Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 8 år sedan

pyhieta :

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56160
http://www.globetrotter.de/de/shop/deta … 0813&hot=1

Kanske en kommentar-funktion i köp&sälj skulle...

sen har han ju haft dem ute ett bra tag utan att få dem sålda trots 4 (!) likadana annonser. Skulle inte betala samma som i butik för dem trots att de är nya, köper jag av privatperson har jag ingen butik att reklamera hos måste vända mig till distributör osv. och det måste man ha i åtanke. Vill han få dem sålda borde ha lägga sig minst 20% under 199.95 EUR.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
JL76
1160 inlägg

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56283
kanske dags att införa nån slags mall så annonsören tvingas lägga in iaf lite info...

eler så är han lite ensam och bara vill ha lite gästboksinlägg och mail?

Willlmutt
330 inlägg
Willlmutt 330 inlägg 8 år sedan

Utter :

Är dom i det skicket som förväntas av 20 dagars användning så skulle jag säga att det är ett riktigt bra pris.

Gogglarna där är väl sisådär, får man med en extra lins i butik?

Jajamen, det får man..

oboy Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

Willlmutt :

Utter :

Är dom i det skicket som förväntas av 20 dagars användning så skulle jag säga att det är ett riktigt bra pris.

Jajamen, det får man..

Då är 1000:- en aning i överkant, dessutom inte årets modell.

När jag säljer gogglar så brukar jag ta mellan 400-800:- beroende på modell. Då skickar jag alltid med extralinser.

Misterister
214 inlägg
Misterister 214 inlägg 8 år sedan

Utter :

Willlmutt :

Utter :

Jajamen, det får man..

När jag säljer gogglar så brukar jag ta mellan 400-800:- beroende på modell. Då skickar jag alltid med extralinser.

Jag tycker ändå priset är ganska okej. Alltså jag hade ju inte betalat det, hade hellre lagt lite mer och fått valt precis vilka som helst. Men nypris på ett par basic DX är 1200, utan extra lins. De kör inte den dealen längre tror jag. Plus att jag har fått för mig att det där är en signatur modell, dock osäker. Men isåfall är den ännu dyrare. Och de är ju aldrig använda.

Möjligen att han tar lite för mycket men, bättre att börja högt och gå neråt än att börja lågt och sälja för billigt. Man vill ju som säljare få så mkt som möjligt.

Jag säljer t.ex ett par byxor ganska dyrt, dock för att jag är osäker om jag vill sälja eller inte men vill ändå se om de finns intresse för de. Så alla tänker nog lite olika. Fast ljuga om originalpriset tycker jag är fel.

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 8 år sedan

Misterister :

Utter :

Willlmutt :

Jajamen, det får man..

Jag tycker ändå priset är ganska okej. Alltså jag hade ju inte betalat det, hade hellre lagt lite mer och fått valt precis vilka som helst. Men nypris på ett par basic DX är 1200, utan extra lins. De kör inte den dealen längre tror jag. Plus att jag har fått för mig att det där är en signatur modell, dock osäker. Men isåfall är den ännu dyrare. Och de är ju aldrig använda.

Möjligen att han tar lite för mycket men, bättre att börja högt och gå neråt än att börja lågt och sälja för billigt. Man vill ju som säljare få så mkt som möjligt.

Jag säljer t.ex ett par byxor ganska dyrt, dock för att jag är osäker om jag vill sälja eller inte men vill ändå se om de finns intresse för de. Så alla tänker nog lite olika. Fast ljuga om originalpriset tycker jag är fel.

Håller med där lite. Det finns betydligt mycket värre annonser och överpriser.
Och överpriser kan ju faktiskt löna sig, min kompis sålde en jacka för 900kr som han köpt ny för 600kr och använt en säsong smile

Utter
3104 inlägg

För 1200:- för du ett par årets nya med en extralins på t ex Skistore. Steepstore har DX för 600:-, dock nämns ingen extralins där.

Jag brukar lägga mig på ungefär halva butikspriset, dvs runt 6-700:- för ett par Soldier men då slänger jag alltid med minst en extra lins. Det är vad jag anser vara rimligt. Men så länge köparen tycker det är ok så är det bara att köra på med mer.

Misterister
214 inlägg
Misterister 214 inlägg 8 år sedan

Utter :

För 1200:- för du ett par årets nya med en extralins på t ex Skistore. Steepstore har DX för 600:-, dock nämns ingen extralins där.

Jag brukar lägga mig på ungefär halva butikspriset, dvs runt 6-700:- för ett par Soldier men då slänger jag alltid med minst en extra lins. Det är vad jag anser vara rimligt. Men så länge köparen tycker det är ok så är det bara att köra på med mer.

Ja 1200 är ju ändå 200 kr dyrare, fördelen är ju att du kan välja fritt bland färger. Trodde inte det var extra lins med då de inte nämndes på de på steep. De på steep är ju dock på rea och man kan ju inte kolla priser över allt för att hålla sig under de priserna i annonser. 1000 tycker jag är aningen mycket men jag anser bara inte att de ska gå in under dagens wtf typ. De finns värre annonser isf. Som alla på jibberish tröjor, det är pinsamt bara. Men efterfrågan styr ju priset så.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

Fiberteknologi :

Det finns betydligt mycket värre annonser och överpriser.
Och överpriser kan ju faktiskt löna sig, min kompis sålde en jacka för 900kr som han köpt ny för 600kr och använt en säsong smile

ja och det är ju det som är grejen här på FR att, som ngn tidigare har skrivit, många som säljer vill gärna tjäna pengar på sina grejer vilket jag tycker är wierd. Sätt ett pris som du själv hade köpt det för?
Sj fattar jag inte hur man kan med att köra den varianten och rent av blåsa ngn för att få ut en liten slant??? Har sj aldrig gjort det utan om jag göra mig av med ngt så ser jag till att jag hookar upp ngn med grejer ist för att tjäna ngn lapp. Karmapoints ist för 3 öl på afterskin...

Generiskt citat som alla gillar! Citera
PNyberg
4251 inlägg

simonthyrberg :

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56298

http://www.skistore.se/catalog/product_ … ts_id=2407

Ahh...love it! smile

Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 8 år sedan

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56308
Is it a bird, cow what's that in the sky, No It's a Tansiever.....

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
tobski
220 inlägg
tobski 220 inlägg 8 år sedan

Jag citerar: Fiberteknologi

Håller med där lite. Det finns betydligt mycket värre annonser och överpriser.

Precis det där det handlar om som TGR skriver. Att vara ärlig och säga det isåfall, men den hedern och moralen är inte ens i närheten här än vad den är på andra sidor.

Vi har långt kvar att gå. För jag utgår från att han inte nämnde något om att han köpte den på rea och att det var för-förra årets modell och att han även använt den en hel säsong?

Grattis, du har förstått.

tobski
220 inlägg

PNyberg :

Fiberteknologi :

ja och det är ju det som är grejen här på FR att, som ngn tidigare har skrivit, många som säljer vill gärna tjäna pengar på sina grejer vilket jag tycker är wierd. Sätt ett pris som du själv hade köpt det för?
Sj fattar jag inte hur man kan med att köra den varianten och rent av blåsa ngn för att få ut en liten slant??? Har sj aldrig gjort det utan om jag göra mig av med ngt så ser jag till att jag hookar upp ngn med grejer ist för att tjäna ngn lapp. Karmapoints ist för 3 öl på afterskin...

PNyberg, någon med lite vett i skallen.

Utter
3104 inlägg

Tanken är god men fungerar inte alltid. T ex vi som får saker, måste vi då ge bort sakerna eftersom att dom inte kostade något för oss?

Nej, detta är trots allt en form av lön. Det kostar att flänga runt som sponsrad åkare och de få tusenlappar man kan få ut från utrustning behövs, tro mig. De flesta av oss omsätter trots allt inte 8-siffrigt som vår käre Jon.

Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 8 år sedan

Utter :

Tanken är god men fungerar inte alltid. T ex vi som får saker, måste vi då ge bort sakerna eftersom att dom inte kostade något för oss?

Nej, detta är trots allt en form av lön. Det kostar att flänga runt som sponsrad åkare och de få tusenlappar man kan få ut från utrustning behövs, tro mig. De flesta av oss omsätter trots allt inte 8-siffrigt som vår käre Jon.

Mr.Wester skänkte ju nästan bort ett par Alpha 2'or. Kunde köpas med PX18 bindning för 700. Han sålde ju också av massa Oakley crowbars för 500 spänn styck.

Men tycker gott ni som har turen att vara sponsrade kan sälja sakerna, det är dyrt att flänga runt jorden i jakt på puder!

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
JL76
1160 inlägg

sponsrade åkare tycker jag generellt sätter vettiga priser, vad de eller någon annan betalat är inte så viktigt utan att de sätter just ett pris som känns vettigt i nästa led. Det var det jag menade med nypris=bullshit, bara för att nån är "dum" och köper grejerna vid sämsta tillfälle i dyraste butiken ska det ju inte spegla beg.priserna.

Utter
3104 inlägg

Jacob får obegränsat med utrustning och tjänar dessutom rejält mycket mer än t ex mig. Så då är vi tillbaks till min liknelse med Jon.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad snorkel (8 år sedan)

Är det så att alla måste sälja grejerna för mindre än vad dom gett för dom utom sponsrade åkare som får tjäna en slant och ta betalt? Get real! Det gäller väl som överallt annars att man kollar runt lite innan man köper, tycker man priset är OK så slår man till. Är man för lat för att kolla runt eller har för bråttom så blir det dyrare. Varför skulle det vara annorlunda på Freeride köp&sälj? Tillgång och efterfrågan gäller.

(Inte för att jag lyckats sälja något med plus men man kan ju hoppas)

tobski
220 inlägg

Utter :

Jacob får obegränsat med utrustning och tjänar dessutom rejält mycket mer än t ex mig. Så då är vi tillbaks till min liknelse med Jon.

Släpp det där för det har inte med det att göra.

Du jämför med 2 av världens topp skidåkare istället för att vara rimlig, detta var menat som en riktlinje att möjligen följa. Uppenbarligen funkade det på TGR, men inte hos giriga folk som dig. Själv vill jag åka hela tiden också, tro mig. MEN det gör det inte möjligt i mitt hjärta att lura folk eller sätta otroliga priser? vet ej vad för moral som talar hos dig, men men, life goes on?

tobski
220 inlägg

Utter, missförstå mig rätt om du nu ska missförstå mig med girighet.

makeasound
227 inlägg
makeasound 227 inlägg 8 år sedan

Denna grabben platsar allt in här.

La upp en annons om att han vunnit en tävling och fick välja
vilka skidor han ville från extremes sortiment...
Jag högg direkt och ville ha ett par patriot.
Han var på han med, så han skulle höra av sig.

Det har varit knäpptyst i några dagar och helt plötsligt kom
det upp en ny annons med en viss typ av skida från extrem, utan att höra
av sig. Lite risgt?

Den nya annonsen:https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56270

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Utter (8 år sedan)

tobski :

Utter :

Du jämför med 2 av världens topp skidåkare istället för att vara rimlig, detta var menat som en riktlinje att möjligen följa. Uppenbarligen funkade det på TGR, men inte hos giriga folk som dig. Själv vill jag åka hela tiden också, tro mig. MEN det gör det inte möjligt i mitt hjärta att lura folk eller sätta otroliga priser? vet ej vad för moral som talar hos dig, men men, life goes on?

Du, ta och tänk dig för innan du postar. Det var inte jag som jämförde med Jacob. Och kalla mig, girig vad fan har du för belägg för det snorunge?

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Fiberteknologi (8 år sedan)

Utter :

tobski :

Utter :

Du, ta och tänk dig för innan du postar. Det var inte jag som jämförde med Jacob. Och kalla mig, girig vad fan har du för belägg för det snorunge?

Vad har du för belägg att han är snorunge? Snarare du som är det om du inte tål ett motargument.

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 8 år sedan

Och så tar vi och taggar ner ett överpris eller två tack!

Your localhost. Citera
4800
Online 108 inlägg
4800 108 inlägg 8 år sedan

Hm: intressant diskussion. Tycker nog att folk överlag är väl dyra på sina beg prylar. Men å andra sidan kan jag inte riktigt se varför man inte ska utgå från det pris man gav för skidan när man säljer den vidare. Detta verkar ju i högsta grad relevant särskilt om man ställer produkten i relation till ett såkallat bruksvärde. Alltså: en Rossignol B4 squad från 07/08 som är rejält åkt på men utan stora fel har ju samma funktion som en ny Rossi bandit skida. Dvs skidan gillar stora svängar och sväljer luftiga klippdropp. Så varför en sådan skida från 07/08 i princip ska va gratis är ju svårt att förstå.

Samma sak med nästan nya produkter: det är väl nice om man kan köpa ett par bindingar för säg 300-400 pix lägre pris än i affären.

Jag fattar inte riktigt länken till TGR. Detta förefaller ju vara ett inlägg på TGR:s forum. Någon tycker något. Precis som här. Några generella regler för hur man ska prissätta beg produkter finns inte vad jag vet.

Man kan ju oxå se saken från andra hållet: säljarens håll. Jag tar mig själv som exempel. Jag skulle sälja min XC-trail cykel. 130/140 mm dämpning fram / bak. Använd men helt funktionsduglig. Pris för 4 år sedan: 19.000. Ny. Jag tyckte att det var rimligt att få ut ca 10.000 för cykeln. Eftersom den fortfarande funkade på samma sätt som när den var ny och var väl servad. Låt säga att det kanske låg 5000 till investerade i service, nya däck, kedjor etc.

De flesta bjöd ca 5000. Helt värdelöst. Även om jag gillar DH bättre så kanske jag vill cykla XC fem eller 10 gånger per år. Och då kan jag lika gärna behålla cykeln och ha glädje av den. Priset ska ju betinga något värde för säljaren oxå. Annat än att man blir av med produkter som är urgamla, värdelösa och som man inte längre har plats för. Typ 25 år gamla skidor som säljes på blocket under rubriker som "garagerensning". En sån annons gör ju ingen människa glad.

Så mina erfarenheter som säljare är att folk gärna vill ha kakan kvar samtidigt som man äter den. Bra produkter till hutlöst låga priser.

Utter
3104 inlägg

Fiberteknologi :

Vad har du för belägg att han är snorunge? Snarare du som är det om du inte tål ett motargument.

Han har upgett sin ålder på sin sida. Det var inget motargument, det var ett påhopp.

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 8 år sedan

4800 :

...Man kan ju oxå se saken från andra hållet: säljarens håll. Jag tar mig själv som exempel. Jag skulle sälja min XC-trail cykel. 130/140 mm dämpning fram / bak. Använd men helt funktionsduglig. Pris för 4 år sedan: 19.000. Ny. Jag tyckte att det var rimligt att få ut ca 10.000 för cykeln. Eftersom den fortfarande funkade på samma sätt som när den var ny och var väl servad. Låt säga att det kanske låg 5000 till investerade i service, nya däck, kedjor etc.

De flesta bjöd ca 5000. Helt värdelöst. Även om jag gillar DH bättre så kanske jag vill cykla XC fem eller 10 gånger per år. Och då kan jag lika gärna behålla cykeln och ha glädje av den. Priset ska ju betinga något värde för säljaren oxå. Annat än att man blir av med produkter som är urgamla, värdelösa och som man inte längre har plats för. Typ 25 år gamla skidor som säljes på blocket under rubriker som "garagerensning". En sån annons gör ju ingen människa glad.

Så mina erfarenheter som säljare är att folk gärna vill ha kakan kvar samtidigt som man äter den. Bra produkter till hutlöst låga priser.

Är saker 4 år gamla är det lite väl optimistiskt att tro att du ska få 10k när dom kostar 19k nya. Tänk själv, skulle du köpa en 4 år gammal cykel för 10k? Bara att sakerna är en säsong gamla drar ju ner priset till i princip 50% av originalpriset brukar jag tänka. En cykel nöts dessutom relativt mycket och kommer att gå sönder förr eller senare så därför är nog ingen speciellt sugen på en 4 år gammal cykel.

Tycker att prissättningsguiden på tgr var en bra mall att utgå från faktiskt!

Utter :

Fiberteknologi :

Han har upgett sin ålder på sin sida. Det var inget motargument, det var ett påhopp.

Kul med lite heta känslor! Klart ni som är sponsrade inte ska ge bort saker när ni säljer, men du skrev ju själv att du brukar sälja goggles för 400-800 och alltid skicka med en extralins och det är schysst tycker jag.

PNyberg :

Fiberteknologi :

Håller med PNyberg här, tycker det är rent ut sagt svinigt att blåsa folk sådär.

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Fiberteknologi (8 år sedan)

Bara för man lägger upp en annons betyder det väl inte att man tvingar någon att köpa?
Alltså är det ju inte den som säljer det som lurar någon (om man inte ger ut felaktig information)
Men sätta ett pris på tex 900kr BVSA och någon köper det för 900kr, ja då är det ju knappast säljarens fel.

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 8 år sedan

Fiberteknologi :

Bara för man lägger upp en annons betyder det väl inte att man tvingar någon att köpa?
Alltså är det ju inte den som säljer det som lurar någon (om man inte ger ut felaktig information)
Men sätta ett pris på tex 900kr BVSA och någon köper det för 900kr, ja då är det ju knappast säljarens fel.

Nej man tvingar aldrig någon att köpa något genom att lägga upp en annons på fr. Men det är jävligt dåligt att sälja en jacka man har köpt för 600 för 900 tycker jag (om man inte är sponsrad). Visst, har man hittat en jacka för 10% av butikspris som är ny kanske man försöker sälja den för mer, men man borde ändå vara ärlig och skriva vad man har köpt den för. Det spelar ju egentligen ingen roll för mig om någon har köpt prylen jag ska köpa för 1000 eller 5000 om dom säljer den för lika mycket.

Fiberteknologi
1937 inlägg

Gudrunnator :

Fiberteknologi :

Nej man tvingar aldrig någon att köpa något genom att lägga upp en annons på fr. Men det är jävligt dåligt att sälja en jacka man har köpt för 600 för 900 tycker jag (om man inte är sponsrad). Visst, har man hittat en jacka för 10% av butikspris som är ny kanske man försöker sälja den för mer, men man borde ändå vara ärlig och skriva vad man har köpt den för. Det spelar ju egentligen ingen roll för mig om någon har köpt prylen jag ska köpa för 1000 eller 5000 om dom säljer den för lika mycket.

Så om du köper en jacka när det är riktigt stor rea och du kanske till och med lyckas pruta lite så du får den för 800kr, och säg att nypris är 2000kr
Får man inte sälja den för 1200kr då? (tex)

Vad man själv köpt den för spelar väl ingen större roll. Ger man ut korrekt information är det upp till köpare/säljare att komma överens om ett pris. Och då borde köparen kollat upp butikspriser först om han är någorlunda smart..

turbokossaN
49 inlägg
turbokossaN 49 inlägg 8 år sedan

Willlmutt :

Ett nytt uppkommet bra exempel!
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56259
Lär man kunna hitta till ett bättre pris utan problem, 800 hade kanske varit lite mer vettigt..

Ser ju ut som att det är en spricka i dom också big_smile

TURBO AWAY!!! Citera
PNyberg
4251 inlägg

Fiberteknologi :

Gudrunnator :

Fiberteknologi :

Så om du köper en jacka när det är riktigt stor rea och du kanske till och med lyckas pruta lite så du får den för 800kr, och säg att nypris är 2000kr

Vad man själv köpt den för spelar väl ingen större roll. Ger man ut korrekt information är det upp till köpare/säljare att komma överens om ett pris. Och då borde köparen kollat upp butikspriser först om han är någorlunda smart..

Det handlar väl om sunt förnuft enligt mig. Givetvis så får den aspirerande köparen vara lite smart men samtidigt så bör säljaren vara ÄRLIG och berätta hela historien.

Fiberteknologi
1937 inlägg

PNyberg :

Fiberteknologi :

Gudrunnator :

Det handlar väl om sunt förnuft enligt mig. Givetvis så får den aspirerande köparen vara lite smart men samtidigt så bör säljaren vara ÄRLIG och berätta hela historien.

Det spelar ju inte så stor roll om köparen berättar att han fick den till rabatterat pris. Är rean över har ju inte köparen någon chans att få den till de priset ändå.
Alltså kan säljaren gå plus på att vara lite affärsman, utan att behöva få dåligt samvete.

tobski
220 inlägg
tobski 220 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad tobski (8 år sedan)

Utter :

Fiberteknologi :

Ojsan hoppsan, mr-mogen eller vemvadåhur?

Du snackade om Jon, inte Jacob, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag råkade trycka till med "2 av världens topp skidåkare" istället för "Jon, en av världens topp elit."

Det fick dig uppenbarligen att tända till så mycket att jag är en snorunge. Byt istället ut det första citatet mot det senare nu då, blir du gladare då? Mitt inlägg är detsamma, och du fick ett motargument du inte kunde ta emot. Häng då inte på forum, du har tyvärr inte rätt i en öppen diskussion eller debatt, inte jag heller för den delen. Men du var ju bara ett skämt.

Trevlig helg alla mina vänner!

PS: grym tråd

oscarius
1352 inlägg
oscarius 1352 inlägg 8 år sedan

tobski :

Utter :

Fiberteknologi :

Du snackade om Jon, inte Jacob, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag råkade trycka till med "2 av världens topp skidåkare" istället för "Jon, en av världens topp elit."

Det fick dig uppenbarligen att tända till så mycket att jag är en snorunge. Byt istället ut det första citatet mot det senare nu då, blir du gladare då? Mitt inlägg är detsamma, och du fick ett motargument du inte kunde ta emot. Häng då inte på forum, du har tyvärr inte rätt i en öppen diskussion eller debatt, inte jag heller för den delen. Men du var ju bara ett skämt.

Haha vem är det som tänder till egentligen?

jjosefsson
295 inlägg
jjosefsson 295 inlägg 8 år sedan

finns det en speciell pryl som jag gärna vill ha kan jag tänka mig att betala ett överpris för just den prylen ,som är svår att få tag i

Andra kanske tycker att det är vansinigt att ge det beloppet för just den jackan t.ex, men jag bryr mig inte, bara jag själv kan bedömma vad den är värd för mig
Ingen behöver en bil för 1 mille , ändå säljs den många bilar i den prisklassen, även begaganade

tobski
220 inlägg

oscarius :

tobski :

Utter :

Haha vem är det som tänder till egentligen?

Jag har väl omöjligen tänt till? utan enbart svarat på hans onödiga kommentar över mitt svar på hans jämförelse, jag är hur lugn som helst. :-)

nåväl, mvh

PNyberg
4251 inlägg

Fiberteknologi :

PNyberg :

Fiberteknologi :

Det spelar ju inte så stor roll om köparen berättar att han fick den till rabatterat pris. Är rean över har ju inte köparen någon chans att få den till de priset ändå.
Alltså kan säljaren gå plus på att vara lite affärsman, utan att behöva få dåligt samvete.

Jodå... det får man väl tycka. Sj fattar jag inte att man kan med att blåsa folk utan att skämmas.

4800
Online 108 inlägg
4800 108 inlägg 8 år sedan

Gudrunnator :

4800 :

...Man kan ju oxå se saken från andra hållet: säljarens håll. Jag tar mig själv som exempel. Jag skulle sälja min XC-trail cykel. 130/140 mm dämpning fram / bak. Använd men helt funktionsduglig. Pris för 4 år sedan: 19.000. Ny. Jag tyckte att det var rimligt att få ut ca 10.000 för cykeln. Eftersom den fortfarande funkade på samma sätt som när den var ny och var väl servad. Låt säga att det kanske låg 5000 till investerade i service, nya däck, kedjor etc.

Är saker 4 år gamla är det lite väl optimistiskt att tro att du ska få 10k när dom kostar 19k nya. Tänk själv, skulle du köpa en 4 år gammal cykel för 10k? Bara att sakerna är en säsong gamla drar ju ner priset till i princip 50% av originalpriset brukar jag tänka. En cykel nöts dessutom relativt mycket och kommer att gå sönder förr eller senare så därför är nog ingen speciellt sugen på en 4 år gammal cykel.

Tycker att prissättningsguiden på tgr var en bra mall att utgå från faktiskt!

Utter :

Fiberteknologi :

Kul med lite heta känslor! Klart ni som är sponsrade inte ska ge bort saker när ni säljer, men du skrev ju själv att du brukar sälja goggles för 400-800 och alltid skicka med en extralins och det är schysst tycker jag.

PNyberg :

Fiberteknologi :

Håller med PNyberg här, tycker det är rent ut sagt svinigt att blåsa folk sådär.

Om jag bara hade 10 k och ville ha en XC-trail cykel så skulle jag det. Bättre än att köpa en ren XC hoj ny och va missnöjd med den. Håller int me om att prylar slits så dom blir värdelösa på några år. Dämpare. Länkage. Hjul. Sånt håller länge om det rengörs och sköts. Ram och geometri ändras inte hur mkt du än kör på den.

Men visst du har rätt. 10 var för mkt, cykeln är ännu i min ägo. Så lär det förbli. Jag gillar den och använder den tillräckligt ofta för att inte vilja släppa en 100 % fungerande 20 k cykel för 5 k.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook