Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 9 år sedan

Fiberteknologi :

Gudrunnator :

Fiberteknologi :

Bara för man lägger upp en annons betyder det väl inte att man tvingar någon att köpa?
Alltså är det ju inte den som säljer det som lurar någon (om man inte ger ut felaktig information)
Men sätta ett pris på tex 900kr BVSA och någon köper det för 900kr, ja då är det ju knappast säljarens fel.

Nej man tvingar aldrig någon att köpa något genom att lägga upp en annons på fr. Men det är jävligt dåligt att sälja en jacka man har köpt för 600 för 900 tycker jag (om man inte är sponsrad). Visst, har man hittat en jacka för 10% av butikspris som är ny kanske man försöker sälja den för mer, men man borde ändå vara ärlig och skriva vad man har köpt den för. Det spelar ju egentligen ingen roll för mig om någon har köpt prylen jag ska köpa för 1000 eller 5000 om dom säljer den för lika mycket.

Så om du köper en jacka när det är riktigt stor rea och du kanske till och med lyckas pruta lite så du får den för 800kr, och säg att nypris är 2000kr
Får man inte sälja den för 1200kr då? (tex)

Vad man själv köpt den för spelar väl ingen större roll. Ger man ut korrekt information är det upp till köpare/säljare att komma överens om ett pris. Och då borde köparen kollat upp butikspriser först om han är någorlunda smart..

Klart man får sälja den för 1200 om man vill det, men det viktiga tycker jag är att man berättar hela historien och inte håller undan saker. Det är alltid bättre att vara ärlig, det tjänar man på i längden.

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 9 år sedan

PNyberg :

Fiberteknologi :

PNyberg :

Det handlar väl om sunt förnuft enligt mig. Givetvis så får den aspirerande köparen vara lite smart men samtidigt så bör säljaren vara ÄRLIG och berätta hela historien.

Det spelar ju inte så stor roll om köparen berättar att han fick den till rabatterat pris. Är rean över har ju inte köparen någon chans att få den till de priset ändå.
Alltså kan säljaren gå plus på att vara lite affärsman, utan att behöva få dåligt samvete.

Jodå... det får man väl tycka. Sj fattar jag inte att man kan med att blåsa folk utan att skämmas.

Vad är de du inte förstår? Du blåser ingen?
Både köpare och säljare tjänar på det.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan

Fiberteknologi :

PNyberg :

Fiberteknologi :

Det spelar ju inte så stor roll om köparen berättar att han fick den till rabatterat pris. Är rean över har ju inte köparen någon chans att få den till de priset ändå.
Alltså kan säljaren gå plus på att vara lite affärsman, utan att behöva få dåligt samvete.

Jodå... det får man väl tycka. Sj fattar jag inte att man kan med att blåsa folk utan att skämmas.

jag tror att per menar att han tycker att det är mindre snyggt att man uppger att man köpt en vara till ord. pris eller vad det nu kan vara, och sedan säljer för mer än vad man i själva verket betalat då man köpte varan. tolkar jag fel?

oavsett vilket, självklart måste man kunna göra bra affärer som säljare också. kolla på eBay, tradera, osv, där det finns massor av säljare som livnär sig på att köpa grejer billigt och sedan profitera på att sälja till ett högre pris. det är inte oärligt, det är business. så länge bägge parter vinner på det så ser jag inget fel i det.

och ska man dra den liknelsen ännu ett steg så är det ju så med all handel. mellanhänderna måste ju alltid tjäna pengar för att det ska vara någon vits med dem. tycker man att priset är för högt så letar prutar man väl bara, eller letar på annat håll. egentligen är det inte svårare än så. åtminstone inte i min värld. smile

Fiberteknologi
1937 inlägg

Lee-nus :

Fiberteknologi :

PNyberg :

jag tror att per menar att han tycker att det är mindre snyggt att man uppger att man köpt en vara till ord. pris eller vad det nu kan vara, och sedan säljer för mer än vad man i själva verket betalat då man köpte varan. tolkar jag fel?

oavsett vilket, självklart måste man kunna göra bra affärer som säljare också. kolla på eBay, tradera, osv, där det finns massor av säljare som livnär sig på att köpa grejer billigt och sedan profitera på att sälja till ett högre pris. det är inte oärligt, det är business. så länge bägge parter vinner på det så ser jag inget fel i det.

och ska man dra den liknelsen ännu ett steg så är det ju så med all handel. mellanhänderna måste ju alltid tjäna pengar för att det ska vara någon vits med dem. tycker man att priset är för högt så letar prutar man väl bara, eller letar på annat håll. egentligen är det inte svårare än så. åtminstone inte i min värld. smile

Precis! I mitt syfte visste köparen om vad han köpt de för. Men i och med att han kanske inte har möjligheten till att få den för de priset så får han lägga några hundralappar extra, men samtidigt tjäna på det.
Och det är inte att vara oärlig, de är buissniess.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan

Fiberteknologi :

Lee-nus :

Fiberteknologi :

Precis! I mitt syfte visste köparen om vad han köpt de för. Men i och med att han kanske inte har möjligheten till att få den för de priset så får han lägga några hundralappar extra, men samtidigt tjäna på det.

Helt klart 2 tydliga läger här i tråden. Sj känner jag man bör vara sjysst mot comunityt, (se TGR) och vill sälja dyrare finns ju Ebay eller blocket. Sj ser jag gärna stora förändringar i köp och sälj här på FR. Säljer ju ändå till fellow skibums?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg

PNyberg :

Fiberteknologi :

Lee-nus :

Helt klart 2 tydliga läger här i tråden. Sj känner jag man bör vara sjysst mot comunityt, (se TGR) och vill sälja dyrare finns ju Ebay eller blocket. Sj ser jag gärna stora förändringar i köp och sälj här på FR. Säljer ju ändå till fellow skibums?

Helt klart sant att man kan försöka ha lite schyssta priser mot sådana som håller på med samma saker som en själv. Men de behöver inte betyda att man säljer ut allt superbilligt. Man kan enligt mig köpa och sälja vidare för att tjäna lite pengar med gott samvete.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan

PNyberg :

Fiberteknologi :

Lee-nus :

nja, jag håller mig nog i gråzonen, tycker inte att det behöver vara antingen svart eller vitt. dessutom, tycker man inte att priset duger kan man ju alltid lägga ett bud. som säljare skulle jag dock inte sälja billigare till någon jag inte känner bara för sakens skull. jag menar, alla är ju inte precis "fellow skibums". vad gäller ebay och blocket så är bara en bråkdel av alla användare intresserade av att söka efter skidutrustning. hur många går in på blocket för att söka efter en annons på ett par oakley crowbar? och hur många svenskar kan stå sig internationellt på ebay i fråga om priser?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 9 år sedan

"Sjysst mot communityt"?
Freeride är långt ifrån homogent som forum, majoriteten är inte 20+ puderhungriga bummare, utan snarare tonåringar som jibbar. Med de senare känner jag absolut ingen samhörighet mest pga de inte verkar känna nån med oss gamlingar. Tror inte killarna på TGR skulle ge sjyssta priser till Newschoolers.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan

Det är ju inte allt för svårt att se skillnad på medlemmarna... Det finns ju 3 stora typer, dels de som är nyreggade/reggade sen tidigare men som inte är aktiva. Sen bland de aktiva är det ganska lätt att skilja på freeriders och jibbers. Får man mail och telefonsamtal är det givetvis svårt att avgöra om det är en aktiv medlem eller bara någon som har sett annonsen, men får jag ett FR-mail från en semi-polare från freeride har iaf. jag inga problem med att vara schysst och gå ner i pris/hooka upp. Man får vad man förtjänar. Det är ju en relativt lite klick med mycket aktiva medlemmar, de namnen känner man ju igen. En person som skall ner och sprit-bumma en säsong i Bad Gastein har jag själv inte så stor lust att hooka upp...

F.ö. är denna bra... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56408
3000:-, men om du är snabb kan du få dem för 8 gånger priset!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 9 år sedan

Det är naturligtvis helt OK att försöka sälja sin utrustning till ett högt pris.

Nu när säsongen för många är slut börjar det dyka upp en del säljannonser där det finns möjlighet att köpa utrustning begagnat till ett högre pris än vad motsvarande kostade/kostar nytt hos de tyska internetbutiker.

Går det verkligen att sälja till dessa priser?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 9 år sedan

Mountain_Man :

Går det verkligen att sälja till dessa priser?

/MM

uppenbarligen

snowblades Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

JL76 :

"Sjysst mot communityt"?
Freeride är långt ifrån homogent som forum, majoriteten är inte 20+ puderhungriga bummare, utan snarare tonåringar som jibbar. Med de senare känner jag absolut ingen samhörighet mest pga de inte verkar känna nån med oss gamlingar. Tror inte killarna på TGR skulle ge sjyssta priser till Newschoolers.

Håller lite med dig där, vi kan inte jämföra tgr med freeride för dom lirar på en annan nivå. Här hustlar man snorungar till höger och vänster så långt det går!

Mina bästa tips för en lyckad affär, för dig alltså:
Lägg in frakt i priset så kan du "bjuda" på den vid snabb affär. Gillas! wink
Lägg in prutmån i priset, en pryl för 3000kr ska du kunna kränga för 2500. Köparen blir lyrisk av att ha "tjänat" 500kr och slår till! big_smile haha

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Utter (9 år sedan)

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=55899 Ett nytt fint exempel. Tredje gången gillt? (Kolla övriga annonser)

Samma ställ finns för ungefär 2600:- på Skistore.

JL76
1160 inlägg

Utter :

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=55899 Ett nytt fint exempel. Tredje gången gillt? (Kolla övriga annonser)

verkar inte som nån bryr sig om "multi"annonser, anmälde någon förra veckan men hände inget.

Fiberteknologi
1937 inlägg

Utter :

Nu hänger jag inte med riktigt.. han säger ju bud? Och nypriset på skistore är väl rea?

johan
Online 2881 inlägg
johan 2881 inlägg 9 år sedan

JL76 :

verkar inte som nån bryr sig om "multi"annonser, anmälde någon förra veckan men hände inget.

Vi bryr oss! så det är bra att ni rapporterar in. Dubblettannonserna är nu borttagna.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

Fiberteknologi :

Utter :

Nu hänger jag inte med riktigt.. han säger ju bud? Och nypriset på skistore är väl rea?

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56512 Råkade tydligen länka till fel annons, lätt hänt då han har tre stycken ute för samma ställ.

Martok
260 inlägg
Martok 260 inlägg 9 år sedan

Någon som har nån aning hur mycket man kan sälja en marker duke 09-10 16 L för? om den endast är använd ett par gånger.

Utter
3104 inlägg

Vad kostar dom nya, vad kan du hitta en beggad för etc?

Martok
260 inlägg

3875 nya, finns inte så många beggade här.

Utter
3104 inlägg

239 euro för dom svarta på Conrad, så kanske 2000:- om dom är som nya. Tror inte du kan få mer för dom.

Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 9 år sedan

Sweet prowler pants. Använda dryga 14 dagar sammanlagt. (Inte skiddagar allihop)

Nypris 2800, sälja för en 300-450?

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
PNyberg
4251 inlägg

hade tänkt att säga 2500 eftersom det är ändå ett par av årets....vet ngn förresten om det är ngn skillnad på de vita o de svarta förutom färg? Mååånga reklammationer av de svarta av vad jag vet men inte hört så mkt om de vita?? Hart de fixat till plasten på afdn?

Martok
260 inlägg

dom för 239 på conrad är de svarta vet inte om de är förra årets eller 2010 årsmodell, men de är i storlek M och de vista gå för 379 euros.

PNyberg
4251 inlägg

Martok :

dom för 239 på conrad är de svarta vet inte om de är förra årets eller 2010 årsmodell, men de är i storlek M och de vista gå för 379 euros.

stl M?? Trodde det bara fanns S och L?

Utter
3104 inlägg

Rose_N :

Sweet prowler pants. Använda dryga 14 dagar sammanlagt. (Inte skiddagar allihop)

Nypris 2800, sälja för en 300-450?

Tror nog du kan ta mer för dom, 1000:- om dom är fina. 7-800 iaf om dom har dom vanliga små skärsåren nere vid pjucken.

PNyberg
4251 inlägg

JL76 :

"Sjysst mot communityt"?

Nej det är väl sant att det inte är såå homogent som TGR...men jag ser inte varför man inte ska försöka vara sjysst mot cummunityt för det?
Sammtidigt så är det väl inte heller några jibbers i tonåren som köper dina friåkningsskidor utan snarare 20+ puderhungriga bummare??

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 9 år sedan

Helt ny Oakley Alps jacket och pant i Tanner Halls färguppsättning. Storlek XL. Nypris runt 4000:- per del.
Vad tycker prispolisen? Runt 2500:- per del?

JL76
1160 inlägg

PNyberg :

JL76 :

"Sjysst mot communityt"?

Nej det är väl sant att det inte är såå homogent som TGR...men jag ser inte varför man inte ska försöka vara sjysst mot cummunityt för det?
Sammtidigt så är det väl inte heller några jibbers i tonåren som köper dina friåkningsskidor utan snarare 20+ puderhungriga bummare??

Du har helt rätt det jag sålt har inte tilltalat jibbers, men skulle jag försöka sälja en tall tee så hade jag försökt få så mkt jag kunde. Nåt straff ska de ju ha...

Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad simonthyrberg (9 år sedan)

ett skämt? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56603
1,5 bagare för en begagnad väst (inte ens en tröja). det är fint när begagnatpriset blir högre än nypriset, haha denna hysteri..

snowblades Citera
Misterister
214 inlägg
Misterister 214 inlägg 9 år sedan

simonthyrberg :

ett skämt? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56603
1,5 bagare för en begagnad väst (inte ens en tröja). det är fint när begagnatpriset blir högre än nypriset, haha denna hysteri..

Pinsamt, nu ansåg jag inte att jag var för dyr på mina Gangsta byxor längre.
Jiberish hypen har bara blivit pinsam.

Utter
3104 inlägg

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56680

4500:- för ett par Aura med Baron som är använda en säsong. Ligger på 499 euro på Conrad om jag inte missminner mig (finns bara b-kvalitet med grafiken lite "off" för 299 euro nu).

PNyberg
4251 inlägg

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56701
Visst...lite använda men fortfarande borrhål i en annars inte för dyr skida. 4000 borde mer vara 3500 enligt mig eller 4500 med bindning.

Martok
260 inlägg

Hur mycket är ett värdigt pris för en borrad 09-10 ross s7 188 bara åkta på ett par gånger,?

Utter
3104 inlägg

S7 är rätt dyr ordinarie pris, så ungefär som den där Big Pen? Finns det några ute på rea och hur ser det ut på begagnat?

Kiels
108 inlägg
Kiels 108 inlägg 9 år sedan

Big Pen fanns på Playground för 4899:- i helgen, vet inte i vilka längder.

Martok
260 inlägg

Finns inge s7or kvar på rean där jag har kollat, tänkte ta 4000 för lös skida.

Utter
3104 inlägg

Ja, precis som den där Big Pen (som det visade sig fanns för 900:- mer helt ny).
Vet inte om du får sålt för 4000:-, men skulle inte säga att det är något groteskt överpris.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 9 år sedan

Vi vet alla att det finns många som vill ha fantasipriser för sina prylar men kan vi inte sluta länka skrattretande annonser i tråden? Den blir så rackarns rörig...

skistore.se/mtbstore.se Citera
Utter
3104 inlägg

Men Jarle då, nu får du allt läsa orginalinlägget igen. Det var väl det som tråden var till för?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook