Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

iSooLi
Online 832 inlägg
iSooLi 832 inlägg 2 veckor sedan

Finns en hemsnickrad formel i den här tråden som går att använda som utgångspunkt för beg-prisberäkning. Den kan ha förfinats i nån annan tråd eller sammanhang...

The older I get, the faster I was. Citera
Vattendroppe
2917 inlägg
Vattendroppe 2917 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Vattendroppe (2 veckor sedan)

iSooLi skrev:

Finns en hemsnickrad formel i den här tråden som går att använda som utgångspunkt för beg-prisberäkning. Den kan ha förfinats i nån annan tråd eller sammanhang...

http://begpris.se/

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
jcca
222 inlägg
jcca 222 inlägg 2 veckor sedan

Tack för svaren! Ja ingen brådska att sälja dom egentligen, det bästa hade varit om jag kunde sälja dom nästan till samma pris för vad jag kan få en annan smalare skida utan bindning för, så omkring 3-4000 hade jag gärna sett men får väl se.

Vattendroppe skrev:

http://begpris.se/

Snygg! Lite simpel kanske men bra för att få en idé om pris

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 2 veckor sedan

Jag skulle dock ta den där med en rejäl näve salt. Använder du den så kommer du garanterat få grejerna sålda men du lär också gå miste om en hel del pengar...

Jag testade den på min egen senaste affär och när jag dessutom överdriver både skick och tid jag ägt den (bägge är på gränsen men avrundade till skidornas fördel på bägge) så kommer den inte ens upp i hälften av vad jag sålde dem för. Mycket förklaras av att nypriset nu är högre än när jag köpte dem men även om jag skriver i nuvarande nypris, istället för vad jag gav, så föreslår den ett pris en bra bit under vad jag just fick. Så som jag skrev innan. Har du bråttom och vill va säker på att få sålt då kan du nyttja den. Annars behöver du göra en lite mer grundlig research om just din pryl...

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 2 veckor sedan

jcca skrev:

Tack för svaren! Ja ingen brådska att sälja dom egentligen, det bästa hade varit om jag kunde sälja dom nästan till samma pris för vad jag kan få en annan smalare skida utan bindning för, så omkring 3-4000 hade jag gärna sett men får väl se.

Du kan ju alltid sondera vad du kan hitta en sådan skida begagnad för och sen anpassa dig...

jcca
222 inlägg
jcca 222 inlägg 2 veckor sedan

Pillard skrev:

Du kan ju alltid sondera vad du kan hitta en sådan skida begagnad för och sen anpassa dig...

Ja får nog göra det, men får bli en egen tråd för tips om vad som finns där ute.

PatrickSthlm
Online 137 inlägg
PatrickSthlm 137 inlägg 2 veckor sedan

Bäst är ju att börja med lite självransakan, vad skulle du själv ge för skidorna?

Nästa steg är att kolla av på prisjakt och hos tyskarna. Vad kan man köpa grejerna för och vad finns i lager?

Vad är det för skillnad på din modell och den som säljs idag? Är det en helt ny skida eller har man bara ändrat grafiken på topsheet?

Sista frågan är hur snabbt vill du bli av med grejerna?

Själv brukar jag utgå från halva reapriset på allt jag säljer. Sen beror det på. Typ av vara och tillgängligheten spelar ju roll. Samt om den är oanvänd. Har man dock svaren på frågorna ovan så är det lättare att sätta rätt pris från början och kunna trycka till alla som ska pruta.

Att kunna krama ut sista kronan för varje använd skidpryl tycker jag är lite drygt. Dock uppskattar jag verkligen möjligheten att snabbt skicka mina lätt beggade skidprylar här på freeride.

PK102
25 inlägg
PK102 25 inlägg 2 veckor sedan

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=148411

Bra försäsongspris...

RWD
566 inlägg
RWD 566 inlägg 2 veckor sedan

Vad är ett par oanvända oborrade BC Corvus från 2014 värda?

iSooLi
Online 832 inlägg

RWD skrev:

Längd?

RWD
566 inlägg

iSooLi skrev:

RWD skrev:

Längd?

183

RWD
566 inlägg

RWD skrev:

iSooLi skrev:

RWD skrev:

Längd?

183

Funderar på att köpa alltså, inte sälja

iSooLi
Online 832 inlägg

RWD skrev:

RWD skrev:

iSooLi skrev:

Längd?

183

Normalt skulle jag ha sagt 2500-3000 om man är ute efter just den modellen, före de fick tailrocker, men har sett att de finns ute för lägre pris än så just nu. Är du sugen på dem och får dem för under två så är det väl bara att klappa till!

RWD
566 inlägg

iSooLi skrev:

RWD skrev:

RWD skrev:

183

Normalt skulle jag ha sagt 2500-3000 om man är ute efter just den modellen, före de fick tailrocker, men har sett att de finns ute för lägre pris än så just nu. Är du sugen på dem och får dem för under två så är det väl bara att klappa till!

Ja de ligger på knappt 2000 plus en bindning då, men har redan tre par skidor och var egentligen ute efter mer pistorienterada skidor, men har haft ett par gamla Corvus (utan rocker) och gillade dem riktigt bra.
Det var ju dock länge sen. Har sen dess haft både Anima och Atris från BC där Animan är favoriten och de har jag också kvar. Det är väl priset som är lockande samt att de kanske skulle komplettera Animan rätt bra kanske. Samtidigt står RTM 86 högt på önskelistan ligger i nuläget över min budget.

Ska man köra på ett par Jester 18 Pro (behöver jag egentligen inte men höjer kanske 2:a hands värdet eller ett par Look pivot 12 dual WTR (båda ligger på c:a 1500kr)

iSooLi
Online 832 inlägg

RWD skrev:

iSooLi skrev:

RWD skrev:

Ja de ligger på knappt 2000 plus en bindning då, men har redan tre par skidor och var egentligen ute efter mer pistorienterada skidor, men har haft ett par gamla Corvus (utan rocker) och gillade dem riktigt bra.
Det var ju dock länge sen. Har sen dess haft både Anima och Atris från BC där Animan är favoriten och de har jag också kvar. Det är väl priset som är lockande samt att de kanske skulle komplettera Animan rätt bra kanske. Samtidigt står RTM 86 högt på önskelistan ligger i nuläget över min budget.

Ska man köra på ett par Jester 18 Pro (behöver jag egentligen inte men höjer kanske 2:a hands värdet eller ett par Look pivot 12 dual WTR (båda ligger på c:a 1500kr)

Svaret på ursprungsfrågan är väl rätt enkelt...
https://www.freeride.se/img/photo/n/dc87c1b043c85fbda8d61ff8cc0a9c2d.jpg

Sen skulle jag valt en bindning som jag trivts på tidigare, alternativt klippa en i fint skick på köp&sälj och montera själv.

RWD
566 inlägg

iSooLi skrev:

RWD skrev:

iSooLi skrev:

Svaret på ursprungsfrågan är väl rätt enkelt...
https://www.freeride.se/img/photo/n/dc8 … 0a9c2d.jpg

Sen skulle jag valt en bindning som jag trivts på tidigare, alternativt klippa en i fint skick på köp&sälj och montera själv.

Kört Marker (Duke, Baron, Griffon) och Salomon sth 2 men aldrig Look, (dålig justermån på pivotbindningarna har jag läst) STH2 förstörde mina pjäxor så de undviker jag. Kan ju alltid börja med skidköpet och leta bindningar sen (montering gör jag alltid själv så det blir rätt : )). Sommarhusköp och nya skridskor(går att lämna tillbaks men kommer användas mycket mer än skidorna) har dragit ner skidbudgeten tyvärr.
Men nya skidor behöver man ju alltid...

KaitsuH
444 inlägg
KaitsuH 444 inlägg 2 veckor sedan

Ou mama! Kanske dyrare än en minkpäls. Om jag ska resa till Verbier eller Lech igen, skall jag hellre köpa en fin pälsjacka. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=148560

KaitsuH Citera
Alfakrull
280 inlägg
Alfakrull 280 inlägg 1 vecka sedan

Lite väl att ta samma som tysken va? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=148655

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook