Säsonga i de svenska fjällen 10/11?

Snowhoo
5 inlägg
Snowhoo 5 inlägg 8 år sedan

Hej hallå!!

Som sagt, någon som har tänkt att säsonga i de svenska fjällen i vinter? Vart blir det isåfall?
När åker alla?

Hare gott sålänge!
// Jonathan

Svar

eaalin
1 inlägg
eaalin 1 inlägg 8 år sedan

Hej hallå smile Jag har söt jobb i Hundjället/Tandådalen & Högfjället/Lindvallen. Vet ej när man får reda på om man fått jobb dock, du kanske vet? smile

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 8 år sedan

Nu blir jag lite nyfiken (och möjligen dryg). Jag har ställt frågan förr, men aldrig fått det riktigt utrett.

Om man väljer att köra en säsong i de svenska fjällen, gör man det för att satsa på åkningen? Eller helheten? Som en språngbräda ut i världen? Hur resonerar ni som kör i fjällen en säsong? Finns det något ställe man inte tröttnar på rent åk-mässigt?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Marrccus
437 inlägg
Marrccus 437 inlägg 8 år sedan

Bra fråga Jibberisch!.

Jag jobbade förra sässongen i Hundfjället/Tandådalen och var som "alla" andra lite skeptiskt till att orka 4månader , med tanke på tidigare resor till alperna osv.

För de första blire ju alltid vad du gör det till, vill du sitta inne på rummet o sura så blir det ju helt klart en annan grej!.

Men o andra sidan finns det så sjukt mycket annat du kan ägna dig åt. Utelivet är riktigt bra, Parkerna har möjligheter och samtidigt som åkningen är begränsad jämtemot bättre anläggningar där ute i världen , har man bättre möjligheter att åka med andra och träffa mer jämlika.

ex. i våras i hundfjället tandådalen körde vi lines med uppemot 30 personer på bräda/skidor en hel dag, ja menar de händer inte överallt. och förjäkla kul vare!

lycka till med jobb!

Yeaah Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (8 år sedan)

Självklart blir det så och som vanligt är man lite i händerna på människorna man hamnar med. Det jag fiskar efter är huruvida skidorna hamnar i fokus eller inte. Men kör man mycket park spelar det kanske lite mindre roll vart parken är placerad.

Personligen är jag jävligt rastlös och tror att jag skulle ballat ur mer eller mindre om jag spenderat 4-5 månader i typ Stöten. Men det är min ytterst personliga åsikt.

Vilka skidorter i Sverige bör man titta på då? (Nu har jag iofs redan ett jobb, på ett kontor, långt nedanför bergens fot, i en stad, vid ett torg, där jag skickar mail till människor.) Och just idag, fungerar inte mail-servern, vilket gör att jag sitter här, trevligt ostörd. Tack och lov fungerar kaffemaskinen fortfarande. Så därför! Om jag sökt jobb, vilken ort vill man till? Och varför? Hamnade av diverse märkliga anledningar i Idre över nyår, där såg jag inte många ungdomar. I alla fall inte i liften, den var befolkad av en grå och halvsur armé.

Slutar en säsong på ett litet ställe i Sverige, ungefär som en utbildning på universitetet? Det vill säga, alla lyckas ligga med alla, festerna flyter ihop till en, man minns en bra dag, lär sig inte speciellt mycket förutom att navigera sociala minfält och kommer därifrån lätt chockad med några sköna polare i bagaget?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Snowhoo
5 inlägg

Låter bra eaalin, hoppas du får något jobb då! Nej det gör jag tyvärr inte:)

Jibberisch: Som jag ser det finns nog flera anledningar till att åka till de svenska fjällen. Det som Marrccus nämde, sedan är det ju helt klart enklare och framför allt billigare. Det är nog de främsta anledningarna. När man är nöjd är det bara att ta sitt pick och pack och åka i princip. Bor man som jag, väldigt nära fjällen så är det ju extremt enkelt. De flesta skulle nog hellre åka till alperna men jag antar att enkelheten och kostnaden är en stor faktor som styr folk. Sedan finns det säkert många som helt enkelt föredrar Sverige, eller enbart gör det för att testa på.

Någon fler måste det vara som sökt också? Eller som har planer bara?

/Jonathan

pontus87
318 inlägg
pontus87 318 inlägg 8 år sedan

Ja jag, och jag ska ha alla jobb

Axelander
17 inlägg
Axelander 17 inlägg 8 år sedan

Tjao!

Har sökt till Tandådalen/Hundfjället, Hemsedal, Vemdalen och Trysil. Kanske blir något mer om jag orkar. Ska på intervju till de tre sistnämda under samma vecka. Nån som vet hur man tar sig från Trysil till Hemsedal på en dag? ; )

MÅbra!
Alex

anniispanniis
18 inlägg
anniispanniis 18 inlägg 8 år sedan

hejsan! För att ta sig mellan Trysil och Hemsedal tar man en buss från Trysil 13.45, då kommer man till Oslo 19.35, då får man snabbt leta redan på bussen till Hemsedal som vad jag har hört kommer invänta "Hemsedalsbussen" , ska åka samma tur själv! va har du sökt för jobb? smile

anniis Citera
Axelander
17 inlägg
Axelander 17 inlägg 8 år sedan

Har sökt till skidlärare jag. Soft, då slipper man åka vilse ensam i Norge då smile. Vad har du sökt själv?
Hittade bussen du menade men enligt den tabellen jag fick fram så ska den vara framme 17:35...!?

http://www.veolia-transport.no/rutetide … 2-679.html

Tittar jag fel eller är 19:35 den tid man är framme om man åker 15:45.. Det va massa stjärnor och a och sånt där längst ned som förvillar lite..

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 8 år sedan

Fick svar idag från Lindvallen och jag ska upp till örebro på arbetsintervju nästa torsdag.
Hoppas det kommer mycket skönt folk!

burääääääääh Citera
anniispanniis
18 inlägg
anniispanniis 18 inlägg 8 år sedan

Va kul! skidskolan är det som gäller för mig med!
Jaduu, bra fråga! Jag fattar det som att bussen är framme 19.35, men de kankse blir en glad överraskning att den kommer tidigare wink
Då ses vi i Norge då!

anniis Citera
Baseline
16 inlägg
Baseline 16 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Baseline (8 år sedan)

Skidlärare i Lindvallen smile

Nybergh
19 inlägg
Nybergh 19 inlägg 8 år sedan

Intervju i Örebro nästa onsdag för jobb i Lindvallen smile någon som jobbat där som kan rekommendera?

Vajja
8 inlägg
Vajja 8 inlägg 8 år sedan

Om man inte fått svar från Trysil och Hemsedal nu, kan man räkna bort dem då kanske för denna gång..?

pontus87
318 inlägg
pontus87 318 inlägg 8 år sedan

Nej det är inte försent än, de håller på och ringer runt denna vecka

Vajja
8 inlägg

Sounds great!smile
Hade varit kul att veta nåt nu bara. Så man vet hur man gör med Åre. Men man kan ju gå på flera intervjuer. Otålig...smile

Elin871
26 inlägg
Elin871 26 inlägg 8 år sedan

Har sökt Hudfjället/tandådalen, Högfjället/Lindvallen & vemdalen. Har fått nej från vemdalen men inte hört något från de andra ännu så jag hoppas att jag får ett samtal inom kort! Känns som att det bara är jag som inte har fått något svar..

pinkiii
1 inlägg
pinkiii 1 inlägg 8 år sedan

Hej!
Ni måste bara hjälpa mig!! Jag har sån sjuk beslutsångest! Har blivit antagen till intervju för jobb i lindvallen den 19:e. Men jag är så osäker på om jag verkligen vill detta. Älskar att åka skidor. Men bor ända nere i skåne, så det är ju inte så att jag kan åka hem och hälsa på, kommer få sån hemlängtan. Har lägenhet här hemma som jag lämnar då, också fast jobb som jag måste säga upp. Det är inte lätt att få jobb idag men samtidigt vill jag inte fastna där jag är och vill prova på nya saker! Alla säger ju att det ska vara så himla roligt där uppe.

Och hur funkar det med intervjuerna, hur stor är chansen att man kommer med? Många som får åka på intervju menar jag? Och hur lång tid tar det sen innan man får reda på om man kom med...!?

Shiit ge mig några kloka ord så att jag kan reda ut allt trassel i hjärnan, please!! yikes

Thanks! Pinkiii:D

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 8 år sedan

pinkiii :

Hej!
Ni måste bara hjälpa mig!! Jag har sån sjuk beslutsångest! Har blivit antagen till intervju för jobb i lindvallen den 19:e. Men jag är så osäker på om jag verkligen vill detta. Älskar att åka skidor. Men bor ända nere i skåne, så det är ju inte så att jag kan åka hem och hälsa på, kommer få sån hemlängtan. Har lägenhet här hemma som jag lämnar då, också fast jobb som jag måste säga upp. Det är inte lätt att få jobb idag men samtidigt vill jag inte fastna där jag är och vill prova på nya saker! Alla säger ju att det ska vara så himla roligt där uppe.

Och hur funkar det med intervjuerna, hur stor är chansen att man kommer med? Många som får åka på intervju menar jag? Och hur lång tid tar det sen innan man får reda på om man kom med...!?

Shiit ge mig några kloka ord så att jag kan reda ut allt trassel i hjärnan, please!! yikes

Thanks! Pinkiii:D

Jag kommer från Halland.
Har inget fast jobb och ingen lägenhet.
Säger bara, ta det i lindvallen.
Åk på intervju och kolla, känns det inte bra så är det ju bara att skita i det.
Hoppas jag lät klok.

burääääääääh Citera
Jonnaa
7 inlägg
Jonnaa 7 inlägg 8 år sedan

Väntar folk fortfarande på svar från skistar precis som jag? Eller är jag bortglömd wink

Vajja
8 inlägg

Typiskt, fick nej från Trysil. Men fick istället intervju i Tandådalen nästa vecka. Krockar med Åre dock...
Vad välja? Jag har aldrig varit på något av ställena. Tips?smile

Honeyqute
28 inlägg
Honeyqute 28 inlägg 8 år sedan

Jag har fått intervju i Åre, tandådalen/Hundfjället, Lindvallen & Kläppen.
Har valt att åka upp till hundfjället 17-19 sep.
Var även på intervju för Kläppen igår smile
Har tackat nej till de andra..
Har sökt barnskidlärare/skidlärare

Vajja
8 inlägg

Minns någon förresten om det var några skillnader i tid då perioderna var för Åre och Tandådalen?

N-andersson
50 inlägg
N-andersson 50 inlägg 8 år sedan

Skidskolan lindvallen igen

vaddå forumsignatur -_- Citera
Snowhoo
5 inlägg

Kul att det är lite folk som är på g! Själv är jag i valet och kvalet om jag ska åka till Örebro nästa vecka.
Känns lite väl långt för en intervju då jag bor ca 10 mil nordväst om Sundsvall. Ska dock till Vemdalen på intervju:)
Någon fler som ska dit?

Elin871
26 inlägg

Jag väntar fortfarande och jag behöver svar nu!

Är det inte säkert att man behöver åka på intervju? Och när får man reda på det? smile

Honeyqute
28 inlägg
Honeyqute 28 inlägg 8 år sedan

Elin871 :

Jag väntar fortfarande och jag behöver svar nu!

Är det inte säkert att man behöver åka på intervju? Och när får man reda på det? smile

Intervju måste du åka på.
Tandådalen/Hundfjället är klara med vilka som ska upp tror jag eftersom sista anmälningsdag för intervju är imorgon.
Åre är klara eftersom de hade sista anmälningsdatum till intervjun den 8.
Trysil är inte klara, jag fick besked idag.
Lindvallen vet jag ej, men jag fick besked morgonen efter ansökningarna var inskickade så de var snabba och borde vara klara.
Kläppen är redan inne på sina intervjuer så de är klara.
Sen vet jag inte mer, men hoppas det gav dig några svar smile

Jonnaa
7 inlägg

Honeyqute :

Intervju måste du åka på.
Tandådalen/Hundfjället är klara med vilka som ska upp tror jag eftersom sista anmälningsdag för intervju är imorgon.
Åre är klara eftersom de hade sista anmälningsdatum till intervjun den 8.
Trysil är inte klara, jag fick besked idag.
Lindvallen vet jag ej, men jag fick besked morgonen efter ansökningarna var inskickade så de var snabba och borde vara klara.
Kläppen är redan inne på sina intervjuer så de är klara.
Sen vet jag inte mer, men hoppas det gav dig några svar smile

Märkligt. Jag väntar på svar ifrån Tandådalen/Hundfjället, men om anmälningtiden för intervjuerna går ut imorgon så borde jag ju iaf fått ett nej om jag inte var aktuell?

Elin871
26 inlägg

jag säger detsamma! Fick ett nej från vemdalen i fredags men inte hört ett pip från de andra..

SNDVLL
547 inlägg
SNDVLL 547 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad SNDVLL (8 år sedan)

Någonstans hamnar jag för praktik och LIA. Förhoppningsvis i Sälen..

Jonnaa
7 inlägg

Eller så är man bland de där som är reserv typ som de kontaktar om det är någon/några som tackar nej till intervju?

Jag skickade in min ansökan sista dagen, kan det ha någon betydelse? Att jag ligger sist i högen liksom?

Elin871
26 inlägg

Jonnaa :

Eller så är man bland de där som är reserv typ som de kontaktar om det är någon/några som tackar nej till intervju?

Jag skickade in min ansökan sista dagen, kan det ha någon betydelse? Att jag ligger sist i högen liksom?

Ja vi kanske är några reserver, vem vet. Jag tror jag kanske ringer dem imorgon.

Nej jag sökte in första dagen så det borde inte vara problemet.

Jonnaa
7 inlägg

Elin871 :

Ja vi kanske är några reserver, vem vet. Jag tror jag kanske ringer dem imorgon.

Nej jag sökte in första dagen så det borde inte vara problemet.

Man kanske borde det, frågan är bara vem man kontaktar? Vad har du sökt för tjänst förresten? Väntar du på svar från tandådalen/hundfjället eller något annat ställe också?

Elin871
26 inlägg

Jonnaa :

Man kanske borde det, frågan är bara vem man kontaktar? Vad har du sökt för tjänst förresten? Väntar du på svar från tandådalen/hundfjället eller något annat ställe också?

Ja det är frågan.. Har hittat nått nr på skistar.se på kontakta oss men jag vet inte om man kan fråga sånt där.. Jag har sökt liftvärd och reception i lindvallen/högfjället och liftvärd och gästservice i tandådalen/hundfjället. Själv?

Jonnaa
7 inlägg

Gästservice i Tandådalen/hundfjället

BuckeL
74 inlägg
BuckeL 74 inlägg 8 år sedan

Själv ska man till rekryteringshelgen för liftvärd i Tandådalen/Hundfjällen den 17-19e september smile Hoppas allt går bra. Detta blir första säsongen för min del då jag tog studenten nu i somras, jag och en polare hade först USA som mål och framförallt Vail, Breckenridge, Keystone (CO), men pga oerfarenhet så vände vi på steken och satsade på en säsong i Sverige detta och söker till USA eller Alperna nästa säsong.

Tequila tonight tomorrow we ride! Citera
Honeyqute
28 inlägg
Honeyqute 28 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Honeyqute (8 år sedan)

BuckeL :

Själv ska man till rekryteringshelgen för liftvärd i Tandådalen/Hundfjällen den 17-19e september smile Hoppas allt går bra. Detta blir första säsongen för min del då jag tog studenten nu i somras, jag och en polare hade först USA som mål och framförallt Vail, Breckenridge, Keystone (CO), men pga oerfarenhet så vände vi på steken och satsade på en säsong i Sverige detta och söker till USA eller Alperna nästa säsong.

Då ses vi där!

Adiilf
2 inlägg
Adiilf 2 inlägg 8 år sedan

Jag ska med på intervju i tandådalen/hundfjällen som liftvärd! är riktigt förväntansfull och undrar hur de kmr att vara för det är första gången för min del med! då ses vi där!

Jeansmannen
150 inlägg
Jeansmannen 150 inlägg 8 år sedan

Det blir fa-an säsong! Kläppen som skidlärare!

samanthashilling
2 inlägg
samanthashilling 2 inlägg 8 år sedan

Heej hallåå smile Jag hade tänkt höra mig runt vilka som sökt till Hemsedal och om det är någon fler som ska dit på intervjuden 17e?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook