Viktigt o klä sig dyrt?

Snippa
89 inlägg
Snippa 89 inlägg 9 år sedan

Klart Som Fan De Inte Spelar Nån Roll

jahmahn Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 9 år sedan

Kvalité kostar!

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
D_K
95 inlägg
D_K 95 inlägg 9 år sedan

Tror de är viktigt å klä sig dyrt,mycket bättre kvalite` då.

MagnusKroik
122 inlägg
MagnusKroik 122 inlägg 9 år sedan

kläderna behöver ju inte vara dyra, men bara man tkr dom är snygg själv:) man får då bättre självförtroende med snygga kläder, men priset kan man disskutera..

virres
14 inlägg
virres 14 inlägg 9 år sedan

Ja köper snygga bra märken på second hand! Har köpt ett par salomon byxor för 500 spänn och en brun burton jacka för 1500 tippar på nypris för båda dem grejerna ligger nånstans mellan3 och 5000 kr tillsammans smile

Dessutom är det ju roligare att ha snygga kläder som ingen annan har (vem vill åka i samma stadium jacka som 70% av backen har på sig) big_smile

J-Rosenqvist
87 inlägg
J-Rosenqvist 87 inlägg 9 år sedan

reduse, reuse, recycle !! tongue 2 hand RULES!

Om man tittar på avsaknaden av unga svenska åkare på världsscenen/internationella tävlingar, så kan man ju räkna ut vad den helt överdrivna rail/jibb fixeringen och slopstyle-runway-ism-posing-nörderiet har gjort för sporten.

lite lustigt att landets bästa åkare e runt 30 år!?

Baljan
15 inlägg
Baljan 15 inlägg 9 år sedan

J-Rosenqvist :

reduse, reuse, recycle !! tongue 2 hand RULES!

Om man tittar på avsaknaden av unga svenska åkare på världsscenen/internationella tävlingar, så kan man ju räkna ut vad den helt överdrivna rail/jibb fixeringen och slopstyle-runway-ism-posing-nörderiet har gjort för sporten.

lite lustigt att landets bästa åkare e runt 30 år!?

'

Hänger inte med på vad du menar men, menar du att dyra kläder gör en sämre i backen eller?

Billigare kläder så kommer man med på tävlingarna?

Cvirdenas
34 inlägg
Cvirdenas 34 inlägg 9 år sedan

åker du till åre för att åka skidor eller för att du vill att alla rika 08 er ska tycka du är cool????????????????????????????????????

jjosefsson
295 inlägg
jjosefsson 295 inlägg 9 år sedan

Roligt att ha något annat än Budget variant McKinley (intersport) eller Everest (stadium)
MCKInley Kan Man ju jämföra med Ullareds ON THE PEAK

ChuckHorris
26 inlägg
ChuckHorris 26 inlägg 9 år sedan

Så klart inte dude! Gå bara på kännsla, tycker du att den är snygg så kommer du får alla brudar på backen. Det är självförtroendet som är viktigt. Lyssna på den lilla rösten där inne: DU är Coolaste mannen i helda världen, och alla som inte tycker det väl ... dem kommer ångra det... Var shycsst mot dem andra och kör dit eget race...

Steeze for sure mannnnnenn!!!!!!!!!!!!!!

Flerkz
356 inlägg
Flerkz 356 inlägg 9 år sedan

Man ska alltid vara stek

Bedlam
200 inlägg
Bedlam 200 inlägg 9 år sedan

Aspen é stek, Åre, hmm, nja...
South LA, rätt gangsta, en vecka i Kläppen, hmm, så där.. Nä jätte stor t-shirt hjälper inte..

Bedlam Citera
Netapper
50 inlägg
Netapper 50 inlägg 9 år sedan

viktigt att klä sig snyggt, snyggt är ofta dyrt ...

Olleonning
9 inlägg
Olleonning 9 inlägg 9 år sedan

amg vilket troll

Förövrigt får man väl klä sig enligt sin nivå tycker jag, inte så häftigt att se nån som är skitkass men har alla de fräschaste och bästa prylarna.

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 9 år sedan

jjosefsson :

Roligt att ha något annat än Budget variant McKinley (intersport) eller Everest (stadium)
MCKInley Kan Man ju jämföra med Ullareds ON THE PEAK

ja vad är det för fel och ha stadiums/intersports egna märke om man tycker plagget är snygga och varma/sköna?, eller är man inte tillräckligt cool för dig då eller? spillerill dock kan jag fatta med ullared och sånt där kanske gränsen går men men. Alla kanske inte är lika rika som dig och har en pappa som betalar om så är fallet?

make snow not war! Citera
Pl0PPEN
252 inlägg
Pl0PPEN 252 inlägg 9 år sedan

beror ju helt på ... om man åker 1 vecka per år kanske det är lite onödigt att köpa saga ställ och armada ar6 men om du har tid och pengar att åka mycket så tycker jag att det är värt att lägga lite pengar varje år på utrustning då jag åker ca 5-6 veckor per år! big_smile

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Allemaaan (9 år sedan)

Pl0PPEN :

beror ju helt på ... om man åker 1 vecka per år kanske det är lite onödigt att köpa saga ställ och armada ar6 men om du har tid och pengar att åka mycket så tycker jag att det är värt att lägga lite pengar varje år på utrustning då jag åker ca 5-6 veckor per år! big_smile

om det är bevisad bättre kvalité på grejerna så stämmer det ju inte för att man åker mer och därför behöver dyrare kläder, sen också tycker jag att ryktet att dyrare kläder har jättemycket bättre kvalité är rätt överdrivet. ibland stämmer det till viss del och ibland inte alls. tack och hej sticker iväg på 1 vecka sidresa nu a lá bydalen och ja jag har ett mckinley ställ med bra kvalité och varmt dessutom snyggt tycker jag ser inte billigt ut i alla fall men bryr mig inte vad andra tycker om mina kläder så jättemycket direkt bara dom är normala yeah peace out!.

jjosefsson
295 inlägg

Mc kinley och Ullareds kläder är väl ungefär samma kläder bara det att intersport tar mycket mer betalt. Intersport säljer 8848 , riktigt schysta kläder
Har ocå sett didriksson där ,helt okey

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 9 år sedan

jjosefsson :

Mc kinley och Ullareds kläder är väl ungefär samma kläder bara det att intersport tar mycket mer betalt. Intersport säljer 8848 , riktigt schysta kläder
Har ocå sett didriksson där ,helt okey

inte direkt va och vad har du för källa på det har du någon kunskap och fakta på matrialkvalité, design, kostnad vid produktion etc. eller? jag säger inte att jag har det men tycker inte man ska säga något innan man vet något.

T-wo
18 inlägg
T-wo 18 inlägg 9 år sedan

Ja, det är jävligt viktigt att du klär dig dyrt, svindyrt ska det vara, inte en jacka under 4000:-, då är du cool.

jjosefsson
295 inlägg

McKinley är ett budetmärke, det är bara så
Intersport säljer oxå tekniska kläder av 8848 samt Didriksson av god kvalitet, därav priskillnaden
Mckinley uppger vad jag vet inte vattenpelare permabilitet eller tejpade sömmar
MCkinley är aldrig med i konsumerverkets eller RÅD O RÖNS tester
Stadiums ACV kläder däremot finns teknisk specifikation till, Vattenpelare 10000 tror jag
Det är bara att gratulera att du trivs med MCkinley,
Har man en gång vant sig med hög tekniskt nivå köper man knappast ett budget märke
Det behöver inte bli dyrt om man väljer rätt klädmärke. 2500-3500 kr för byxa och jacka
Då får man tidlösa kläder som håller måttet både till design och funktionalitet i många år

Pl0PPEN
252 inlägg
Pl0PPEN 252 inlägg 9 år sedan

Allemaaan :

Pl0PPEN :

om det är bevisad bättre kvalité på grejerna så stämmer det ju inte för att man åker mer och därför behöver dyrare kläder, sen också tycker jag att ryktet att dyrare kläder har jättemycket bättre kvalité är rätt överdrivet. ibland stämmer det till viss del och ibland inte alls. tack och hej sticker iväg på 1 vecka sidresa nu a lá bydalen och ja jag har ett mckinley ställ med bra kvalité och varmt dessutom snyggt tycker jag ser inte billigt ut i alla fall men bryr mig inte vad andra tycker om mina kläder så jättemycket direkt bara dom är normala yeah peace out!.

jaa självklart ska man ha stadium om man vill så men jag tycker iaf att köpa lite nya grejjer varje år är värt att unna sig och man åker större delen av vintern!
sen ska man ju kanske inte känna att man inte "får" köpa senaste oakley stället för att man tycker själv att man är dålig. det kan bara vara bra att vissa får lite självkänsla och kanske känner att dom har ett snyggt och bra ställ!
sen beror det ju helt på vad man tycker om den saken själv för det kan ju vara lite onödigt .... men men går ekonomin ihop så tkr jag iaf att det är värt med nytt ställ mellan åren!big_smile

WingStAR
124 inlägg
WingStAR 124 inlägg 9 år sedan

Pappa betalar.

4800
108 inlägg
4800 108 inlägg 9 år sedan

Nej. Inte viktigt. Jag kör konsekvent stadiums eget märke: Everest. Köper där iofs de dyraste kläderna. Ca 2000 pix för jacka och ca 1000 dito för byxor. "Extrem" linjen på Everest har 30.000 i vattenpelare. Dessa funkar utmärkt i alla väder. Har gått toppturer på Lofoten, Kebnekaise, Stora Sjöfallet, Riksgränsen, Narvik...kort sagt på en massa ställen. Har aldrig upplevt att plaggen fallerat på något sätt.

Så för 3000 pix vartannat eller vart tredje år får jag nya kläder. Jmf med att köpa Burton AK line a´ 5000 / plagg så har jag alltså 7000 över. Räcker ganska bra till en extra vecka med UCPA. Ska man inte gå toppturer ute i ödemarken kan man kanske komma ännu billigare undan.

För mig verkar det klokare att ha pengar över till åkningen och utrustningen än att stila i hemmabacken med galet mycket för dyra kläder. Jag menar på nått sätt verkar det lite off med Haglöfs Colouir jacket / pants i liftkön på Bjästabacken. 180 vilda fallhöjdsmeter. Det känns ju inte som om överlevnaden sitter i kläderna direkt....

Liberg
102 inlägg
Liberg 102 inlägg 9 år sedan

4800 :

Nej. Inte viktigt. Jag kör konsekvent stadiums eget märke: Everest. Köper där iofs de dyraste kläderna. Ca 2000 pix för jacka och ca 1000 dito för byxor. "Extrem" linjen på Everest har 30.000 i vattenpelare. Dessa funkar utmärkt i alla väder. Har gått toppturer på Lofoten, Kebnekaise, Stora Sjöfallet, Riksgränsen, Narvik...kort sagt på en massa ställen. Har aldrig upplevt att plaggen fallerat på något sätt.

Så för 3000 pix vartannat eller vart tredje år får jag nya kläder. Jmf med att köpa Burton AK line a´ 5000 / plagg så har jag alltså 7000 över. Räcker ganska bra till en extra vecka med UCPA. Ska man inte gå toppturer ute i ödemarken kan man kanske komma ännu billigare undan.

För mig verkar det klokare att ha pengar över till åkningen och utrustningen än att stila i hemmabacken med galet mycket för dyra kläder. Jag menar på nått sätt verkar det lite off med Haglöfs Colouir jacket / pants i liftkön på Bjästabacken. 180 vilda fallhöjdsmeter. Det känns ju inte som om överlevnaden sitter i kläderna direkt....

Jag kör just med Haglöfs Couloir jackan. Men jag åker inte i dom små backarna med den.
Jag tycker att den är överlägsen min gamla everest. Couloiren är tynnre än en fleecetröja men endå håller den värmen. Ner till -15 fungerar den tillsammans med bara underställströja och ryggskydd, Inget mer på överkroppen. Det gjorde inte everesten som endå gick på 1500 kr.

Jag tror inte riktigt på Stadiums jackor, men deras byxor är riktigt bra.

Det handlar ju lite om plånbokens storlek kombinerat med ens egna prioriteringar?

4800
108 inlägg
4800 108 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad 4800 (9 år sedan)

Liberg :

4800 :

Jag kör just med Haglöfs Couloir jackan. Men jag åker inte i dom små backarna med den.
Jag tycker att den är överlägsen min gamla everest. Couloiren är tynnre än en fleecetröja men endå håller den värmen. Ner till -15 fungerar den tillsammans med bara underställströja och ryggskydd, Inget mer på överkroppen. Det gjorde inte everesten som endå gick på 1500 kr.

Jag tror inte riktigt på Stadiums jackor, men deras byxor är riktigt bra.

Det handlar ju lite om plånbokens storlek kombinerat med ens egna prioriteringar?

Absoult handlar det pengar och prioriteringar. Betvilar inte en sekund över att Haglöfs Colouir jacket är en superbra jacka. Frågan är bara om den och byxorna är så mkt bättre att dom är värda mellanskillnaden jmf med Everest. Jag upplever att mina Everest plagg funkar i miljöer där Haglöfs egentligen är standard. Men vem vet: jag har ju inte provat nått annat så jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan olika plag. Det jag mer är ute efter är att friluftskläder är sjukt dyra. Kanske rent överjävligt dyra. Betänk följande exempel:

Min jacka från Everest: 2000 kr (egentligen 1700 för jag köpte den på mellandags rea men kör för orginalpris). Mina byxor: 1000 kr. Totalt 3000 kr.

Colouir setet: Jacka 5200 kr. byxa 3900 kr. Totalt 9100 kr.

Skillnad. 6100 kr.

Vilket motsvarar 9 toppar Heliski á knappt 1600 kr per tre toppar i Kittelfjäll. Å då får du pengar över till Liftkort de övriga dagarna. Eller en splitterny bräda från K2 topp of the line produkter...

Räknar man på det sättet så skulle jag säga att de flesta av oss vinner mer på lite billigare kläder.

Men som sagt: plånbok och prioriteringar styr våra val.

jjosefsson
295 inlägg

Råd o Rön eller Konsumentverket hade ett jättetest av jackor förra året, kommer inte ihåg vilket. De som vill leta hittar det säkert lätt, det publicerades på många ställen
Everest var klart sämst. I försvar för Everest så var deras jacka klart billigast
I testet ingick bara de bästa och dyraste jackorna från olika leverantörer
Samtliga jackor hade membran av olika kvalitet
I testet ingick inga jackor av budget typ
Jackor som marknadsförs som Water resistence är inte vattentäta i sömmarna

Bara_Linn
4 inlägg
Bara_Linn 4 inlägg 9 år sedan

water resistance = vattenavvisande = inte vattentät, vilket innebär att sömmar och sånt inte är tejpade eller vattentäta då de inte är en vattentät jacka!
waterproof = vattentät

snow_4_life
45 inlägg
snow_4_life 45 inlägg 8 år sedan

åk i det som du tycker är skönt och snyggt jag menar sy eget om du vill

just shredd it!! Citera
Plastfan
39 inlägg
Plastfan 39 inlägg 8 år sedan

Man åker skidor för att åka skidor...

nizZZze
276 inlägg
nizZZze 276 inlägg 8 år sedan

Det är väl det som är hela grejen med att åka?

Danbilzerian
637 inlägg
Danbilzerian 637 inlägg 8 år sedan

hela grejen är att klä sig dyrt? vem fan bryr sig om hur bra man åker? idioter.............

SmooF ProductionS! Citera
JohanIl
5 inlägg
JohanIl 5 inlägg 8 år sedan

Twelvee :

hela grejen är att klä sig dyrt? vem fan bryr sig om hur bra man åker? idioter.............

hah....

Rollarn Citera
charlesdarwin
3 inlägg
charlesdarwin 3 inlägg 8 år sedan

Det viktiga är inte att ha dyra kläder på sig men nu är det ju så att kvalitet kostar så om du köper bra kläder som håller mot kyla och är tåliga så kostar det ju automatiskt. Så ekvationen blir ju kvalitet = dyra kläder smile

JibAcke
72 inlägg
JibAcke 72 inlägg 8 år sedan

Man kan ju få både snyggt och bra kvalite men det beror vart man köper och villket märke det är

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 8 år sedan

charlesdarwin :

Det viktiga är inte att ha dyra kläder på sig men nu är det ju så att kvalitet kostar så om du köper bra kläder som håller mot kyla och är tåliga så kostar det ju automatiskt. Så ekvationen blir ju kvalitet = dyra kläder smile

Kan Darwin sånt? yikes
Som jag har sagt så många gånger förr och kommer nog aldrig sluta säga det, åk i det som ni själva tycker är skönt och snyggt och skit i allt annat.
Huvudsaken är väl att man är varm och torr?
Då spelar det la ingen roll om grejerna är köpta på Ö&B eller kommer från jibberish?
Det är bara min åsikt.

burääääääääh Citera
Spangel
984 inlägg
Spangel 984 inlägg 8 år sedan

"det viktiga är inte hur du åker, det viktiga är att ha häftiga kläder och se frän ut i liften" -ingemar stenmark
tongue nämen, viktiga är väl att du har på dig nåt du tkr är snyggt/skönt och du har kul smile själv är jag iofs en stor h8er av just märket warp, men sen så bryr ja mig inte så mkt mer ^^,

Lush Longboards - Team PMS Citera
iche
230 inlägg
iche 230 inlägg 8 år sedan

Det ska vara dyrt. Det kostar att ligga på topp.

https://www.redbull.com/se-en/ Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 8 år sedan

Alla ni som säger att det ska vara snyggt och därför är dyrt eller är ironiska och menar att det viktiga är att det är dyrt, hur många av er åker runt med DYRA grejer? Och nu menar jag inte Saga eller vanliga Oakley-kläder där ett helställ kostar under 5000:-. Inte sånt som är lite dyrare och lite svårare att få tag på p.g.a. hype och "rätt märke", utan riktigt dyra grejer som kostar som de kostar p.g.a. ganska så hög nivå på teknologi bakom (inte fodrat m.a.o!). Tänk de norska märkena...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
user62594
368 inlägg
user62594 368 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Barken-ATSP (8 år sedan)

Dyrt spelar nog ingen roll, däremot märke är en annan sak, vilket ofta är dyrt men inte nödvändigt vis.
Märken som "status" Jiberish, level 1, Edoggo ( bjuder på den hyllengren ), LRG är inte allt för dyra yikes
Om man nu inte för får sig att köpa direkt från Staterna med en frakt på 700 kronor.

Men det är klart allt duger så länge det ser bra ut.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook