Revbensskada?

Misterister
214 inlägg
Misterister 214 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Misterister (9 år sedan)

Någon som har bra koll på hur det känns vid revbensbrott alternativt spricka.

Kan börja med att gå igenom hur det gick till. Körde skoter i tung och blöt puder med original yamaha skidor, smala med andra ord. Dessa grävde ner sig och det tog tvärstopp. Jag flög över styret och landade på A-armen med revbenet.

Jag har nu ett blåmärke, trycker jag på revbenet precis vid blåmärket så gör det inte ont. Men trycker jag längst fram på det så gör det ont bakåt mot ryggen. De flesta hetsiga rörelser går bra och jag har även kört skoter på knölig led utan problem. Men ibland vid lugna rörelser hugger det till som fan, och när jag ligger ned på den sidan gör det ont.

Har hört att om man nyser och hostar ska det vara en fruktansvärd smärta, men båda funkar. Känns ändå inte riktigt som det är en mjukdelsskada. Om det inte är en spricka finns det något annat sätt ett revben kan "paja"

Sen en annan fråga, hur svårt är det att stå ut med en skada på revben. På en skala 1-10. Hur ont ska man ha för att de ska vara något.

Känns som att revbenet rör sig aningne när jag petar på det. Men kan vara inbillning. Det är högra revbenet längst ner som det känns som att problemet sitter i.

Tacksam för svar!

Edit: och om det nu är någonting, kan man åka skidor med de hur som helst eller? Eller kan de förstöra läkeprosessen på längre sikt? bara att man får stå ut med att de kommer göra ont om man ramlar.

Nattskrivet så är trött och jävlig, så hoppas de gick att läsa iaf.

Svar

dA-Emil
39 inlägg
dA-Emil 39 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad emilhagelberg (9 år sedan)

Läste inte hela, men inte lättare att fara till sjukan och kika?

*Edit*

Tror det inte är något större problem med att leva med revbensskada. Pappa bröt 3st revben och han fick bara tat lugnt.

RrrR
44 inlägg
RrrR 44 inlägg 9 år sedan

Det ingen fara att göra aktiviteter med ett brutet revben eller om du har en spricka. Även om du åker in till sjukan så konstaterar dom bara att du har en spricka alt att det är brutet de gör inget åt det mer än rekommenderar vila.

Det som kan vara problem är om revbenet har punkterat lungan men då hade du haft ofattbar smärta och riktigt svårt att andas.

När jag bröt två revben så kunde inte jag ta mig upp ur sängen utan att använda armarna, kunde spänna magmusklerna alls. Ofta blir det bättre på 4-10 veckor beroende på hur illa det varigt. Kör på till smärtan tar emot.

CarolisLimontas
130 inlägg
CarolisLimontas 130 inlägg 9 år sedan

det känns väl inte så mkt , bara om du vrider eller böjer dig så kan de ju göra lite ont.

Le_Troglodyte
48 inlägg
Le_Troglodyte 48 inlägg 9 år sedan

Jag tycker väl spontant det låter som något med ett revben men om det är en fraktur eller om det gått ur led är svårt att säga. Revbenen fäster ju in med leder i kotpelaren och våld kan få revbenet att gå ur led. Men det kan ju som sagt vara en fraktur också. Vanligt är att smärtan tilltar under den första veckan för att sedan avta.

Misterister
214 inlägg
Misterister 214 inlägg 9 år sedan

Tack för bra och snabba svar.

Det känns som att de kan ha gått ur led faktiskt, åter igen kan det vara inbilning men när jag trycker på det fram så får jag en knöl mer bakåt. Om det har gått ur led ska man åka in så dom ska fixa det då eller kan dom inte göra något åt det heller.

Anledningen till att jag inte vill åka in som Emil föreslog är för att det är så lång väntetid på röntgen här nu, och de enda dom kan göra isf är att säga att något är paj. Det går ju inte direkt att gipsa.

LemmeL
289 inlägg
LemmeL 289 inlägg 9 år sedan

Du ser lätt (om du nu inte är skittjock) om revbenet har hoppat ur led. Det blir en rejäl buckla.

Min erfarenhet är att bara ta det lugnt, doktorer gör inget av det ändå. (precis som alla andra säger)

Kör tills det gör ont, sen tar du det lugnt.

Stoppa veganerna! Dom stjäl djurens mat! Citera
dA-Emil
39 inlägg
dA-Emil 39 inlägg 9 år sedan

Misterister :

Tack för bra och snabba svar.

Det känns som att de kan ha gått ur led faktiskt, åter igen kan det vara inbilning men när jag trycker på det fram så får jag en knöl mer bakåt. Om det har gått ur led ska man åka in så dom ska fixa det då eller kan dom inte göra något åt det heller.

Anledningen till att jag inte vill åka in som Emil föreslog är för att det är så lång väntetid på röntgen här nu, och de enda dom kan göra isf är att säga att något är paj. Det går ju inte direkt att gipsa.

Aa, brukar vara riktigt segt där!
Hoppas det fixar sig och allt blir bra smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook