Länkade produkter
GoPro Helmet Hero HD
7 recensioner, betyg 4,4

Officiella GO PRO-tråden

felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 8 år sedan

Snowboardolle :

Axel135 :

Andreas-H :

nån som vet om man kan köpa "Chest Mount Harness" någonstans i Stockholm?

Beställ från Go Pro direkt, mycket billigare.
Vet dock inte om deras saker tullas.

http://gopro.com/camera-mounts/chest-mount-harness

hörde att en kille betalade 2000 för tull/frakt

Du är medveten om att tull/moms räknas ut efter hur mycket varan kostar? Det är alltså inget lotteri vad den summan kommer hamna på utan det kan man räkna ut i förhand... frakt står dessutom alltid när man checkar ut, och brukar bli 200-400kr från USA.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
erik_axback
60 inlägg
erik_axback 60 inlägg 8 år sedan

Hampus_H :

Går det att filma med en GoPro HD Helmet Hero 1080p utan minneskort?

NEJ!

EA productions Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 8 år sedan

felix :

Snowboardolle :

Axel135 :

Beställ från Go Pro direkt, mycket billigare.
Vet dock inte om deras saker tullas.

http://gopro.com/camera-mounts/chest-mount-harness

hörde att en kille betalade 2000 för tull/frakt

Du är medveten om att tull/moms räknas ut efter hur mycket varan kostar? Det är alltså inget lotteri vad den summan kommer hamna på utan det kan man räkna ut i förhand... frakt står dessutom alltid när man checkar ut, och brukar bli 200-400kr från USA.

Du är medveten om att köper man från ebay så är det alltid ett lotteri om sakerna fastnar i tullen eller inte.

Men fastnar det i tullen så är det även då ett lotteri...

Av 5 beställningar från saga har ett paket kommit in i tullen och då behövdes bara en administrationsavgift + postavgift på 300kr betalas även om det egentligen skulle vara 37% extra (25% moms / 12% tull på kläder) av beloppet alltså närmare 1500 då kläderna kostade 4000kr...

felix
3317 inlägg

Men din idiot, självklart kan man ha "tur" och slippa tull men det gör inte majoriteten... så därför bör man alltid räkna på vad det kan komma att kosta med tull och moms så inga överraskningar dyker upp. Nogfan är jag fullt medveten om hur det fungerar, det du säger är inte direkt några nyheter.

Det enda jag ville påpeka var att Snowboardolle inte riktigt verkade veta hur det fungerar... att någon betalat 2000kr i tull/frakt (knappast troligt, antar att han menar + moms) är ju bara för att denna "killen" beställt varor för antagligen några tusen mer. Beställer man ett fäste till en GoPro betalar man knappast dessa summor.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad linder (8 år sedan)

När jag räknar med frakt, tull moms från ebay hamnar jag på ~2500kr för motorsport kittet, borde lätt att få en 960 för 2000kr och eftersom han skrev "hörde att en kille betalade 2000 för tull/frakt" så kan det lika gärna varit en gopro hero utan tillbehör...

förövrigt är hans mening så fuckad så man kan ju anta det va 2000kr för tull och frakt vilket utelämnar moms och vara...

Och du skrev att det inte va något lotteri och sen i nästa om man hade tur?
då är det ju ett lotteri... Eller vinner du alltid på triss?

edit: Sen varför du ens skriver "Men din idiot" kan du ju faktiskt förklara lite bättre...

felix
3317 inlägg

Visst kan det ha varit en GoPro Hero och att han skrev den totala kostnaden (inkl. GoPron) men i så fall hade det ju ingen relevans alls eftersom Andreas frågade efter ett bröstfäste. Ska vi dock läsa hans text korrekt rätt betalade ju "killen" 2000kr i tull och frakt. I så fall bör varan antingen ha varit ganska dyr (sett till 12% tull(osäker på hårdvara)) eller väldigt skrymmande vilket resulterade i en skyhög fraktkostnad.

Det jag menade med att det inte är något lotteri var att tull/frakt/moms inte är något lotteri angående vad den summan blir, utan att det räknas ut på varorna. Det verkade helt enkelt som att Snowboardolle trodde det kunde bli lite vad som helst i tull och frakt (+ moms som jag tror han glömde men som är med i dessa 2000kr "killen" betalat), annars förstår jag inte vad hans inlägg skulle bidra med, med tanke på att det handlade om ett bröstfäste. Vad kan ett sånt kosta? $20? Blir inte några skyhöga moms eller tullavgifter direkt... dock kommer ju frakten landa på nästan detsamma.

Jag skrev "Men din idiot" för att du i mina ögon är en idiot. Svårare än så var det inte.

Ps. Du kan inte i ditt följande inlägg säga ett PISS om att jag inte kan anta saker som att han trodde tull och frakt kunde bli lite vad som helst, eftersom att du själv "antar" att det var en GoPro Hero inräknat i dessa 2000kr. Det blir lite som att kasta sten i glashus, så jag räddar dig från det redan nu.

edit: Du behöver inte ens bemöda dig med att svara.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad linder (8 år sedan)

Vad har det för relevans att någon hörde något om att någonannan hade fått betala 2000kr i tull och moms?

Om vi då ska svara på frågan istället för att tjafsa om vad en random kille har betalat för något som vi inte vet...

Så är det billigaste bröstfästet som finns med frakt från ebay kostar 46$ vilket blir 300kr, lägg på 25% moms och runt 10% tull (vad det nu tullas som) så har du att ett bröstfäste kostar ca 405kr.
http://shop.ebay.com/i.html?_kw=chest%2 … pos=&gbr=1

Med det i åtanke så kan man ju fundera över vad han som skrev 2000kr köpte.

Dina åsikter om mig ska du hålla för dig själv men jag har samma åsikter om dig men tänker inte skriva mer än så.

edit: http://cgi.ebay.com/Go-Pro-HD-960-960p- … 4aa8d66a87 <- 210$ vilket blir med tull/moms ca 1800kr ... alltså mer troligt än ett jävla bröstfäste...

felix
3317 inlägg

Jag påstår inte att han beställt ett bröstfäste, bara att det var det Andreas var ute efter. Påstår inte heller att du påstår att jag gör det, men med din svordom mot slutet lät det nästan så i mina öron.

I vilket fall kostar ett bröstfäste i Sverige ungefär 500kr, vet inte om frakt ingår då... men ska man lägga på frakt på dina 405kr är det ju helt värdelöst att beställa från ebay.

linder
3475 inlägg

felix :

Jag påstår inte att han beställt ett bröstfäste, bara att det var det Andreas var ute efter. Påstår inte heller att du påstår att jag gör det, men med din svordom mot slutet lät det nästan så i mina öron.

I vilket fall kostar ett bröstfäste i Sverige ungefär 500kr, vet inte om frakt ingår då... men ska man lägga på frakt på dina 405kr är det ju helt värdelöst att beställa från ebay.

405 är med med frakt då man inte kan räkna tull / moms utan ...
och det står i mitt inlägg samt att jag länkade till ebay.

felix
3317 inlägg

Då tjänar man ungefär 100kr på att beställa från USA. Upp till Andreas om det är värt det eller inte! Vad bra att vi kunnat hjälpa honom så här mycket... hoppas han uppskattar det. cool

eNilsson
19 inlägg
eNilsson 19 inlägg 8 år sedan

Hej
När jag lägger in mina klipp i redigeringsprogrammet kommer inte hela klippen med. Jag har även konverterat de men det blir ingen skillnad..
Någon som vet?

s-sheeplife
595 inlägg
s-sheeplife 595 inlägg 8 år sedan

har för mig att man inte betalar tull eller moms på varor under 500 kr

s-sheeplife
595 inlägg

300 kr var det! här är en liten guide på tull och moms tullverket

linder
3475 inlägg

s-sheeplife :

300 kr var det! här är en liten guide på tull och moms tullverket

alltså sparar man 200kr på att köpa från ebay istället för sverige vilket blir 40% billigare smile

sebhahn
124 inlägg
sebhahn 124 inlägg 8 år sedan

Hej! Jag har problem med min GoPro Hd Hero (1080).
Jag åker skidor och när jag spelar in utomhus slutar den fungera efter ca 30 s. Lysdioden slutar blinka och börjar lysa rött. En gång stod det SOS på displayen. Den reagerar inte när jag trycker på knapparna, jag måste ta ut batteriet och sätta in det igen.
den fungerar bra inomhus. Ute är det ca -5 grader C när den pajar. Men jag tycker inte att borde vara ett problem, det är en actionkamera. Jag skulle uppskatta ett snabbt svar! / Sebastian.

linder
3475 inlägg

Shahn :

Jag åker skidor och när jag spelar in utomhus slutar den fungera efter ca 30 s. Lysdioden slutar blinka och börjar lysa rött. En gång stod det SOS på displayen. Den reagerar inte när jag trycker på knapparna, jag måste ta ut batteriet och sätta in det igen.
den fungerar bra inomhus. Ute är det ca -5 grader C när den pajar. Men jag tycker inte att borde vara ett problem, det är en actionkamera. Jag skulle uppskatta ett snabbt svar! / Sebastian.

sökte på "gopro sos" på google och hittade detta

"it means you had a corrupt file and "SoS" is a distress signal asking you to rescue the file. When SoS shows up on the screen...press any button on the camera and the camera will 99% of the time be able to repair the file automatically."

Har du provat att låta den stå en stund när den lyser rött?

Lika så provat om du fått samma fel med ett annat minneskort?

calle88
66 inlägg
calle88 66 inlägg 8 år sedan

Shahn :

Testa att uppdatera programvaran om du inte gjort det? Låter skumt det där..

sebhahn
124 inlägg

Tack för ditt svar. Hur vet jag om jag har nya versionen? Jag fick kameran i Jul och den senaste uppdateringen kom i September som jag har förstått. Hur kollar man vilken version man har?

/Sebastian

Peter_Haggkvist
96 inlägg
Peter_Haggkvist 96 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Peter_Haggkvist (8 år sedan)

Shahn :

Jag har samma problem fast min låser sig. Jag har nyaste programvaran och har provat med två olika minneskort. Har även provat båda minnes korten i en gopro med gamla programvaran och det funkar klockrent.
Har provat massa olika grejer. Tagit ut minnes kort och batteri över natten. Provat formaterat om kortet i datorn. Det blev lite bättre men den låser sig ändå lite då och då.=/ Har läst om detta fel i massor av forum och det är många som har problem med detta. Men jag hittar ingenting om hur man kan lösa problemet..
Någon som vet??

Snabbast ner har roligast!!! Citera
s-sheeplife
595 inlägg

någon mer än jsag som har problem med att få minneskortet att sitta kvar i minneskorthållaren?

sebhahn
124 inlägg

Jag har formaterat minnet i min GoPro, och har börjat ladda den i ett vägguttag istället för en dator och nu verkar det funka bra, än så länge, Testa det så kanske det går big_smile

sky
36 inlägg
sky 36 inlägg 8 år sedan

Om man ska uppdatera mjukvaran så står det längs ner på hemsidan http://gopro.com/support/hd-hero-firmware-update/

PAL 25/50 fps Support
If you live in a PAL region (most regions outside of North America) you can now record in the PAL broadcast standard of 25 / 50 fps in the following resolutions:

r1 WVGA 50fps r2 1280×720 25fps r3 1280×720 50fps
r4 1280×960 25fps r5 1920×1080 25fps

Vad hände med r3 720p 60fps funkar inte det efter uppdateringen???
När jag ändå är inne & kladdar, vad/hur använder man den lilla vita gummigrejen som följer med i lådan?

dnleriksson
125 inlägg
dnleriksson 125 inlägg 8 år sedan

Du sätter ringen runt skruven närmast clipsfästet och trycker sedan fast den u-formade delen mellan clipset och clipsfästet för att reducera vibrationer.

earn your turns Citera
sky
36 inlägg
sky 36 inlägg 8 år sedan

Santiago :

Du sätter ringen runt skruven närmast clipsfästet och trycker sedan fast den u-formade delen mellan clipset och clipsfästet för att reducera vibrationer.

aha

sky
36 inlägg
sky 36 inlägg 8 år sedan

sky :

Om man ska uppdatera mjukvaran så står det längs ner på hemsidan http://gopro.com/support/hd-hero-firmware-update/

PAL 25/50 fps Support
If you live in a PAL region (most regions outside of North America) you can now record in the PAL broadcast standard of 25 / 50 fps in the following resolutions:

r1 WVGA 50fps r2 1280×720 25fps r3 1280×720 50fps
r4 1280×960 25fps r5 1920×1080 25fps

Vad hände med r3 720p 60fps funkar inte det efter uppdateringen???
När jag ändå är inne & kladdar, vad/hur använder man den lilla vita gummigrejen som följer med i lådan?

Någon som vet om r3 720p 60fps funkar efter uppdateringen?

Nidhugg
46 inlägg
Nidhugg 46 inlägg 8 år sedan

Hej

Jag undrar bara om någon har något tips på att hantera överexponeringen som jag alltid får i strålande solsken. De bästa bilderna jag får med min GoPro HD Hero är när det är i solsken men jag åker i skugga. När jag kommer ut i solen ovanför trädgränsen (allt är vitt) blir det ofta så att materialet blir oanvändbart.

Jag inser att överexponering ligger i sakens natur när man filmar i snö och sol men jag undrar om det finns någon inställning man kan göra för att minska överexponeringen, kan man göra någon efterbehandling i datorn eller är det bara att välja bort filmning i direkt solljus om man inte har mycket klippor eller träd?

Tack på förhand!

vilmerivarsson
9 inlägg
vilmerivarsson 9 inlägg 8 år sedan

bästa stället att köpa gopro på, och viken modell om jag ska filma :mtb studsmatta och skidor och follow cam och lite under vatten?
mvh wille:-)

LinusOlofsson
3 inlägg
LinusOlofsson 3 inlägg 8 år sedan

När det gäller minneskort är det SDHC vanligt eller SDHC micro?

svveet
141 inlägg
svveet 141 inlägg 8 år sedan

Finns det någon som kan fixa manualen till en Hero HD på svenska. Typ scana in.

Är inge vidare på grammatik eller att stava! Citera
erik_axback
60 inlägg
erik_axback 60 inlägg 8 år sedan

LinusOlofsson :

När det gäller minneskort är det SDHC vanligt eller SDHC micro?

det är vanligt SDHC

EA productions Citera
sky
36 inlägg
sky 36 inlägg 8 år sedan

Om jag kör 720/60fps & vill spara på ett format med bra kvalitet.
Vilket format är att föredra om man spelar upp filmen med media spelare på en > 40 tum tv

s-sheeplife
595 inlägg

tänkte höra om nån vet om man kan koppla in en mic till filmning med gopron?

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 8 år sedan

Nidhugg :

Hej

Jag undrar bara om någon har något tips på att hantera överexponeringen som jag alltid får i strålande solsken. De bästa bilderna jag får med min GoPro HD Hero är när det är i solsken men jag åker i skugga. När jag kommer ut i solen ovanför trädgränsen (allt är vitt) blir det ofta så att materialet blir oanvändbart.

Jag inser att överexponering ligger i sakens natur när man filmar i snö och sol men jag undrar om det finns någon inställning man kan göra för att minska överexponeringen, kan man göra någon efterbehandling i datorn eller är det bara att välja bort filmning i direkt solljus om man inte har mycket klippor eller träd?

Tack på förhand!

Jag kan inte säga att jag känner igen problemet så väl. Jag tycker att kameran klarar av att kompensera relativt snabbt inom nån sekund från skugga till sol. Kan du ladda upp ett exempel?

Your localhost. Citera
Dr_Snow
1669 inlägg

Jag har svårigheter att få till en vettig vinkel på kameran.

För att få någon slags kontext när jag åker på öppna fält (utan träd) så vill jag gärna att man ska ana skidspetsarna i nedre kanten av bilden, samtidigt som jag får med sluttning och lite horisont. GoPron (HD) är ju begåvad med mycket vidvinkel så jag tycker inte att det borde vara ett problem att få till.

Problemen är dock flera;
a) Det är svårt att ställa in rätt vinkel utan förhandsgranskning. Hur hittar ni rätt? Markeringar på fästet efter att ha provat er fram?
b) Jag har kameran ovanpå hjälmen i framkant (fästet sluttar nedåt). Det känns som att vinkeln jag får då antingen blir för mycket uppåt, dvs man ser himmel och snöfält framför, men man tappar "åkkänslan". Eller så får jag med för mycket skidor och ingen horisont vilket betyder att man inte ser vart jag är på väg i åket.
Jag ska nog prova att sätta kameran med vinkelfästet på sidan av hjälmen för att få ner den närmare skidorna (blir ungefär 1 dm skillnad tror jag).
c) Vinkeln som jag vill ha är såklart något olika beroende på om åket är flackt eller brant. Hur löser ni en sån justering ute på berget?

Ett bonusproblem:
d) Det känns som att fästet glappar något. Kameran vickar lite i fästet vilket genererar ett irriterande klickljud och lite skakningar i filmerna. Något som känns igen?

Jag ska försöka ladda upp ett exempel på problemen.

Your localhost. Citera
dnleriksson
125 inlägg

Använder du den vita lilla gummigrejen? Jag gör det och den tar bort glappet och en del skakningar men jag har också ett otroligt irriterande klickljud. Vore också tacksam om någon har en lösning.

earn your turns Citera
Dr_Snow
1669 inlägg

Santiago :

Använder du den vita lilla gummigrejen? Jag gör det och den tar bort glappet och en del skakningar men jag har också ett otroligt irriterande klickljud. Vore också tacksam om någon har en lösning.

Jag kanske var lite otydlig. Glappet uppstår mellan fästet på hjälmen och "glidskon" som man trycker in i fästet. Själva kameran i huset sitter som berget.

Your localhost. Citera
dnleriksson
125 inlägg

Dr_Snow :

Santiago :

Jag kanske var lite otydlig. Glappet uppstår mellan fästet på hjälmen och "glidskon" som man trycker in i fästet. Själva kameran i huset sitter som berget.

Ja, men gummigrejen ska ju sitta i just det fästet! Kolla mitt inlägg en bit upp på den här sidan smile

earn your turns Citera
dnleriksson
125 inlägg
dnleriksson 125 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Santiago (8 år sedan)

Lite tips för montering:

earn your turns Citera
Dr_Snow
1669 inlägg

Aha, ursäkta. Trodde du menade gummibussningen i huset.. Ska kolla in det, tack för tipset!

Länkarna leder tyvärr ingenvart?

Your localhost. Citera
dnleriksson
125 inlägg

Ojdå, skrev från mobilen och det blev visst m.youtube smile Ska rättas till!

earn your turns Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook