säsonga i St Anton 10/11

AwYeahDawg
5 inlägg
AwYeahDawg 5 inlägg 8 år sedan

Soft med gruppen på facebook!

David Bengtsson var namnet och joinade omedelbart!
Som sagt, bara att höra av sig om ni är sugna på att dela boende, åka bil och tipsa om jobb smile

ElisabethCarlholm
18 inlägg
ElisabethCarlholm 18 inlägg 8 år sedan

Tjenos cool

Tänkte joina StAnton-gänget ett år för sent (skulle åkt förra året men det sket sig bigtime..)
Är antagligen ensam om min tjejkompis inte bestämmer sig för att haka på, så känns ju gött att veta att det är fler än jag som är taggade på en grym säsong ;-)

Är det någon/några som är sugna på att slå sig ihop och se över lite boende/dela tipsideértankar osvosv??

Elisabeth Citera
Sweiland
21 inlägg
Sweiland 21 inlägg 8 år sedan

Nu taggar vi inför St Anton 10/11 här ska åkas skidor! Letar dock fortfarande boende, någon som vill dela? Jobb de kan man alltid charma till sig på plats;)

Raaz
396 inlägg
Raaz 396 inlägg 8 år sedan

Någon själ som har koll på hur parken kommer se ut? smile

EliasSaile
25 inlägg
EliasSaile 25 inlägg 8 år sedan

keith :

Jag gör en säsong i st anton nu och jag tycker att ni gör helt rätt i att vara ute i god tid. Det är riktigt svårt att hitta ett bra boende om man e sent ute. Vi bilade ner och hoppades på att hitta boende på plats, men det är inget jag skulle rekommendera för allt var nästan fullbokat av folk som bokat hemifrån. ST. Anton är en grym ort att göra en säsong i men det ni ska tänka på är att det är en relativt liten skidort, så man tröttnar ganska fort på liftsystemet.

tur att liftkortet funkar Lech, Zurs, Studen, Sonnenkopf osv. också då smile
tröttnar man på alla områden på en säsong, då har man fan legat i! tongue

TobiWong
9 inlägg
TobiWong 9 inlägg 8 år sedan

Raaz :

Parken är inget att hurra för vill jag lova. Tre - Fyra kickar, några få rails. Parkåkning får man väl regel bättre i Sverige om jag inte misstar mig.

För mig var parken dock ok, då jag inte åker där dagarna i ända. Men om du tänkt hänga i parken en säsong så tröttnar du nog allt för lätt på St Antons park.

Emanuel86
42 inlägg
Emanuel86 42 inlägg 8 år sedan

Gleder meg mye til kjøring i Stuben og Sonnenkopf.. Ellers ligger ikke Ischgl sååå langt unna heller;)

powderpower
23 inlägg
powderpower 23 inlägg 8 år sedan

Hur mycket får man räkna med att lägga på hyran varje månad per skalle? De lägenheter jag har kikat på har legat på runt 8-10 000 SEK per person och månad, överpris?

Emanuel86
42 inlägg
Emanuel86 42 inlägg 8 år sedan

Regn med å betal rundt 15-20euro pr hode om dagen... 10 000 SEK hørtes mye ut. Jeg betaler 20 000-ish SEK for hele sesongen.

Raaz
396 inlägg
Raaz 396 inlägg 8 år sedan

TobiWong :

Raaz :

Parken är inget att hurra för vill jag lova. Tre - Fyra kickar, några få rails. Parkåkning får man väl regel bättre i Sverige om jag inte misstar mig.

För mig var parken dock ok, då jag inte åker där dagarna i ända. Men om du tänkt hänga i parken en säsong så tröttnar du nog allt för lätt på St Antons park.

Låter inte alltför lovande. Får bli parkhäng i Mayrhofen istället, för bra där med

lovstraand
44 inlägg
lovstraand 44 inlägg 8 år sedan

powderpower :

Hur mycket får man räkna med att lägga på hyran varje månad per skalle? De lägenheter jag har kikat på har legat på runt 8-10 000 SEK per person och månad, överpris?

det låter väldigt mycket för endast per månad OCH person. jag kommer betala strax över 20 000 för hela säsongen, dvs fem månader. så kolla vidare. det finns nog mycket billigare!

powderpower
23 inlägg

lovstraand :

powderpower :

det låter väldigt mycket för endast per månad OCH person. jag kommer betala strax över 20 000 för hela säsongen, dvs fem månader. så kolla vidare. det finns nog mycket billigare!

Det tror jag också! Har aldrig hyrt boende i St. Anton tidigare dock så vet inte riktigt hur det ligger till. Var fick du tag i ditt?

Sweiland
21 inlägg
Sweiland 21 inlägg 8 år sedan

lovstraand :

powderpower :

Dela boende?

lovstraand
44 inlägg

Sweiland :

lovstraand :

powderpower :

Dela boende?

Tyvärr så delar jag redan boende med två st andra och det är tyvärr fullt.. sad

powderpower
23 inlägg

lovstraand :

powderpower :

Får man fråga hur standarden är på ditt boende? 20K för hela säsongen låter betydligt vettigare än de erbjudanden jag har för tillfället. 6600 SEK per månad såg jag ett nu, verkar ju finnas betydligt billigare...

lovstraand
44 inlägg

powderpower :

lovstraand :

powderpower :

Får man fråga hur standarden är på ditt boende? 20K för hela säsongen låter betydligt vettigare än de erbjudanden jag har för tillfället. 6600 SEK per månad såg jag ett nu, verkar ju finnas betydligt billigare...

Hm, vad jag har förstått så är mitt boende ganska litet faktiskt, men det finns bastu, ligger typ tio meter från nasserein bahn, ehm .. jadu, vad mer ska jag säga? hah

SebastianBjork
8 inlägg
SebastianBjork 8 inlägg 8 år sedan

Ni som varit där innan, vad har st anton med runtomkringliggnade områden för standard på parken?

Netapper
50 inlägg
Netapper 50 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Netapper (8 år sedan)

Fan vad taggad man är på att dra ner big_smile lååååånga veckor fram till november nu....

Joffen
8 inlägg
Joffen 8 inlägg 8 år sedan

Nån med tips vart man kan hitta något billigt boende för 4 pers? smile

Sökt överallt och skickat så man får den där listan med olika lägenheter men det mesta är piss dyrt eller så får man inget svar sad

tacksam för alla sorts tips smile

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 8 år sedan

Är det någon som har erfarenhet av att jobba inom bygg&vvs där nere? Förstår att tyskan kan vara viktigt och den har jag funderat på att plugga på! Men annars, finns det någon bransch där nere? Behövs det en Rörmokare? Eller kanske fastighetsskötare? Finns ju ett ganska brett spektra med jobb inom vvs!
Har funderat på att skita i att jobba där och slita här hemma istället och njuta arslet av mig när jag är där, men känns som det vore bra att tjäna en liten slant där ändå!

MVH

Det som inte dödar det härdar. Citera
Hammarlund
121 inlägg
Hammarlund 121 inlägg 8 år sedan

Perkal :

Är det någon som har erfarenhet av att jobba inom bygg&vvs där nere? Förstår att tyskan kan vara viktigt och den har jag funderat på att plugga på! Men annars, finns det någon bransch där nere? Behövs det en Rörmokare? Eller kanske fastighetsskötare? Finns ju ett ganska brett spektra med jobb inom vvs!
Har funderat på att skita i att jobba där och slita här hemma istället och njuta arslet av mig när jag är där, men känns som det vore bra att tjäna en liten slant där ändå!

MVH

Det finns ett företag i Anton som heter EWA som har hand om en hel del fastigheter i byn. Han vi bodde hos förra året jobbade som elnisse åt de företaget. Tror dock de mest pysslar med elbiten i fastigheterna så det kanske inte är passand. Du skulle säker kunna slänga iväg ett mail till dom om du har funderingar kring jobb... men ingen jobb jag skulle rekomendera då du lär missa många fina åkdagar.

Deras hemsida:
http://ewa-gmbh.at/

Annars låter din idé med att slita hemma innan du åker mycket bättre... Så gjorde vi och ångrar det inte för en sec. Har man möjligheten att jobba in 40-50 lakan innam na drar är det ju guld. Då missar man inte en puderdag om man inte är otroligt bakis så klart...

Lycka till nu....
Mvh Patrik

tagge
5 inlägg
tagge 5 inlägg 8 år sedan

Kul med så många som vill säsonga!

Själv kom jag på tanken för ca en vecka sen och har tänkt en del på st Anton.
Vad tror ni det kommer kosta en hel säsong om man inte jobbar? nånstans mellan 40k-60k?
Var hittar man boende, kan nån länka nån hemsida kanske? samma sak med jobb
hur bråttom är det med att hitta boende, när borde man senast ha fixat för hela säsongen?

någon som var där i vintras som kan berätta hur de gjorde?

Hammarlund
121 inlägg

tagge :

Kul med så många som vill säsonga!

Själv kom jag på tanken för ca en vecka sen och har tänkt en del på st Anton.
Vad tror ni det kommer kosta en hel säsong om man inte jobbar? nånstans mellan 40k-60k?
Var hittar man boende, kan nån länka nån hemsida kanske? samma sak med jobb
hur bråttom är det med att hitta boende, när borde man senast ha fixat för hela säsongen?

någon som var där i vintras som kan berätta hur de gjorde?

Jag va nere förra vintern. Jag plus 3 polare kom ner den 21:a november och stannade i 4 månader. Kan du få ihopp 60k innan du åker ner kommer du LÄTT klara 5 månader utan jobb. Jag jobbade inte en dag under tiden jag va nere och ångrade inte det för fem öre. Är man där för att ÅKA skidor är det helt klart bästa lösningen.

Börjar bli dags att hitta något boende. Iaf för de första 2-3 veckorna. Sen kan man alltid lösa det när man kommer ner dit. Finns en boende lista på antons hemsida, bara att sätta dig och skriva mail till ALLT och ALLA.

Over and out, Peace!

tagge
5 inlägg
tagge 5 inlägg 8 år sedan

sweet
okej får se hur det blir, ska iaf in på antons hemsida igen och se vad jag hittar. får gräva lite djupare än senast:|

hur är det med språkkunskaper, jag inte pratar tyska och vill därför undvika att jobba i ö-rike, men om det blir nödvändigt:(, hur svårt blir det med jobb om man inte kan tyska?

Hammarlund
121 inlägg

De jobb du kan tänkas vilja jobba på är förmidligen diskare, städa hotellrum och liknande vilket innebär att språket är av mindre vikt... sen uppskattar så klart alla där nere om man kan prata tyska då deras engelska inte alltid är den bästa. Små enkla fraser kan man ju alltid lära sig, det skadar ju iaf inte. Men det va långt ifrån alla som jobbade förra året som kunde snacka tycka på ett värdigt sätt om man säger så wink

Daaan
5 inlägg
Daaan 5 inlägg 8 år sedan

Jag har lite frågor över att säsonga i St. Anton!

Har någon bra tips på boende för 4-6 pers som är lätt att få tag på hemifrån?
Hur funkar depositionen där nere? Behöver man lägga ut en jäkla massa pengar direkt när man kommit ner eller kan man betala efter hand?
Hur funkar det med lönen? Får man ut en gång i månaden som hemma, eller får man ut efter hand? Får man ett svartjobb så är det klart annorlunda, säg utifrån era egna erfarenheter! Allt uppskattas!
Kanske hänger ihop rätt mycket med förra frågan med hur lång tid tar det för första lönen att komma?
Hur tar man sig lättast ner dit? Jag har starkt funderat över tåg, men isåfall vilket bolag kan man åka ner med? Var är lättast att byta tåg så man kommer rätt ner till St. Anton?

Alla hjälpsamma tips här är välkomna eftersom vi inte har någon som helst erfarenhet!

Daaan
5 inlägg

Hur funkar depositionen där nere? Behöver man lägga ut en jäkla massa pengar direkt när man kommit ner eller kan man betala efter hand?
Hur funkar det med lönen? Får man ut en gång i månaden som hemma, eller får man ut efter hand? Får man ett svartjobb så är det klart annorlunda, säg utifrån era egna erfarenheter! Allt uppskattas!
Kanske hänger ihop rätt mycket med förra frågan med hur lång tid tar det för första lönen att komma?
Hur tar man sig lättast ner dit? Jag har starkt funderat över tåg, men isåfall vilket bolag kan man åka ner med? Var är lättast att byta tåg så man kommer rätt ner till St. Anton?

Alla hjälpsamma tips här är välkomna eftersom vi inte har någon som helst erfarenhet!

lovstraand
44 inlägg

Det enda jag vågar chansa på att svara är väl att du gör upp med personen som du ska hyra av hur ni gör med pengarna, och detsamma gäller din arbetsgivare.

Jsterling
41 inlägg
Jsterling 41 inlägg 8 år sedan

Daaan :

Boende kan du söka på st antons hemsida och bara mass mejla allt och alla om boende annars så fixar du boende i några veckor sedan löser sig det mesta när du kommer ner.
Jobb med lönerna är det från olika ställen, en del svart och en del fast, dock så kan du få väldigt taskiga arbetstider med 9 timmar per dag och en dag ledigt i veckan..
Jag själv tycker det är lättast att flyga till zurich sen tåg därifrån till st anton som tar cirka 2,30h

Hoppas de är lite nytta!

Johan sterling Citera
Daaan
5 inlägg

Jag tackar så mycket för de tipsen!

Rajmeist
43 inlägg
Rajmeist 43 inlägg 8 år sedan

Vad kul att se att det är så mycket nytt blod som ska ner i år! Jag var nere nu i vintras och hade en sån sjuk säsong fylld av puder, fylla och allt möjligt du kan tänka dig. Hur som helst hade jag en jävligt bra vinter och kan fan inte hålla mig ifrån det så jag sticker ner för en ny säsong nu igen!

När vi åkte ner förra säsongen så åkte vi tåg ner. Rutten då var Göteborg - Köpenhamn - München - Wörgl - St. Anton om jag inte minns fel. Varav vi hade sovkabin i den längsta tågturen, vilket verkligen var att rekommendera! Vi ringde till SJ så hjälpte dom att boka alla tågen. Dock kan du såklart pressa priset om du anpassar de olika tågen genom att boka på egen hand. Men vi betalade 2000:- för ett interrailkort som tog oss hela vägen ner. Tänk dock på att packa smart.. Det är sådär kul när man ska gå i en halvmeter breda tågkorridorer med en miljon väskor och 73 par skidor. Dock rekommenderar jag starkt flyg till Innsbruck eller Zürich och sen tåg därifrån.

Väl nere hade vi löst boende för en vecka upp i Oberdorf. Sen var det bara att chilla på Mailbox (Lokalt internetcafé) och spana efter boenden på anslagstavlan och ringa runt, knacka dörr osv. Men vi löste boende nästan med en gång på Haus Genewein. Där betalade vi 20E natten vilket är ett sjukt överpris för standarden. Men vi orkade inte lösa något flashigare så nöjde oss. Det negativa var att vi endast hade mikrovågsugn till kök och våra fönster fick bli kylskåp.. Något som var sjukt soft dock var att vår hyresvärd väckte oss varje morgon för hotellfrukost, vilket gjorde det hela sjukt soft. Sen var hyresvärden jävligt soft när man väl lärde känna henne ordentligt. Det var mer än en gång som vi fick smaka på hennes hemgjorda snaps!! Sen låg detta boendet ett stenkast från Galzig bahn.

Jobb fick jag nästan med en gång på Spar. Vilket utan tvekan må vara det bästa jobbet på hela jävla orten. Du jobbade mellan 6 - 12 på tisdag och fredag morgon. Sen 6 - 10 på kvällar. Dina kvällar kunde du i princip bestämma själv vilka och hur många du ville ha och lönen efter skatt var 8 Euro. Tider som detta gav dig sjukt mycket tid för både åkning och festande. Men hur som helst. Mitt tips om jobb är att inte oroa dig förrän du kommer ner. Jobben växer på träd där nere, det gäller bara att vara ihärdig och ute i god tid. Vi var nere den 1 December vilket kändes perfekt.

Det är bara att holla om ni undrar något. Hoppas min information kan vara till någon hjälp!

PEACE

Katarinaw
4 inlägg
Katarinaw 4 inlägg 8 år sedan

Hej hej alla glada!

Jag tänkte dra ner först i slutet på januari eftersom skolan inte slutar fören då.
Tänkte höra om någon har nått ess i rockärmen vad gäller boende för min del?

Kör min första säsong så har inte riktigt fått koll på hur saker och ting går till.
Har läst lite i trådarna men tänkte att det var lika bra att skriva ett inlägg så ni vet att jag finns!

//Katarina

borglund
34 inlägg
borglund 34 inlägg 8 år sedan

Hallå!

Nu är det så att jag och min vän har fått en lägenhet där nere.
Det som återstår är bara att skriva på kontraktet och betala deposition.
Problemet är att vi bara är två, och behöver en, eventuellt två stycken till för att ha råd att ha lägenheten.

Depositionen skall vara betalt inom en vecka, så tveka INTE till att höra av er. Stället ligger helt idylliskt.

Vi båda två är 19 år gamla och skall göra vår första säsong.
Skriv gärna en liten kort beskrivning om er själva med, alltid trevligt!

Mail: anderzofsweden@gmail.com

HÖR AV ER!
Anders

Everyday Is A Saturday Citera
Ot
10 inlägg
Ot 10 inlägg 8 år sedan

Många som åker ner i slutet av november? Redan fixat boende, jobb osv? Är det svårt att fixa boende till 5 personer tro? smile

borglund
34 inlägg
borglund 34 inlägg 8 år sedan

Finns fortfarande lediga platser i lägenheten! Hör av er!

Everyday Is A Saturday Citera
Hellstrand
3 inlägg
Hellstrand 3 inlägg 8 år sedan

Jag söker boende i anton mellan dec till feb. Jag kan tänka mig att dela boende med en lr flera. Tacksam för förslag.

LURKEN1823
133 inlägg
LURKEN1823 133 inlägg 8 år sedan

Rajmeist :

Vad kul att se att det är så mycket nytt blod som ska ner i år! Jag var nere nu i vintras och hade en sån sjuk säsong fylld av puder, fylla och allt möjligt(klamydia) du kan tänka dig. Hur som helst hade jag en jävligt bra vinter och kan fan inte hålla mig ifrån det så jag sticker ner för en ny säsong nu igen!

När vi åkte ner förra säsongen så åkte vi tåg ner. Rutten då var Göteborg - Köpenhamn - München - Wörgl - St. Anton om jag inte minns fel. Varav vi hade sovkabin i den längsta tågturen, vilket verkligen var att rekommendera! Vi ringde till SJ så hjälpte dom att boka alla tågen. Dock kan du såklart pressa priset om du anpassar de olika tågen genom att boka på egen hand. Men vi betalade 2000:- för ett interrailkort som tog oss hela vägen ner. Tänk dock på att packa smart.. Det är sådär kul när man ska gå i en halvmeter breda tågkorridorer med en miljon väskor och 73 par skidor. Dock rekommenderar jag starkt flyg till Innsbruck eller Zürich och sen tåg därifrån.

Väl nere hade vi löst boende för en vecka upp i Oberdorf. Sen var det bara att chilla på Mailbox (Lokalt internetcafé) och spana efter boenden på anslagstavlan och ringa runt, knacka dörr osv. Men vi löste boende nästan med en gång på Haus Genewein. Där betalade vi 20E natten vilket är ett sjukt överpris för standarden. Men vi orkade inte lösa något flashigare så nöjde oss. Det negativa var att vi endast hade mikrovågsugn till kök och våra fönster fick bli kylskåp.. Något som var sjukt soft dock var att vår hyresvärd väckte oss varje morgon för hotellfrukost, vilket gjorde det hela sjukt soft. Sen var hyresvärden jävligt soft när man väl lärde känna henne ordentligt. Det var mer än en gång som vi fick smaka på hennes hemgjorda snaps!! Sen låg detta boendet ett stenkast från Galzig bahn.

Jobb fick jag nästan med en gång på Spar. Vilket utan tvekan må vara det bästa jobbet på hela jävla orten. Du jobbade mellan 6 - 12 på tisdag och fredag morgon. Sen 6 - 10 på kvällar. Dina kvällar kunde du i princip bestämma själv vilka och hur många du ville ha och lönen efter skatt var 8 Euro. Tider som detta gav dig sjukt mycket tid för både åkning och festande. Men hur som helst. Mitt tips om jobb är att inte oroa dig förrän du kommer ner. Jobben växer på träd där nere, det gäller bara att vara ihärdig och ute i god tid(somdigioslo?)(HAHAHA). Vi var nere den 1 December vilket kändes perfekt.

Det är bara att holla om ni undrar något. Hoppas min information kan vara till någon hjälp!

PEACE

LOVELURKEn!....

Biatch! Citera
Weissnbier
3 inlägg
Weissnbier 3 inlägg 8 år sedan

hur tar man seig ner så tidigt utan bil?

CL_1990
1 inlägg
CL_1990 1 inlägg 8 år sedan

Hej!
Jag har två tågbiljetter ner till St Anton till salu.
Avresa den 28/11 från Köpenhamn.
Två byten i München och Innsbruck.
Pris 800:- per biljett
För mer info hör av er till mig!

Ses i Anton!
/Crille

Defecto
22 inlägg
Defecto 22 inlägg 8 år sedan

Någon annan som blivit sjukt sugen efter ha läst åka skidors st. anton special!? big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook