Länkade produkter
Black Diamond Justice
2 recensioner, betyg 4
Black Diamond Megawatt
5 recensioner, betyg 4,8
Fat-Ypus A-lotta 170W
K2 Apache Pontoon
4 recensioner, betyg 4,5
Line Pandora
1 recensioner, betyg 4
Nordica Nemesis
2 recensioner, betyg 4
Roxy Mumbo Jumbo
1 recensioner, betyg 5
Salomon CZAR
8 recensioner, betyg 4,4
Völkl Kuro
18 recensioner, betyg 4,5

Offpistskida för tjejer.

Steve999
3 inlägg
Steve999 3 inlägg 8 år sedan

Skulle behöva hjälp. Tänkte köpa en offpistskida till min tjej.
Hon är en bra åkare som är helt orädd.
Längd: 160cm
Vikt: ca 60kg

Svar

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

Sök på forumet först. Om inte annat så saknas det en hel del info för att ge något seriöst svar.

Pallepuder
135 inlägg
Pallepuder 135 inlägg 8 år sedan

http://www.tetongravity.com/forums/show … p?t=194535

Här har du en tråd från TGR på ämnet. Dom tar upp en hel del alternativ.

Lycka till.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

Pandoran tycker jag är jäkligt rolig (nej, jag är inte tjej själv). Tjejen körde själv på ett par Moment Reagan, hon var väldigt nöjd, skicka iväg ett meddelande till henne om du undrar över något Hanna.
Jag körde på herrmodellen, likadan kärna, mått osv, bara annat topsheet, recension här

4FRNT CRJ är en skida jag tror kan passa många tjejer.

Det var några alternativ men som Utter sa så blir det mycket lättare för oss alla om du har lite mer info.

skistore.se/mtbstore.se Citera
tove-s
73 inlägg
tove-s 73 inlägg 8 år sedan

Jag har k2 fat love!!! dom är helt underbara att åka på... är själv 160 och 60 kg och super trivs med dom!!!

fridelli
2 inlägg
fridelli 2 inlägg 8 år sedan

Jag kör själv på Nordicas damskida Nemesi och den är riktigt skön så kan vara ett tips.

JolineJ
116 inlägg
JolineJ 116 inlägg 8 år sedan

Tycker personligen väldigt mycket om Völkel Kiku, lekfull skida

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (8 år sedan)

FFS... Som offpist skida för en dam så finns det bara ett val! K2 Pontoon 169 cm!!!

Alla skidor ni har rekommenderat är ju pist/bredare pistskidor.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 8 år sedan

tove-s :

Jag har k2 fat love!!! dom är helt underbara att åka på... är själv 160 och 60 kg och super trivs med dom!!!

Lustigt att du nämner dem då tjejens quiver (kan man kalla 2 skidor det?) består Phat Luv och Reagans, hon föredrar Reagans framför Phat Luven (som hon älskade fram tills hennes reagans, jag tycker de är roliga med) alla dagar utom de allra isigaste.

Hasse:
Hur ter sig toonsen utanför fluffet egentligen?

skistore.se/mtbstore.se Citera
Lab-teneighty
136 inlägg
Lab-teneighty 136 inlägg 8 år sedan

extreme ak4 ! 154cm långa, feta skidor.köp mina !

viktornorrmAN Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan

Lab-teneighty :

extreme ak4 ! 154cm långa, feta skidor.köp mina !

Nu får du fan skärpa dig. Köp & Sälj om du vill sälja och sluta ge idiotiska "tips".

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

Jarle :

Hasse:
Hur ter sig toonsen utanför fluffet egentligen?

De tar dig tillbaka till liften utan problem. Inte så att du lägger upp den på skär och kör men betydligt bättre än ARG och andra skidor med omvänd skärning. Varför jag svarade Pontoon var mest för att han inte hade skrivit något annat än offpistskidor och det ni rekommenderar är som sagt "vanliga" skidor _ wink

Steve999
3 inlägg
Steve999 3 inlägg 8 år sedan

Vilken mer info vill ni ha?

Mer info är:
Skiddagar per år ca 20 st varav minst 10 är i Frankrike. Hon har en pistskida så jag är ute efter en "ren" offpistskida men självklart är det ju bra om man kan ta sig ner någorlunda i pist.
Själv kör jag på Völke Kuro så en skida i den klassen fast för tjej.

JolineJ
116 inlägg
JolineJ 116 inlägg 8 år sedan

Visst man kan skriva i ett forum och fråga folk om deras råd och åsikter men med skidor som med mycket annat så är det väldigt personligt vad man föredrar. Det beror ju på många olika saker, längd, tyngd, åkstil osv men det visste du väl redan. Jag tycker det bästa är att åka på ett skidtest och testa så så många olika skidor man kan, varför chansa och köpa en skida?!

Lycka till

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

joed99 :

Mer info är:
Skiddagar per år ca 20 st varav minst 10 är i Frankrike. Hon har en pistskida så jag är ute efter en "ren" offpistskida men självklart är det ju bra om man kan ta sig ner någorlunda i pist.

Då så då har du ju svaret. K2 Pontoon 169 kan jag varmt rekommendera från de som har provat den. Men testa gärna skidan först om det går. För som JolineJ skriver så är det personligt med smak.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 8 år sedan

joed99 :

Mer info är:

Jaa..alltså saker som vi vill veta kan vara saker som hur hon åker, hur bred skida hon vill ha. Ska skidan va en puderskidan som funkar i offpisten eller en offpistskida som funkar i pudret?

Alltså... (extremer då) Head Monster 103 som "funkar" i puder eller en pontoon?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
PNyberg
4251 inlägg

JolineJ :

Tycker personligen väldigt mycket om Völkel Kiku, lekfull skida

Før att hjælpa trådskaparen ænnu mer kan du skriva vilken længd och årsmodell du har samt vilken size du ær. Har en tjejkompis som ælskade sina gamla gotama i 168 från 05/06 tex....har ingen aning om hon skulle gilla nya rocker kikun før det.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

PNyberg :

joed99 :

Mer info är:

Jaa..alltså saker som vi vill veta kan vara saker som hur hon åker, hur bred skida hon vill ha. Ska skidan va en puderskidan som funkar i offpisten eller en offpistskida som funkar i pudret?

Näää Per då blir det ju lättare. Skall vara svårt att tipsa folk....

PNyberg
4251 inlägg

Hasse_Lindborg :

PNyberg :

joed99 :

Mer info är:

Näää Per då blir det ju lättare. Skall vara svårt att tipsa folk....

Sry mate! Klart att man ska ge så lite info som det går så att forumet får ngt att bita i. Och blir det då "fel" skida så ær det bara att sæga att freeride suger wink haha

hjulet
2 inlägg
hjulet 2 inlägg 8 år sedan

Absolut bästa skidan du kan hitta är völkl aura, tveka inte, bara köp den. Jag är 157 och mina är 163 i längd, hur sköna som helst, något för en duktig åkare skulle jag väl säga, man kan stå på oavsett underlag och den är himmelriket i offpist. läs mer om skidan, men har även andra vänner som åkt på den i flera år och testat annat, men inte hittat något som kommit upp i samma klass. kan lova till 100% att tjejen kommer bli nöjd

AnteeL
187 inlägg
AnteeL 187 inlägg 8 år sedan

Förstår inte direkt det med en tjejskida, de är mjukare okej men jag väger inte mycket mer än en tjej eller är mycket längre, ja jag är ganska liten, och jag åker på Head Jimi 192. Jag har en tjejvän som åker på den kortare modellen och hon är inte en speciellt bra åkare men klarar att behärska den utmärkt. Så förstår egentligen inte anledningen till att en orädd(din tjej) och troligtvis en ganska bra skidåkare klarar en lite kortare mjuk "herrskida", vilket det finns gott av.

/A

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Utter (8 år sedan)

hjulet :

Absolut bästa skidan du kan hitta är völkl aura, tveka inte, bara köp den. Jag är 157 och mina är 163 i längd, hur sköna som helst, något för en duktig åkare skulle jag väl säga, man kan stå på oavsett underlag och den är himmelriket i offpist. läs mer om skidan, men har även andra vänner som åkt på den i flera år och testat annat, men inte hittat något som kommit upp i samma klass. kan lova till 100% att tjejen kommer bli nöjd

Nu har du garanterat inte testat något annat i offpisten när du skriver sådär. Aura är tjejversionen av Mantra och en mycket bra skida. Men en bra puderskida är den (precis som Mantra) verkligen inte.

Trådskaparen själv har sagt att han själv kör Kuro och är ute efter en liknande skida. Så ni bör läsa tråden innan råd som dessa ges.

Kolla kanske på Roxy Mumbo Jumbo (Rossignol S7), finns i 166 och 176.
Fat-Y-Pus A-lottaW har fått rätt bra betyg vad jag har sett, finns i 170.
Salomon Czar är det en hel del här som åker på, finns i 166 och 174.
Själv älskar jag Black Diamond Megawatt, finns i 178 och har för mig att den kommer i en kortare nästa säsong. Annars finns Justice som är en mjukare, smalare och mindre extrem skida. Finns i kortare längder, tror det finns en 16X.
Eller kanske helt enkelt en Kuro i 175?
Pontoon som andra sagt.

Finns hur mycket som helst. Vad har hon åkt på tidigare etc?

PNyberg
4251 inlägg

AnteeL :

Förstår inte direkt det med en tjejskida, de är mjukare okej men jag väger inte mycket mer än en tjej eller är mycket längre, ja jag är ganska liten, och jag åker på Head Jimi 192. Jag har en tjejvän som åker på den kortare modellen och hon är inte en speciellt bra åkare men klarar att behärska den utmärkt. Så förstår egentligen inte anledningen till att en orädd(din tjej) och troligtvis en ganska bra skidåkare klarar en lite kortare mjuk "herrskida", vilket det finns gott av.

/A

Tjejer har i regel annan tyngdpunkt än vad vi killar har då de oftast har mer junk in the trunk.

Jo klart att det går att köra på längre skidor i herrmodell. Har tex en tjejkompis som vanligtvis åker på skidor som är sådär 170ish ca 100mm i midjan som testade Black Diamond Megawatt i längsta längden och tyckte den var snorkul men skulle inte för den delen vilja köpa en längre och mer otymplig skida för det

. Så det är lite upp till var och en i det där med vad som är bra att åka på och inte.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 8 år sedan

Varför diskuterar inte tjejjer vilka skidor de ska köpa till sina män? roll

www.dpsskis.com Citera
PNyberg
4251 inlägg

Nojlas :

Varför diskuterar inte tjejjer vilka skidor de ska köpa till sina män? roll

Vældigt intressant fråga. Kan nog bero på att det ska på något sætt gøra det dær med lønerna mer jæmstællt? Ja menar.... hur ofta blir man bjuden av en tjej på krogen? Så det ær ju sjælvklart att killar ska ha høgre løn!

ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 8 år sedan

köp nån rockrad skida, de är lättåkta, fundera inte på dammodeller och sånt. 5-8cm längre än henne så ser det lite ballt ut. 100-110 i midja.

Skantorp
18 inlägg
Skantorp 18 inlägg 8 år sedan

Länkade Line Pandoras.
Är 159 cm och väger 60 kg, gick upp från klassisk pistskida till Line pandora (172) förra säsongen (kändes mycket då, men nu vill jag aldrig ha kortare)
En offpistskida bör vara längre, så att köpa en riktigt bra offpistskida och sen fega ur och köpa för korta är bara slöseri med pengar (och inte för att det ser ballt ut - ShredTed).

Fundera i exakt samma banor som om du handlade till dig själv, om du vore lite kortare.

Pandoran är lekfull, mjuk, perfekt i skogen. Sen har jag spanat på årets modell och den är sjukt snygg.
Har kompisar med mkt annan åkstil är jag som prövat samma skida, och är väldigt nöjda. Funderar dock på att skaffa ett par lite stiffare också.

Som sagt svårt att tipsa när man inte vet åkstil o dyl.

Brukar försöka ta mig upp till Åres skidtestarhelg, men förhållanderna är inte topp.

Lycka till
(Och hur lyckas forumtrådar ang tjejskidor etc inte hålla samma standard som liknande för killar (ballt? mannen betalar? När är det relevant?)

Johanna Citera
PNyberg
4251 inlägg

Skantorp :

Länkade Line Pandoras.
Är 159 cm och väger 60 kg, gick upp från klassisk pistskida till Line pandora (172) förra säsongen (kändes mycket då, men nu vill jag aldrig ha kortare)
En offpistskida bör vara längre, så att köpa en riktigt bra offpistskida och sen fega ur och köpa för korta är bara slöseri med pengar (och inte för att det ser ballt ut - ShredTed).

Fundera i exakt samma banor som om du handlade till dig själv, om du vore lite kortare.

Pandoran är lekfull, mjuk, perfekt i skogen. Sen har jag spanat på årets modell och den är sjukt snygg.
Har kompisar med mkt annan åkstil är jag som prövat samma skida, och är väldigt nöjda. Funderar dock på att skaffa ett par lite stiffare också.

Som sagt svårt att tipsa när man inte vet åkstil o dyl.

Brukar försöka ta mig upp till Åres skidtestarhelg, men förhållanderna är inte topp.

Lycka till
(Och hur lyckas forumtrådar ang tjejskidor etc inte hålla samma standard som liknande för killar (ballt? mannen betalar? När är det relevant?)

Ehh..what now?
Jag vill nog påstå att den här tråden har vart mer än hjälpsam i att ge tips om skidor. Sen är det ju inte lika många tjejer som skriver om prylar som killar. Med andra ord blir en tråd som denna inte lika livfull som en om MAN-SKIS då antalet aktiva personer på forumet med relevant erfarenhet verkar vara väldigt låg..?

Sen ligger ju även stor del i trådskaparens händer...som i detta fall inte vart så delaktig i tråden med frågor etc...

ichigo
20 inlägg
ichigo 20 inlägg 8 år sedan

Har fått tips om att Völkl Kiku ska vara "The shit" inom offpistskidor för tjejer.
Eftersom de visst helt enkelt är en kortare variant av Völkl Gotama, med annan design på utsmyckningen, men samma skida, är jag benägen att tro på det.
Tänker testa dem när jag blivit offpist-åkare (fick tipset av en som ägnar vintrarna huvudsakligen åt att åka skidor i alperna, mest off pist, så jag betraktar det som seriöst).

KarroLing
21 inlägg
KarroLing 21 inlägg 8 år sedan

ROXY MUMBO JUMBO!!! <3 <3
Eller som den nu kommer som framtidens tjejvariant av Rossignol S7!

josh
445 inlägg
josh 445 inlägg 7 år sedan

Tar upp traden. Min Fru är starkt emot att prova pa den sk offpisten men det maste bli ändring pa det. Svart att aka pa resor i hop och att hyra privatlektioner för henne samtidigt som jag utforskar berget kostar pa. Hon tog upp akningen för 3 ar sedan och tar sig ner för alla pister men dock är hon rätt försiktig. Vad tror ni om K2 Gotback 167?
Hon är 170 lang och väger typ 58.

Frankfurt Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook