circa the 18th through mid 20th centuries. Like the West, it is the economic advance of China, however, which has empowered factory workers to strike across the country over the past two years, as they pursue a proper working wage. And the irony is, the bloated US consumer will probably refuse to pay the HIGHER PRICES that fair wages will bring.

So get used to paying higher prices. As China moves away from bottom-of-the-barrel production, the rest of us in the West will have to start paying closer for the true cost of production. This will force some kind of crisis in the West, as China owns massive reserves in the US dollar, which the US needs to keep its struggling currency afloat, while China requires American consumers to buy its output. China is attempting to built its consumer class to the point where it can buy its own products, but this will not happen in time before the US consumer market heads into decline (which it already has, as of the credit crunch and subsequent depression beginning with the subprime housing collapse in 2007). Just this past week, China raised its interest rates. So be prepared for some interesting times. And while you're at it, get out and fucking ski already."

osv

Salomon/Atomic Citera
Nojlas
3047 inlägg

Starcommander :

Kinatillverkning. Trist. Hade hoppats på "US Made" vilket sannolikt borgar för högre kvalité då priset på skidorna är relativt högt. Köper ett par Birdos istället som får allt material från orten.

Jag köper tyvärr inte dina argument. Råmaterialen är de bästa som går att få tag på, och DPS har stenhårda kvalitetskontroller. (Hela grundidén bakom DPS är ju att skapa den mest nyskapande skidorna, med den högsta kvaliteten och livslängden som går att få) Dessutom är kompetensen och hantverkskvalitén i toppklass i de kinesiska fabrikerna.

Dock kan jag rekommendera dig till ett par Birdos. De använder, precis som DPS, enbart bra material och lägger ner mycket hantverksskicklighet i skidorna - precis som DPS och väldigt många andra småtillverkare.

www.dpsskis.com Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

Starcommander :

Allt material från orten??? Det kan du glömma.. Och det vet både jag och Noljas. Tillverkas inga stålkanter i Andematt, inga topsheet, inte träkärnan, inte belaget med däremot så sätts allt ihop i Andermatt. Så det är en skida Made in Swiss. Liksom Extrem är made by Sweden men med materialet från skilda delar från världen...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook