Länkade produkter
GoPro Helmet Hero HD
7 recensioner, betyg 4,4

Officiella GO PRO-tråden

Timbe
284 inlägg
Timbe 284 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Timbe (8 år sedan)

Jag undrar isf en del saker...
Batteritid:2,5h, blir den mindre i kyla?
det finns ingen blixt va?
spelar den in ljud även genom de vattentäta skyddet som medföljer? (plasthöljet)
någon som vet vad fraktikostnaderna är från deras hemsida? (ligger la i usa vad jag vet)
Hade tänkt mig att köpa följande:
1x HD Hero 960
1x 16 GB SD memorycard
1x Handlebar seatpost mount (har en stav hemma som jag ska montera på)
och sen får man ju med hjälm-saken i HD 960 paketet,

Någon som har några synpunkter på min lilla lista? eller äre najs o köra på bara? big_smile
Har inte beställt en så ändringar kan göras om ngn har något drastiskt att berätta!
Tacksam för ALLA svar! big_smile

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 8 år sedan

Timbe :

spelar den in ljud även genom de vattentäta skyddet som medföljer? (plasthöljet)
någon som vet vad fraktikostnaderna är från deras hemsida? (ligger la i usa vad jag vet)
1x HD Hero 960
1x 16 GB SD memorycard

Någon som har några synpunkter på min lilla lista? eller äre najs o köra på bara? big_smile
Har inte beställt en så ändringar kan göras om ngn har något drastiskt att berätta!

Jag har faktiskt ingen aning om Gopro's priser osv men jag får en känsla av att det borde vara billigare att köpa minneskortet på vilken butik som helst ist för direkt från dom. Den spelar in ljud genom skyddet också ja, aningen sämre dock vad jag sett/hört på internet.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 8 år sedan

Timbe :

1x HD Hero 960
1x 16 GB SD memorycard

Ska du beställa från deras sida är det nog billigare att beställa från sverige. Finns ju ebay annars smile
Kolla så det fästet klarar en så liten diameter som staven. Fungerar med ett vanligt fäste och silvertejp annars då videokameran är såpass lätt.

Blixt på en videokamera? Nix
Den spelar in ljud med det vattentäta ljudskalet på men kvaliten är inte den bästa tongue

Sitter på iphonen så kan inte kolla upp priser men tror ebay blir billigast sen sverige och sist deras egna sida i usa, minne kan du köpa hemma, lika så vänta med tillbehören, man kommer långt på de som ingår och lite fantasi

Timbe
284 inlägg
Timbe 284 inlägg 8 år sedan

Men nu när dollarn är så låg så tjänar man på att köpa på deras hemsida, allt detta jag har plockat ihop skulle kosta runt 1900kr UTAN FRAKT, men de billigaste jag hittar i sverige är runt 3500 för hela paketet :S

johan
2882 inlägg
johan 2882 inlägg 8 år sedan

Ni som använt GoPro kameran har säkert också saknat en riktigt display. Nu kommer det en lösning att montera på baksidan av kameran:

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-11.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-12.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-13.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-14.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-15.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-16.jpg

http://www.engadget.com/2011/01/06/gopr … -hands-on/

NBorg
792 inlägg
NBorg 792 inlägg 8 år sedan

Visst har man saknat display men den blir bra mycket större, tror jag hellre åker utan skärm. Pris och framförallt vikt skulle vara intressant!

Borgen Citera
BataZion
444 inlägg
BataZion 444 inlägg 8 år sedan

Faan va nice med display. Men kommer det komma nått "hus" som passar till displayen?
Sen så undrar jag om man kan kolla på klipp man har gjort med den. Alltså om det kommer nån uppdatering lr om skärmen själv har nån knapp som gör att man kan kolla om det blev bra lr inte.
Har du testat den själv Johan? vet du om den e svår och montera på och av?
Och en ytligare fråga skulle va hur mycket mindre kan man spela in batteri tids messigt.

OliwerJakobsson
134 inlägg
OliwerJakobsson 134 inlägg 8 år sedan

linder :

OliwerJakobsson :

vilken gopro kamera är bäst att ha om man bara ska filma vanligt med den?
tacksam för svar//oliwer.

Den bästa är bäst om du ska filma vanligt... wink
Timbe :

Någon som äger en av dessa kameror? har en del frågor innan jag köper min (a)

Det är därför denna tråden finns så ställ frågorna istället så svarar dom som kan.

jaha men vad heter den bästa?
och vilken gopro kamera har bäst kvalite på bilden?

johan
2882 inlägg
johan 2882 inlägg 8 år sedan

Nej jag har tyvärr inte testat själv bara sett internet-rapporter från CES mässan. Det kommer tydligen även ett dubbelhus för att spela in med två kameror för att få 3D och ett större hus för att rymma displayen. engadget.com verkar inte ha någon prisuppgift.

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-10.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/01/gopro-2011-01-06-800-04.jpg

erik_axback
60 inlägg
erik_axback 60 inlägg 8 år sedan

tjena!
jag har en GoPro hero hd 960 och funderar på att köpa en gopro hero hd naked (för jag har ju redan alla tillbehör).
och det jag undrar är om det är värt att köpa det från deras hemsida. blir det billigare än att köpa i sverige

EA productions Citera
Camflow
3 inlägg
Camflow 3 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Camflow (8 år sedan)

Timbe :

1x HD Hero 960
1x 16 GB SD memorycard

Hoppas det här stillar din frågvishet!

*Batteritiden är förvånansvärt pålitlig, även i kalla förhållanden. Många batterier töms som bekant på bara några minuter i några minusgrader men här har GoPro lyckats bra.
*Ingen blixt finns till GoPro än så länge.
*Ljudupptagningen är något sämre med den vattentäta batteriluckan/vattenhuset men absolut, den spelar in ljud även med vattenhuset på.
*Skulle råda till att se över om inte det är värt att spara till en GoPro Motorsports HD Hero istället för 960-versionen, men den duger självklart också om man inte har lika stora krav på kvalitet och utbyggnadsmöjligheter.

OliwerJakobsson :

jaha men vad heter den bästa?
och vilken gopro kamera har bäst kvalite på bilden?

GoPro HD Motorsports Hero, GoPro HD Helmet, Surf, Naked osv.
Alla HD-versioner är likvärdiga förutom 960 som är snäppet "sämre".

Bästa Hälsningar/
Gustav Torstensson @
Camflow.se

JAndersen
7 inlägg
JAndersen 7 inlägg 8 år sedan

med LCD skärmen kan man kolla vad man har filmat eller kan man bara se vad man filmar???big_smile

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad linder (8 år sedan)

JAndersen :

med LCD skärmen kan man kolla vad man har filmat eller kan man bara se vad man filmar???big_smile

skulle tipa på att det bara är så man ser vad man filmar, då det inte verkar finnas så många extra knappar och att bygga in en "dator" i kameran som tillåter uppspelning känns ju även det för avancerat

Timbe :

Men nu när dollarn är så låg så tjänar man på att köpa på deras hemsida, allt detta jag har plockat ihop skulle kosta runt 1900kr UTAN FRAKT, men de billigaste jag hittar i sverige är runt 3500 för hela paketet :S

jo men sen kommer frakt+tull+moms

tex motorsport kostar 300 från deras sida medans man kan få tag på det från ebay för 230 tongue

BataZion
444 inlägg

Tackar för info Johan säg till om du får fingra på en sån skärm nån gång.

Puh
6 inlägg
Puh 6 inlägg 8 år sedan

Jag beställde nyligen en gopro helmet hero från deras hemsida och då vart allting inkl frakt, tul, moms ca 2600kr smile

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

Puh :

Jag beställde nyligen en gopro helmet hero från deras hemsida och då vart allting inkl frakt, tul, moms ca 2600kr smile

Hur kunde det bli det när du inte har betalat moms eller tull än? Det gör du ju först när du har fått den till Sverige eller menar du att du har fått den?

BataZion
444 inlägg

Finns hemsidor där du kan förbetala det så dom sköter allt sånt.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (8 år sedan)

BataZion :

Hur kan du förbetala tull och momsen på en sida från USA? Har de siterna alla olika moms satserna som gäller i alla länder då? Pengarna skall ju in till Svenska staten ju? Länka mig gärna till en sådan sida...

Chopp
2 inlägg
Chopp 2 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Chopp (8 år sedan)

Jag köpte en HD HERO 960 i december. $179.00 + frakt landade på 1751 kr. Tullen kom nu på 313 kr + 100 kr från FedEx för någon administrationsavgift.
Totalt landade det alltså på 2164 kr, de flesta svenska butiker säljer en 960 för ~2500 kr vad jag har sett.

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 8 år sedan

Visst vore det trevligt med display, men då ryker en del viktig batteritid också. Dubbelfodralet ser fantastiskt overkill ut, härligt! :-)

Your localhost. Citera
BataZion
444 inlägg

Hasse_Lindborg :

BataZion :

Hur kan du förbetala tull och momsen på en sida från USA? Har de siterna alla olika moms satserna som gäller i alla länder då? Pengarna skall ju in till Svenska staten ju? Länka mig gärna till en sådan sida...

Det är en tjänst som heter som internatinal check out typ som klarna osv...
Fast vad dom gör är att ta reda på vad det blir moms och tull sen så tar dom säkert en slant för det men jag kör hällre så när jag beställer från staterna för att sedan inte få några överaskande summor.
Finns hemsidor som har ett samarbete med International check out precis som det finns sidor i sverige som har ett samarbete med klarna tex.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 8 år sedan

Kolla då vad de skriver här: http://www.internationalcheckout.com/ns … -terms.pdf

Att de inte garanterar att de betalar rätt moms och tull utan att det är DU som är ansvarig för det som sagt.

BataZion
444 inlägg

Jag har aldrig fått betala en krona mer från tull iaf.
Vad dom menar med det är att man får antagligen kolla upp själv om dom drar för mycket för jag tror inte dom drar för lite som sagt. Det har inte hänt mig iaf.

Antonjb
1 inlägg
Antonjb 1 inlägg 8 år sedan

Hej,
Ny här på forumet big_smile

Men har en fråga angående go pro kamera tillbehör,
Jag köpte en sådan http://www.goprocamera.com/products/sur … ansion.php som jag tänkte ha på snowboarden när jag åker i backen för att filma mig själv underifrån. Kom sedan på att limmet kanske inte klarar kyla då den är anpassad för surfing. Någon som vet någonting om det?

Mvh Anton

emildysholm
914 inlägg
emildysholm 914 inlägg 8 år sedan

men grabbar !! det om man ska ha kameran på hjälmen... äre bara de där klistret som gör satt den stannar eller ska man göra nånting själv också ?!

lugnt elle ? Citera
Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 8 år sedan

Klistret räcker bra. Det är en av M3:s starkaste dubbelhäftande. Sitter som berget..

Edit: jag vet INTE huruvida surf-fästet håller för kyla.

Your localhost. Citera
Snowboardolle
24 inlägg
Snowboardolle 24 inlägg 8 år sedan

När jag använder mpeg streamclip förstår jag hur man gör om filmerna. men inte till just det som du sa (apple prores nåntig..) skulle du kunna förklara nogrant eller möjligen lägga upp en film när du kodar om en film smile skulle va jätte bra. är 12 år och har lagt 3000 kr på kameran så är ganska besviken att de ska vara så svårt att redigera

Snowboardolle
24 inlägg

Chopp :

Jag köpte en HD HERO 960 i december. $179.00 + frakt landade på 1751 kr. Tullen kom nu på 313 kr + 100 kr från FedEx för någon administrationsavgift.
Totalt landade det alltså på 2164 kr, de flesta svenska butiker säljer en 960 för ~2500 kr vad jag har sett.

Jag köpte HD HERO 960 från 24mx med ett 16gb minneskort = tillsammans 3000 kr

Snowboardolle
24 inlägg

förresten. Om nån vet ett bättre sett att koda om filmerna så förklara. för mej fungerar inte mp4 så skulle gärna få lite hjälp.

Timbe
284 inlägg

Köpte just HD motorsports! vet någon vad det ingår för minneskort? hittar ingen info om detta, står ju endast vad som FINNS och ej vad som MEDFÖLJER?

Någon som vet? big_smile

Unosson
27 inlägg
Unosson 27 inlägg 8 år sedan

Det följer inte med några minneskort, iaf inte till min Helmet HD. Så jag antar att det icket följer med till motor heller. Detta får du införskaffa dig på annat vis.

Hälsningar Jacob

Timbe
284 inlägg

Pappa sa just att han fått med ett 4gb kort, men det är inte mycket att leva med... vart kan man köpa billiga här i sverige? hade tänkt mig 16 gb

Snowboardolle
24 inlägg

Timbe :

Pappa sa just att han fått med ett 4gb kort, men det är inte mycket att leva med... vart kan man köpa billiga här i sverige? hade tänkt mig 16 gb

16 gig kostar 500 kr i sverige. Finns ju blocket och tradera...

Timbe
284 inlägg

Snowboardolle :

Timbe :

16 gig kostar 500 kr i sverige. Finns ju blocket och tradera...

Tack! men måste det vara samma som dom säljer på gopros hemsida? eller kan man ta vilke SD kort som hälst?

Timbe
284 inlägg

kingstorn eller vafan de nu va

linder
3475 inlägg

Timbe :

kingstorn eller vafan de nu va

nej du måste inte ha samma, men se till så att kortet klarar av minst 15 Mbit/s för att det ska fungera med 1080p samt 720p/60fps

och för att ha lite grundläggande info...

8 bit = 1 Byte

15/8 = 1.875MB/s

så ett 2MB/s minneskort borde i teorin fungera, sen vet jag inte varför säljare säger att man måste ha 15MB/s men helst ett 30MB/s kort...

Det får gärna någon annan förklara smile

edit: Jag skulle vilja påstå att fördelen med ett snabbare minneskort kommer när man ska kopiera in filerna till datorn. Då är det rätt stor skillnad på att föra över 16GB i 2MB/s mot 30MB/s
16GB * 1024 = 16384MB
16384MB / 2MB/s = 8192s , ~136,53m , ~2,28t
16384MB / 30MB/s = 546,13s , ~9,10m

skit samma ...

Skillnaden mellan att överföra 16GB mellan dessa två kort är i teorin 2 timmar 7 minuter och 26 sekunder.
Priset ligger på 240kr / 690kr ... Så det bästa är väl att köpa något mitt emellan wink

Timbe
284 inlägg

så den enda skillnaden på dyra och billiga kort är snabbheten i att överföra filerna? (om man tar ex 2 st 16gb kort med olika pris från olika tillverkare)

linder
3475 inlägg

Timbe :

så den enda skillnaden på dyra och billiga kort är snabbheten i att överföra filerna? (om man tar ex 2 st 16gb kort med olika pris från olika tillverkare)

yes, hastigheten är det största som skiljer

Sen är det väl även lite kvalite men det är inget man märker av.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s … #prodlista

Timbe
284 inlägg

Tack!

yungkilla
143 inlägg
yungkilla 143 inlägg 8 år sedan

Jag undrar om man kan använda ett helt "vanligt" minneskort eller om man måste ha ett speciellt gopro minneskort? tack!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook