Skydd för snowboardåkare som får ont i ankarliften

Project
1 inlägg
Project 1 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Project (9 år sedan)

Vi är en grupp som genomför ett projektarbete på KTH där vi ska skriva en marknadsplan. Vår affärsidé bygger på ett skydd som snowboardåkare fäster på insidan av låret (innanför täckbyxan) för att lindra den smärta vissa snowboardåkare drabbas av under liftfärden.

Nu undrar vi:

Hur ser ni snowboardåkare på idén, har ni upplevt problemet?

Har ni stött på någon liknande produkt?

Skulle DU kunna tänka dig att köpa skyddet?

Andra synpunkter/idéer?

Tack för svar!

Svar

SNDVLL
547 inlägg
SNDVLL 547 inlägg 9 år sedan

Nej, det problem jag upplever är kramp i främre benet. Och det beror nog mest på klena muskler!

Nej, men tycker det låter vettigt om man har problemet.

Skulle jag åka snowboard en hel säsong, och produkten i sig inte skaver eller verka obekväm, så ja det skulle jag kunna tänka mig. Om orten jag åker till har mycket släplift det vill säga.

Andra synpunkter/idéer?
Se till så att passformen är bra. Ska man köra 3 månader någonstans så måste den sitta bra, inte störa åkningen och absolut inte skava.

DZettervall
200 inlägg
DZettervall 200 inlägg 9 år sedan

Gör skyddet som ett par crashpants och då med vaddering på insida lår (om nu inte crashpants är utformade så redan) .

Tror alla snowboardåkare har detta problem första veckan på säsongen , och åker man inte regelbundet så kan det ju vara skönt med ett skydd .

One love ! Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

crashpants för snowboardåkare med liftskydd på insidan av låret, skulle kunna funka... att det är lite "extra" där gör ju inget eftersom en brädåkare till skillnad från skidåkare hela tiden står bredbent i samma position med benen.

Själv sätter jag liften bakom höften istället när det är brant och "drar" hårt.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
calleengberg
11 inlägg
calleengberg 11 inlägg 9 år sedan

Jag skulle kunna tänka mig detta eftersom det låter som en bra ide. Men jag skulle nog hellre vilja ha en avtagbar sak eller som man bara sätter emellan brallorna och liften eftersom jag tror att detta påverkar åkningen, jag skulle ialla fall inte vilja ha en grej vid ljumske/lår när jag åker.

calleengberg
11 inlägg

jh

StraightAir
633 inlägg
StraightAir 633 inlägg 9 år sedan

man kanske kan göra något som man bara syr fast me nå karborre eller någert op insidan av brallan smile?

Downhill64
11 inlägg
Downhill64 11 inlägg 9 år sedan

Det finns ett bra hjälpmedel till cykel. Går säkert använda till bräda också. Det är en ögla men trär runt bygeln. Väl uppe drar man i en en liten tamp och öglan lossnar. Borde gå sätta i bältet...Kommer tyvärr inte i håg vad den heter, just nu

Downhill64 Citera
Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 9 år sedan

Känns som en bra men värsta onödiga grejen! tror tyvärr den kommer bli som skidlåsen. ingen kommer köpa den.

J-Rosenqvist
87 inlägg
J-Rosenqvist 87 inlägg 9 år sedan

Sure! visst är det lite obehagligt med ankarliften, men ingen "biggie" direkt!

Nej.

Nej, man har för mycket saker att packa, släpa och hålla reda på redan som det är.

Andra synpunkter/idéer?

Som nån skrev över här, i ett par crasch-pants så skulle det fungera (kanske som ett fack för den lilla skumgummilappen, så det blir valfritt)och om det var en inbyggd vaddering i byxorna, men det skulle nog bli mest otympligt och kännas lite blöjjigt.

En liten motfråga: Vad pluggar ni för något och vilken år?

haampuus
20 inlägg
haampuus 20 inlägg 9 år sedan

Hur ser ni snowboardåkare på idén, har ni upplevt problemet? Det kanske kan vara bra men man vänjer sig rätt snabbt! nu för tiden upplever jag det aldrig men när jag testade åka switch en gång gjorde det riktigt ont:P kanske är bra för nybörjare:)

Har ni stött på någon liknande produkt? Nej-

Skulle DU kunna tänka dig att köpa skyddet? Nej det tror jag inte, har aldrig ont så det känns rätt onödigt..

Andra synpunkter/idéer? ...

Hampus Citera
piiiiis
0 inlägg
piiiiis 0 inlägg 9 år sedan

skulle personligen inte köpa skyddet då ja inte tycker de e sååå jätte störande. Har ni vänt på frågan och kollat på hur liften är utformad? Kanske finns ett intresse för anläggningarna att investera i ngt som gör deras ankare lite bekvämare?

Nån kanske sagt de redan ovanför, har inte läst allt...

Tjooff!!

MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 9 år sedan

Ofta du kan ha ont i ankarliften?!?! Det är ju som att ha ont i jackan. Det går ju inte!

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
theoJ
353 inlägg
theoJ 353 inlägg 9 år sedan

* Jag upplevde det mest i början, nu efter många år av vana får jag bara lite ont i de allra brantaste partierna ibland typ.

* nej aldrig sett nån liknande produkt.

* nej jag skulle inte köpa ett sådant skydd, känns bara onödigt, så farligt är det inte.

pnntus
373 inlägg
pnntus 373 inlägg 9 år sedan

Jag vadderar själv upp mina byxor för att det ska vara skönare. ser dock lite fuckat ut.hmm

inga onödigheter bara rättigheter Citera
Coldis
645 inlägg
Coldis 645 inlägg 9 år sedan

Har känt det då och då, speciellt när jag var yngre. Dock är jag ingen liten flicka så det är all good

Har ni stött på någon liknande produkt

Nope yikes kanske vanliga crashpants shorts hjälper mot sånt? vet inte riktigt.

Nej tyvärr

Andra synpunkter/idéer?

Nope.

keopgoldchain.tumblr.com - wylinsnowboards.se Citera
piiiiis
0 inlägg
piiiiis 0 inlägg 9 år sedan

MedlemJapaner :

Ofta du kan ha ont i ankarliften?!?! Det är ju som att ha ont i jackan. Det går ju inte!

Haha antar att du menade mitt inlägg... De va kul!

Ja menar ju såklart inte att ankarliften får ont... snarare de att om man får ont av ankarliften är det väl utformningen av liften det är fel på och inte utformningen av våra ben!

Och då menar ja att man kanske kan göra liften mer ergonomiskt utformad med hjälp av något tillbehör som gör den mjukare eller att benet passar bättre i den etc vad vet jag?

jaja what ever så tänkte ja ialla fall, piiiiis out!

superD
79 inlägg
superD 79 inlägg 9 år sedan

För mig gör det bara ont första 2-3 dagarna ibörjan på säsongen, sen känner man det ju inte... är det inte bara dem som åker väldigt sällan som får ont varje gång dem åker?
dem som åker en vecka om året lär väl knappast betala för ett skydd,eller?

men det här är ju bara min uppfattning och den behöver ju inte stämma...

calleengberg
11 inlägg

jag håller med piiiiis, Det borde snarare vara något som liften omformateras med än att vi ska ha på oss något som man måste ta av och ta på. Men jag vet inte vad det skulle vara, det måste ju fungera för skiåkarna också givetvis.

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 9 år sedan

Ja visst känns det men inte närheten lika ont som att ha ett par skidpjäxor på sig

nej

Nej finns inte så många ankarliftar där jag brukar åka

Andra synpunkter/idéer?

Som sagt verkligen begränsad marknad då ankarliftar nästan bara finns i norden. Utomlands är det sittlift eller knappliftar som gäller

HARS
515 inlägg
HARS 515 inlägg 9 år sedan

jag kan få ont när jag åker med tjejen, men det beror mycket på längdskillnaden. är den i bekväm höjd för henne är det obekvämt för mig, och vice versa (lägger upp för ett otal skämt om att ligga här, men försök hålla er från att plocka de lätta).

jag tror inte så mycket på att sälja ett tillbehör till snowboardåkare, som man antingen måste åka runt med hela dan eller ta av och på vid liftåkning, det känns för meckigt. jag tror mer på något kit som säljs in till liftanläggningar så att de kan modda ankarliftarna (utan att behöva byta ut hela ankaret), som passar både brädåkare och skidåkare.

Lindzter
43 inlägg
Lindzter 43 inlägg 9 år sedan

Jag håller med det som många redan skrivit, att det kan kännas lite de första dagarna, men sedan vänjer man sig. Troligtvis skulle det bli en produkt som bara nybörjare, eller de som inte åker så ofa, köper.
Tror däremot mer på idéen att förändra utformingen av själva liften... Har inte de där ankarliftarna sett typ likadana ut i evigheter??

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 9 år sedan

-Ja, det gör ont, men är inte hela världen, finns betydligt större problem i världen ;-)

-Nej

-Kanske om den är billig och inte stör min åkning överhuvudtaget

Andra synpunkter/idéer?

-Nej

Smokin Superpark Union Team Force Citera
Middle_H
18 inlägg
Middle_H 18 inlägg 9 år sedan

Visst har jag upplevt att det känns obekvämt någon enstaka gång, men det är inget som har bekymrat mig alls.

Nej, aldrig hört talas om.

Nej, det skulle jag inte eftersom jag inte tycker att det är ett problem.

Andra synpunkter/idéer?
Kan inte komma på något men lycka till med projektet.

Project
1 inlägg
Project 1 inlägg 9 år sedan

Tack för svaren!

Gissningsvis är ni hyffsat rutinerade snowboardåkare eftersom ni hänger på detta forum och kanske inte direkt utgör vår målgrupp. Problemet är nog som störst när man är nybörjare som några av er säger.

Någon undrade vad vi pluggar; vi går första året på högskoleingenjörsprogrammet Teknik&Ekonomi.

AntonNordwall
34 inlägg
AntonNordwall 34 inlägg 9 år sedan

bygg en lift med skydd eller ett löst skydd som do sätter på alla liftar big_smile

anton_nordwall Citera
sCaz
127 inlägg
sCaz 127 inlägg 9 år sedan

I branta partier när jag nyss började åka, vrider nu lite på mig så jag halvsitter.

Nej

Nej

Andra synpunkter/idéer?
Känns som en onödig pryl. Bra(!) och prisvärt skydd för svanskotan känns som en bättre sak att utveckla för de som av olika anledningar brukar falla hårt på rumpan (oftast nya åkare?). Jag själv har inte det problemen men en vän vill inte fortsätta lära sig pga. svanskotsont. Finns vissa skydd men de känns dåliga och icke prisvärda.

sCaz Citera
user114459
33 inlägg
user114459 33 inlägg 8 år sedan

bra ide, jag har problemet hela tiden.

nej aldrig.

lätt.

lillz
7 inlägg
lillz 7 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad lillz (8 år sedan)

Jag har inte upplevt att få ont i benet men däremot i foten. Antar att den sommnar, gör asont iaf tongue
inte hört talas om något liknande, skulle köpa om jag fick ont av liften tongue

Storsnasen
58 inlägg
Storsnasen 58 inlägg 8 år sedan

Är det inte smartare att ta patent på en lösning som sedan alla byxtillverkare kommer att använda i sina snowboardbrallor? I stället för att man behöver köpa ett helt separat klädesplagg och sätta under/över byxorna. Typ som Recco-mottagarna som finns i alla kläder nu för tiden.

Svårbestigen Citera
asdfqwer
1 inlägg
asdfqwer 1 inlägg 8 år sedan

Som många har skrivit, det känns dom 2-3 första dagarna sen går det över och känns ingenting alls och jag personligen skulle tycka det var extremt jobbigt att ha någonting på låret när jag väl ska åka.

Men det byggs mer och mer sittliftar i svergie nu så jag vet inte hur det riktigt kommer att se ut om 10 år !

andreTrapp
477 inlägg
andreTrapp 477 inlägg 8 år sedan

tänker på exakt denna uppfinningen själv ungefär tredje dagen varje gång man är en vecka i fjällen. har inte sett något liknande, och jag hade nog köpt och tagit med mig ett till backen. frågan är om efterfrågan är tillräckligt stor för att gå med vinst. känns nog lite "onödigt" för många. är mer inne på storsnasens idé om att ta patent och sälja till företag som tillverkar själva snowboardbyxorna.

Mad-Mike
6 inlägg
Mad-Mike 6 inlägg 8 år sedan

För det första!! lär er att åka lift!!
Man ska ej ha lift bygeln mellan bena!! utan bakom höften!! då slipper ni problemet.

Välkommna till Kittelfjäll där det bara finns ankar lift så lär jag er att åka lift!!!!

Mvh. Micke Högberg
www://madmike.nu

En som gillar livet. Citera
Helldude
251 inlägg
Helldude 251 inlägg 8 år sedan

Funkar inte för alla att ha den bakom höften, saknar man barnfödarhöfter så stannar den inte på plats.
Det är ändå ett ickeproblem att ha den mellan benen, gör lite ont i början. Har man mkt ont kan man börja åka fakie i liften, gör dig även till en bättre fakieåkare överlag.

Splitboarding is the answer Citera
behr
3 inlägg
behr 3 inlägg 8 år sedan

Upplever inte detta som något problem när man åker själv i liften.

Däremot om afterskin kvällen innan varit lyckad och man har hävt ur sig något i stil med att "vi kan väl åka tillsammans i morgon" så kan det bli problem... tongue

När man står två på en ankarlift blir det ju betydligt stelare och svårare att flytta runt ankaret, speciellt om personen i fråga inte är mer än tre äpplen hög. Kan uppleva det som ganska jobbigt, speciellt i branta partier, dock tror jag inte att det är tillräckligt för att folk ska köpa ett speciellt skydd för ändamålet...

Kullis
94 inlägg
Kullis 94 inlägg 8 år sedan

Jag hade lätt köpt ett sånt skydd, upplever det ofta!
Dock får ju priset vara rimligt!

Kullis Citera
Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 8 år sedan

Hur går det med projektet?

Iofs tycker jag det är fel att fixa problemet eftersom det finns nån slags charm med att alla snowboardåkare pajjar lårmuskeln för evigt men man känner bara av det just när man åker ankarlift.

Och om jag skulle lösa problemet skulle jag uppfinna en ny ankarlift istället för den som uppfanns på 60-talet utan att någon ens reflekterade över att stoppa den mellan benen. Och lustigt hur lite produktutveckling det är från dem som tillverkar dem. Jag menar omsättningen på ankarliftar måste vara ganska stor så att byta ut till en ny sort måste ju gå på bara några säsonger

Oldschoolsurfer
20 inlägg
Oldschoolsurfer 20 inlägg 8 år sedan

Måste härda härda för allt vad ni e värda

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook