Kommer inte i/ur bindningarna!

eiskall
2 inlägg
eiskall 2 inlägg 8 år sedan

Har haft en gammal wakeboard med väldigt enkla bindningar, som inte ger nåt stöd alls, och som det känns som att man ska ramla ur. "Toffelbindning" har jag sett att det kallas.

Köpte därför nyligen en Hyperlite med riktiga bidningar. Jag tror att det är likadana som på bilden nedan, fast vita, och av storlek XL.

images.craigslist.org/3n43m23o35T65X65R3a6ob756516fefd01af7.jpg

Så till frågan; Det var helt omöjligt att få i fötterna i bindningarna utan diskmedel. Med diskmedel gick det bra, och det kändes bra att åka. När jag hade åkt färdigt var dock helt omöjligt att få ur fötterna. Fick kravla mig upp till land för att ta diskmedel igen, för att få ur fötterna.

Är det normalt att behöva använda diskmedel för att få i/ur fötterna?

Jag har storlek 45, ungefär.

Svar

rasmusbrannhult
57 inlägg
rasmusbrannhult 57 inlägg 8 år sedan

Jag har snören och kardborreband på mina bindninar och de funkar riktigt fint! gör lite ont ibland när man dragit åt dom för hårt och skär ner brädan så man flyger framåt wink
Men diskmedel känns sådär faktiskt..

RasmusEkmark
44 inlägg
RasmusEkmark 44 inlägg 8 år sedan

Har också snören på mina bindningar, så har aldrig haft några direkta problem med dem...Dina bindningar liknar mer dem jag har på vattenskidan, och av egna erfarenheter vet jag att om man har en fot som precis passar i bindningen är det i princip omöjligt utan sopa/tvål eller liknande.

Men det där med att du inte får ur fötterna i vattnet verkar ganska jobbigt, vet inte, har aldrig haft det problemet själv nämligen...Ibland får man jobba rätt bra för att få ur dem...men att inte få ur dem alls har jag aldrig upplevt själv!

Eken Citera
svveet
141 inlägg
svveet 141 inlägg 8 år sedan

Det brukar alltid vara knepigt i början när sånt är nytt, men saliv och såpa funkar fint. Diskmedel är inte att rekommendera, går lite illa åt huden.

Är inge vidare på grammatik eller att stava! Citera
Henck
540 inlägg
Henck 540 inlägg 8 år sedan

Hade samma problem med nya bindningar, fick kleta in fötterna med hudlotion första gångerna för att komma i dem smidigt, efter några gånger gick det bra utan. Antagligen går det lättare att få i fötterna när bindingarna inte är riktigt rena från hudavlagringar, fett och annat mysigt längre.

Jagarbla
28 inlägg
Jagarbla 28 inlägg 8 år sedan

Jag såna bindningar i flera år och hade samma problem. Jag använde alltid diskmedel för att komma in, och för att ta ut fötterna så tog jag tag i brädan mellan bindningarna (medans jag låg i vattnet) och drog kanten mot mina smalben så att hälarna lossnade. När ena hälen var av blev det lättare att få av den andra.

Jagarbla Citera
jespber
22 inlägg
jespber 22 inlägg 8 år sedan

Jak köpte wakeboard i fredags,
och ja pratade om att jag varken fick i eller ut mina fötter i mina gamla bindningar, och sa att ja behövde använda diskmedel för det. då sa han att de flesta som bryter ben eller så har använt diskmedel för att komma i, så använd inte det, han sa att det funkade bra med raklödder tex.big_smile

Isberget
74 inlägg
Isberget 74 inlägg 8 år sedan

Såpa och raklödder funkar bra för att få i fötterna. Men jag hade samma problem med att få ur fötterna. Enkelt tipps är att när du ligger i vattnet ta tag i brädans "frontside" och vika/pressa brädan mot dig och mot smalbenen. Då glider hälarna enkelt ur först och sedan resten av foten. Ungefär som en Indy-grab men med båda händerna och dra lite hårdare med armarna. smile

Faster !Faster!! FASTER!!!!!! Citera
eiskall
2 inlägg
eiskall 2 inlägg 8 år sedan

Tack för alla svar!

Raklödder funkar bra. Tipset om att vika pressa brädan mot smalbenen, också.

Tror att det är lite av en vanesak, och bindningarna anpassar sig efter fötterna efter ett tag.

Skönt att sitta fast när man åker, i alla fall smile

themountainofforce
8 inlägg
themountainofforce 8 inlägg 8 år sedan

raklödder är att föredra då jag har hört att diskmedel inte är bra för plasten/gummit på bindningarna.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook