Värt?Ta skoterkort för att underlätta anställning?

Schnuff
48 inlägg
Schnuff 48 inlägg 9 år sedan

Hejsan! Jag ska försöka få ett jobb i fjällen till nästa säsong och undrar då om det är värt att ta skoterkort innan dess för att underlätta att få anställning.
Jag är ganska flexibel bland jobb men att jobb i kök kan nog uteslutas.

Något du inte förstår/undrar över så fråga så ska jag försöka svara smile

Svar

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (9 år sedan)

beror mycket på vad du ska jobba med. ska du stå och diska dagarna i ända tror jag inte att det är nån merit, om du hajar vad jag menar. smile för liftpersonal, skidlärare, etc, kan det nog vara meriterande dock.

Schnuff
48 inlägg

Okej, jo det är väll något mer runt liftarna och skidsystemen i övrigt jag har tänkt jobba inom. Men frågan återstår : är det värt mödan/pengarna att skaffa skoterkortet för underlätta anställning? Jag kan gå den sista utbildningen här i Stockholm på söndag och måste anmäla mig snarast. Kostar 2100kr.

SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 9 år sedan

Alltid värt att skaffa skoterkort.

Hey man! peace man! Citera
MAndersson1
34 inlägg
MAndersson1 34 inlägg 9 år sedan

All kunskap är en merit.

theHenriksson
62 inlägg
theHenriksson 62 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Frinkenstain (9 år sedan)

ofc du måste ha skoterkort wink
btw är de svin kul o köra skoter på fritiden

700312
16 inlägg
700312 16 inlägg 9 år sedan

Har du inte någon form av körkort tidigare? Har du t.e.x körkort för EU moped får du köra skoter på det from 1 okt 2009.

Mazze Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

700312 :

Har du inte någon form av körkort tidigare? Har du t.e.x körkort för EU moped får du köra skoter på det from 1 okt 2009.

Det tror jag inte, har du någon källa på det? Står inget på körkortsportalen och med tanke på att det var väldigt olika kurser när jag tog snöskoter och eu-kort låter det helknasigt om det skulle vara så.

Finns ett undantag vad jag vet, och det är om du tagit körkort innan 2000, då får du köra snöskoter med det!

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
Perrrra
1081 inlägg
Perrrra 1081 inlägg 9 år sedan

700312 :

jo men så var det ju........

Pain is temporary glory is forever Citera
WilliamS
63 inlägg
WilliamS 63 inlägg 9 år sedan

700312 :

Kan ju direkt säga att så är det inte:)

Schnuff
48 inlägg

Bör tillägas att jag bor i Stockholm och har inte tillgång till skoter annars. Det ska då vara för att få jobb i någon skidort. Att det även är skoj att köra om jag väl får jobb är en bonus.

KasperT
83 inlägg
KasperT 83 inlägg 9 år sedan

700312 :

om man har ett am(nya moppe kortet) körkort så får man köra skoter om det är ett skoter safari.

Måttsund made me do it Citera
champswe
9 inlägg
champswe 9 inlägg 9 år sedan

Är det inte att du blandar ihop det lite? Tog man körkort innan ~99/00 nåt så ingick snöskoter i vanliga b-kortet?

Schnuff
48 inlägg
Schnuff 48 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Schnuff (9 år sedan)

Det känns inte som jag har fått något riktigt vettigt svar ännu sad Det kanske inte är någon som vet... (?)

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan

Schnuff :

Det känns inte som jag har fått något riktigt vettigt svar ännu sad Det kanske inte är någon som vet... (?)

du har fått ett vettigt svar, det första, dvs mitt.
om det är värt det är upp till dig, men ska du jobba i lift är det klart att det är en merit.

Erixon
136 inlägg
Erixon 136 inlägg 9 år sedan

Spelar ingen roll om du har körkort innan 2000 om du ska köra skoter på en skidanläggning du måste ha skoterkort!
Men de flesta anläggningar bjuder på skoterkortet om du får jobb.

Varför är skidåkning GETTO??? Citera
Schnuff
48 inlägg

Erixon :

Vill du mena med detta att det inte ger någon speciell förtur om man har det sedan innan? (då man ändå ingår i anställningen)

Lee-nus :

om det är värt det är upp till dig, men ska du jobba i lift är det klart att det är en merit.

Jo tackar smile läste det, dock har jag lite svårt att skaffa mig en uppfattning om det skulle leda till något eller om det kanske är som jag skrev i texten ovan...

Tänkte om det finns någon personalanställare från fjällen som vet hur meriterande det är med skoterkort.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan

Schnuff :

Erixon :

Vill du mena med detta att det inte ger någon speciell förtur om man har det sedan innan? (då man ändå ingår i anställningen)

Lee-nus :

Jo tackar smile läste det, dock har jag lite svårt att skaffa mig en uppfattning om det skulle leda till något eller om det kanske är som jag skrev i texten ovan...

Tänkte om det finns någon personalanställare från fjällen som vet hur meriterande det är med skoterkort.

det ingår inte på något sätt. men jag tog själv mitt genom anläggningen då jag gjorde min första säsong, men kravet var då att det var användbart i yrket man ägnade sig åt. vet inte hur det är på andra anläggningar.

tveksamt om det finns nån personalansvarig på liftanläggning som hänger mycket på freerides forum. i så fall är det kanske enklare att du kontaktar anläggningen du vill jobba på och frågar?

Schnuff
48 inlägg

Snackade med folk i riksgränsen och åre och dom rekommenderade det, dock är ju dom partiska var därför jag försökte få lite neutrala fakta.

Har bokat nu på söndag en heldag på ca 9 timmar. Måste man kunna något innan man kommer? eller lär man sig reglerna på plats?

Rastavibrationer
1522 inlägg
Rastavibrationer 1522 inlägg 9 år sedan

Tror inte det underlättar, de jag känner som behövt skoterkort i jobbet, inklusive mig själv har fått det av anläggningen efter anställningen

D-Nord
129 inlägg
D-Nord 129 inlägg 9 år sedan

jag hann precis ta det innan laggarna och priserna ändrades i oktober, men visst det är jämt bra att ha ett skoter kort wink

Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Kula82 (9 år sedan)

Om du ska jobba med något annat än skoter så kan du ju skita i kortet.
Som skidskola eller waffe t.ex. alla skidsystem jobbar ju för att ha så få skotrar i sina områden som möjligt.
dom som kör skoter är skidpatrull och event.

mitt tips: vänta med skoterkort tills du fått anställning som fordrar det. det tar ju ca 3 dagar att ta och nya kurser startar varje vecka runt om i landet.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

Erixon :

Spelar ingen roll om du har körkort innan 2000 om du ska köra skoter på en skidanläggning du måste ha skoterkort!

Stämmer inte. Tog du körkortet (b eller mer) innan årsskiftet 99/00 så får du köra skoter precis så mycket du vill.

JohanKasanen
107 inlägg
JohanKasanen 107 inlägg 8 år sedan

På Kläppen får du skoterutbildning och prov betalat. Om du ska köra skoter i arbetet. Och då får du köra hur mycket skoter du vill på fritiden!

Its Art prod. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook