Chamonix

tolleloo
9 inlägg
tolleloo 9 inlägg 16 år sedan

Är det sant att man bara får åka 2nd portion of the Lognan/Grands Montets cablecar två gånger på ett veckokort? Är det inte där åkningen är som bäst och så får man bara åka där två gånger, låter konstigt tycker jag. Annars var hittar man den bästa åkningen i Chamonix?

Svar

ErikNo
1 inlägg
ErikNo 1 inlägg 16 år sedan

Det stämmer att det ingår två åk med "grekliften" till toppen av Grand Montets. Toppliften ägs och drivs av någon annan än Compagnie Des Alpes som driver resten av liftsystemet. Av någon anledning (förmodligen säkerhetskäl) vill man begränsa antalet personer som tar sig upp till den högsta nivån.

b3neath
176 inlägg
b3neath 176 inlägg 16 år sedan

asså. jag blir galen ;D

alla snackar om grand blablabl å Mount blabla.

kan inte nån leta fram en redig karta på Cham som är översatt till svenksa...

jag hänger inte me i svängarna rikiugt smile

Arnaud_Adam
11 inlägg
Arnaud_Adam 11 inlägg 16 år sedan

att nan annan skulle aga toppkabinen pa grands montets ar bara en dalig ursakt for att ta betalt. liftbolaget drar in minst tre miljoner extra i manaden, say no more...

PowderDog
13 inlägg
PowderDog 13 inlägg 16 år sedan

Kostade på jullovet 5 euros per gång och åka upp till grands montets. jävligt dyrt men bra åkning.

Ptengvall
27 inlägg
Ptengvall 27 inlägg 16 år sedan

när jag var där v.5 förra året tror jag inte att det var så dyrt, 3 euro kanske. Mitt tips är att spara pengar till en guide, hade själv guide i tre dagar och det var värt varenda krona.

b3neath
176 inlägg
b3neath 176 inlägg 16 år sedan

ok.
men vad kostar en guide då? typ en dag...
tacksam för svar (som vanligt big_smile)

Knatte
22 inlägg
Knatte 22 inlägg 16 år sedan

...och skulle man köpa ett säsongskort får man exakt _noll_ åk till toppen på GM. Snålt i överkant!

Jag har förresten hört att "greken" egentligen är från Kanada, fast det kan ju bara vara lösa rykten!?

Jesper_Nilsson
46 inlägg
Jesper_Nilsson 46 inlägg 16 år sedan

Bolaget som äger liftarna på Grands Montets äger också kabinliften till toppen. Resten är på hitt.

MP3
25 inlägg
MP3 25 inlägg 16 år sedan

Åker man med UCPA får man guide samt billigare resor upp på toppen...

Monster
14 inlägg
Monster 14 inlägg 16 år sedan

Jag tycker att guiderna är lite överreklamerade, ok det kan vara kul att segla ner för Vallé Blache en vacker vårdag men för 50 euro???/ Person.. Jag tycker det är alldeles för mycket prat om Grand Montes, Man är i Chamonix för att hitta orörd skid terräng med härlig ensam åkning.... Flégere är mindre, mindre folk och letar man så finner man!!!!

Mr_Skoglund
137 inlägg
Mr_Skoglund 137 inlägg 16 år sedan

Grekliften ingår som sagt bara två ggr på en veckas liftkort. I och med att Cham är så jävla stort så räcker det nästan med att åka den två ggr. Den repan tar lååång tid. Spara åken tills det snöat ordentligt. För övrigt så pistas backen inte.

Ett annat gott råd är att åka Vallée Blanche. Liger på toppen av Aguille di midi, och kostar en slant, men är det vackert väder ska det vara värt varenda slant. Du tar liften upp, går längs en bergskam, fastkopplad i resterande av folket från liften. Hyfsat brant i början, och sen öppnar sig ett hav av brutal och lång offpist. Finns garanterat under skidorter-->repor här på F.

Good luck!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook