Tjuvar i Romme

albinlenell
39 inlägg
albinlenell 39 inlägg 9 år sedan

Det här är en (ursäkta språket)sjuhelvetes jävla pissdag jag är så sjukt arg och deppar som en idiot med min älskade metalmusik. På förmiddagen så hoppade axeln efter en liten missbedömning av ett hopp, jag fick sitta och deppa i ett hörn i värmestugan tills kompisarna åkt klart. När det är dags att åka hem är min bräda borta. Capita Horroscope med Union bindingar, fem och ett halvt tusen *poff*, jag har grym ångest och slog sönder skrivbordet när jag kom hem. Är det någon som vet vad man kan göra!? Jag anmälde den borta på skidanläggningen, fyllde i lite papper och skit. Men annars? Finns det någon försäkring? Eller är det bästa att hålla utkik på blocket? I värsta fall kanske jag kan kräva någon försäkring på mina dåliga axlar som på sätt och vis bidrog till att brädan försvann... Iallfall freeride, hur som helst tackar jag för att få skriva av mig! Ha de gött och njut av Alla Hjärtans-dag för det kommer inte jag göra.

Svar

StraightAir
633 inlägg
StraightAir 633 inlägg 9 år sedan

haah klickren tråd ! beklagar verkligen att brädan försvann, idioter som snor brädor/skidor ! Håll utkik på alla köp o sälj- sidor . Eller inte alla men de vanligaste typ blocket, tradera osv:wink

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 9 år sedan

Kolla om din hemförsäkring eller liknande kanske täcker det?

albinlenell
39 inlägg

Jag har Vesta (Vesta.se) som försäkringsbolag, när jag läser lite på hemsidan verkar det som att den endast täcker saker som blivit stulna vid inbrott eller blivit förstörda i brand. Alltså fan! Jag blir så arg på alla tattare, och så är jag så grymt arg på mig själv att jag lät det gå ut över skrivbordet. FAN

sebbe123
65 inlägg
sebbe123 65 inlägg 9 år sedan

Segt som fan, desvärre är Romme ett riktigt jävla tattarställe... ligger ju rätt nära vägen. Min polare blev av med sin bräda där, men det är många år sedan.

albinlenell
39 inlägg

Ja jag har definitivt lärt av mitt misstag iallafall! Synd bara att det skulle kosta mig fem o ett halvt.

pontus87
318 inlägg
pontus87 318 inlägg 9 år sedan

Det var jag

albinlenell
39 inlägg

pontus87 :

Det var jag

Om du har lite stake så langar du pic

Coldis
645 inlägg
Coldis 645 inlägg 9 år sedan

Han skojar såklart... Kan ju vara värt att ta kontakt med försäkringsbolaget i alla fall, men vibes, så jävla tråkigt när sånt händer.

keopgoldchain.tumblr.com - wylinsnowboards.se Citera
albinlenell
39 inlägg

Coldis :

Han skojar såklart... Kan ju vara värt att ta kontakt med försäkringsbolaget i alla fall, men vibes, så jävla tråkigt när sånt händer.

Jag klurar lite på hur jag ska slänga ihop mailet smile Trots allt så känns det ju som att försäkringsbolaget inte direkt ger ut några pengar utan vidare, det kan ju lätt låta som att det var mitt fel menar jag (lämnar brädan utan uppsikt på allmänt område mm ungefär.

Wowih
78 inlägg
Wowih 78 inlägg 9 år sedan

Polisanmäl det också, kan ju ske något mirakel.

felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

Om nu dina föräldrar har en hemförsäkring från Vesta är det väl bara att säga att den stals från bron eller något... hur som helst lär du inte ens få ut hälften av vad det kostar nytt.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
albinlenell
39 inlägg

felix :

Om nu dina föräldrar har en hemförsäkring från Vesta är det väl bara att säga att den stals från bron eller något... hur som helst lär du inte ens få ut hälften av vad det kostar nytt.

Bron? big_smile

Norresjo
8 inlägg
Norresjo 8 inlägg 9 år sedan

Slao Försäkring

Försäkra hela familjen för endast 220 kr per säsong!

Marknadens enda specialförsäkring för utförsåkare som gäller i 99% av skidanläggningarna i Sverige, det vill säga i alla som är anslutna till SLAO. Köp den på någon av dessa skidanläggningar eller direkt från Folksam. För endast 140 kronor blir du försäkrad en hel säsong, för 220 kronor blir hela familjen försäkrad!

När gäller försäkringen
Försäkringen ger ersättning i samband med olycksfall oavsett om du åker skidor eller snowboard och även när du åker utanför markerad nedfart, s k offpist.

Utförsåkarförsäkringen täcker kostnader vid olycksfall. Exempelvis ersätts kostnader för läkar- eller tandvård. Om kläderna eller glasögonen blir förstörda i samband med olycksfall, eller om man behöver transport hem, täcker försäkringen dessa utgifter. Måste en skidresa avbrytas så ersätts outnyttjade kostnader för t ex stughyra och skipass. Försäkringen fungerar också bra som komplement till andra försäkringar. Skulle man t ex bli invalidiserad får man alltid ut invaliditetsersättning från alla försäkringar där sådan ingår.

http://www.slao.se/Utforsakarforsakringen.asp

martindahmartin
424 inlägg
martindahmartin 424 inlägg 9 år sedan

awesomebawls :

felix :

Bron? big_smile

tror han menar den in till huset, om du fattar, vet inget annat ord än bron för de. Men tror inte man får försäkringspengar för det, skulle den ha blivit stulen från bron tror jag de hade sagt att du lämnat den utan uppsikt. Fast är kanske överdrivet pessimistisk, testa:)

bli min första besökare? Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

Norresjo :

Slao Försäkring

Marknadens enda specialförsäkring för utförsåkare som gäller i 99% av skidanläggningarna i Sverige, det vill säga i alla som är anslutna till SLAO. Köp den på någon av dessa skidanläggningar eller direkt från Folksam. För endast 140 kronor blir du försäkrad en hel säsong, för 220 kronor blir hela familjen försäkrad!

När gäller försäkringen
Försäkringen ger ersättning i samband med olycksfall oavsett om du åker skidor eller snowboard och även när du åker utanför markerad nedfart, s k offpist.

Utförsåkarförsäkringen täcker kostnader vid olycksfall. Exempelvis ersätts kostnader för läkar- eller tandvård. Om kläderna eller glasögonen blir förstörda i samband med olycksfall, eller om man behöver transport hem, täcker försäkringen dessa utgifter. Måste en skidresa avbrytas så ersätts outnyttjade kostnader för t ex stughyra och skipass. Försäkringen fungerar också bra som komplement till andra försäkringar. Skulle man t ex bli invalidiserad får man alltid ut invaliditetsersättning från alla försäkringar där sådan ingår.

Tänkte du anmäla brädstölden som medicinsk invaliditet eller hur ska den försäkringen hjälpa honom?

martindahmartin :

awesomebawls :

felix :

Bron? big_smile

tror han menar den in till huset, om du fattar, vet inget annat ord än bron för de. Men tror inte man får försäkringspengar för det, skulle den ha blivit stulen från bron tror jag de hade sagt att du lämnat den utan uppsikt. Fast är kanske överdrivet pessimistisk, testa:)

Japp, den bron. Det fungerar, har själv gjort det (det hände på riktigt).
Sen avgör försäkringsbolaget hur smart dom tycker det var och ger ersättning utifrån det.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE
285 inlägg
LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE 285 inlägg 9 år sedan

Jag Hatar Romme!
De Tog Min Mobil Där!

eller?! Citera
user62594
368 inlägg
user62594 368 inlägg 9 år sedan

Jag har också haft en skit dag, skulle göra backflip på ett backcountry hopp och underroterar och brytter tippen på höger skida + att jag fick vänster tail på armen så att en blodavgjutning uppstod.
Så nu sitter man här med ont i armen och skidor för 3000 åt skogen.

anhessst
9 inlägg
anhessst 9 inlägg 9 år sedan

tråkigt att sånt här händer, speciellt när man lägger ner mycket pengar på sina saker. Det jag skulle gjort är att jag skulle ha tagit kontakt med romme, och kolla vilka skolor som har varit där. För dom flesta som snor någonting är från någon skola, på så sätt kan dom bara ta med någonting i bussen och säga att det är deras. Vi säger att det va en 4 skolor som va där, då åker du dit när dom åker igen och håller lite utkik på folk som kommer ner till huvudliften!

HARS
515 inlägg
HARS 515 inlägg 9 år sedan

billig försäkring: http://www.dakine.com/ski/accessories/locks/micro-lock/

står verkligen inte emot en tång av något slag, men gör det lite svårare att bara plocka med sig en bräda, vilket för det mesta räcker.

user62594
368 inlägg
user62594 368 inlägg 9 år sedan

anhessst :

tråkigt att sånt här händer, speciellt när man lägger ner mycket pengar på sina saker. Det jag skulle gjort är att jag skulle ha tagit kontakt med romme, och kolla vilka skolor som har varit där. För dom flesta som snor någonting är från någon skola, på så sätt kan dom bara ta med någonting i bussen och säga att det är deras. Vi säger att det va en 4 skolor som va där, då åker du dit när dom åker igen och håller lite utkik på folk som kommer ner till huvudliften!

Fast idag är det väll ändå söndag?

Kumlin
468 inlägg
Kumlin 468 inlägg 9 år sedan

därför kör man i kungsberget big_smile

Heaton
425 inlägg
Heaton 425 inlägg 9 år sedan

haha så typiskt Romme, sämsta jävla stället i sverige fullt av noobs utan cash

Forumsignatur Citera
Heaton
425 inlägg
Heaton 425 inlägg 9 år sedan

haha så typiskt Romme, sämsta jävla stället i sverige fullt av noobs utan cash

Forumsignatur Citera
albinlenell
39 inlägg

felix :

Norresjo :

Slao Försäkring

När gäller försäkringen

Tänkte du anmäla brädstölden som medicinsk invaliditet eller hur ska den försäkringen hjälpa honom?

martindahmartin :

awesomebawls :

Bron? big_smile

Japp, den bron. Det fungerar, har själv gjort det (det hände på riktigt).
Sen avgör försäkringsbolaget hur smart dom tycker det var och ger ersättning utifrån det.

Tack Felix! Det där hjälpte faktiskt!

R-R
1176 inlägg
R-R 1176 inlägg 9 år sedan

Det handlar bara om att kolla runt blocket, freeride.se och lite andra sidor som såna... sen är det ju bra om du kan kolla Romme lite obland och ser du din bräda då går du fram till honom och skjuter honom med din feta 9mm!!! Ungefär som introt till The Game - My life om ni har hört den....

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 9 år sedan

Jag lämnar sällan brädan utan att jag kan klart och tydligt se den därifrån jag sitter. Lämna aldrig brädan utan uppsikt, framför allt om det är en skola från sthlm, gtb eller Malmö som är med.

Hey man! peace man! Citera
R-R
1176 inlägg
R-R 1176 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad R-R (9 år sedan)

SverigeTomten :

Jag lämnar sällan brädan utan att jag kan klart och tydligt se den därifrån jag sitter. Lämna aldrig brädan utan uppsikt, framför allt om det är en skola från sthlm, gtb eller Malmö som är med.

GRATTIS! Vi har en vinnare i VM i fördomar! Hur känns det?

Coldis
645 inlägg
Coldis 645 inlägg 9 år sedan

SverigeTomten :

hahah YES

keopgoldchain.tumblr.com - wylinsnowboards.se Citera
SolarCircle
63 inlägg
SolarCircle 63 inlägg 9 år sedan

Jag har läst den här tråden tidigare i år. Jag var till Romme i måndags förra veckan. Jag lämnade mitt tomma warp boardcase vid väskhyllorna och skämtar lite om att nån skulle sno det. Tror du inte att det är borta vid slutet av dagen sen då? Asg, det sista jag sa innan jag lämnade den var "nä men seriöst vilken tattare skulle sno ett warp tomt boardcase det är ju inte värt ett jox" Tydligen har folk inget vett i Romme.

Boardberg
42 inlägg
Boardberg 42 inlägg 9 år sedan

riktigt bra och billigt lås! . Jag köpte mitt på junkyard för 99kr. Grymt värt!Andvänder det jämt på stora ställen
https://www.freeride.se/img/photo/normal/a45f0eb1daed93053ac9a5cc6ee68bee.jpg

whirlybird
732 inlägg
whirlybird 732 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad millionaire (9 år sedan)

R-R :

SverigeTomten :

To fly is heavenly. To hover is divine. Citera
OolBool
62 inlägg
OolBool 62 inlägg 9 år sedan

R-R :

SverigeTomten :

Fördomar? Erfarenhet och allmänbildning skulle jag kalla det. Ifall man vet att det händer mycket skit på vissa ställen kanske man är extra försiktig just när man är där? Det är inget fel med det alls, jag sätter mig oftast också så att jag har uppsikt över grejerna hela tiden, så jävla onödigt när saker försvinner..

Little Primate Productions! Citera
Owkee
615 inlägg
Owkee 615 inlägg 9 år sedan

OolBool :

R-R :

SverigeTomten :

Fördomar? Erfarenhet och allmänbildning skulle jag kalla det. Ifall man vet att det händer mycket skit på vissa ställen kanske man är extra försiktig just när man är där? Det är inget fel med det alls, jag sätter mig oftast också så att jag har uppsikt över grejerna hela tiden, så jävla onödigt när saker försvinner..

Allmänbilding... jo visst.

Ps.
Vad står Gtb för? du menar inte gbg hoppas jag.

SMOOF PRODUCTIONS Citera
Wesssel
53 inlägg
Wesssel 53 inlägg 9 år sedan

Boardberg :

riktigt bra och billigt lås! . Jag köpte mitt på junkyard för 99kr. Grymt värt!Andvänder det jämt på stora ställen
https://www.freeride.se/img/photo/norma … e68bee.jpg

Man klipper upp den där vajern med en tång typ wink

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 9 år sedan

Owkee :

OolBool :

R-R :

Ps.

Ack jo, det är gbg jag menar. Jag är inte perfekt och så är inte min stavning heller.

Hey man! peace man! Citera
Boardberg
42 inlägg
Boardberg 42 inlägg 9 år sedan

WesselL :

Boardberg :

https://www.freeride.se/img/photo/norma … e68bee.jpg

Man klipper upp den där vajern med en tång typ wink

men fyfan va smart du va då .winkwinkwinkwinkwinkwinkwinkwinkwinkwink gangster!

vilken tror du det är störst chans att de tar min bräda so är låst eller en som ligger bredvid olåst? -.-. och tror du inte folk ser ifall nån står och klipper av ett lås ?

calleengberg
11 inlägg
calleengberg 11 inlägg 9 år sedan

SverigeTomten :

Owkee :

OolBool :

Ps.

Ack jo, det är gbg jag menar. Jag är inte perfekt och så är inte min stavning heller.

fattar inte att folk gnäller på folk som har koll på deras grejer, annars kan det ju ganska enkelt bli som för awesomebawls, det är en ganska billig försäkring att hålla koll på sina saker.
för övrigt tycker jag det känns lite konstigt att bara låta sig lämna sin snowboard för 5-6 tusen ute när man ska käka osv.

calleengberg
11 inlägg
calleengberg 11 inlägg 9 år sedan

calleengberg :

SverigeTomten :

Owkee :

Ps.

fattar inte att folk gnäller på folk som har koll på deras grejer, annars kan det ju ganska enkelt bli som för awesomebawls, det är en ganska billig försäkring att hålla koll på sina saker.
för övrigt tycker jag det känns lite konstigt att bara låta sig lämna sin snowboard för 5-6 tusen ute när man ska käka osv.

mm

Sodium
20 inlägg
Sodium 20 inlägg 9 år sedan

Ja, ett vajerlås verkar ju definitivt vara värt att införskaffa. Har själv funderat över varför inte fler skidor/brädor blivit snodda när nästan alla står olåsta...
En tilläggsförsäkring (som jag tyvärr inte tror att TS har) som borde vara motiverad för de flesta av oss är en drulleförsäkring. Funkar hur smidigt som helst! Tappade (!) en kamera ur fickan på stan medan jag sprang en gång, polisanmälde den som borttappad. Ringde sedan försäkringsbolaget som kollade värdet på den och frågade om jag hade polisanmält det, satte sedan in värdet av den - 1500 i självrisk.

Tänk själv: bräda+bindningar för 5500 - 1500 -> 4000 tillbaka, definitivt bättre än ingenting!

Till TS:
Kolla upp om ni har någon tilläggsförsäkring som skulle kunna täcka det, annars är det nog uppsikt på blocket och tradera som gäller.

En allmän fråga sedan: Vad händer om man hittar sin bräda på blocket/tradera, vad gör man då? Vad behövs för att polisen ska ta upp det, och inte bara låta polisanmälningen ligga i brist på bevis?

PS. Hade för övrigt köpt kameran i USA, så jag hade bara betalat ca: 2500 kr för den, men den var värd 4300 kr i Sverige. Dvs. jag fick MER pengar tillbaka än vad jag köpte den för...

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad magnusericsson (9 år sedan)

awesomebawls :

Coldis :

Jag klurar lite på hur jag ska slänga ihop mailet smile Trots allt så känns det ju som att försäkringsbolaget inte direkt ger ut några pengar utan vidare, det kan ju lätt låta som att det var mitt fel menar jag (lämnar brädan utan uppsikt på allmänt område mm ungefär.

Om jag verkligen hade velat ha tillbaka lite pengar så hade jag ringt försäkringsbolaget.
Eller kanske till och med låtit mina föräldrar göra det (det är trots allt de som betalar försäkringen)
Vi gjorde så när min mobil försvann.
Du kommer inte få tillbaka mycket pengar för den dock.
Min mobil blev satt till ett värde av 6000 kr, fick betala 1500 kr i självrisk och sedan så fick jag tillbaka 2200 kr. (skulle fått 3700 kr om det inte hade varit så att de drog självrisken direkt.)

Hoppas det löser sig!

burääääääääh Citera
Ämnet är låst och kan inte besvaras.
Låst av Nojlas.